Groepsreis naar Rotterdam

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Paul »

Beste forumleden,

Mijn dochter (leerkracht middelbaar onderwijs) organiseert voor haar leerlingen een daguitstap vanuit Sint-Niklaas naar Rotterdam, voor 120 leerlingen (leeftijd ca. 16 jaar) en 8 begeleiders.
Ze zou het liefst met de trein gaan en kreeg van de NMBS het volgende voorstel:

IMG-20240201-WA0000.jpg

Dat betekent 55,20 euro per leerling en er komt bovendien nog 175 euro dossierkost bij.
Ter vergelijking: als ze met de bus gaan kost het hun 17 euro per leerling :?

Ik vind de prijs die de NMBS aanrekent erg hoog. Vooral 9,10 euro per persoon voor het korte traject Sint-Niklaas - Antwerpen-Berchem is buitensporig, als je bedenkt dat een gewoon ticket slechts 5,40 euro kost... Dat kan toch niet kloppen?
Er moet toch een goedkopere formule zijn om met een dergelijke groep per trein naar Rotterdam te gaan.
Heeft iemand suggesties? Bij voorbaat dank!
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

Sint-Niklaas-Antwerpen lijkt me inderdaad te duur. Bovendien lijkt de NMBS de het ticket op te splitsen, terwijl er een doorgaand ticket mogelijk moet zijn.
Het vol tarief is overigens 35 euro enkele reis.
Er bestaat een groepstarief dat verkrijgbaar is vanaf ieder Belgisch station:
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 81186e68d0
Vanaf 12 jaar zou dat 40% korting moeten opleveren, ofwel 21 euro per enkele reis. Er is wel een beperkte beschikbaarheid. De prijs in de offerte voor Antwerpen-Rotterdam lijkt hierop te zijn gebaseerd, dus er is beschikbaarheid in de Benelux. Berekening: vol tarief is €29,10, met 40% korting 17,46 en dan 1 euro "systeemkosten" erbij en afronding.
Vanaf Sint-Niklaas zou de prijs bij de NMBS dus 22 euro enkele reis moeten zijn, ofwel 44 euro retour, plus dossierkosten.
Het ticket splitsen in Antwerpen is volgens mij een afgiftefout.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Paul »

Dank je Rian.
Misschien kan het nog iets goedkoper als ze twee aparte groepsreizen boeken? Internationaal Antwerpen - Rotterdam = 18,50 euro
Binnenlandse groepsreis = 60% korting, Sint-Niklaas - Antwerpen = ca. 2,20 euro?
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door ovspotter_be »

Dat kan maar als er dan ergens vertraging is zit je wel met een probleem, een groepsticket is bij de NMBS het enige ticket met treinbinding.
Mikos
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2021, 17:22

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Mikos »

Dat laatste geldt ook voor de Benelux; het enkele reis-tarief met de Benelux (van Sint-Niklaas) naar Rotterdam is het Mid-Flex tarief van 18,50 met treinbinding tot de trein die geboekt wordt. Terug hetzelfde. Maakt 37 euro per persoon, voor een jongere van 16 t/m 25 jaar.

Maar met 128 personen denk ik dat je er beter aan doet vooraf iets te regelen wanneer je met de trein reist, want de heenreis valt aardig in de ochtendspits. Dan wil je voor die 128 personen wel graag plek hebben.

Mocht er voor de trein gekozen worden, zou ik ook een iets andere reis uitstippelen. De geboden heenreis is erg robuust (met een overstap in Antwerpen van iets meer dan een uur), maar kan natuurlijk iets sneller door op een ander tijdstip uit Sint-Niklaas te vertrekken.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door rvdborgt »

Paul schreef: 01 feb 2024, 13:41 Dank je Rian.
Misschien kan het nog iets goedkoper als ze twee aparte groepsreizen boeken? Internationaal Antwerpen - Rotterdam = 18,50 euro
Binnenlandse groepsreis = 60% korting, Sint-Niklaas - Antwerpen = ca. 2,20 euro?
Dan zou je ook in Noorderkempen kunnen splitsen...
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Paul »

Mikos schreef: 01 feb 2024, 14:24Mocht er voor de trein gekozen worden, zou ik ook een iets andere reis uitstippelen. De geboden heenreis is erg robuust (met een overstap in Antwerpen van iets meer dan een uur), maar kan natuurlijk iets sneller door op een ander tijdstip uit Sint-Niklaas te vertrekken.
Uiteraard, maar die overstap van meer dan een uur wordt door de NMBS zelf zo voorgesteld.
In de spits zullen ze nogal vlug zeggen "dat er geen plaats is voor zo'n grote groep", dus veel andere keuze zul je niet hebben.
Iets anders is de terugreis 's avonds laat. Daar moet er toch ook plaats zijn op de IC van 22:42 in Berchem naar Sint-Niklaas, waardoor ze bijna een uur vroeger thuis zouden zijn.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Portbou »

Ook al verkoop ik zelf treinreizen...
Ik zou gebruik van de trein voor deze reis ten stelligste afraden.

Iedere dag zijn er afgeschafte Benelux'en.

Als dit het geval is met de trein waarop jullie voorzien zijn op de heenreis lopen jullie minimum een uur vertraging op. Op de volgende trein zijn er dan geen plaatsen voor de groep meer gereserveerd en samen met alle andere gedupeerden van de afgeschafte trein wordt het dan erg moeilijk om plaatsen te vinden.

En als er zo'n afschaffing op de terugreis gebeurt raken jullie zelfs niet meer in Sint-Niklaas.

Bovendien, welke combinatie van treinen en tickets je ook bijeenpuzzelt, je zal nooit iets vinden onder of gelijk aan de prijs van de autocar.

Ik vind het erg om zoiets te moeten schrijven, ik zou altijd voorstander van de trein moeten zijn. Maar in dit geval is het gewoon veel te riskant en ook duur.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door desirootje »

om de prijs laag te houden zou ik ook enkel de trein overwegen als je binnen België blijft.
Paul
Berichten: 1288
Lid geworden op: 09 feb 2008, 22:57
Locatie: FNU
Contacteer:

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door Paul »

Ze zullen met de autocar gaan, wees gerust. Maar ik vind het tof dat ze tenminste de trein overwogen hebben. En het ergste van al is dat de NMBS zelf niet eens in staat blijkt om correcte prijsinformatie te geven.
Vriendelijke groet,

Paul
http://belgischespoorlijnen.be
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door jan_olieslagers »

Neem me niet kwalijk dat ik soms klink als een vinyl-elpee met een kras erin, maar hoe vaak dient het nog gezegd dat NMBS flagrant tekortschiet inzake commerciele instelling? Wie gaat daar wanneer eindelijk eens iets aan doen?
Ik hoor nergens erkennen dat er in die hoek een probleem is, laat staan dat er over oplossingen gesproken wordt.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door nighttrain »

jan_olieslagers schreef: 01 feb 2024, 18:05 Neem me niet kwalijk dat ik soms klink als een vinyl-elpee met een kras erin, maar hoe vaak dient het nog gezegd dat NMBS flagrant tekortschiet inzake commerciele instelling? Wie gaat daar wanneer eindelijk eens iets aan doen?
Ik hoor nergens erkennen dat er in die hoek een probleem is, laat staan dat er over oplossingen gesproken wordt.
Hoe kan je "commercieel" zijn ,zolang je de capaciteit van uw transportbedrijf niet in handen hebt? Hoe kan je een dynamische prijsindeling voorstellen als je niet weet hoeveel,waar en wanneer je dit kan aanbieden?
Willen de Belgen dit wel?
Nu moeten ze zich beperken tot 1 ticket verkopen en 1 gratis op bepaalde periodes.... En als je geen plaats hebt op uw uitgekozen trein ...jammer.
Dus de ifrastructuur en het rollend materiaal is er niet op boorzien om dan nog te zwijgen over de jaren oude mentaliteit van de treingebruiker.....van "free flow" reizen...
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door jan_olieslagers »

Ik vrees dat er bij NMBS minstens evenveel vastgeroeste mentaliteit te vinden is als bij de (potentiele) reizigers, wellicht zelfs nog een heel pak meer.

En verder kan ik me enkel aansluiten bij Paul:
het ergste van al is dat de NMBS zelf niet eens in staat blijkt om correcte prijsinformatie te geven
. Dat heeft niks te maken met infrastructuur noch met rollend materiaal.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
pmuy
Berichten: 121
Lid geworden op: 20 mar 2021, 11:59

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door pmuy »

Ik kan mij eigenlijk wel inbeelden dat de NMBS (en NS) niet echt zitten te wachten op groepen die 2 van de 5 tweedeklasrijtuigen van de IC Amsterdam innemen, zeker niet tijdens de spits. Bussen zijn daarvoor een geschiktere oplossing. Daar is wat mij betreft niets verkeerd mee.

Voor groepen van 10 tot 30 reizigers, zou de trein daarentegen wel een goede oplossing moeten kunnen bieden. Geen idee wat men aan dergelijke groepen voorstelt, maar de dossierkost van €175 maakt het allicht al snel heel duur.
jan_olieslagers
Berichten: 3519
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Groepsreis naar Rotterdam

Bericht door jan_olieslagers »

Ik kan mij eigenlijk wel inbeelden dat de NMBS (en NS) niet echt zitten te wachten op groepen ( ... knip ... )
Ja, dat geloof ik graag. Terwijl ieder ander handelaar zich juist in de handen wrijft als de winkel is uitverkocht. Exact wat ik bedoel, op een manier.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie