TGV rentabiliteit

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 02 mar 2024, 13:10
nighttrain schreef: 16 feb 2024, 09:36
K V B schreef: 15 feb 2024, 10:24 De SNCF is zeer inefficient, en daardoor zijn de kosten per trein erg hoog, en moeten ze vol zitten om rendabel te zijn. Tezelfdertijd doet Frankrijk alles wat het kan om concurrentie tegen te gaan. Maar er komt stilaan toch wat concurrentie. Misschien dat een andere operator wel kan wat SNCF niet kan...
Waarom "zeer inefficient"?
Wat zou U doen of wat moeten ze doen om "ineffcient" te worden volgens U?
Over welke" treinen" hebt U het?
Een paar voorbeeldjes:

- Gezien bij een reis van Basel naar Parijs over Straatsburg.

De belangrijkste TER verbinding in die regio is Basel - Straatsburg. Die zou gewoon een aansluiting op hetzelfde perron met de TGV dienen te geven, met een overstaptijd van 5 minuten. De goedkoopste manier om reizigers kortere reistijden aan te bieden is met een efficiente dienstregeling. SNCF heeft dat nog steeds niet door.

Reizigers worden vertraagd door onnodige nadar hekkens langs het hele perron. Reizigers 1st en 2de klas moeten verschillende openingen nemen.
8 personenen in uniform op het perron om kaartjes te controleren. En dat terwijl er nog steeds ook een conducteur en verschillende hulpconducteurs op de TGV zitten.

Dat kost allemaal geld, en zorgt er voor dat je als reiziger minder snel op je bestemming bent. Meer geld uitgeven voor een minder goed product, dat is inefficiënt.

- Gezien in Parijs Gare De Lyon:

De TER treinen zijn voor een deel naar Bercy verbannen, wat minder gunstig ligt. Die kunne probleemloos naar GDL, want dat heeft meer dan genoeg perrons. Bercy is overbodig en zou gewoon moeten afgebroken en de grond verkocht worden.
Ook hier weer een hoop personeel dat gewoon rondhangt bij de geheel overbodige poortjes naar de perrons.

- Paris Austerlitz: RER ligt net onder de hoofdsporen. Waarom geen directe toegang tussen beide delen? Waarom moet je zo ver omlopen als je daar van een TER op de RER overtapt?

En zie de lijn Marseille - Nice. Daar woont genoeg volk dat je de TER-Intervilles toch op zijn minst elk uur zou moeten doen rijden. En wanneer Transdev straks overneemt van de SNCF gaat dat ook gebeuren... Ik hoop dat de SNCF nog wat meer concurrentie krijgt en daar van leert. Zoals Trenitalia in Italië ook heeft moeten zich verbeteren.
Veel opmerking schieten mij terug vele vele jaren geleden, toen ik eens een opmerking las(echt gebeurd) in de trend van : voor wat dien spoorwegarbeiders..."kunnen we ze niet afschaffen de luiaards,telkekns ik passer met de tein staan ze langs de kant niks te doen".
het is niet omdat er een perron vrij is en kan gebruikt worden volgens de opmerkingsgeest van een buitenstaander,dat de sporen ernaartoe of het perron 100% in dienst zijn.
Nice;Als binnen enkele tijd TRANSDEV gaat overnemen zullen grote infrastructuurwerken hopelijk afgerond zijn en zal de capaciteit va de lijn toenemen.
Personneel: wat is de kost van 10 perrontoezichters/dag/trein als ze 10 vertrekken controleren om er voor te zorgen dat er geen problemen zijn aan boord gedurende het traject......ongeveer 15 euro/persoon/per vertrek...(SMIC-9.22 euro netto per uur+ eventuele andere bruto kosten en premies)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 03 mar 2024, 12:26
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13 Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Het voordeel is dat deTERgv vanuit Rang-le -Filliers /le Touquet/boulogne -sur-mer/Calais /Lille dezelfde trein is naar Paris Nord(+/-5min stilstand.
Na de stop in Lille op hetzelfde perron je de trein neemt naar CDG enz.De terugreis is het zelfde Paris Nord naar Lille (bomvol) zelfde trein gaat naar Rang-Le Filliers terug via calais enz. De 50% die er af gaat in Lille is vervangen voor mensen vanuit Lille naar de cote d'Opale.(studenten/forenzen)
praktisch; met uw gereserveerde plaats vanuit Boulogn-sur-mer (SNCF parcours) bv kan je blijven zitten tot in Paris Nord vanuit het niet gereserveerde TER traject. Idem vanuit Parijs. Als je bv Calais/Boulogne enz aankoopt dan zit je op het treingedeelte dat niet splitst in Lille om naar Dunkerque verder te gaan,dus blijf je vanuit Lille zitten op het NIET gereserveerd zitje van de TER.
En voor de specialistenten..met uw TER ticket bv Lille Calais kan je lekker in eerste klas reizen zonder opleg.
Dus die 4000 inwoners van Rang-Le-filliers is geen referentie om de rentabiliteit van dit traject te evalueren.
Niet mijn ervaring, heb die TERGV vorig jaar een keer genomen op een dinsdagvoormiddag van Lille naar Calais. Ik had de gehele bovenverdieping namelijk voor mezelf.
Wat "een ervaring" 1 maal!! Op een voormiddag dan nog .En dan trekt U de algemene conclussie! Schoolvakantie in de een of andere zone?
Tuurlijk zijn de grote pieken:
In de ochtend met mensen van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
op de middag van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
avond Paris/Lille naar de cote d'opale en later omgekeerd voor de shiftwerkers in Parijs /Lille (post enz)
Ik spreek van de verbindingen Calais met 2h11 reistijd naar Parijs en 35 Min naar Lille.of omgekeerd
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door jknockaert »

nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13
jknockaert schreef: 03 mar 2024, 09:03 Dat lijkt me dan weer een voorbeeld dat relevant is voor het onderwerp. Ik kan me weinig gunstigs voorstellen bij de rentabiliteit van de TGV naar Rang-du-Fliers. Ongeveer 4000 inwoners. Met de TER ben je sneller in Parijs. En of de vraag naar Lille voldoende is om een TGV te vullen?
Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Rang-du-Fliers ziet minder dan 1000 reizigers per dag (alle treinen samen). Het zou me verbazen als ze daarmee 6 TGV's (3 aankomende en 3 vertrekkende) voor de helft gevuld krijgen, maar ik heb het niet zelf geteld.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

nighttrain schreef: 03 mar 2024, 12:47
trainlovertje schreef: 03 mar 2024, 12:26
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13 Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Het voordeel is dat deTERgv vanuit Rang-le -Filliers /le Touquet/boulogne -sur-mer/Calais /Lille dezelfde trein is naar Paris Nord(+/-5min stilstand.
Na de stop in Lille op hetzelfde perron je de trein neemt naar CDG enz.De terugreis is het zelfde Paris Nord naar Lille (bomvol) zelfde trein gaat naar Rang-Le Filliers terug via calais enz. De 50% die er af gaat in Lille is vervangen voor mensen vanuit Lille naar de cote d'Opale.(studenten/forenzen)
praktisch; met uw gereserveerde plaats vanuit Boulogn-sur-mer (SNCF parcours) bv kan je blijven zitten tot in Paris Nord vanuit het niet gereserveerde TER traject. Idem vanuit Parijs. Als je bv Calais/Boulogne enz aankoopt dan zit je op het treingedeelte dat niet splitst in Lille om naar Dunkerque verder te gaan,dus blijf je vanuit Lille zitten op het NIET gereserveerd zitje van de TER.
En voor de specialistenten..met uw TER ticket bv Lille Calais kan je lekker in eerste klas reizen zonder opleg.
Dus die 4000 inwoners van Rang-Le-filliers is geen referentie om de rentabiliteit van dit traject te evalueren.
Niet mijn ervaring, heb die TERGV vorig jaar een keer genomen op een dinsdagvoormiddag van Lille naar Calais. Ik had de gehele bovenverdieping namelijk voor mezelf.
Wat "een ervaring" 1 maal!! Op een voormiddag dan nog .En dan trekt U de algemene conclussie! Schoolvakantie in de een of andere zone?
Tuurlijk zijn de grote pieken:
In de ochtend met mensen van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
op de middag van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
avond Paris/Lille naar de cote d'opale en later omgekeerd voor de shiftwerkers in Parijs /Lille (post enz)
Ik spreek van de verbindingen Calais met 2h11 reistijd naar Parijs en 35 Min naar Lille.of omgekeerd
Excuseer dat ik deelneem aan de discussie en een bijdrage plaatste, we zullen het topic op slot doen, alle bijdrages die niet van U zijn verwijderen zodat Uw bijdrages de enige zijn en wel correct móeten zijn. Vindt U dat beter?

Ik trek geen algemene conclusie, maar je zegt dat ze alle dagen bomvol zitten. Dan toch niet allemaal, wat nu net ook het geval is met de TGV's naar Luxemburg. Dat is dan ook het punt dat ik wilde maken.
En nee, begin juni zijn er nergens schoolvakanties in Frankrijk bij mijn weten. En wat het begrip voormiddag betreft: het was een trein aan het einde van de ochtendspits, dan waarschijnlijk wel tegen de spitsrichting in, inderdaad.

Nogmaals mijn oprechte excuses voor mijn idiote bijdrage aan een topic waar U alles van af weet en alle anderen niets.
desirootje
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
Locatie: Denderleeuw

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door desirootje »

jknockaert schreef: 03 mar 2024, 12:53
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13
jknockaert schreef: 03 mar 2024, 09:03 Dat lijkt me dan weer een voorbeeld dat relevant is voor het onderwerp. Ik kan me weinig gunstigs voorstellen bij de rentabiliteit van de TGV naar Rang-du-Fliers. Ongeveer 4000 inwoners. Met de TER ben je sneller in Parijs. En of de vraag naar Lille voldoende is om een TGV te vullen?
Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Rang-du-Fliers ziet minder dan 1000 reizigers per dag (alle treinen samen). Het zou me verbazen als ze daarmee 6 TGV's (3 aankomende en 3 vertrekkende) voor de helft gevuld krijgen, maar ik heb het niet zelf geteld.
Hoeveel reizigers zien Serskamp, Bilzen, Herstal, Heide, De Pinte, Zedelgem, Duinbergen,... Het punt van een TERGV is dat die trein volloopt naarmate hij meer stops maakt. Als Belg moet je dat toch juist begrijpen, waar de meerderheid van de IC's een stoptrein wordt aan het einde van hun rit. Dit zorgt voor een efficiëntere inzet van het materieel ook al ziet het er zo niet uit. Of mss is het een betere uitkomst in verband met personeel of is het juist om de sporen vrij te maken, zoals hoe Schaarbeek geen 30 treinen per uur nodig heeft in de ochtend en avondspits...
Je fixeert je op 1 station, als men even lang moet wachten op die trein of die nu tot Rang-du-Fliers rijdt of Boulogne-sur-Mer, dan kan je toch beter nog een beetje extra verdienen door hem verder te doen rijden, al is het voor 20 reizigers. Dat station moet toch bedient worden en de TGV iets verder te doen rijden, zal goedkoper uitkomen dan een aparte Bibi of iets anders te doen rijden tot daar.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

desirootje schreef: 03 mar 2024, 13:39 Hoeveel reizigers zien Serskamp, Bilzen, Herstal, Heide, De Pinte, Zedelgem, Duinbergen,... Het punt van een TERGV is dat die trein volloopt naarmate hij meer stops maakt. Als Belg moet je dat toch juist begrijpen, waar de meerderheid van de IC's een stoptrein wordt aan het einde van hun rit. Dit zorgt voor een efficiëntere inzet van het materieel ook al ziet het er zo niet uit. Of mss is het een betere uitkomst in verband met personeel of is het juist om de sporen vrij te maken, zoals hoe Schaarbeek geen 30 treinen per uur nodig heeft in de ochtend en avondspits...
Je fixeert je op 1 station, als men even lang moet wachten op die trein of die nu tot Rang-du-Fliers rijdt of Boulogne-sur-Mer, dan kan je toch beter nog een beetje extra verdienen door hem verder te doen rijden, al is het voor 20 reizigers. Dat station moet toch bedient worden en de TGV iets verder te doen rijden, zal goedkoper uitkomen dan een aparte Bibi of iets anders te doen rijden tot daar.
Het punt dat jknockaert wil maken is dat 6 TGV's aan 50% bezetting = in totaal ca 1500 zitplaatsen niet strookt met de 1000 (getelde?) instappers per dag. Je moet daarnaast ook weten dat er ook nog een hoop andere treinen richting Calais en Amiens vertrekken uit dat station.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 03 mar 2024, 12:56
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 12:47
trainlovertje schreef: 03 mar 2024, 12:26
Niet mijn ervaring, heb die TERGV vorig jaar een keer genomen op een dinsdagvoormiddag van Lille naar Calais. Ik had de gehele bovenverdieping namelijk voor mezelf.
Wat "een ervaring" 1 maal!! Op een voormiddag dan nog .En dan trekt U de algemene conclussie! Schoolvakantie in de een of andere zone?
Tuurlijk zijn de grote pieken:
In de ochtend met mensen van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
op de middag van de Cote d'Opale naar Lille/Paris
avond Paris/Lille naar de cote d'opale en later omgekeerd voor de shiftwerkers in Parijs /Lille (post enz)
Ik spreek van de verbindingen Calais met 2h11 reistijd naar Parijs en 35 Min naar Lille.of omgekeerd
Excuseer dat ik deelneem aan de discussie en een bijdrage plaatste, we zullen het topic op slot doen, alle bijdrages die niet van U zijn verwijderen zodat Uw bijdrages de enige zijn en wel correct móeten zijn. Vindt U dat beter?

Ik trek geen algemene conclusie, maar je zegt dat ze alle dagen bomvol zitten. Dan toch niet allemaal, wat nu net ook het geval is met de TGV's naar Luxemburg. Dat is dan ook het punt dat ik wilde maken.
En nee, begin juni zijn er nergens schoolvakanties in Frankrijk bij mijn weten. En wat het begrip voormiddag betreft: het was een trein aan het einde van de ochtendspits, dan waarschijnlijk wel tegen de spitsrichting in, inderdaad.

Nogmaals mijn oprechte excuses voor mijn idiote bijdrage aan een topic waar U alles van af weet en alle anderen niets.
Uw excuses zijn aanvaard...U mag blijven
Het ging hier over TERgv uit Lille en naar meer specifiek Rang-du Fliers en niet de TGV aangeboden door de SNCF of Ouigo's.
Daarom reageer ik op de stelling van iemand anders ,daar ik die verbinding heel regelmatig neem en zie dat die treinen (TERgv) van en naar Rang-le-Filliers goed vol zitten. Zelfs op zaterdag voor de shoppers van en naar Lille...
Er zijn 10 H/T TERgv verbindingen per dag Lille => naar Binnenland via Frethun/Wimereux/Boulogne -sur- mer le Touquet enz, naast de gewone TER's via Haezebrouck/ Ardres enz.(tot Calais ville)
Laatst gewijzigd door nighttrain op 03 mar 2024, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

jknockaert schreef: 03 mar 2024, 12:53
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13
jknockaert schreef: 03 mar 2024, 09:03 Dat lijkt me dan weer een voorbeeld dat relevant is voor het onderwerp. Ik kan me weinig gunstigs voorstellen bij de rentabiliteit van de TGV naar Rang-du-Fliers. Ongeveer 4000 inwoners. Met de TER ben je sneller in Parijs. En of de vraag naar Lille voldoende is om een TGV te vullen?
Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Rang-du-Fliers ziet minder dan 1000 reizigers per dag (alle treinen samen). Het zou me verbazen als ze daarmee 6 TGV's (3 aankomende en 3 vertrekkende) voor de helft gevuld krijgen, maar ik heb het niet zelf geteld.
Ja maar zo werkt de ontwikkeling of het plannen van treinverkeer niet .
Het is een geheel van parameters zoals commercieel,sporenbezetting,uitwijkbundels,foyers voor bemanning,snelle onderhoudsposten, verdere noden.
Als je 20 reizigers capaciteit nodig hebt in Knokke,500 in Brugge en 1000 in Gent met als bestemming Namur waar er 40 gaan uit stappen , met welke trein ga je vertrekken?
En voor de mensen die de streeek niet kennen, er zijn universiteitscampussen in Calais /Boulogne sur mer en natuurlijk Lille.
Er zijn hier veel werknemers die dagelijks gaan werken in Lille(35 min) en Paris (2h10).
Betreffende Rang-du-Fliers ligt naast Berck sur mer waar veel mensen zich laten verzorgen in het Maritiem hospitaal Sanatorium.
Frethun =900000 reizigers /jaar en 1200 auto staanplaatsen zonder de honderden "wilde" plaatsen.
Veel reizigers mat bestemming de luchthaven CDG (2h reistijd).
London is niet meer mogelijk,moet via Lille..
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

trainlovertje schreef: 03 mar 2024, 12:26
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13 Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Het voordeel is dat deTERgv vanuit Rang-le -Filliers /le Touquet/boulogne -sur-mer/Calais /Lille dezelfde trein is naar Paris Nord(+/-5min stilstand.
Na de stop in Lille op hetzelfde perron je de trein neemt naar CDG enz.De terugreis is het zelfde Paris Nord naar Lille (bomvol) zelfde trein gaat naar Rang-Le Filliers terug via calais enz. De 50% die er af gaat in Lille is vervangen voor mensen vanuit Lille naar de cote d'Opale.(studenten/forenzen)
praktisch; met uw gereserveerde plaats vanuit Boulogn-sur-mer (SNCF parcours) bv kan je blijven zitten tot in Paris Nord vanuit het niet gereserveerde TER traject. Idem vanuit Parijs. Als je bv Calais/Boulogne enz aankoopt dan zit je op het treingedeelte dat niet splitst in Lille om naar Dunkerque verder te gaan,dus blijf je vanuit Lille zitten op het NIET gereserveerd zitje van de TER.
En voor de specialistenten..met uw TER ticket bv Lille Calais kan je lekker in eerste klas reizen zonder opleg.
Dus die 4000 inwoners van Rang-Le-filliers is geen referentie om de rentabiliteit van dit traject te evalueren.
Niet mijn ervaring, heb die TERGV vorig jaar een keer genomen op een dinsdagvoormiddag van Lille naar Calais. Ik had de gehele bovenverdieping namelijk voor mezelf.
Ik hoop dat u zich niet vergist. De TERgv komt niet in Calais. Maar er komen wel TGV stellen (dubbel dek in Calais) vanuit Lille Flandres.
De TERgv vertrekt uit Lille Europe naar Frethun en dan verder.. fijne avond nog.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

Calais-Fréthun bedoelde ik weliswaar.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door K V B »

trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 23:50
dovaere schreef: 02 mar 2024, 20:46
trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Ooit van de TERGV gehoord tussen Lille-Europe en Calais/Boulogne/Rang-du-Fliers? :wink:
Ja, maar wat heeft een TGV-trein die (de SNCF) rijdt als TER te maken met integratie met de TGV Inoui van de SNCF?
De TERGV is geen trein voor rekening van de SNCF, maar ze rijden die voor rekening van de regio.
De twee zijn totaal niet geïntegreerd qua tarief en dergelijke. Reizigers kunnen niet zomaar voor de ene of de andere kiezen met hun ticket. Als ze al op dezelfde traject zouden rijden.
Sorry, maar ik snap niet je punt eigenlijk niet. Waarom kunnen er niet gewoon regionale tarieven gelden vanaf Metz, zoals KVB voorstelt? TGV-tarieven tussen Parijs en Metz, TERGV/regionale tarieven tussen Metz en Luxemburg, met subsidies van Grand-Est/Luxemburg.
Inderdaad. En in Zwitserland bijvoorbeeld kan dit wel. Daar kan je met een gewoon binnelands biljet op de TGV van Basel naar Zurich. De SBB spaart zo een IC rit uit op die lijn.
Hetzelfde kan men doen op Metz - Luxemburg. Gewoon die treinen in de normale dienstregeling integreren, en TER tarieven accepteren.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: 03 mar 2024, 12:35 Veel opmerking schieten mij terug vele vele jaren geleden, toen ik eens een opmerking las(echt gebeurd) in de trend van : voor wat dien spoorwegarbeiders..."kunnen we ze niet afschaffen de luiaards,telkekns ik passer met de tein staan ze langs de kant niks te doen".
het is niet omdat er een perron vrij is en kan gebruikt worden volgens de opmerkingsgeest van een buitenstaander,dat de sporen ernaartoe of het perron 100% in dienst zijn.
Ik denk eerder aan: Waarom kan de SNCF niet wat de SBB kan?

De hele lijn Marseille - Nice - Ventimiglia is op dubbelspoor. Daar kan je makkelijk zowel een IC als een stoptrein elk halfuur over sturen. Dat lukt zowat elke spoorwegmaatschappij. Alleen blijkbaar de SNCF niet.

Personneel: wat is de kost van 10 perrontoezichters/dag/trein als ze 10 vertrekken controleren om er voor te zorgen dat er geen problemen zijn aan boord gedurende het traject......ongeveer 15 euro/persoon/per vertrek...(SMIC-9.22 euro netto per uur+ eventuele andere bruto kosten en premies)
En als je dat personeel nu eens zou gebruiken om meer treinen te rijden? Overigens denk ik niet dat een perronopzichter bij de SNCF minimumloon verdient. Het valt op dat bijvoorbeeld Trenitalia in Frankrijk die perronopzichters niet nodig heeft.

Bij de SNCF staat het materieel ook veel meer stil dan bij bijvoorbeeld de DB of de SBB of de OBB.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door groentje »

Al helemaal omdat de SNCF het zelf ook wel kan, zo bewijzen ze zelf met hun Ouigo's. Nee, ik ben ook niet onder de indruk van hoe de Fransen hun verkeer organiseren...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 07 mar 2024, 20:21
nighttrain schreef: 03 mar 2024, 12:35 Veel opmerking schieten mij terug vele vele jaren geleden, toen ik eens een opmerking las(echt gebeurd) in de trend van : voor wat dien spoorwegarbeiders..."kunnen we ze niet afschaffen de luiaards,telkekns ik passer met de tein staan ze langs de kant niks te doen".
het is niet omdat er een perron vrij is en kan gebruikt worden volgens de opmerkingsgeest van een buitenstaander,dat de sporen ernaartoe of het perron 100% in dienst zijn.
Ik denk eerder aan: Waarom kan de SNCF niet wat de SBB kan?

De hele lijn Marseille - Nice - Ventimiglia is op dubbelspoor. Daar kan je makkelijk zowel een IC als een stoptrein elk halfuur over sturen. Dat lukt zowat elke spoorwegmaatschappij. Alleen blijkbaar de SNCF niet.

Personneel: wat is de kost van 10 perrontoezichters/dag/trein als ze 10 vertrekken controleren om er voor te zorgen dat er geen problemen zijn aan boord gedurende het traject......ongeveer 15 euro/persoon/per vertrek...(SMIC-9.22 euro netto per uur+ eventuele andere bruto kosten en premies)
En als je dat personeel nu eens zou gebruiken om meer treinen te rijden? Overigens denk ik niet dat een perronopzichter bij de SNCF minimumloon verdient. Het valt op dat bijvoorbeeld Trenitalia in Frankrijk die perronopzichters niet nodig heeft.

Bij de SNCF staat het materieel ook veel meer stil dan bij bijvoorbeeld de DB of de SBB of de OBB.
U weet mischien niet dat er op die lijn grote infrastructuur werken aan de gang zijn die de capaciteit naar beneden halen tot 2027.
https://www.lefigaro.fr/nice/face-aux-g ... s-20231207
U zegt "ik denk niet dat...." dus U weet het niet. Het is niet omdat ze een "SNCF" of "OUIGO" uniform dragen dat het SNCF personneel is met zelfde sociale voordelen. Dat weet ik uit mijn contacten met echte "SNCF cheminots"......waar dit onderwerp de revue passeert. Vele grote bedrijven werken met interim kantoren,alsook de SNCF....
Net zoals op heel veel treinen en zeker "OUIGO" ,zijn het contractuelen die aan een SMIC loon werken(uitgezonderd sommige premies). De enige vastbenoemde SNCF cheminot aan boord van die treinen is soms de treinbestuurder(ster).
U als transport specialist/expert, kan je dat aantonen dat dixit "veel meer stil dan bij bijvoorbeeld de DB of de SBB of de OBB", zou het ook graag lezen om alles beter te begrijpen. Wat zijn uw bronnen? Of is het losjes uit de hand? Waar ligt het verschil? Onderhoudsprocedures?
Dat volgens U, DB of de SBB of de OBB de beste zijn had ik al begrepen, maar op welke objectieve criteria? Dat is minder duidelijk.
dixit "En als je dat personeel nu eens zou gebruiken om meer treinen te rijden?" u weet mischien niet dat de SNCF oof veel moeite heeft om rijdend personneel te rekruteren....De huidige generatie generatie voelt zich niet geroepen om die jobs in te vullen.Alsook veel kandidaten vallen af door de opsporing op het gebruik van drugs. Met de haartest vallen er al veel door de mand. Wekelijks zijn er landelijke aanwervingscampagnes...
Ach, welke zin heeft de infantile discussie "beter,groter,sterker,mooier....."??
De Zwitserse Gruyere kaas is ook veel beter dan de Franse....
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door groentje »

Dat kan allemaal zijn, nighttrain, maar dit is al jaren zo in Frankrijk, niet sinds die 'grote infrastructuurwerken' zijn begonnen. Ondanks dat ze veel minder km hogesnelheidslijn hebben in Duitsland, rijden de ICEs veel meer km per dag dan de TGVs, dat kan je afleiden uit de omlopen. Diezelfde rode Eurostar heeft in Parijs een veelvoud aan personeel nodig dan in Brussel of Amsterdam. Waarom? En al die SNCF- of Eurostar-geüniformeerden zullen inderdaad wel niet allemaal evenveel verdienen, of aan dezelfde voorwaarden werken, maar het blijft toch tekenend dat ze er überhaupt rondlopen. Hier zouden misschien wat meer onderstationschefs mogen rondlopen, daar loopt er echt wel te veel personeel rond, bij momenten.
Renfe verslaat hen qua idiotie, met hun manie om stations uit de stad weg te halen (Burgos, Zaragoza, Segovia...) om enkele minuten reistijd te winnen, maar voor de reiziger net dubbel en dik te verliezen, hun veiligheidstheater dat amper iets bijdraagt (vooral als je ziet hoe ongeïnteresseerd de meeste bewakingsagenten er bijlopen), hun dienstregeling die puur politiek is (ik weet niet of het ergens in een regel is vastgelegd, maar er mogen niet meer treinen rijden tussen 2 aangrenzende regio's dan er vanuit elke regio naar Madrid rijden, je moet er eens op letten...), maar SNCF kan er ook wat van.
Plaats reactie