Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
historyboy
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 sep 2012, 22:29

Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door historyboy »

Beste

Ik zoek een manier om een reservatie te maken voor de Intercity de noche (755) van FS tussen Milano Centrale en Lecce op 12/02 aan spoorwegmedewerkers voordeeltarief met FIP PERMIT. Het loket in het station van Brugge en Lille-Flandres kunnen me niet helpen daarbij. Via intranet NMBS kan ik enkel zitplaatsen en geen ligplaatsen reserveren. Via de website van Trenitalia vond ik een lijst met reisagenten die ook tickets voor FS mogen verkopen, maar het adres in Rijsel is niet toegankelijk of bestaat niet. Bellen lukt ool niet (Travel Planet). Enige andere optie die me werd aangeraden is loket op de dag zelf in Milaan, maar ja dan risico op uitverkocht.

Wie kan me helpen?

Dank

Spoorweggroetjes
Thomas
Mikos
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2021, 17:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door Mikos »

Ga naar trenitalia.it (rechtsboven kun je de taal wijzigen)

(Aangepast op 18-02-2024)
Trein uitzoeken >
Drop-down 'Service' kiezen welke 'klasse' je wilt (indien je alleen in een slaapcoupé wilt liggen "Vagone Letto Uso Singolo") >
Drop-down 'Offer' kiezen voor 'Dirrito Ammissione'
Onder Credential Number vul je het nummer van je landencoupon of Internationaal Reductiebiljet in.

Fijne reis!

*Nuovo Dir. Ammissione FS is voor Italiaans spoorwegpersoneel. Deze is niet geldig voor buitenlands personeel, vraagt bovendien om een serienummer dat wij niet hebben en dus niet kunnen gebruiken.
Laatst gewijzigd door Mikos op 18 feb 2024, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door rvdborgt »

Mikos schreef: 03 feb 2024, 01:48 Ga naar trenitalia.it (rechtsboven kun je de taal wijzigen)

Trein uitzoeken >
Drop-down 'Service' kiezen welke 'klasse' je wilt (indien je alleen in een slaapcoupé wilt liggen "Vagone Letto Uso Singolo") >
Drop-down 'Offer' kiezen voor 'Nuovo Dir. Ammissione FS'*
Onder Cid en Serial Number vul je het nummer van je landencoupon of Internationaal Reductiebiljet in.

Je hebt nu voor het tarief van 30 euro een ligplaats in je nachttrein geboekt. Fijne reis!
Weet je dit zeker?
De RDG heeft over de FIP-voordelen een document, dat weliswaar voor Britse spoorwerknemers bedoeld is, maar ook voor anderen zeer nuttig is:
https://www.raildeliverygroup.com/rst/w ... tml#Europe
Onder de link "Travel tips voor Europe" heb je altijd de meest recente versie.
Volgens dat document is een FIP-coupon bruikbaar in regionale treinen en moet je voor de langeafstandstreinen het prijsverschil betalen met het vol tarief daarvoor, de "Cambio Servizio", die bij mijn weten alleen bij Trenitalia te koop is. Voor een ligplaats is dat een "Cambio Servizio Cuccetta". Je betaalt dan dus niet alleen de vaste toeslag voor de couchette maar ook een afstandsafhankelijke component voor het prijsverschil tussen regionaal verkeer en de langeafstandstrein. De Interrail-toeslag voor een couchette is €41 en voor een Cambio Servizio Cuccetta zou ik een hogere prijs verwachten. De Interrail-toeslag voor een Frecciarossa is bv. €13 maar de Cambio Servizio daarvoor kan een veelvoud daarvan zijn, zo heb ik zelf al eens gezien. Idem voor een slaapplaats: de Interrail-toeslag voor een Single is €122 en bij een "Cambio Servizio VL" verwacht ik nog hoger. Ik weet niet hoe de prijs voor een FIP-kortingskaart wordt bepaald.
Feit is dat een commercieel tarief bij Trenitalia lager kan zijn dan een Cambio Servizio. Slaapplaatsen zijn er vaak al voor minder dan €100.
Je zou ook het call centre van Trenitalia kunnen bellen:
https://www.trenitalia.com/en/services/ ... ntres.html
Maar maak daar dan wel duidelijk of je een landencoupon hebt of een FIP-kortingskaart.
Mikos
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2021, 17:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door Mikos »

rvdborgt schreef: 03 feb 2024, 09:26 Weet je dit zeker?
In zoverre dat de reservering online maken geen enkel probleem is. Maar zoals gezegd durf ik niet met zekerheid te zeggen of de gebruikelijke Diritto Ammissione te gebruiken is of de Nuovo. Die laatste is voor mij ook nieuw en ik kan nergens bij Trenitalia terugvinden wat daar de voorwaarden voor zijn, anders dan dat er een versie is voor Italiaanse spoormedewerkers en een versie voor buitenlandse spoormedewerkers.

We hebben een Nederlandse (afgeschermde) tegenhanger van de RDG waar ik veel informatie vandaan haal. Die spreekt over een "verplichte reservering voor Frecciabianca, Frecciarossa, Frecciargento, EC, EN, IC en ICN treinen". Voor Intercity Notte (ICN) specifiek is een Diritto di Ammissione met reservering verplicht. Voor de genoemde trein en datum kom ik met een Diritto di Ammissione-tarief uit op 122 euro voor een slaapcoupé met single use. Een 'afstandsafhankelijke component' is mij niet bekend en komt bij de reservering ook niet naar voren.

Wanneer je gaat voor slechts een zitplaats in de nachttrein vereist dit enkel een reservering, welke op 3 euro uitkomt. Ook daarin geen 'afstandsafhankelijke component'; daarvoor heb je je vrij vervoerkaart in de vorm van een FIP-biljet.

De Nuovo Dir. Ammissione FS die ik in eerste instantie noemde komt op 30 euro uit voor de slaapcoupé, maar daar staat dus geen omschrijving bij van de precieze voorwaarden. Ik vermoed dat die alleen voor de Italianen zelf bestemd is. Zoals gezegd, valt dat na te vragen bij de klantenservice.

Mocht er interesse zijn voor de (afgeschermde) Nederlandse tegenhanger van de RDG en ben je zelf spoorwegmedewerker, stuur dan een PB voor het adres.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door rvdborgt »

rvdborgt schreef: 03 feb 2024, 09:26 Mocht er interesse zijn voor de (afgeschermde) Nederlandse tegenhanger van de RDG en ben je zelf spoorwegmedewerker, stuur dan een PB voor het adres.
Ik werk zelf niet voor de spoorwegen, maar het is wel opmerkelijk dat de informatie niet echt strookt met wat de RDG in zijn document vertelt.
Het kan zijn dat het voor een ICN anders werkt, maar voor Frecciarossa is het wel degelijk zo dat je met een FIP-coupon fors meer betaalt dan een reservering alleen. En op het ticket staat dan inderdaad "Cambio Servizio", zoals de RDG schrijft.
Ik vraag me dus af in hoeverre het Nederlandse document actueel is.
Mikos
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2021, 17:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door Mikos »

Wellicht dat we hetzelfde bedoelen maar anders omschrijven? Met een Landencoupon FIP betaal je voor Frecciarossa en Frecciargento een reservering (met ingebouwde toeslag) van 25 euro en voor Frecciabianca een reservering (met ingebouwde toeslag) van 20 euro. Dat is wel per trein, dus bij eventuele overstappen betaal je dan opnieuw die reservering met ingebouwde toeslag.

Dat is ook precies wat ik uit het boekingssysteem haal voor een willekeurige reis op 14 februari om 12.26 uur van Venezia Santa Lucia naar Roma Termini; reservering met Diritto Ammissione voor 25 euro.

Bedenk wel dat er per land verschillen kunnen zijn; zo heeft Belgisch personeel een BeNeLux-kaart waarmee vrij gereisd kan worden in die drie landen. Bij ons in Nederland kunnen we voor België onbeperkt landencoupons bestellen, maar betalen we daarvoor wel een klein bedrag. Zo zijn er ook verschillen per land in hoe vaak je een landencoupon voor een bepaald land kunt bestellen. De Britten kunnen bijvoorbeeld voor België maar 2 coupons per jaar krijgen. Oftewel: Wat voor de Britten opgaat, hoeft niet voor andere landen op te gaan.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door rvdborgt »

Mikos schreef: 04 feb 2024, 00:18 Wellicht dat we hetzelfde bedoelen maar anders omschrijven? Met een Landencoupon FIP betaal je voor Frecciarossa en Frecciargento een reservering (met ingebouwde toeslag) van 25 euro en voor Frecciabianca een reservering (met ingebouwde toeslag) van 20 euro. Dat is wel per trein, dus bij eventuele overstappen betaal je dan opnieuw die reservering met ingebouwde toeslag.

Dat is ook precies wat ik uit het boekingssysteem haal voor een willekeurige reis op 14 februari om 12.26 uur van Venezia Santa Lucia naar Roma Termini; reservering met Diritto Ammissione voor 25 euro.
[...]
Oftewel: Wat voor de Britten opgaat, hoeft niet voor andere landen op te gaan.
Dat laatste is wel zo, maar het lijkt me toch opmerkelijk als er voor dezelfde landencoupons verschillende regels zouden gelden, afhankelijk van waar je vandaan komt. Of er is recent iets veranderd. In de zomer van 2021 betaalde een vriend van me (uit Nederland!) aan het Italiaanse loket nog €36,95 voor een FIP-reservering Firenze-Venetië, volgens het systeem dat de RDG beschrijft.
Laatst gewijzigd door rvdborgt op 18 feb 2024, 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door groentje »

En als ik aan het loket in Italië een reservering koop, is het ook al snel prijzig. Ik betaalde €27 uit het hoofd voor Rome-Vicenza, dat was amper goedkoper dan een regulier ticket, en had mogelijk zelfs duurder geweest als ik vroeger had kunnen boeken. Laatste trip naar Sicilië heb ik dan ook vaak gewone tickets gekocht.
Nu, het is niet omdat ik deze tickets kreeg, dat die correct waren, ik krijg regelmatig 50% in GB, waar dat 75% moet zijn.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door HLE18 »

Ik had hier aan het loket iets van 64€ betaald voor FIP reservatie (Milaan-Venetië), mijn maat had een Interrail reservatie van 10€. Uiteindelijk wouden we een andere trein nemen en heeft de TBG ons allebei een nieuwe reservatie van 10€ gegeven. Hij vertelde dat een Interrail reservatie met mijn coupon genoeg was.

Kan je op de Trenitalia website ook reservaties maken voor Interrail? Stel dat je met 1x FIP en 1x Interrail wil reizen en naast elkaar wil zitten, zou dit wel handig zijn.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 07 feb 2024, 09:15 Ik had hier aan het loket iets van 64€ betaald voor FIP reservatie (Milaan-Venetië), mijn maat had een Interrail reservatie van 10€. Uiteindelijk wouden we een andere trein nemen en heeft de TBG ons allebei een nieuwe reservatie van 10€ gegeven. Hij vertelde dat een Interrail reservatie met mijn coupon genoeg was.
Milaan-Venetië met Frecciarossa is momenteel €52 (Standard), €58 (Premium) of €68 (Business), alles "Base" (flexibel vol tarief). Met de EC €45 2e klas of €63,50 1e klas. Ik ben wel eens benieuwd wat er op die FIP-reservering precies staat, want €64 lijkt me nogal duur. En was dat voor een landencoupon of met de FIP-kortingskaart?
Een Interrail-reservering is verder beslist niet geldig samen met een FIP-landencoupon. Dat heeft een vriend van me enkele keren geprobeerd, maar er kwam telkens commentaar op.
HLE18 schreef: 07 feb 2024, 09:15 Kan je op de Trenitalia website ook reservaties maken voor Interrail? Stel dat je met 1x FIP en 1x Interrail wil reizen en naast elkaar wil zitten, zou dit wel handig zijn.
Op de Trenitalia-website kun je geen Interrail-reserveringen meer maken. Dat werd naar verluidt te veel misbruikt. Het kan online wel via ÖBB en Raileurope (beide zonder verdere boekingskosten). Raileurope biedt ook zitplaatskeuze aan voor €2 extra, net als Trenitalia.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door HLE18 »

rvdborgt schreef: 07 feb 2024, 10:47 Op de Trenitalia-website kun je geen Interrail-reserveringen meer maken. Dat werd naar verluidt te veel misbruikt. Het kan online wel via ÖBB en Raileurope (beide zonder verdere boekingskosten). Raileurope biedt ook zitplaatskeuze aan voor €2 extra, net als Trenitalia.
Te veel misbruikt? Maar ze zouden dat toch ook kunnen controleren a.d.h.v. je Interrail pass nummer denk ik dan...

RailEurope is misschien een optie en dan plaats kiezen naast de FIP als dat lukt, merci voor de tip.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 07 feb 2024, 11:13
rvdborgt schreef: 07 feb 2024, 10:47 Op de Trenitalia-website kun je geen Interrail-reserveringen meer maken. Dat werd naar verluidt te veel misbruikt. Het kan online wel via ÖBB en Raileurope (beide zonder verdere boekingskosten). Raileurope biedt ook zitplaatskeuze aan voor €2 extra, net als Trenitalia.
Te veel misbruikt? Maar ze zouden dat toch ook kunnen controleren a.d.h.v. je Interrail pass nummer denk ik dan...
Precies, waar een wil is, is een weg. Met dezelfde smoes hebben Eurostar en SNCF de pasreserveringen ook van hun websites verwijderd.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door HLE18 »

Mikos schreef: 03 feb 2024, 01:48 Ga naar trenitalia.it (rechtsboven kun je de taal wijzigen)

Trein uitzoeken >
Drop-down 'Service' kiezen welke 'klasse' je wilt (indien je alleen in een slaapcoupé wilt liggen "Vagone Letto Uso Singolo") >
Drop-down 'Offer' kiezen voor 'Nuovo Dir. Ammissione FS'*
Onder Cid en Serial Number vul je het nummer van je landencoupon of Internationaal Reductiebiljet in.
Waar kan je de Cid & serial number vinden? Er staan 2 nummers op mijn coupon maar hij zegt altijd "Invalid data entered"?
Business class komt dat overeen met 1e klasse?
Mikos
Berichten: 8
Lid geworden op: 16 okt 2021, 17:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door Mikos »

In tegenstelling tot wat ik eerder heb gezegd in die post, dien je in die dropdown te kiezen voor 'Diritto Ammisione'. Onder 'credential number' wordt het nummer op je FIP-voucher of IR-biljet gevraagd. De 'Nuovo Dir. Ammissione FS' is hoogstwaarschijnlijk voor Italiaans spoorwegpersoneel.

'Business Class' en alles erboven is inderdaad 1e klas. Door op het 'i'-tje te klikken kun je een foto zien van wat je daarvan kunt verwachten, er zijn diverse soorten klassen met bijbehorend tarief. Afhankelijk van je functie en de voorwaarden van je eigen biljet moet je er wel rekening mee houden of je aanspraak kunt maken op 1e klas tegen FIP-tarief. In Frecciarossa treinen is FIP sowieso niet geldig in Business & Executive class, aldus de voorwaarden.

Ik zal die post nog even aanpassen, zodat niemand nog voor de Nuovo gaat.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: Reservatie nachttrein Trenitalia met FIP PERMIT

Bericht door HLE18 »

Het is gelukt!
25€ van Milaan - Bari (via trenitalia) en 15€ voor mijn vriendin met Interrail (via raileurope) en we zitten samen :P. Bedankt voor de hulp en tips!

Business niet toegelaten met FIP in Frecciarossa? Executive zeker niet maar ik dacht 2 jaar geleden met Frecciarossa naar Venetië en toen toch in Business gemogen.
Plaats reactie