Bahn 25 kaart

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
NLBE

Bahn 25 kaart

Bericht door NLBE »

Beste mensen,

Als ik een BAHN 25 kaart aanschaf krijg ik in Duitsland 25% korting op treinreizen en op grensoverschrijdend verkeer. Het fungeert dus als een Railplus kaart, dat staat ook op de website.
Maar stel ik wil van Brussel naar Amsterdam gaan, krijg ik ook voor dit traject 25% korting of geldt deze 25% korting alleen voor reizen die begin óf eindbestemming Duitsland hebben?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door kika »

Op de achterzijde staat gewoon het Rail+Plus logo. Die Railplus is niet beperkt tot Duitse grensoverschrijdingen. Als je geen Duits adres hebt, wilt het trouwens wel eens mislopen met tijdelijke/definitieve kaart, bankmachtigigen e.d., dus *ver* voordat je tijdelijke verloopt naar de klantendienst bellen (begin maar vast met sparen voor je telefoonrekening) en zeggen dat je *nu* je definitieve kaart nodig hebt.

Je kan ook bij een Voordeelurenkaart de Railplusoptie bijkopen (kost extra), ik weet niet wat voor jou interessanter/voordeliger is.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door jotie »

Wat meer is, zelfs de nmbs-europe website (h)erkent die kaart voor een ritje Brussel-Amsterdam :D

Met het aanvragen/verlengen van die BC heb ik overigens nog nooit een probleem ondervonden. De eerste die ik bestelde tuimelde enkele dagen later in mijn brievenbus en sindsdien steevast een drietal weken voor het verloop ervan, enkele dagen later gevolgd door een factuur. Die BC25 is echt wel een aanrader voor iedereen die meer dan een retourtje Duitsland per jaar maakt; als je genoeg kilometers aflegt heb je ze zelfs al met één retourtje terugverdiend.

Mocht je toch problemen hebben: de service via e-mail is tegenwoordig ook zeer goed te noemen. Gewoon een mailtje naar bahncard-service@bahn.de (maar wel in het Duits). Vergeet ook niet dat de BC enkel in abonnement is te verkrijgen; dus als je niet 6 weken voor het verlopen van je kaart opzegt, moet je sowieso voor een jaar bijbetalen. Een verwittigd man...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door kika »

Misschien heeft het er mee te maken *hoe en waar* je die eerste besteld. Mijn eerste Bahncard heb ik bij de treinreiswinkel in Amsterdam gehaald, en de dame in kwestie die me daar toen bij geholpen had (geen kwaad woord over haar) was niet zo vertrouwd met de procedure.
NLBE

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door NLBE »

kika schreef:Op de achterzijde staat gewoon het Rail+Plus logo. Die Railplus is niet beperkt tot Duitse grensoverschrijdingen. Als je geen Duits adres hebt, wilt het trouwens wel eens mislopen met tijdelijke/definitieve kaart, bankmachtigigen e.d., dus *ver* voordat je tijdelijke verloopt naar de klantendienst bellen (begin maar vast met sparen voor je telefoonrekening) en zeggen dat je *nu* je definitieve kaart nodig hebt.

Je kan ook bij een Voordeelurenkaart de Railplusoptie bijkopen (kost extra), ik weet niet wat voor jou interessanter/voordeliger is.
Bedankt voor het duidelijke antwoord!
Ik zie overigens dat ik bij de aanvraag een tijdelijke BAHN kaart kan uitprinten, de echte kaart wordt vervolgens achteraf verstuurd.
De NS Voordeelurenkaart heb ik al, ik pendel om de week naar Nederland namelijk. Maar dit jaar zal ik wat meer reizen naar Duitsland maken, het leek me handig om in dat geval een BAHN 25 kaart aan te schaffen en aangezien ik nu weet dat hij ook als Railplus te gebruiken is lijkt me dit een voordelige keus.

jotie schreef:Wat meer is, zelfs de nmbs-europe website (h)erkent die kaart voor een ritje Brussel-Amsterdam

Met het aanvragen/verlengen van die BC heb ik overigens nog nooit een probleem ondervonden. De eerste die ik bestelde tuimelde enkele dagen later in mijn brievenbus en sindsdien steevast een drietal weken voor het verloop ervan, enkele dagen later gevolgd door een factuur. Die BC25 is echt wel een aanrader voor iedereen die meer dan een retourtje Duitsland per jaar maakt; als je genoeg kilometers aflegt heb je ze zelfs al met één retourtje terugverdiend.

Mocht je toch problemen hebben: de service via e-mail is tegenwoordig ook zeer goed te noemen. Gewoon een mailtje naar bahncard-service@bahn.de (maar wel in het Duits). Vergeet ook niet dat de BC enkel in abonnement is te verkrijgen; dus als je niet 6 weken voor het verlopen van je kaart opzegt, moet je sowieso voor een jaar bijbetalen. Een verwittigd man...
Bedankt voor de info, vooral je laatste punt ;)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door treinbruno »

Bij mij kwam de Jugend BC25 (10€ voor tot 19e verjaardag) gewoon aan in België.
K'had die in Frankfurt besteld, omdat ik geen pasfoto bijhad nam de loketbediende gewoon een digitale camera en trok een foto :lol:
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door kika »

Er zijn trouwens ook regelmatig kortlopende acties, kennismakingsacties als het ware, kan je voor weinig geld een bahncard25 halen die maar 3 maanden geldig is ofzo. Dat is ook een opzegbaar abbonement! De huidige is net afgelopen, vorig jaar waren er minstens 2 van die promo's. Goed informeren en kijken wat voor jou het voordeligste is, is dus geen slecht plan. Met een Bahncard 25 krijg je ook korting op de Europa Spezial prijzen, met een Bahncard 50 niet (tenzij dat veranderd is). RailPlus is 25% op het TCV-tarief in het buitenland. En er zijn nog wat kleinigheidjes die boeiend kunnen zijn (bahn.bonus punten in Oostenrijk verzamelen o.i.d.), maar het is te onoverzichtelijk om het hier in 3 zinnen allemaal op te sommen.

Bruno: iets zegt me dat topicstarter niet meer <20 is, anders kon 'ie gewoon jongerenvoordeel tussen de Belgisch-Nederlandse grens nemen :wink:
rvdborgt
Berichten: 4328
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door rvdborgt »

treinbruno schreef:Bij mij kwam de Jugend BC25 (10€ voor tot 19e verjaardag) gewoon aan in België.
K'had die in Frankfurt besteld, omdat ik geen pasfoto bijhad nam de loketbediende gewoon een digitale camera en trok een foto :lol:
Pasfoto is niet meer nodig op een BC25. Mijn nieuwe kaart heeft geen foto meer.
Wat betreft bestellen: je kunt tegenwoordig ook online een BC25 bestellen, waarbij je dan meteen een voorlopige kaart als PDF-ticket hebt.

Groetjes,
Rian
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door kika »

rvdborgt schreef:Pasfoto is niet meer nodig op een BC25. Mijn nieuwe kaart heeft geen foto meer.
Mijn huidige vervalt over enkele maanden, gaat mijn nieuwe automatisch zonder foto zijn of moet ik daarvoor (welke?) stappen ondernemen?
rvdborgt
Berichten: 4328
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:
rvdborgt schreef:Pasfoto is niet meer nodig op een BC25. Mijn nieuwe kaart heeft geen foto meer.
Mijn huidige vervalt over enkele maanden, gaat mijn nieuwe automatisch zonder foto zijn of moet ik daarvoor (welke?) stappen ondernemen?
Dat gaat automatisch. Mijn vorige kaart had nog een foto, mijn nieuwe kaart niet meer. Ik heb een gewoon BC25-abonnement.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door Joris »

Hallo,
jotie schreef:Mocht je toch problemen hebben: de service via e-mail is tegenwoordig ook zeer goed te noemen. Gewoon een mailtje naar bahncard-service@bahn.de (maar wel in het Duits). Vergeet ook niet dat de BC enkel in abonnement is te verkrijgen; dus als je niet 6 weken voor het verlopen van je kaart opzegt, moet je sowieso voor een jaar bijbetalen. Een verwittigd man...
Ik slaag er niet in om een ermäßigte BahnCard via bahn.de te kopen omdat ik geen Duits adres heb, en ik krijg steeds het antwoord via mail: maar je kan je BC ook via bahn.de bestellen... Wat had ik alweer gevraagd?
In het laatste antwoord gaven ze dan als reden dat ik het niet direct kan afprinten dat ik eerst nog een bewijs moet opsturen, jaja, allemaal goed en wel, maar ik geraak zover niet eens....
Standaard antwoorden, maar geen enkel dat past op mijn vraag....
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door kika »

Aanhouder wint... denk aan alle andere helpdesks van telefoon, internet, electra, ...
Probeer om gewoon het formulier toegestuurd te krijgen?
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door jotie »

En als je nu eerst eens een account aanmaakt, voor je een BC bestelt?
Ik bedoel daarmee dat je naar deze pagina gaat: https://fahrkarten.bahn.de/privatkunde/ ... ndard_bc25
en daar de TWEEDE optie kiest ("Ich möchte mich erstmalig anmelden und buchen")
In tegenstelling tot de DERDE optie (die jij waarschijnlijk hebt gekozen), kan je WEL het land veranderen en blijft er niet stijf Deutschland staan.
't Proberen waard?
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door jotie »

Er schijnt iets gewijzigd te zijn in de wijze waarop DB met (buitenlandse) BC vernieuwingen omgaat. Ik kreeg vandaag een vriendelijke brief in het Engels met het verzoek 59 euro over te schrijven (BC 25). Dat is vreemd en wel om drie redenen:

1/ Voorheen ontving ik eerst een nieuwe BC, ongeveer 3 weken voor het vervallen van de oude, en dan een week of twee weken later een factuur.
2/ Al mijn communicatie met DB is steeds verlopen in het Duits, maar nu krijg ik plots een brief in het Engels. Steenkoolengels, dat wel. Hilarisch is ook dat ze er een Duits overschrijvingsformulier aan toevoegen. Daar hadden ze dan wel eens de SEPA-versie van mogen meesturen :P
3/ De toon van de brief is opvallend vriendelijk. In het verleden kwam het er op neer dat ik er vooral niet moest aan denken om te laat te betalen; per slot van rekening hing ik vast aan een abonnement. Nu staat er: "In order to be able to continue benefiting from substantial discounts, [...] please pay the invoice amout below before beginning of validity period."

Zou DB ingezien hebben dat het hun veel geld kost en waarschijnlijk weinig resultaat oplevert om achter buitenlandse niet-betalende BahnCardhouders aan te gaan? Dat zou dan wel betekenen dat buitenlanders beter af zijn dan Duitsers, die wel eens klagen over de werkwijze van DB om BC's enkel in abonnement aan te bieden, met een opzegtermijn van 6 weken voor vervaldatum.

Is dit toevallig nog bij iemand opgevallen?
Trammist

Re: Bahn 25 kaart

Bericht door Trammist »

Ben je er zeker van dat die brief niet van een Nigeriaanse bende komt? :lol:
Plaats reactie