HNBSporen doorheen militair domein
NMBS organiseert kerstactie voor het goede doel
BRASSCHAAT - De NMBS organiseert op 16 december voor het eerst een kerstactie. Een unieke rit doorheen het militair domein Schietveld moet geld opbrengen voor het goede doel. Met 75euro voor een ritje van een uur hanteert de NMBS alvast niet het gewone tarief.
In navolging van een aantal andere Vlaamse treinstations organiseert het Antwerpse treinmanagement op 16 december voor het eerst een kerstactie in het centraal station. Die dag legt de NMBS vanuit het Antwerpse hoofdstation een rechtstreekse verbinding in naar het militaire kamp Brasschaat. De trein volgt het gewone pad tot in Kapellen en slaat daar het amper 70cm brede zijspoor in doorheen het militaire domein Klein Schietveld. Het zes kilometer lange militaire traject is al vijf jaar niet meer in gebruik, maar werd al die tijd wel onderhouden door Defensie.
De pers genoot gisteren alvast van een testrit. Daarbij vielen allereerst de verbaasde blikken op van de mensen die na vijf jaar in hun achtertuin plots opnieuw een trein zagen passeren. 'Als een koe op een trein', luidt het spreekwoord. Even later liep het decor over in de prachtige natuur van het 2.500 hectare grote Schietveld. Het leger gaf ook de nodige historische uitleg over de Fortengordel. Het traject verbond voor Wereldoorlog I namelijk de verschillende forten met elkaar en voorzag die van manschappen en munitie.
Hoveberg
'De samenwerking met de NMBS is ontstaan toen we met een klas uit het bijzonder onderwijs Berchem Station bezochten', aldus Kolonel Willy De Jonghe. 'Het leger zet zich wel meer in voor goede doelen'. De opbrengst van het treinevenement is bestemd voor Hoveberg, een opvanghuis voor mensen die lijden aan het syndroom van down, beter gekend als mongolisme. 'Ik werk bij de spoorwegpolitie en zo kwam ik in contact met de regiomanager die een goed doel zocht voor de kerstactie', aldus Luc Beyers van de Hoveberg. 'Onze organisatie heeft zich meteen aangeboden.'
Het prijskaartje van 75euro dat aan het ritje van één uur hangt, wekte nochtans verbaasde reacties op. Al is in dat bedrag een gastronomische maaltijd en een bezoek aan het artilleriemuseum inbegrepen. 'De trein biedt plaats voor 170 mensen', zegt regiomanager Filip Merlier van de NMBS. 'Wij verwachten dat alle tickets snel de deur uitgaan. Daarom lassen we een wachtlijst in.'
Wanneer de verkoop start, is nog niet duidelijk.
Jochen Vandenbergh
16/12: Speciale rit A'pen-Centraal - schietveld Brasschaat
16/12: Speciale rit A'pen-Centraal - schietveld Brasschaat
Als Defensie voor de gastronomie zorgt, dan zijn die kosten niet zo hoog omdat er geen winst op het eten dient gemaakt te worden.Bartjedj schreef:Het idee is aan te moedigen, maar niet de meest winstgevende manier.
Eerst en vooral zouden ze enkel Treinrit + museum moeten doen, zonder gastronomie.
Maarja, planning is niet de beste kant van NMBS.
BDJ
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Speciale rit 16 december naar schietveld Brasschaat
Kan het zijn dat straks blijkt dat het kaliber van die lijn toch 143,5 cm is?De trein volgt het gewone pad tot in Kapellen en slaat daar het amper 70cm brede zijspoor in doorheen het militaire domein Klein Schietveld.
__________________
Zo te zien gaat het om de spoorwijdte van Playmobil.
http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail ... d=KI1K0V5UBibke schreef:Met wat een trein wordt die rit gereden?
Met MW41 dus, en het kost een goede 75 euro. Toch iets te veel van het goede voor mij (zowel prijs als materieel ). Langs de andere kant is het natuurlijk wel een unieke omgeving.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Het is ook weleens leuk om per trein gewoon bovengronds op een vliegveld bij de verkeerstoren uit te komen, zoals u op Google Earth kunt zien. Daartoe zou wel even front gewisseld moeten worden, want de sporen liggen daar in een driehoek.
Het is gelukt om een schermkopie van Google Earth bij te voegen, maar het is vanwege de maximale grootte van 1 MB maar een klein fotoke hoor (spoor ziet zo nog smaller uit dan 70 cm!).
Het is gelukt om een schermkopie van Google Earth bij te voegen, maar het is vanwege de maximale grootte van 1 MB maar een klein fotoke hoor (spoor ziet zo nog smaller uit dan 70 cm!).
- Bijlagen
-
- Brasschaat airbase.doc
- Omgeving verkeerstoren (te herkennen aan zijn schaduw)
- (998 KiB) 240 keer gedownload
Bordensteker schreef:Kan het zijn dat straks blijkt dat het kaliber van die lijn toch 143,5 cm is?
Nou, het lijkt me gewoon normaalspoor daar hoorBordensteker schreef:Het is gelukt om een schermkopie van Google Earth bij te voegen, maar het is vanwege de maximale grootte van 1 MB maar een klein fotoke hoor (spoor ziet zo nog smaller uit dan 70 cm!).
- Bijlagen
-
- brasschaatspoor.jpg (30.79 KiB) 7402 keer bekeken
Re: Speciale rit 16 december naar schietveld Brasschaat
Ik hoop van wel, anders gaat dat zwaar knarsen en zullen ze niet ver geraken.Bordensteker schreef:Kan het zijn dat straks blijkt dat het kaliber van die lijn toch 143,5 cm is?De trein volgt het gewone pad tot in Kapellen en slaat daar het amper 70cm brede zijspoor in doorheen het militaire domein Klein Schietveld.
__________________
Zo te zien gaat het om de spoorwijdte van Playmobil.
De vroegere wagens met pantsers hebben die rails waarschijnlijk wel op maat gedrukt. Ik hoop dat dat geen persartikel was geschreven door de NMBS ...
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Tim schreef:Het leger heeft daar trouwens nog steeds een V36 in dienst, weliswaar niet meer gekeurd voor het Infrabel net.
Over Kapellen gesproken! Er is er daar dus één meer dan ik altijd dacht.Eddy Serneels schreef:De loc staat nu opgeborgen in een loods en wordt niet meer gebruikt. Toch zal deze niet verschroot worden en zal als ritvaardige loc bij het leger bewaard worden.
Een waar brandende kaarsen en andere open vurigheid helemaal niet nodig zijn omdat men daar met zes gloeibougies al kans ziet om bepaalde dikke sappen der aarde in wierook te doen opgaan.
Dan maar de benenwagen vanaf Kapellen, het grootste deel van het tracé loopt parallel aan openbare weg.... Zelfs de controletoren (eergisteren op Yahoo) ligt aan een openbare weg....Dietrich schreef:Dan kruipt iedereen als "fotograaf" op die goedkopere rit, dus dat heeft ook geen zin. Denk dat die 75 euro voor de meesten wel wat te veel gaat uitvallen.