FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
ushkar
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2024, 09:28

FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door ushkar »

Hei allen,
wellicht een domme vraag, maar ik stel ze toch.
Ik werk voor Infrabel en heb dus een aantal FIP-vrijbiljetten voor Frankrijk.
Tot nu toe gebruikte ik enkel de biljetten Duitsland. Super eenvoudig. Aanvragen via hr-rail, reservatietje maken via bahn en voor 10 euro staat het ganse gezin in Munchen.

Nu dachten we deze zomer hetzelfde te doen in Frankrijk. Van bijvoorbeeld Lille (europe) naar Menton. Via de site van hr-rail, met "FIP-Permit" Kom ik toch algauw op 30 a 40 euro "reservatie" per persoon per rit. Klopt dit? Of duw ik op de verkeerde knoppen? :)

alvast bedankt om me wat in de goede richting te zetten...
FLV-FGSP
Berichten: 1886
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door FLV-FGSP »

Grensoverschrijdende TGVs zijn duur. Tip: ga met de gewone trein naar Rijsel en neem daar een TGV naar het zuiden. Reserveringen kosten dan €1,60 per persoon :-)
ushkar
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2024, 09:28

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door ushkar »

dat is zoiezo het plan, we wonen op 20 minuten van Lille.
Maar hoe boek ik dan mijn "reservaties"? ook via de site van hr-rail? want ook die komen op 30-40 euro per persoon.

sorry hoor...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door Steven »

FLV-FGSP schreef: 06 mar 2024, 10:01 Grensoverschrijdende TGVs zijn duur. Tip: ga met de gewone trein naar Rijsel en neem daar een TGV naar het zuiden. Reserveringen kosten dan €1,60 per persoon :-)
Er zijn 2 prijzen voor binnenlandse TGV’s. De andere prijs is 9€. Hangt beetje af in welke groep de trein valt. Spits of geen spits. Het is lastig vooraf te bepalen bij welke tgv je het lage of hogere tarief betaald om te reserveren.

Je moet die andere categorie aanduiden want in het ene geval geef je aan fip kaart te hebben in het andere geval FIP ticket. Vergis je dus niet in die twee categorieën
ushkar
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2024, 09:28

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door ushkar »

[/quote]
Je moet die andere categorie aanduiden want in het ene geval geef je aan fip kaart te hebben in het andere geval FIP ticket. Vergis je dus niet in die twee categorieën
[/quote]
menton1.jpg
menton1.jpg (29.33 KiB) 818 keer bekeken
menton2.jpg
menton2.jpg (15.74 KiB) 818 keer bekeken
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door rvdborgt »

ushkar schreef: 06 mar 2024, 10:23 Je moet die andere categorie aanduiden want in het ene geval geef je aan fip kaart te hebben in het andere geval FIP ticket. Vergis je dus niet in die twee categorieën
Ik vermoed dat FIP-kaart de FIP-kortingskaart is en FIP-ticket een FIP-coupon/vrijbiljet.
ushkar
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 mar 2024, 09:28

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door ushkar »

[/quote]
Ik vermoed dat FIP-kaart de FIP-kortingskaart is en FIP-ticket een FIP-coupon/vrijbiljet.
[/quote]

lijkt me iets buggy op de site dan. Ik kies wel degelijk de juiste optie (denk ik :) )
menton4.jpg
menton4.jpg (27.28 KiB) 799 keer bekeken
menton3.jpg
menton3.jpg (23 KiB) 799 keer bekeken
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door Steven »

Ik heb de simulatie ook gedaan, ik vrees dat er een ander probleem is. Net zoals met elk ander tarief zijn er quota voor elk type biljet dat met korting te koop is. Het kan dus goed zijn dat de voor u gekozen verbinding de quota voor FIP heel laag staat (op sommige relaties staat dat zelfs gewoon op NUL). Dan krijg je natuurlijk de prijzen te zien die op basis van je gegevens het beste zijn. Want ik stel vast dat als je enkel FOP kaart aanduid dat de prijzen nog veel hoger zijn.

De verbinding die je zoekt bestaat ook uit meerdere overstappen. Ik dacht dat je een reservatiekost per trein betaalde en niet per traject zoals het bij DB is (jammer genoeg).
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef: 06 mar 2024, 17:14 Ik heb de simulatie ook gedaan, ik vrees dat er een ander probleem is. Net zoals met elk ander tarief zijn er quota voor elk type biljet dat met korting te koop is. Het kan dus goed zijn dat de voor u gekozen verbinding de quota voor FIP heel laag staat (op sommige relaties staat dat zelfs gewoon op NUL). Dan krijg je natuurlijk de prijzen te zien die op basis van je gegevens het beste zijn. Want ik stel vast dat als je enkel FOP kaart aanduid dat de prijzen nog veel hoger zijn.
Is niet de reservering van €9 zonder contingent beschikbaar, net als de pasreservering van €20?
Wat voor verbinding is het precies? Is het deel vanaf Nice niet met een TER? Probeer dan eens alleen de TGV's te boeken.
HLE18
Berichten: 440
Lid geworden op: 07 feb 2015, 12:22

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door HLE18 »

Traject opsplitsen is dikwijls een oplossing vb. tot Lille voor 13€ en dan verder. Sommige TGV betaal je blijkbaar altijd 50% van het duurste ticket :evil: . Zo wou ik naar Zürich via Parijs dat zou een 145€ gekost hebben, tussenstop in Mulhouse ~88€ maar toch liever iets langer onderweg met de ICE voor 5€. Overstap in Köln is ook aangenamer dan dat gedoe met de RER in Parijs.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door rvdborgt »

HLE18 schreef: 06 mar 2024, 19:45 Traject opsplitsen is dikwijls een oplossing vb. tot Lille voor 13€ en dan verder. Sommige TGV betaal je blijkbaar altijd 50% van het duurste ticket :evil: . Zo wou ik naar Zürich via Parijs dat zou een 145€ gekost hebben, tussenstop in Mulhouse ~88€ maar toch liever iets langer onderweg met de ICE voor 5€. Overstap in Köln is ook aangenamer dan dat gedoe met de RER in Parijs.
Alle grensoverschrijdende TGV's hebben een apart tarief, zowel voor gewone reizigers als voor FIP, en de reserveringen zijn vaak duur want SNCF ziet internationale reizigers als melkkoe. Van/tot het laatste station in Frankrijk zou het wel een gewone binnenlandse reservering moeten zijn.
Maar daar gaat het hier dus niet over. In dit geval zou ik zeggen: voer alleen de reis met TGV's in, of zelfs maar voor 1 trein tegelijk.
ovspotter_be
Berichten: 722
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
Locatie: Vilvoorde

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door ovspotter_be »

HLE18 schreef: 06 mar 2024, 19:45 Sommige TGV betaal je blijkbaar altijd 50% van het duurste ticket :evil: .
De SNCF is precies ook niet de enige die dit trucje toepast, als ik op een willekeurige datum via die FIP-website een reis wil boeken van Brussel-Zuid naar Berlin Hbf krijg ik 50% korting op de Flexpreis.
Een Sparpreis is meestal nog goedkoper dan deze Flexpreis met 50% FIP-korting.
rvdborgt
Berichten: 4326
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door rvdborgt »

ovspotter_be schreef: 06 mar 2024, 20:33
HLE18 schreef: 06 mar 2024, 19:45 Sommige TGV betaal je blijkbaar altijd 50% van het duurste ticket :evil: .
De SNCF is precies ook niet de enige die dit trucje toepast, als ik op een willekeurige datum via die FIP-website een reis wil boeken van Brussel-Zuid naar Berlin Hbf krijg ik 50% korting op de Flexpreis.
Een Sparpreis is meestal nog goedkoper dan deze Flexpreis met 50% FIP-korting.
Met het verschil dat je naar Duitsland altijd een FIP-coupon kunt gebruiken en hoogstens een goedkope reservering betaalt. Dat is iets anders dan ondanks een FIP-coupon voor Narbonne-Barcelona nog steeds 50 euro betalen (ongeveer half geld inderdaad).
Larch
Berichten: 72
Lid geworden op: 12 sep 2015, 09:52

Re: FIP biljetten en reserveringen in frankrijk. duur?

Bericht door Larch »

Reserveringskosten met fip coupon zijn via de speciale nmbs website ofwel
€ 1,7
€ 10
0f een veelvoud als de plaatsen op zijn, of het een internationaal traject is.

Door op te splitsen kan je de kosten drukken, als je wat extra tijd neemt in Parijs

Dit is op 21 mei het resultaat:

Lille Flandres 06:41 - Paris Nord 07:46 (TGV 7002 ) is €1,7

Paris Gare de Lyon 09:10 - Nice 14:55 (TGV 6173 ) is €1,7
Plaats reactie