Trein Roosendaal-Antwerpen.

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden voor internationale reizen.
karlijn

Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door karlijn »

Hey! Ik heb een vraagje. Dit jaar begin ik aan een studie in Antwerpen, waar ik ook al een kamer heb gevonden. Ik hoef dus alleen in de weekenden naar huis te reizen met de trein/bus. Voor het traject in Nederland heb ik al een abonnement aangeschaft. Nu vroeg ik me alleen af wat het voordeligst reizen is in België (dus vanaf Roosendaal naar Antwerpen). Heb al gekeken naar de verschillende mogelijkheden met abonnementen (campuskaart, go pass enz.) maar deze zijn vaak alleen maar geldig tussen Belgische stations, waar Roosendaal dus buiten valt. Ik hoop dat iemand me advies kan geven!
thejay
Berichten: 448
Lid geworden op: 11 dec 2006, 21:38
Locatie: Waasland
Contacteer:

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door thejay »

karlijn schreef:Hey! Ik heb een vraagje. Dit jaar begin ik aan een studie in Antwerpen, waar ik ook al een kamer heb gevonden. Ik hoef dus alleen in de weekenden naar huis te reizen met de trein/bus. Voor het traject in Nederland heb ik al een abonnement aangeschaft. Nu vroeg ik me alleen af wat het voordeligst reizen is in België (dus vanaf Roosendaal naar Antwerpen). Heb al gekeken naar de verschillende mogelijkheden met abonnementen (campuskaart, go pass enz.) maar deze zijn vaak alleen maar geldig tussen Belgische stations, waar Roosendaal dus buiten valt. Ik hoop dat iemand me advies kan geven!
Hoi,

Het zit ver weggestopt op de site van de NMBS (Europe, in dit geval), maar je kunt wel degelijk een abonnement -in NMBS-taal 'Treinkaart'- kopen voor het traject Antwerpen-Roosendaal. Zie: http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... Roosendaal

groeten,
thejay
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door rvdborgt »

karlijn schreef:Hey! Ik heb een vraagje. Dit jaar begin ik aan een studie in Antwerpen, waar ik ook al een kamer heb gevonden. Ik hoef dus alleen in de weekenden naar huis te reizen met de trein/bus. Voor het traject in Nederland heb ik al een abonnement aangeschaft. Nu vroeg ik me alleen af wat het voordeligst reizen is in België (dus vanaf Roosendaal naar Antwerpen). Heb al gekeken naar de verschillende mogelijkheden met abonnementen (campuskaart, go pass enz.) maar deze zijn vaak alleen maar geldig tussen Belgische stations, waar Roosendaal dus buiten valt. Ik hoop dat iemand me advies kan geven!
Alle abonnementen (inderdaad "treinkaarten" in het NMBS'iaans) zijn verkrijgbaar tot de grens. Campus is een abonnement en is dus ook verkrijgbaar naar de grens (Roosendaal was ook mogelijk, maar is geloof ik weer uit het systeem gehaald - was denk ik een vergissing). Go Pass geldt inderdaad maar tot Essen.
Wat voor abonnement heb je in Nederland? Netkaarten (o.a. OV-studentenkaart) zijn tot aan de grens geldig. Gewone NS-abonnementen zijn ook tot aan de grens verkrijgbaar, maar zijn te duur als je maar 1 keer per week reist.

Groetjes,
Rian
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door rvdborgt »

thejay schreef:Het zit ver weggestopt op de site van de NMBS (Europe, in dit geval), maar je kunt wel degelijk een abonnement -in NMBS-taal 'Treinkaart'- kopen voor het traject Antwerpen-Roosendaal. Zie: http://www.b-europe.com/Reizen/Promotie ... Roosendaal
De prijs is nauwelijks minder dan de optelsom van NS- en NMBS-maandabonnementen tot de grens. Is dus alleen interessant als je een maandabonnement van Roosendaal naar Antwerpen (of een deeltraject) wilt. Voor langere periodes of trajecten kun je beter op de grens splitsen. Overigens (maar dit terzijde) komen de prijzen op deze pagina niet overeen met de prijzen genoemd in de vervoersvoorwaarden (deel 3) van NMBS Moblity:
http://www.b-rail.be/nat/N/assets/downl ... 011_v1.pdf

Groetjes,
Rian
neigezug

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door neigezug »

Hou er rekening mee dat uw reis tussen Antwerpen en Roosendaal langer zal duren en uw trein meer dan 10 keer zal stoppen.Uw rechtstreekse trein (lees de Beneluxtrein) zal verdwijnen.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door Robin »

dat zegt men al 3 jaar dat die verdwijnt en rijd nog altijd :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Lynn

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door Lynn »

Ik zat dus ook ongeveer met dezelfde vraag :mrgreen: .
Ik moet elke keer uit mechelen komen (heb vriend in nederland).

Ik doe het nu zo:
Go pas 10 (= 5 euro/rit) van Mechelen tot Essen
Dan ticketje Essen - Roosendaal (is een 2.80€)
En dan de rest van Nederland reis ik met mijn vriend mee op 40% korting :).

Maar kan dat Belgische stuk nu niet goedkoper?

Het smerige is ook dat als je een ticket van Roosendaal naar Essen koopt het 1 maand geldig is,
en de omgekeerde richting dus NIET... Nmbs gaat flink achteruit met z'n service!

Voor dat abbonement wat hierboven staat reis ik niet genoeg denk ik.
Ga meestal een 2 a 3 x maand heen en weer gok ik.

Alvast bedankt :)
Nils
Berichten: 296
Lid geworden op: 07 feb 2006, 13:54
Locatie: FN

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door Nils »

Lynn schreef:
Het smerige is ook dat als je een ticket van Roosendaal naar Essen koopt het 1 maand geldig is,
en de omgekeerde richting dus NIET... Nmbs gaat flink achteruit met z'n service!
Ik zie niet in wat hier een vermindering aan service aan is. Is het minder service omdat je nu hetzelfde biljet niet meer kan hergebruiken wanneer het niet gecontroleerd is en hierdoor iedere keer moet betalen voor de service die je gebruikt? De biljetten met een maand geldigheid moedigen alleen maar het "grijs" rijden aan, en ik begrijp dus maar al te goed dat de NMBS er vanaf wil...
Lynn

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door Lynn »

Omdat ze mede met die regel ook nog eens een regel hebben uitgevonden dat als je over de grens wil je moet bijbetalen?
Tenzij je met veel gezoek erachter komt dat je dan een grensticket moet kopen.
En eerst wilden ze er 7,50€ van maken, hoeveel het uiteindelijk is geworden weet ik niet, maar dacht 3,50€.

En aan het loket waar ik ging waren ze te slecht gezind om het me deftig uit te leggen...
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door K V B »

neigezug schreef:Hou er rekening mee dat uw reis tussen Antwerpen en Roosendaal langer zal duren en uw trein meer dan 10 keer zal stoppen.Uw rechtstreekse trein (lees de Beneluxtrein) zal verdwijnen.
Als die stoptrein via de tunnel gaat, en met een beetje modern materiaal gereden wordt hoeft die niet veel langzamer te zijn dan de Benelux vroeger was (toen ie nog moest omrijden). En als die dan elk halfuur rijd, en goede aansluitingen biedt gaat dan is dat toch wel een verbetering.
kuba.g

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door kuba.g »

Lynn schreef:Het smerige is ook dat als je een ticket van Roosendaal naar Essen koopt het 1 maand geldig is,
en de omgekeerde richting dus NIET... Nmbs gaat flink achteruit met z'n service!
Dat geldt volgens mij alleen bij verkoop bij de NMBS. Als je bij de NS een retourtje Roosendaal-Essen koopt, is hij nog altijd 1 maand geldig. Zelfde geldt voor een enkeltje Essen-Roosendaal (alleen aan het loket te verkrijgen).

Nils schreef:Ik zie niet in wat hier een vermindering aan service aan is. Is het minder service omdat je nu hetzelfde biljet niet meer kan hergebruiken wanneer het niet gecontroleerd is en hierdoor iedere keer moet betalen voor de service die je gebruikt?
Het is een slechtere kwaliteit van diensten (service?) die je ontvangt voor precies dezelfde prijs. Kun je ook lezen als een prijsverhoging.

Eerst betaalde je €x en had je de vrijheid om binnen 1 maand een willekeurige dag en trein te kiezen.
Nu betaal je nog steeds €x en heb je maar 1 dag waarin je je reis kan gaan afleggen.

Vergelijk het maar met HiLife en Smoove tickets voor op de Thalys - als ze de HiLife prijs zouden aanbieden met de flexibiliteit van Smoove-tickets (extreem voorbeeld natuurlijk, maar het gaat om het idee)
K V B
Berichten: 3319
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door K V B »

kuba.g schreef:
Eerst betaalde je €x en had je de vrijheid om binnen 1 maand een willekeurige dag en trein te kiezen.
Nu betaal je nog steeds €x en heb je maar 1 dag waarin je je reis kan gaan afleggen.
Kan je geen ongedateerde biljetten kopen?
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door kika »

Hoe ze aan 2,80 komen is me een raadsel. Essen-Roosendaal is toch 2,20 volgens bundel 3? Of is er een nieuwere editie dan die van 1 februari 2011? Verder heb je ook nog jongerenkorting op het stuk grens-roosendaal.

Meestal is op de grens splitsen het goedkoopste, dus Mechelen-Roosendaal gr op een Belgisch biljet, en het Nederlandse traject met je 40% samenreiskorting. Even navragen en vergelijken met Mechelen-Essen op go-pass + biljet Essen - Grens + biljet op het Nederlandse net met 40%. Er zijn veel slechtgezinde loketten, probeer het een keer vaker, liefst op een niet te druk moment en zet zo'n rare glimlach op, schijnt dat je dan vaker wordt geholpen :wink:
En je kan in Nederland aan het loket (succes!) kaartjes Essen-Roosendaal kopen tot 3 maanden in de toekomst, als ik het me juist herinner. Die dan dus allemaal een maand geldig zijn.
kuba.g

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door kuba.g »

K V B schreef:Kan je geen ongedateerde biljetten kopen?
Nee.
Enige ongedateerde internationale biljetten die er bestaan zijn InterRail en EuRail, volgens mij.
rvdborgt
Berichten: 4325
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Trein Roosendaal-Antwerpen.

Bericht door rvdborgt »

kika schreef:Hoe ze aan 2,80 komen is me een raadsel. Essen-Roosendaal is toch 2,20 volgens bundel 3?
Bundel 3? Wat is dat?

Essen - Roosendaal(fr) is 2,20 - met jongerenkorting 1,40
Roosendaal(fr) - Roosendaal is ook 2,20 - met jongerenkorting 1,40
Totaal met jongerenkorting: 2,80.

Groetjes,
Rian
Plaats reactie