Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rvdborgt »

jan_olieslagers schreef: 17 feb 2024, 17:46 Hm, aan de UIC had ik niet gedacht. Maar dat is toch een normgever, eerder dan een uitvoerder?

Maar jawel, als UIC een norm vastlegt dan kunnen de diverse ticketverkopers die implementeren. Het wordt weliswaar niet simpel om een norm vast te leggen die alle tariefformules van alle aanbieders dekt.
Binnen de EU is het niet meer de UIC die de normen vastlegt, maar de EU zelf, en die heeft die opdracht aan het Spoorwegbureau gegeven (ERA). Er is ook al een tijdje een standaard, de TAP TSI:
https://www.era.europa.eu/domains/techn ... ice-tsi_en
Die standaard wordt nog verder uitgebreid, maar is al wel prima bruikbaar.
Verder is er steeds meer EU-wetgeving rond het verplicht ter beschikking stellen van gegevens. Het technische raamwerk is er. De nog bestaande problemen zijn dan ook niet technisch van aard maar commercieel: de staatsspoorwegen willen het liefst zelf bepalen welke andere partijen hun tickets mogen verkopen en onder welke voorwaarden. Verder willen ze hun gegevens liefst helemaal niet vrijgeven en lobbyen ze tegen alle mogelijke nieuwe wettelijke verplichtingen. Zie bv. dit artikel:
https://www.nzz.ch/wirtschaft/eisenbahn ... ld.1780605
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan samen met vier anderen op zaterdag 15 juni 2024 vanuit Antwerpen naar Rotterdam te reizen, en op zondag 16 juni 2024 terug te keren. Ik lees in de planner dat de trein dat weekend niet via Noorderkempen rijdt, maar via Roosendaal. Betekent dat dus dat wij geen ticket Noorderkempen - Rotterdam kunnen bestellen voor dat weekend, maar verplicht zijn een ticket Antwerpen - Rotterdam te kopen? Volgens die planner is de treinbinding er trouwens nog steeds voor het Early Bird-tarief?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 16 apr 2024, 21:15 Ik ben van plan samen met vier anderen op zaterdag 15 juni 2024 vanuit Antwerpen naar Rotterdam te reizen, en op zondag 16 juni 2024 terug te keren. Ik lees in de planner dat de trein dat weekend niet via Noorderkempen rijdt, maar via Roosendaal. Betekent dat dus dat wij geen ticket Noorderkempen - Rotterdam kunnen bestellen voor dat weekend, maar verplicht zijn een ticket Antwerpen - Rotterdam te kopen? Volgens die planner is de treinbinding er trouwens nog steeds voor het Early Bird-tarief?
Je kan aan weekendtarief (halve prijs) of een ander ticket naar Roosendaal reizen en vandaar dus een Nederlands binnenlands ticket gebruiken om verder naar Rotterdam te reizen. Of dat goedkoper is, weet ik niet.

Nog een optie: met een invulpas (da's waarschijnlijk duurder als je echt pas in Antwerpen vertrekt) of ander vervoerbewijs tot Essen reizen en vanaf daar een internationaal ticket naar Rotterdam online aanschaffen. De trein hoeft dan ook niet per se in Essen te stoppen. Dat heeft men mij destijds namelijk zo aangeleerd tijdens de opleiding tot loketbediende, toen ik dat als studentenjob deed.

Of er nu treinbinding is of niet op de Benelux, weet ik eerlijk gezegd niet. Maar alsnog zijn alle bovenstaande opties mogelijk met treinbinding. Als je twee nationale tickets koopt, is er sowieso geen treinbinding.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rvdborgt »

trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 22:08 Je kan aan weekendtarief (halve prijs) of een ander ticket naar Roosendaal reizen en vandaar dus een Nederlands binnenlands ticket gebruiken om verder naar Rotterdam te reizen. Of dat goedkoper is, weet ik niet.
Een weekendretour naar Roosendaal geeft maar 30% korting.
trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 22:08 Nog een optie: met een invulpas (da's waarschijnlijk duurder als je echt pas in Antwerpen vertrekt) of ander vervoerbewijs tot Essen reizen en vanaf daar een internationaal ticket naar Rotterdam online aanschaffen. De trein hoeft dan ook niet per se in Essen te stoppen. Dat heeft men mij destijds namelijk zo aangeleerd tijdens de opleiding tot loketbediende, toen ik dat als studentenjob deed.
De regel dat de trein moet stoppen op het ingevulde station is inderdaad al meer dan 20 jaar geleden afgeschaft.
trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 22:08 Of er nu treinbinding is of niet op de Benelux, weet ik eerlijk gezegd niet.
Die is er met een Early Bird.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rdv »

Ik leerde onlangs het NS Groepsticket dal kennen. Bij 4 personen rond de 9,50 EUR per persoon per rit. Dit zou je voor Roosendaal - Rotterdam kunnen gebruiken. https://www.ns.nl/kaartjes/groepsticket-daluren
Voordeel tegenover Early Bird is dat dit flexible is - je kan het de dag ervoor nog kopen, en elke trein nemen die je wenst.
Er is ook de PrijsTijd deal bij NS - tot 60% korting - https://www.ns.nl/uitgelicht/prijstijd-deal
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 22:08Je kan aan weekendtarief (halve prijs) of een ander ticket naar Roosendaal reizen en vandaar dus een Nederlands binnenlands ticket gebruiken om verder naar Rotterdam te reizen. Of dat goedkoper is, weet ik niet.
Een weekendbiljet naar Roosendaal? Kun je dat kopen? Dat wist ik nog niet! Zal het eens nakijken aan de automaat, en de prijs bekijken. Weet iemand wat het tarief van zo'n weekendbiljet (heen en terug dus) van Gent naar Roosendaal is?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door pmuy »

Dieselfreak schreef: 17 apr 2024, 20:26
trainlovertje schreef: 16 apr 2024, 22:08Je kan aan weekendtarief (halve prijs) of een ander ticket naar Roosendaal reizen en vandaar dus een Nederlands binnenlands ticket gebruiken om verder naar Rotterdam te reizen. Of dat goedkoper is, weet ik niet.
Een weekendbiljet naar Roosendaal? Kun je dat kopen? Dat wist ik nog niet! Zal het eens nakijken aan de automaat, en de prijs bekijken. Weet iemand wat het tarief van zo'n weekendbiljet (heen en terug dus) van Gent naar Roosendaal is?
De berekening daarvan kun je op de volgende pagina terugvinden: https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... ea720c2566. Verder gewoon eens een prijsberekening doen op NMBS Internationaal.
Prijzen (in €)
NMBS: 30% korting op Standard tarief;
CFL: 2e klas gratis en forfaitaire prijs in 1e klas;
SNCF: 40% korting op 'Standard - Volwassene';
NS: kilometerprijs volgens prijstabel UIC 108.1;
AVV: forfaitaire prijs.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Dieselfreak schreef: 17 apr 2024, 20:26 Een weekendbiljet naar Roosendaal? Kun je dat kopen? Dat wist ik nog niet! Zal het eens nakijken aan de automaat, en de prijs bekijken. Weet iemand wat het tarief van zo'n weekendbiljet (heen en terug dus) van Gent naar Roosendaal is?
Gent - Roosendaal kom ik voor een weekendticket op €29, heen en terug voor 1 persoon dus. En als je het nog net wat goedkoper wilt: weekend ticket Gent - Essen + weekend ticket Essen - Roosendaal = €17,60 + €10,60 = €28,20, wederom heen en terug voor 1 persoon.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 16 apr 2024, 21:15 Ik ben van plan samen met vier anderen op zaterdag 15 juni 2024 vanuit Antwerpen naar Rotterdam te reizen, en op zondag 16 juni 2024 terug te keren. Ik lees in de planner dat de trein dat weekend niet via Noorderkempen rijdt, maar via Roosendaal.
Eigenlijk zou 1 van de 4 voor 1 maand een NS-abonnement Weekend Voordeel moeten hebben. Kost €2,20. Daarmee kun je ook 3 medereizigers op 40% korting meenemen. Je koopt dan bij de NMBS 4 weekendretours naar Essen en bij NSI 4 retours Essen-Rotterdam met 40% korting in Nederland.
Maar... daarvoor heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met NS Flex erop. Nu is er nog wat tijd voor 15 juni, maar het is wel een beetje gedoe.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

rvdborgt schreef: 17 apr 2024, 23:21Eigenlijk zou 1 van de 4 voor 1 maand een NS-abonnement Weekend Voordeel moeten hebben. Kost €2,20. Daarmee kun je ook 3 medereizigers op 40% korting meenemen. Je koopt dan bij de NMBS 4 weekendretours naar Essen en bij NSI 4 retours Essen-Rotterdam met 40% korting in Nederland.
Maar... daarvoor heb je een persoonlijke OV-chipkaart nodig met NS Flex erop. Nu is er nog wat tijd voor 15 juni, maar het is wel een beetje gedoe.
Nogal een gedoe voor die ene keer dat wij allemaal samen naar Nederland reizen. :roll: Zou het trouwens mogelijk zijn dat ík de tickets bestel, maar dat iemand ánders ze afdrukt? Lange tijd kocht ik mijn ticket naar Amsterdam of Rotterdam aan het loket, later bestelde ik het online en liet het aan het loket leveren. Maar toen zelfs dat laatste al extra kosten met zich meebracht, leerde ik het ticket op mijn smartphone laden. Een ticket prínten heb ik nooit gedaan. Ik heb thuis al lang geen printer meer. Omdat smartphones nogal eens moeilijk doen, en niet iedereen er evengoed mee weg kan - verschillenden van ons gezelschap hebben waarschijnlijk nog nooit met die app gewerkt, nog nooit een ticket besteld via NMBS Internationaal, lijkt het ons beter die tickets op papier te hebben. Daarom heb ik met mijn beste vriendin afgesproken dat ík die tickets voor het hele gezelschap zal bestellen - de anderen zullen me later betalen - en zíj de tickets zal afdrukken, zij heeft wél een printer. Zou dat lukken, als ik haar de bestelde tickets doorstuur?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Dat kan zonder problemen, ze worden in PDF afgeleverd en die kan je gewoon doormailen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

Dus als je tijdens het bestellen ervoor kiest die tickets te printen, ben je niet verplicht ze op het moment zelf af te drukken?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie