Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

Ik ben van plan op maandag 21 augustus met de terein te vertrekken naar Amsterdam, en op vrijdag 25 augustus terug te keren. Voor het gedeelte op Belgisch grondgebied gebruik ik steeds een Rail Pass. Voor het gedeelte Noorderkempen - Amsterdam heb ik een Early Bird-ticket gekocht. Voor zover ik weet, waren tickets voor de gewone (niet-HST) trein tussen België en Nederland altijd geldig op eender welke trein op de gekozen datum.

Maar nu zie ik op de site van de nmbs staan:
Met een Early Bird ticket krijg je tot 40% korting op de IC Nederland (alleen buiten de piektijden), maar is je ticket uitsluitend geldig op de geboekte trein en het door jou geselecteerde tijdstip
Op NS International staat hetzelfde:
Voor het Early Bird tarief geldt treinbinding: u kunt alleen reizen op de IC Brussel op het door u gekozen tijdstip en op de gekozen datum.
Dus mag ik enkel de trein nemen van het uur dat vermeld staat op dat treinticket? :shock: Wat moet ik doen als ik mijn aansluiting mis? Ik had eigenlijk geen ticket met treinbinding gewild, maar ik heb de tickets al besteld. :( Wat nu? Ik zie dat het mogelijk is de tickets te annuleren, maar daar zijn wel € 10 kosten aan verbonden.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Deze zomer is er inderdaad treinbinding, zie viewtopic.php?p=275316#p275316 en verdere discussie.

Bij gemiste aansluiting met het traiectgedeelte op de Railpass, ga je een nieuw ticket moeten kopen vrees ik.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Dieselfreak »

trainlovertje schreef: 07 aug 2023, 16:21Bij gemiste aansluiting met het traiectgedeelte op de Railpass, ga je een nieuw ticket moeten kopen vrees ik.
:shock: En wat als de trein die naar Amsterdam die ik had moeten nemen, afgeschaft wordt?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Dan heb je uiteraard het recht om de volgende trein te nemen (of een eerdere, als de afschaffing reeds eerder gekend is), want dan was je wel op tijd aan je vertrekstation waar de treinbinding begint (zijnde Noorderkempen).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Steven »

trainlovertje schreef: 07 aug 2023, 16:21 Deze zomer is er inderdaad treinbinding, zie viewtopic.php?p=275316#p275316 en verdere discussie.

Bij gemiste aansluiting met het traiectgedeelte op de Railpass, ga je een nieuw ticket moeten kopen vrees ik.
Die tickets met treinbinding zal een blijver zijn. Was al deels aangekondigd dat eens de ICNG er komt dit in het standaard aanbod zal zitten. Men is er dus in weze al vroeger mee gestart. Dit is vooral ook om wat zicht te krijgen op welke treinen het drukste zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 07 aug 2023, 20:01
trainlovertje schreef: 07 aug 2023, 16:21 Deze zomer is er inderdaad treinbinding, zie viewtopic.php?p=275316#p275316 en verdere discussie.

Bij gemiste aansluiting met het traiectgedeelte op de Railpass, ga je een nieuw ticket moeten kopen vrees ik.
Die tickets met treinbinding zal een blijver zijn. Was al deels aangekondigd dat eens de ICNG er komt dit in het standaard aanbod zal zitten. Men is er dus in weze al vroeger mee gestart. Dit is vooral ook om wat zicht te krijgen op welke treinen het drukste zijn.
NS heeft de treinbinding aangekondigd met als smoes de tijdelijke zomerdrukte en weinig mogelijkheden tot capaciteitsvergroting totdat de Benelux gesplitst wordt. Het feit dat het een permanente maatregel is, vertelt je meteen dat er aan dat verhaaltje iets rammelt.
De spoorwegen weten overigens heel goed welke treinen het drukst zijn, daar hoeven ze geen zicht meer op te krijgen. En die kennis gebruiken ze nu om de winst te maximaliseren. Dat is althans de indruk die je krijgt.

Groetjes,
Rian
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

rvdborgt schreef: 07 aug 2023, 23:03
Steven schreef: 07 aug 2023, 20:01
trainlovertje schreef: 07 aug 2023, 16:21 Deze zomer is er inderdaad treinbinding, zie viewtopic.php?p=275316#p275316 en verdere discussie.

Bij gemiste aansluiting met het traiectgedeelte op de Railpass, ga je een nieuw ticket moeten kopen vrees ik.
Die tickets met treinbinding zal een blijver zijn. Was al deels aangekondigd dat eens de ICNG er komt dit in het standaard aanbod zal zitten. Men is er dus in weze al vroeger mee gestart. Dit is vooral ook om wat zicht te krijgen op welke treinen het drukste zijn.
NS heeft de treinbinding aangekondigd met als smoes de tijdelijke zomerdrukte en weinig mogelijkheden tot capaciteitsvergroting totdat de Benelux gesplitst wordt. Het feit dat het een permanente maatregel is, vertelt je meteen dat er aan dat verhaaltje iets rammelt.
De spoorwegen weten overigens heel goed welke treinen het drukst zijn, daar hoeven ze geen zicht meer op te krijgen. En die kennis gebruiken ze nu om de winst te maximaliseren. Dat is althans de indruk die je krijgt.

Groetjes,
Rian
Ik denk er exact hetzelfde over...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Steven »

Smoesje? Dat met de ICNG dat soort tickets er ging komen was al geweten. Zo schrijf ik toch. Nu draai je de zaak om. Ze hebben op sommige dagen echt geen benul hoeveel mensen wij vervoeren hoor. Kom maar eens stil te staan met zo’n trein. Een van de vragen die ze stellen is altijd “hoe vol is je trein?” Zeker als het op evacueren van een trein dreigt aan te komen. Een trein is nog steeds geen vliegtuig met een passagierslijst. Dat we soms tot dubbel van de capaciteit nodig hebben is iets dat ze wellicht weten maar ze willen volgens mij meer concrete cijfers en geen vage tellingen.
pietje
Berichten: 643
Lid geworden op: 05 jun 2020, 22:17

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door pietje »

Maar daarvoor heb je dus echt geen treinbinding nodig.
De technologie laat het perfect toe om tellingen te doen zonder dat je daarvoor iets verzint dat de flexibiliteit van treintickets wegneemt.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 08 aug 2023, 07:02 Smoesje? Dat met de ICNG dat soort tickets er ging komen was al geweten. Zo schrijf ik toch.
Ik had tot nu toe geen berichten over een relatie tussen ICNG en de invoering van treinbinding gelezen. De bekendheid daarvan lijkt me dus enigszins beperkt. Dat er zoiets is gekomen, was na het proefballonnetje met treinbinding afgelopen jaar echter geen verrassing.
Steven schreef: 08 aug 2023, 07:02 Nu draai je de zaak om. Ze hebben op sommige dagen echt geen benul hoeveel mensen wij vervoeren hoor. Kom maar eens stil te staan met zo’n trein. Een van de vragen die ze stellen is altijd “hoe vol is je trein?”
Zo'n vraag zegt niks. De kennis over de bezetting bij de dienstregeling- en tariefmakers zit niet per se ook bij de bijsturing of de verkeersleiding (of wie dan ook). Bovendien kan de bezetting in een concreet geval door allerlei oorzaken afwijken en dat is bij een ontruiming natuurlijk van belang dus dan wordt ernaar gevraagd.

Groetjes,
Rian
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door jknockaert »

rvdborgt schreef: 07 aug 2023, 23:03De spoorwegen weten overigens heel goed welke treinen het drukst zijn, daar hoeven ze geen zicht meer op te krijgen. En die kennis gebruiken ze nu om de winst te maximaliseren. Dat is althans de indruk die je krijgt.
Om te weten welke treinen het drukst zijn ze zouden ze op elke trein een of twee conducteurs kunnen zetten die af en toe eens door de trein lopen om eens te kijken hoe druk het is in de trein.

Om winst te maximaliseren kan je dan weer best het zo moeilijk mogelijk maken om tickets met korting te kopen. Bijvoorbeeld de mogelijkheid afschaffen om online early bird tickets te kopen met 100% korting in BE of NL.

Ik zeg maar wat.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Shrek »

pietje schreef: 08 aug 2023, 07:33 Maar daarvoor heb je dus echt geen treinbinding nodig.
De technologie laat het perfect toe om tellingen te doen zonder dat je daarvoor iets verzint dat de flexibiliteit van treintickets wegneemt.
Ik denk dat het net andersom is: ze willen de flexibiliteit wegnemen en de early bird tickets met treinbinding zijn daar een goed middel voor.
Ik zou vooral hopen dat dit werkt om de drukte enigzinds te spreiden, want indien niet is de volgende stap simpelweg een reserveringsplicht.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door trainlovertje »

Shrek schreef: 08 aug 2023, 11:44
pietje schreef: 08 aug 2023, 07:33 Maar daarvoor heb je dus echt geen treinbinding nodig.
De technologie laat het perfect toe om tellingen te doen zonder dat je daarvoor iets verzint dat de flexibiliteit van treintickets wegneemt.
Ik denk dat het net andersom is: ze willen de flexibiliteit wegnemen en de early bird tickets met treinbinding zijn daar een goed middel voor.
Ik zou vooral hopen dat dit werkt om de drukte enigzinds te spreiden, want indien niet is de volgende stap simpelweg een reserveringsplicht.
Maar zolang het aantal Early Bird tickets per trein ongelimiteerd is, zal er toch niets veranderen aan de spreiding? Daarom ben ik ook eerder sceptisch tov de getroffen maatregel. Ofwel een volwaardige reserveringsplicht zoals op de Thalys, ofwel zonder treinbinding (en voor de Benelux zie ik graag dat laatste).
delta
Berichten: 26
Lid geworden op: 16 nov 2021, 23:03

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door delta »

Het aantal Early Bird-tickets is dus niet ongelimiteerd en is per trein afhankelijk van de verwachte drukte. Dus op deze manier is er een slimme sturing op spreiding.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Early Bird-ticket Noorderkempen - Amsterdam: alleen geldig op gekozen tijdstip?

Bericht door Steven »

Het gaat er enkel om dat de flexibiliteit van een early bird wat verminderd. Wil je meer flexibiliteit dan neem je het duurdere tarief. Ze vinden hiermee niet het wiel uit. Deze methode bestaat al zoveel langer op andere verbindingen in andere landen. Ook in Duitsland kan je op bepaalde uren spotgoedkoop reizen maar met de voorwaarde dat je de voorziene trein neemt.

Dat je nog niet veel hoorde van de ICNG waarvoor tickets met treinbinding komen is normaal. Niet alles ligt al tot in de puntjes vast. Zo is ons nog niet 100% bevestigd of treinpersoneel (trainmanager/traindriver) voor de ICNG België een uniform krijgt en zo ja welk design. Men had graag een naam gegeven aan de trein maar ook daar is nog niet alles vastgelegd (Fyra zal het niet worden). Kortweg nog te weinig zaken zijn 100% concreet om alles openlijk te communiceren. Wat ik perfect begrijp. Alles op zijn tijd.
Plaats reactie