Hebben ze een go pass in frankrijk?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
Plaats reactie
ilovekyra

Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door ilovekyra »

Geachte forumgebruikers,

samen met een vriend van mij zou ik komende maand september een reisje willen maken. Niet zomaar een reisje, maar een reisje naar Bordeaux vanuit Leuven. Wij zouden dit deels met de fiets willen doen en ook deels met het openbaar vervoer, de lokale Franse dus. Daarom wouden wij dus weten of ze in Frankrijk een soortgelijk systeem als in België hebben, waarbij je een toeslag van €5 betaald om je fiets op de trein te mogen meenemen. Ook vroegen wij ons af of ze in Frankrijk een soortgelijk systeem hebben als de Go Pass in België of er misschien een andere goedkope manier is om meerdere ritten te kopen waardoor het goedkoper uitkomt voor ons.

Bij voorbaat dank,
ilovekyra
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door groentje »

Voor de fiets moet je een beetje kijken door welke regio je rijdt, maar bij de meeste regio's mag de fiets mee in de regionale TER-treinen voor niets, met soms beperkingen in de spits. In de TGV's mag je fiets alleen mee als hij is ingepakt...
Er bestaat geen invulkaart in Frankrijk, of je moest een Interrail voor Frankrijk kopen. Maar als je vooral korte stukjes reist, is dat eigenlijk niet interessant, behalve dat het flexibel is. TGV's moet je wel nog steeds reserveren, idem voor nachttreinen en best ook Téoz.
Daarnaast bestaan er een aantal interessante aanbiedingen, zoals Prem's (vroegboekkorting) of Last Minute, afgekeken van de luchtvaart. Vaak gaat het hier wel om TGV's, maar er zijn ook wel eens gewone treinen in de aanbiedingen. Allemaal na te gaan op de website http://www.voyages-sncf.com>Bons Plans.
En als je denkt nog in Frankrijk te zullen komen, kan je ook altijd nog een jongerenkaart kopen, de zgn. Carte 12-25, voor 49€/jaar, waarmee je 25% korting krijgt.
Met een Découverte kan je ook 25% goedkoper reizen, als je buiten de spits reist. Met zo'n Carte 12-25 krijg je dan zelfs 50%. Aanbod enkel geldig voor treinen zonder verplichte reservatie, dus op TER, Intercités en andere Corails, maar meestal niet op Téoz en niet op TGV.
Daarnaast zijn er nog weekendkaartjes, maar die zijn verplicht heen-en-terug, met een overnachting, en voor kleine groepen, maar die zijn maar interessant vanaf 3 personen (60%).

Een kleine handleiding van Franse treinen:
Lunéa: nachttrein met couchettes en soms ook ligrijtuigen
Téoz: klassieke lange-afstandstrein
Téoz eco: lowcost-versie, alleen via internet te krijgen
(Corail) Intercités: klassieke middellange-afstandstrein, meestal zonder catering
TER: de lokale treinen
TGV: welbekend, geloof ik...
iDTGV: de lowcost-versie, alleen te verkrijgen via internet
iDNight: rara: een nacht-TGV

Dat is het denk ik in grote lijnen.
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door nighttrain »

U kunt tot 60% vermindering bekomen met de carte 12/25 zelfs op Teos,Lunéa en TGV :
ze kost dus wel 49€. via internet of een Frans station

A bord de TGV, Téoz, Lunéa et les trains Corail de nuit, vous bénéficiez de plusieurs niveaux de réduction allant de -25% à -60%.

50% de réduction même au dernier moment à bord de TER, Intercités et certains trains Corail pour les trajets commencés en période bleue du Calendrier Voyageurs.

25% (3) garantis jusqu'à la dernière place


… dans tous les autres cas, quels que soient le train et le moment de votre départ !

Et aussi lors de vos séjours en Europe dans l’un des 29 pays européens adhérents à RailPlus :
l'Allemagne, l'Autriche, la Belgique, la Bulgarie, la Croatie, le Danemark, l'Espagne, la Finlande, la Grèce, la Hongrie, l'Italie, la Lettonie, la Lituanie, le Luxembourg, la Macédoine, le Monténégro, la Norvège, les Pays-Bas, la Pologne, le Portugal, la République Tchèque, la Roumanie, le Royaume-Uni, la Slovaquie, la Slovénie, la Suède, la Suisse, l'Ukraine et la Serbie.


L’échange de vos billets est gratuit et le remboursement intégral jusqu’à la veille du départ.
Le jour du voyage, ils sont échangeables et remboursables avec une retenue par personne et par trajet (y compris pour un trajet comprenant une correspondance) de 3€ grâce à votre Carte 12-25 au lieu de 10€ pour un voyageur sans carte. Après le départ de votre train, ils ne sont ni échangeables, ni remboursables.

Hors frais d’agence éventuels. Les billets achetés en agence de voyage agréée SNCF sont uniquement remboursables auprès de l’agence émettrice
groentje
Berichten: 7273
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door groentje »

Voor TGV krijg je dus ook korting? Dat wist ik dus niet. Altijd handig, die inboorlingen :mrgreen:

:wink:
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door benoit »

groentje schreef:Voor TGV krijg je dus ook korting? Dat wist ik dus niet. Altijd handig, die inboorlingen :mrgreen:

:wink:
Ik denk zelfs dat je ook korting krijgt op de maritieme verbindingen van de SNCM.

En ja, op treinen met reservering is de korting met de 12/25 kaart maximaal 60% en minimaal 25% (tot op de laatste plaats)
nighttrain
Berichten: 2547
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door nighttrain »

benoit schreef:
groentje schreef:Voor TGV krijg je dus ook korting? Dat wist ik dus niet. Altijd handig, die inboorlingen :mrgreen:

:wink:
Ik denk zelfs dat je ook korting krijgt op de maritieme verbindingen van de SNCM.

En ja, op treinen met reservering is de korting met de 12/25 kaart maximaal 60% en minimaal 25% (tot op de laatste plaats)
Niet op de SNCM, daar heeft de SNCF niks met te zien.
francobelge

Re: Hebben ze een go pass in frankrijk?

Bericht door francobelge »

Sommige TGV's nemen wel degelijk fietsen mee zonder dat die ingepakt hoeven te zijn. Reservatie kost 10 EUR en dient op hetzelfde moment als de aankoop van het gewone ticket te worden uitgevoerd. Treinen die fietsen aanvaarden staan aangeduid met een klein fietslogo op de uurregeling op de website van de SNCF. Voor meer info: http://www.velo.sncf.com/

Mijn raad: neem de trein vanuit Leuven naar Lille Flandres (het Belgische stuk kan met een Go Pass of een Rail Pass, voor de rest heb je een apart ticketje nodig + een internationaal fietsticket). Ga verder tot station Lille Europe (ongeveer 400 meter). Ik heb snel even gecheckt en er is één rechtstreekse TGV per dag van Lille Europe naar Bordeaux die fietsen meeneemt. Een rechtstreekse trein boeken kost meestal minder dan twee aparte, maar wees er zo snel mogelijk bij.

Voorbeeldje van een Frans ticket inclusief fietstransport: Afbeelding Vorige maand heeft er trouwens iemand een gedetailleerde uitleg ivm de te volgen procedure op dit forum geplaatst:
davydekerf schreef: Procedure tickets + fiets op TGV:

- gepaste datum en tarief opzoeken http://www.tgv-europe.be.

- telefonisch (070/79.79.70) of per mail (spp@rail1.be) passagiersticket en fietsticket SAMEN bestellen!

- je kan de tickets afhalen in BXL of ze per mail laten verzenden. Bij dit laatste geef je de creditcardgegevens telefonisch aan een medewerker, die alles verder in orde maakt.

Bij ons is dit alles zeer vlot verlopen!!!

Reken erop dat er maximum 4 (oude TGV's) en 6 (nieuwe TGV's) fietsen meekunnen. Bagage neem je er voordien af en neem je makkelijk mee naar je zitplaats.

Voor vragen mag je me gerust contacteren!

Fiets ze!

Davy De Kerf
Heb wel geen idee van de dossierkosten die worden aangerekend in België.
Plaats reactie