reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door dovaere »

Reserveren is verplicht voor reizen deze zomer (1 juni tot en met 31 augustus) op de meeste internationale ICE- en EC-verbindingen (grenstraject), waaronder Luik - Aken.

Zoals gepost bij onze noorderburen:
Nitein-Repart schreef: https://www.drehscheibe-online.de/foren ... 2,10642386
Deutsche Bahn gaat vanwege het Europees Kampioenschap Mannenvoetbal en vanwege de hogere vraag in de hoogzomer een reserveringsplicht invoeren voor de Eurocity München-Zürich, Eurocity München-Innsbruck-Verona en de ICE Nürnberg-Wien. De reserveringsplicht geldt van 1 juni tot en met 31 augustus.

Aanvulling: reserveringsplicht geldt ook voor Hamburg-Købnhavn, Hamburg/Berlin-Praha, Amsterdam-Berlin, Amsterdam-Frankfurt/Basel en Brussel-Frankfurt. Van en naar Polen hanteert de PKP al een reserveringsplicht. De enige internationale langeafstandstreinen waar geen reserveringsplicht geldt zijn de ICE's/EC's naar Basel en de IC's over Singen-Schaffhausen.
https://ovinnederland.nl/viewtopic.php?p=829447#p829447
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door trainlovertje »

Ik hoor Eurostar al juichen...
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 12 dec 2023, 17:03 Ik hoor Eurostar al juichen...
Ik zou dat niet meteen denken.
Veel reizigers die voor ICE kiezen, doen dat voor het doorgaande ticket met vervolgtreinen verder in Duitsland (Frankfurt...) en aangrenzende landen, en/of voor de vroegboekkortingen (Sparpreis met treinbinding).
Beide blijven.
Veel reizigers, zeker in de drukke zomer op onze ICE Brussel-Keulen, namen toch uit voorzorg meteen een reservering bij, en een verplichting om dat samen aan te schaffen is ook geen extra drempel als je toch een ticket met treinbinding koopt.

Voor Interrailers zal dit een serieus nadeel zijn, maar ik weet niet of de Eurostar voordeliger wordt.

Dan blijven over de (zaken)reizigers met flexibel ticket die specifiek in Keulen moeten zijn.
Voor hen is er een extra drempel waardoor ze hun flexibiliteit kwijt zijn, maar zijn er zoveel in de zomer?

Het nadeel voor de ICE-reizigers zal pas blijken tijdens de reis als er een trein uitvalt of aansluiting gemist wordt.
Wat zijn de regels dan bij DB?
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door Portbou »

dovaere schreef: 12 dec 2023, 17:35 Het nadeel voor de ICE-reizigers zal pas blijken tijdens de reis als er een trein uitvalt of aansluiting gemist wordt.
Wat zijn de regels dan bij DB?
  • Kost van de reservering terugbetaald
  • 25% van ticketprijs bij vertraging van 1h-2h
  • 50% van ticketprijs bij vertraging >2h
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door ovspotter_be »

Ja, maar mag je dan zomaar zonder reservatie de volgende trein nemen of dien je opnieuw een reservatie te kopen (indien deze nog beschikbaar zijn).
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door Dieselfreak »

dovaere schreef: 12 dec 2023, 17:35 Veel reizigers, zeker in de drukke zomer op onze ICE Brussel-Keulen, namen toch uit voorzorg meteen een reservering bij, en een verplichting om dat samen aan te schaffen is ook geen extra drempel als je toch een ticket met treinbinding koopt.

Voor Interrailers zal dit een serieus nadeel zijn, maar ik weet niet of de Eurostar voordeliger wordt.

Dan blijven over de (zaken)reizigers met flexibel ticket die specifiek in Keulen moeten zijn.
Voor hen is er een extra drempel waardoor ze hun flexibiliteit kwijt zijn, maar zijn er zoveel in de zomer?

Het nadeel voor de ICE-reizigers zal pas blijken tijdens de reis als er een trein uitvalt of aansluiting gemist wordt.
Wat zijn de regels dan bij DB?
Ik heb in de periode 2014 - 2019 veel in Duitsland gereisd met een Interrail Pass, ik nam toen ook veel ICE-treinen, zonder daarvoor te moeten reserveren. Hoe zit het met binnenlands reizen met Duitse ICE-treinen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door rvdborgt »

Dieselfreak schreef: 12 dec 2023, 20:08 Ik heb in de periode 2014 - 2019 veel in Duitsland gereisd met een Interrail Pass, ik nam toen ook veel ICE-treinen, zonder daarvoor te moeten reserveren. Hoe zit het met binnenlands reizen met Duitse ICE-treinen?
Dat is ongewijzigd zonder reserveringsplicht.
rdv
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 jul 2012, 18:55

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door rdv »

dovaere schreef: 12 dec 2023, 17:35 Dan blijven over de (zaken)reizigers met flexibel ticket die specifiek in Keulen moeten zijn.
Voor hen is er een extra drempel waardoor ze hun flexibiliteit kwijt zijn, maar zijn er zoveel in de zomer?

Het nadeel voor de ICE-reizigers zal pas blijken tijdens de reis als er een trein uitvalt of aansluiting gemist wordt.
Wat zijn de regels dan bij DB?
Ik ben zo een zakenreiziger en moet in Bonn zijn. Voor mijn terugreis koop ik bijna nooit op voorhand een ticket (ook al omdat Bonn - Keulen - Luik - Gent, met Luik - Gent met de NMBS) meestal goedkoper is dan Sparpreis Bonn - Brussel - Gent.
Juni is nog volop werkperiode, en ook begin juli en eind augustus wordt er gewerkt. Dus de helft van de periode ga je zeker zakenreizigers treffen.

Het capaciteitsprobleem zit hem voornamelijk op Keulen - Aken, daar komt alles samen (Brussel -Keulen/Frankfurt, Aken - Keulen/Frankfurt etc). Zolang daar geen reservatieplicht is, is het moeilijk om aan crowd control te doen. Er zijn weliswaar REs tussen Aken en Keulen die kunnen overnemen als het te druk wordt.

Ik vraag me af hoe het met de BahnBonus Comfort klanten zit, moeten die dan ook een reservatie hebben?
Die zone wordt wel niet altijd gerespecteerd in de internationale ICE.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door jotie »

Ik ga iets ontzettend gemeen zeggen, maar ik hoop dat iedereen die van plan is om tussen juni en september lange afstanden af te leggen over trajecten waar die dwaze reserveringsplicht is ingevoerd zijn voorzorgen neemt. Dat betekent voor mijn part ook het extra reserveren van back-ups. Dat hoeft niet eens geld te kosten, want er zit al minstens één loophole in het reservatiesysteem bij een van de 'partners' waardoor partieel 0-euro reserveringen mogelijk zijn. (Ik ga niet verklappen waar, maar wie al eens heeft zitten vloeken op een verplichte Italiaanse reservatie weet in welke richting gezocht moet worden.)
Da's niet sympathiek naar medereizigers toe, maar dit drama is er een dat gewild is door DB. Ze mogen oogsten wat ze gezaaid hebben. En chaos wordt het sowieso.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door HLE18 »

Dat doe ik ook wel eens de ICE en de volgende ICE reserveren voor het geval dat :twisted: ...
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door K V B »

Ik vloek niet op tickets met inbegrepen reservatie. Ik vloek wel eens op reizigers zonder reservaties die mijn trein ophouden en er voor zorgen dat ik mijn aansluiting mis (is al vaak voorgekomen in Duitsland).

Ongeveer de meest gehoorde klacht van niet Duitsers over de DB is dat treinen in Duitsland niet met een inbegrepen reservatie komen. Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld snappen dat gewoon niet. Waarom is die reservatie niet automatisch? Dat tickets voor lange afstandstreinen met een reservatie komen is de reden waarom de Italiaanse spoorwegen heden ten dage veel beter zijn dan de Duitse...
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 15 feb 2024, 10:17 Ongeveer de meest gehoorde klacht van niet Duitsers over de DB is dat treinen in Duitsland niet met een inbegrepen reservatie komen. Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld snappen dat gewoon niet. Waarom is die reservatie niet automatisch? Dat tickets voor lange afstandstreinen met een reservatie komen is de reden waarom de Italiaanse spoorwegen heden ten dage veel beter zijn dan de Duitse...
DB weet heel goed dat verplichte reserveringen de binnenlandse omzet zullen laten dalen. Helemaal als je voor "vol"geboekte treinen dan helemaal geen tickets meer kunt kopen (die treinen zijn namelijk lang niet altijd helemaal vol) en de reservering dus eigenlijk verplicht is. Dat sommige mensen dat niet snappen, wil niet per se zeggen dat het daarom verkeerd is. Dat wil meer iets zeggen van de kennis van die mensen over de wereld buiten hun dagelijkse omgeving. Wat zou jij ervan vinden om voor iedere werkdag iedere trein te moeten reserveren? Want dat stel je volgens mij ook voor.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef: 15 feb 2024, 10:51
K V B schreef: 15 feb 2024, 10:17 Ongeveer de meest gehoorde klacht van niet Duitsers over de DB is dat treinen in Duitsland niet met een inbegrepen reservatie komen. Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld snappen dat gewoon niet. Waarom is die reservatie niet automatisch? Dat tickets voor lange afstandstreinen met een reservatie komen is de reden waarom de Italiaanse spoorwegen heden ten dage veel beter zijn dan de Duitse...
DB weet heel goed dat verplichte reserveringen de binnenlandse omzet zullen laten dalen. Helemaal als je voor "vol"geboekte treinen dan helemaal geen tickets meer kunt kopen (die treinen zijn namelijk lang niet altijd helemaal vol) en de reservering dus eigenlijk verplicht is. Dat sommige mensen dat niet snappen, wil niet per se zeggen dat het daarom verkeerd is. Dat wil meer iets zeggen van de kennis van die mensen over de wereld buiten hun dagelijkse omgeving. Wat zou jij ervan vinden om voor iedere werkdag iedere trein te moeten reserveren? Want dat stel je volgens mij ook voor.
Ik stel helemaal niet voor dat om verplichte reservering te doen op forenzen treinen (als denk ik dat heel wat forenzen graag die mogelijkheid zouden hebben...)

DB moet wel zijn reservering systeem verbeteren, zodat je inderdaad je reservering kan verplaatsen naar een andere trein (en er dus plaatsen vrijkomen als mensen hun plannen veranderen).
En als inbegrepen reservatie echt schadelijk zou zijn voor de omzet, waarom hebben Italo en Iryo dan ook verplichte reservaties?

Kijk er is nog altijd een ticket plicht. Waarom gaat de wereld dan onder als er op dit ticket ook nog eens een treinnr, wagennr en zitplaats staat?
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door rvdborgt »

K V B schreef: 02 mar 2024, 13:21
rvdborgt schreef: 15 feb 2024, 10:51
K V B schreef: 15 feb 2024, 10:17 Ongeveer de meest gehoorde klacht van niet Duitsers over de DB is dat treinen in Duitsland niet met een inbegrepen reservatie komen. Italianen en Spanjaarden bijvoorbeeld snappen dat gewoon niet. Waarom is die reservatie niet automatisch? Dat tickets voor lange afstandstreinen met een reservatie komen is de reden waarom de Italiaanse spoorwegen heden ten dage veel beter zijn dan de Duitse...
DB weet heel goed dat verplichte reserveringen de binnenlandse omzet zullen laten dalen. Helemaal als je voor "vol"geboekte treinen dan helemaal geen tickets meer kunt kopen (die treinen zijn namelijk lang niet altijd helemaal vol) en de reservering dus eigenlijk verplicht is. Dat sommige mensen dat niet snappen, wil niet per se zeggen dat het daarom verkeerd is. Dat wil meer iets zeggen van de kennis van die mensen over de wereld buiten hun dagelijkse omgeving. Wat zou jij ervan vinden om voor iedere werkdag iedere trein te moeten reserveren? Want dat stel je volgens mij ook voor.
Ik stel helemaal niet voor dat om verplichte reservering te doen op forenzen treinen
Dat doe je dus wel voor een deel daarvan. Er zijn in Duitsland genoeg forenzen die langeafstandstreinen gebruiken. Er zijn zelfs forenzenstations die alleen door ICE's worden bediend (slechts enkele, maar toch).
K V B schreef: 02 mar 2024, 13:21 DB moet wel zijn reservering systeem verbeteren, zodat je inderdaad je reservering kan verplaatsen naar een andere trein (en er dus plaatsen vrijkomen als mensen hun plannen veranderen).
Dat is zeker zo. Dat was een tijdje mogelijk; geen idee waarom dat weer is opgegeven.
K V B schreef: 02 mar 2024, 13:21 En als inbegrepen reservatie echt schadelijk zou zijn voor de omzet, waarom hebben Italo en Iryo dan ook verplichte reservaties?
Als je inzet op winstmaximalisatie en een zo hoog mogelijk bezettingspercentage, terwijl je het tegelijk niet erg vindt om bij volle treinen klanten te weigeren zonder enig alternatief te bieden, dan kun je dat doen natuurlijk. Ook SNCF kan daar wat van.
K V B schreef: 02 mar 2024, 13:21 Kijk er is nog altijd een ticket plicht. Waarom gaat de wereld dan onder als er op dit ticket ook nog eens een treinnr, wagennr en zitplaats staat?
Ik zou zeggen: probeer zelf eens een paar maanden te forenzen met die verplichting.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: reservering deze zomer verplicht aan Duitse grens meeste ICE en EC

Bericht door trainlovertje »

K V B schreef: 02 mar 2024, 13:21 Kijk er is nog altijd een ticket plicht. Waarom gaat de wereld dan onder als er op dit ticket ook nog eens een treinnr, wagennr en zitplaats staat?
Stel je voor: een drukbezette trein met meer dan 1000 verkochte stoelen valt uit in de piekuren. Dat wil zeggen: 1000 reizigers die aan het loket moeten gaan aanschuiven om een nieuwe zitplaats te reserveren op een andere trein, want gewoon op de volgende stappen mag dan opeens niet meer. En zulke situaties zijn helaas geen uitzonderingen in West-Europa.
Plaats reactie