TGV rentabiliteit

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
joverwimp
Berichten: 498
Lid geworden op: 15 feb 2018, 10:24

TGV rentabiliteit

Bericht door joverwimp »

De SNCF buigt zich over verlieslatende verbindingen. Zoals de lijn Parijs-Luxemburg, met dagelijks 6 TGV treinen; die kan ingekort worden of zelfs verdwijnen. (https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... -de-garage)
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door K V B »

De SNCF is zeer inefficient, en daardoor zijn de kosten per trein erg hoog, en moeten ze vol zitten om rendabel te zijn. Tezelfdertijd doet Frankrijk alles wat het kan om concurrentie tegen te gaan. Maar er komt stilaan toch wat concurrentie. Misschien dat een andere operator wel kan wat SNCF niet kan...
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

K V B schreef: 15 feb 2024, 10:24 De SNCF is zeer inefficient, en daardoor zijn de kosten per trein erg hoog, en moeten ze vol zitten om rendabel te zijn. Tezelfdertijd doet Frankrijk alles wat het kan om concurrentie tegen te gaan. Maar er komt stilaan toch wat concurrentie. Misschien dat een andere operator wel kan wat SNCF niet kan...
Waarom "zeer inefficient"?
Wat zou U doen of wat moeten ze doen om "ineffcient" te worden volgens U?
Over welke" treinen" hebt U het?
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door K V B »

nighttrain schreef: 16 feb 2024, 09:36
K V B schreef: 15 feb 2024, 10:24 De SNCF is zeer inefficient, en daardoor zijn de kosten per trein erg hoog, en moeten ze vol zitten om rendabel te zijn. Tezelfdertijd doet Frankrijk alles wat het kan om concurrentie tegen te gaan. Maar er komt stilaan toch wat concurrentie. Misschien dat een andere operator wel kan wat SNCF niet kan...
Waarom "zeer inefficient"?
Wat zou U doen of wat moeten ze doen om "ineffcient" te worden volgens U?
Over welke" treinen" hebt U het?
Een paar voorbeeldjes:

- Gezien bij een reis van Basel naar Parijs over Straatsburg.

De belangrijkste TER verbinding in die regio is Basel - Straatsburg. Die zou gewoon een aansluiting op hetzelfde perron met de TGV dienen te geven, met een overstaptijd van 5 minuten. De goedkoopste manier om reizigers kortere reistijden aan te bieden is met een efficiente dienstregeling. SNCF heeft dat nog steeds niet door.

Reizigers worden vertraagd door onnodige nadar hekkens langs het hele perron. Reizigers 1st en 2de klas moeten verschillende openingen nemen.
8 personenen in uniform op het perron om kaartjes te controleren. En dat terwijl er nog steeds ook een conducteur en verschillende hulpconducteurs op de TGV zitten.

Dat kost allemaal geld, en zorgt er voor dat je als reiziger minder snel op je bestemming bent. Meer geld uitgeven voor een minder goed product, dat is inefficiënt.

- Gezien in Parijs Gare De Lyon:

De TER treinen zijn voor een deel naar Bercy verbannen, wat minder gunstig ligt. Die kunne probleemloos naar GDL, want dat heeft meer dan genoeg perrons. Bercy is overbodig en zou gewoon moeten afgebroken en de grond verkocht worden.
Ook hier weer een hoop personeel dat gewoon rondhangt bij de geheel overbodige poortjes naar de perrons.

- Paris Austerlitz: RER ligt net onder de hoofdsporen. Waarom geen directe toegang tussen beide delen? Waarom moet je zo ver omlopen als je daar van een TER op de RER overtapt?

En zie de lijn Marseille - Nice. Daar woont genoeg volk dat je de TER-Intervilles toch op zijn minst elk uur zou moeten doen rijden. En wanneer Transdev straks overneemt van de SNCF gaat dat ook gebeuren... Ik hoop dat de SNCF nog wat meer concurrentie krijgt en daar van leert. Zoals Trenitalia in Italië ook heeft moeten zich verbeteren.
K V B
Berichten: 3322
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door K V B »

joverwimp schreef: 09 feb 2024, 15:49 De SNCF buigt zich over verlieslatende verbindingen. Zoals de lijn Parijs-Luxemburg, met dagelijks 6 TGV treinen; die kan ingekort worden of zelfs verdwijnen. (https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... -de-garage)
De best oplossing is gewoon om die trein op het traject Metz - Luxemburg in het binnenlandse aanbod te integreren. Zoals bijv. SBB Doet met de TGVs Zurich - Parijs. Dat maakt de kost lager, want je spaart een andere treinrit uit.
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door dovaere »

K V B schreef: 02 mar 2024, 13:12
joverwimp schreef: 09 feb 2024, 15:49 De SNCF buigt zich over verlieslatende verbindingen. Zoals de lijn Parijs-Luxemburg, met dagelijks 6 TGV treinen; die kan ingekort worden of zelfs verdwijnen. (https://www.lesfrontaliers.lu/mobilite/ ... -de-garage)
De beste oplossing is gewoon om die trein op het traject Metz - Luxemburg in het binnenlandse aanbod te integreren. Zoals bijv. SBB Doet met de TGVs Zurich - Parijs. Dat maakt de kost lager, want je spaart een andere treinrit uit.
Welk "binnenlands aanbod" bedoel je, want het is grensoverschrijdend?
Geïntegreerd met de TER-treindienst, die niet voor rekening van de SNCF is, maar van de regio (en het groothertogdom)?
Goed idee, maar ik vrees dat die niet geïntegreerd raken gezien het Franse systeem.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 02 mar 2024, 18:58 Welk "binnenlands aanbod" bedoel je, want het is grensoverschrijdend?
Geïntegreerd met de TER-treindienst, die niet voor rekening van de SNCF is, maar van de regio (en het groothertogdom)?
Goed idee, maar ik vrees dat die niet geïntegreerd raken gezien het Franse systeem.
Ooit van de TERGV gehoord tussen Lille-Europe en Calais/Boulogne/Rang-du-Fliers? :wink:
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Ooit van de TERGV gehoord tussen Lille-Europe en Calais/Boulogne/Rang-du-Fliers? :wink:
Ja, maar wat heeft een TGV-trein die (de SNCF) rijdt als TER te maken met integratie met de TGV Inoui van de SNCF?
De TERGV is geen trein voor rekening van de SNCF, maar ze rijden die voor rekening van de regio.
De twee zijn totaal niet geïntegreerd qua tarief en dergelijke. Reizigers kunnen niet zomaar voor de ene of de andere kiezen met hun ticket. Als ze al op dezelfde traject zouden rijden.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 02 mar 2024, 20:46
trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Ooit van de TERGV gehoord tussen Lille-Europe en Calais/Boulogne/Rang-du-Fliers? :wink:
Ja, maar wat heeft een TGV-trein die (de SNCF) rijdt als TER te maken met integratie met de TGV Inoui van de SNCF?
De TERGV is geen trein voor rekening van de SNCF, maar ze rijden die voor rekening van de regio.
De twee zijn totaal niet geïntegreerd qua tarief en dergelijke. Reizigers kunnen niet zomaar voor de ene of de andere kiezen met hun ticket. Als ze al op dezelfde traject zouden rijden.
Sorry, maar ik snap niet je punt eigenlijk niet. Waarom kunnen er niet gewoon regionale tarieven gelden vanaf Metz, zoals KVB voorstelt? TGV-tarieven tussen Parijs en Metz, TERGV/regionale tarieven tussen Metz en Luxemburg, met subsidies van Grand-Est/Luxemburg.
jknockaert
Berichten: 203
Lid geworden op: 02 nov 2020, 10:46

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door jknockaert »

trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Rang-du-Fliers
Dat lijkt me dan weer een voorbeeld dat relevant is voor het onderwerp. Ik kan me weinig gunstigs voorstellen bij de rentabiliteit van de TGV naar Rang-du-Fliers. Ongeveer 4000 inwoners. Met de TER ben je sneller in Parijs. En of de vraag naar Lille voldoende is om een TGV te vullen?
dovaere
Berichten: 314
Lid geworden op: 12 sep 2021, 16:58

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door dovaere »

trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 23:50 Sorry, maar ik snap niet je punt eigenlijk niet. Waarom kunnen er niet gewoon regionale tarieven gelden vanaf Metz, zoals KVB voorstelt? TGV-tarieven tussen Parijs en Metz, TERGV/regionale tarieven tussen Metz en Luxemburg, met subsidies van Grand-Est/Luxemburg.
Bedankt voor de verduidelijking.
Ik hoop samen met jou dat het kan, maar ik zie twee verschillen:
  • In het Zwitserse voorbeeld is er een echt binnenlands Zwitsers traject Basel-Zürich van 54 minuten, waar de TGV juist dezelfde rijtijd aanbiedt als de IC van de SBB. Dan is het ook logisch dat ze de prijs van die twee gelijk maken op dat traject. In Luxemburg is dat er niet.
  • Die Zwitserse TGV's zijn niet rechtstreeks van SNCF, maar van Lyria, een bedrijf waar de Zwitserse spoorwegen medeaandeelhouder van zijn, en dus hun voorwaarden kunnen verdedigen.
De TERGV-tarieven in de regio Hauts-de-France zijn toch niet mogelijk op de TGV Inoui die de SNCF voor eigen rekening rijdt?
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

dovaere schreef: 03 mar 2024, 09:11 De TERGV-tarieven in de regio Hauts-de-France zijn toch niet mogelijk op de TGV Inoui die de SNCF voor eigen rekening rijdt?
Maar dat is het nu net: we gaan ervanuit dat SNCF in dat geval die trein tussen Metz en Luxemburg niet voor eigen rekening zal laten rijden, net zoals de TERGV in Hauts-de-France. En die TGV kan even goed in Bettembourg en andere kleine stations kunnen stoppen om een andere regionale trein te vervangen bijvoorbeeld, waardoor de ene regionale trein ook niet sneller is dan de andere, aangezien dat voor jou ook een bezwaar lijkt te zijn.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

jknockaert schreef: 03 mar 2024, 09:03
trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Rang-du-Fliers
Dat lijkt me dan weer een voorbeeld dat relevant is voor het onderwerp. Ik kan me weinig gunstigs voorstellen bij de rentabiliteit van de TGV naar Rang-du-Fliers. Ongeveer 4000 inwoners. Met de TER ben je sneller in Parijs. En of de vraag naar Lille voldoende is om een TGV te vullen?
Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Fliers
Het voordeel is dat deTERgv vanuit Rang-le -Filliers /le Touquet/boulogne -sur-mer/Calais /Lille dezelfde trein is naar Paris Nord(+/-5min stilstand.
Na de stop in Lille op hetzelfde perron je de trein neemt naar CDG enz.De terugreis is het zelfde Paris Nord naar Lille (bomvol) zelfde trein gaat naar Rang-Le Filliers terug via calais enz. De 50% die er af gaat in Lille is vervangen voor mensen vanuit Lille naar de cote d'Opale.(studenten/forenzen)
praktisch; met uw gereserveerde plaats vanuit Boulogn-sur-mer (SNCF parcours) bv kan je blijven zitten tot in Paris Nord vanuit het niet gereserveerde TER traject. Idem vanuit Parijs. Als je bv Calais/Boulogne enz aankoopt dan zit je op het treingedeelte dat niet splitst in Lille om naar Dunkerque verder te gaan,dus blijf je vanuit Lille zitten op het NIET gereserveerd zitje van de TER.
En voor de specialistenten..met uw TER ticket bv Lille Calais kan je lekker in eerste klas reizen zonder opleg.
Dus die 4000 inwoners van Rang-Le-fliers is geen referentie om de rentabiliteit van dit traject te evalueren.
Laatst gewijzigd door nighttrain op 03 mar 2024, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door nighttrain »

dovaere schreef: 02 mar 2024, 20:46
trainlovertje schreef: 02 mar 2024, 19:52 Ooit van de TERGV gehoord tussen Lille-Europe en Calais/Boulogne/Rang-du-Fliers? :wink:
Ja, maar wat heeft een TGV-trein die (de SNCF) rijdt als TER te maken met integratie met de TGV Inoui van de SNCF?
De TERGV is geen trein voor rekening van de SNCF, maar ze rijden die voor rekening van de regio.
De twee zijn totaal niet geïntegreerd qua tarief en dergelijke. Reizigers kunnen niet zomaar voor de ene of de andere kiezen met hun ticket. Als ze al op dezelfde traject zouden rijden.
Even Praktisch!
Als ik van Calais een trein ticket wil kopen naar bv CDG of Paris Nord
Dan kies ik dus een uurrgeling die me ligt.
Het systeem geef me aan dat ik een gereserveerde plaats op trein nummer XXXX kan kopen. Dus SNCF tarief(volgens uur/datum klasse) met eventuele kortingen via een "voordeelkaart"
En vervolgens een ticket voor de TER Calais naar Lille. TER tarief. soms is dit een TERgv of gewone TER naargelang het tijdsstip. De TERgv toeslag is inbegrepen in mijn bestelling. normaal 2 Euro per traject.
trainlovertje
Berichten: 2349
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: TGV rentabiliteit

Bericht door trainlovertje »

nighttrain schreef: 03 mar 2024, 11:13 Die treinen zitten alle dagen bomvol voor uw info. Om eerlijk te zijn natuurlijk tot Bologne-sur -mer en dan nog 80% tot Le Touquet(reizigers vanuit Boulogne sur mer). En 50% tot rang-Le-Filliers.
Het voordeel is dat deTERgv vanuit Rang-le -Filliers /le Touquet/boulogne -sur-mer/Calais /Lille dezelfde trein is naar Paris Nord(+/-5min stilstand.
Na de stop in Lille op hetzelfde perron je de trein neemt naar CDG enz.De terugreis is het zelfde Paris Nord naar Lille (bomvol) zelfde trein gaat naar Rang-Le Filliers terug via calais enz. De 50% die er af gaat in Lille is vervangen voor mensen vanuit Lille naar de cote d'Opale.(studenten/forenzen)
praktisch; met uw gereserveerde plaats vanuit Boulogn-sur-mer (SNCF parcours) bv kan je blijven zitten tot in Paris Nord vanuit het niet gereserveerde TER traject. Idem vanuit Parijs. Als je bv Calais/Boulogne enz aankoopt dan zit je op het treingedeelte dat niet splitst in Lille om naar Dunkerque verder te gaan,dus blijf je vanuit Lille zitten op het NIET gereserveerd zitje van de TER.
En voor de specialistenten..met uw TER ticket bv Lille Calais kan je lekker in eerste klas reizen zonder opleg.
Dus die 4000 inwoners van Rang-Le-filliers is geen referentie om de rentabiliteit van dit traject te evalueren.
Niet mijn ervaring, heb die TERGV vorig jaar een keer genomen op een dinsdagvoormiddag van Lille naar Calais. Ik had de gehele bovenverdieping namelijk voor mezelf.
Plaats reactie