Groepsreis naar Rotterdam

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 13:07 . Dat heeft niks te maken met infrastructuur noch met rollend materiaal.
Als je geen infrastructuur hebt die de toegang tot de trein regelt en je geen treinen hebt die genummerde zitplaatsen aanbied, hoe kan je dan klantvriendelijke tickets aanbieden. Met klantvriendelijk bedoel ik ;gegarandeerde zitplaats en commerciele prijs volgens tijdstip en profiel van de klant (jongere ,65+,werkabonnement enz).
Anno 2024 lijkt me dit allemaal mogelijk.
Natuurlijk ga je dan op een trein in de ochtend tussen Oostende en Brussel/Leuven of Antwerpen 600 mensen vervoeren op een degelijke manier en geen 700 zoals de beesten (vanaf Brugge of Gent).
Maar goeed iedereen heeft een eigen visie over reizen en met de trein in het bijzonder.
Het is aangenaam als je naar Toulon wilt reizen met uw echtgenote vanuit Lille dat je zitplaatsen zijn gereserveerd op de door u bepaalde treinen voor 200 Euro H/t. Idem voor andere bestemmingen. Cofort gegarandeerd. Wat moeilijk te zeggen valt van bv De Panne naar Antwerpen of Brussel.....(in de ochtend of avondspits).
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 15:41
Ik kan mij eigenlijk wel inbeelden dat de NMBS (en NS) niet echt zitten te wachten op groepen ( ... knip ... )
Ja, dat geloof ik graag. Terwijl ieder ander handelaar zich juist in de handen wrijft als de winkel is uitverkocht. Exact wat ik bedoel, op een manier.
Die vergelijking gaat niet helemaal op.
Ook handelaars die té veel klanten op een bepaald moment over de vloer krijgen, lopen net inkomsten mis door gebrek aan zitplaatsen, te lange wachttijden, ... Dit straalt weinig klantvriendelijk uit en klanten dreigen zelfs minder snel terug te keren naar de desbetreffende zaak. Hetzelfde geldt zo'n beetje voor de piekuren bij het spoor.
En als de winkel is uitverkocht, betekent dat meestal ook dat je stock te klein was en dat je klanten moet gaan teleurstellen :wink:
jan_olieslagers
Berichten: 3521
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door jan_olieslagers »

@nightttrain: dat is geen eerlijke vergelijking, Lille-Toulon is een klein beetje verder dan Sinnekloas-Rotterdam :) Toegegeven: de Benelux is een beetje een grensgeval tussen lange en korte afstand; het zou misschien kunnen bekeken worden of de "snelle" Benelux een reservatiemechanisme krijgt: voor lange afstand heeft dat echt wel meerwaarde, voor korte afstand is het te duur en te omslachtig.

@trainlovertje: als de winkel alle dagen uitverkocht is, dan heeft de handelaar inderdaad een structureel probleem. Maar het aanbieden van fatsoenlijke condities voor een eenmalige groepsuitstap gaat niet maken dat de Benelux structureel alle dagen stampvol zit. Het is bijna pervers om te redeneren dat men de (groeps)tickets duur moet houden om toch maar vooral niet teveel te verkopen. Dat noemt men: de mensen in de auto(bus) jagen - tegen alle groene beloftes en voornemens in.

En ja, een restauranthouder die gemiddeld per dag 40 dagschotels verkoopt, die koopt misschien in voor 50 maar zeker niet voor 100. Dat is een afweging die keer op keer moet gemaakt worden, en periodiek herbekeken.

Overigens lijken overvolle treinen geen fundamenteel bezwaar voor NMBS, als ik hier zo de berichten lees :) ik kan me voorstellen dat de Noorderburen er al wat beter op letten.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

nighttrain schreef: 02 feb 2024, 15:42
jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 13:07 . Dat heeft niks te maken met infrastructuur noch met rollend materiaal.
Als je geen infrastructuur hebt die de toegang tot de trein regelt en je geen treinen hebt die genummerde zitplaatsen aanbied, hoe kan je dan klantvriendelijke tickets aanbieden.
Daar ging bovenstaande opmerking van jan_olieslagers echter niet over. De NMBS bleek in dit geval immers niet eens in staat om de correcte prijs te noemen op basis van de bestaande tarieven. Dat heeft niks te maken met klantvriendelijke tickets aanbieden maar met kennis van het eigen (!) aanbod.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door desirootje »

jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 16:49 De Benelux is een beetje een grensgeval tussen lange en korte afstand; het zou misschien kunnen bekeken worden of de "snelle" Benelux een reservatiemechanisme krijgt: voor lange afstand heeft dat echt wel meerwaarde, voor korte afstand is het te duur en te omslachtig.
Als dat het plan is, dan heeft men dat niet echt doordacht. Als ik naar foto's kijk van de benelux zie ik namelijk geen lichtjes of schermpjes om reservaties op weer te geven. Het kan natuurlijk dat het interieur anders is van de benelux variant, maar ik betwijfel het. Een soort van diabolo taks of HSL toeslag lijkt mij waarschijnlijker.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door pmuy »

jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 15:41
Ik kan mij eigenlijk wel inbeelden dat de NMBS (en NS) niet echt zitten te wachten op groepen ( ... knip ... )
Ja, dat geloof ik graag. Terwijl ieder ander handelaar zich juist in de handen wrijft als de winkel is uitverkocht. Exact wat ik bedoel, op een manier.
In tegenstelling tot een winkelier heeft de NMBS ook een publieke dienstverlening te bieden. Een restaurant dat vol is, daar zal niemand over klagen. Een trein die niet (comfortabel) toegankelijk is omdat die "overboekt" is, daardoor laat je andere klanten in de kou staan. De publieke dienstverlening van de NMBS bestaat eruit om openbaar vervoer te bieden, niet semi-privévervoer voor grote groepen.

In de luchtvaart zijn groepsboekingen overigens ook niet voordeliger dan individuele tickets. Voor zover ik weet werkt het daar als volgt (toch voor traditionele luchtvaartmaatschappijen): als er 50 tickets aan €50, 50 tickets aan €125 en 50 tickets aan €200 beschikbaar zijn, en je wil tickets reserveren voor een groep van 110 personen, dan zal iedereen €200 moeten betalen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door nighttrain »

rvdborgt schreef: 02 feb 2024, 17:05
nighttrain schreef: 02 feb 2024, 15:42
jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 13:07 . Dat heeft niks te maken met infrastructuur noch met rollend materiaal.
Als je geen infrastructuur hebt die de toegang tot de trein regelt en je geen treinen hebt die genummerde zitplaatsen aanbied, hoe kan je dan klantvriendelijke tickets aanbieden.
Daar ging bovenstaande opmerking van jan_olieslagers echter niet over. De NMBS bleek in dit geval immers niet eens in staat om de correcte prijs te noemen op basis van de bestaande tarieven. Dat heeft niks te maken met klantvriendelijke tickets aanbieden maar met kennis van het eigen (!) aanbod.
Dat had ik ook begerepen,maar ik reageerde als verduidelijking/duiding op het hergebruik door de poster van mijn 2 voorgaande definities "Dat heeft niks te maken met infrastructuur noch met rollend materiaal." En nu lekker pannekoeken eten voor lichtmis.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door nighttrain »

pmuy schreef: 02 feb 2024, 17:43
jan_olieslagers schreef: 02 feb 2024, 15:41
Ik kan mij eigenlijk wel inbeelden dat de NMBS (en NS) niet echt zitten te wachten op groepen ( ... knip ... )
Ja, dat geloof ik graag. Terwijl ieder ander handelaar zich juist in de handen wrijft als de winkel is uitverkocht. Exact wat ik bedoel, op een manier.
In tegenstelling tot een winkelier heeft de NMBS ook een publieke dienstverlening te bieden. Een restaurant dat vol is, daar zal niemand over klagen. Een trein die niet (comfortabel) toegankelijk is omdat die "overboekt" is, daardoor laat je andere klanten in de kou staan. De publieke dienstverlening van de NMBS bestaat eruit om openbaar vervoer te bieden, niet semi-privévervoer voor grote groepen.

In de luchtvaart zijn groepsboekingen overigens ook niet voordeliger dan individuele tickets. Voor zover ik weet werkt het daar als volgt (toch voor traditionele luchtvaartmaatschappijen): als er 50 tickets aan €50, 50 tickets aan €125 en 50 tickets aan €200 beschikbaar zijn, en je wil tickets reserveren voor een groep van 110 personen, dan zal iedereen €200 moeten betalen.
Voor groepen hebbenze liever dat men via een reisagent gaat of anders https://www.pro-sky.com/fr/?utm_campaig ... xuEALw_wcB
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

pmuy schreef: 02 feb 2024, 17:43 In de luchtvaart zijn groepsboekingen overigens ook niet voordeliger dan individuele tickets. Voor zover ik weet werkt het daar als volgt (toch voor traditionele luchtvaartmaatschappijen): als er 50 tickets aan €50, 50 tickets aan €125 en 50 tickets aan €200 beschikbaar zijn, en je wil tickets reserveren voor een groep van 110 personen, dan zal iedereen €200 moeten betalen.
Bij de spoorwegen heb ik dat ook al eens gezien. Daar en ook in de luchtvaart is dat echter een overtreding van de geldende wetgeving. Als iets beschikbaar is, dan moet je dat ook verkopen, in een geval als dit voor een deel van de groep.
Plaats reactie