Kolenspoor As Valentijnsrit

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Kolenspoor As Valentijnsrit

Bericht door Bibke »

2008-02-09 Valentijnsrit Kolenspoor


Als medewerker van het TSP ga ik graag op zaterdag helpen met het renoveren/onderhouden van het materieel. In de winter is het doenbaar voor iemand met een gezin, huisje en tuintje. Met een gezin is dat niet zo evident. Mijn vrouw vroeg dan ook om vandaag zaterdag 09 Feb 08 eens thuis te blijven om de klusjes die blijven liggen, af te werken.
Om 07:30 werd ik wakker en sloop ik uit mijn bed om te kunnen beginnen werken. MAAR …. Mijn vrouw was het gewaar geworden en riep me tot bij haar. Ze gaf me een enveloppe met dit papiertje erin:
Afbeelding

Ik had de rit ook al gezien op de website maar vond € 75 per persoon toch wel wat duur en heb maar niets gezegd of ondernomen.

Mijn vrouw was het te weten gekomen in de krant en had achter mijn rug alles geregeld

Blijkbaar was iedereen op de hoogte, de kinderen moesten onder andere met de bus naar mijn ouders. De mensen waarmee ik samenwerk in het TSP wisten het ook. Niemand heeft iets laten doorschemeren.

In ieder geval was ik aangenaam verrast door de uitnodiging.

Dus rond 11:30 waren we al daar. Ik heb dan nog wat foto’s getrokken van de omgeving en het materieel.

Een oude bekende uit de Limburgse geschiedenis, meer bepaald uit Hengelhoef:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding En nog een oudgediende van Hengelhoef
Afbeelding
En Steamer had gelijk dat het niet met een stoomlocomotief zou zijn zoals het vrouwke op de uitnodiging had staan maar met een diesellocomotief. In dit geval een loctraktor.
Trekpaard van dienst was deze:
Afbeelding De ganse trein:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Maar eerst mochten we in dit rijtuig plaatsnemen om het aperitief en de hapjes te nuttigen.
Afbeelding Ondertussen was de loc omgereden en stond hij klaar om richting Eisden te rijden. Dus nog enkele foto’s van de trein genomen. Hij stond nu trouwens met de snuit naar voor gericht.
Afbeelding Afbeelding Nog een foto vanuit het rijtuig van het mooi station van As.
Afbeelding En dat we geluk hadden met het weer kan je hier duidelijk zien. (Krijg je niet het weer dat je verdient???)
Afbeelding
Hier het eerste deel:
• Verwelkoming & kennismaking met aperitief en hapjes in de knusse zetels van een stationaire 1 ste klas rijtuig.
o apéritif: Cava ‘Méthode traditionnelle’ en fruitsap
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding o mini pasteitje met scampi vulling
Afbeelding o Paté van fazant in ’t groen
Afbeelding o mozzarella in spek
Sorry, zag er ook lekker uit en was vergeten een foto te nemen.


De dag was op dit moment al geslaagd en was de € 75 al waard voor ons.


Daarna mochten we in het restaurantrijtuig plaatsnemen om het tweede gedeelte en dit tijdens de rit.
Eerst de mooi versierde tafel:
Afbeelding Afbeelding Om van alles wat te proeven had het vrouwtje van alle gerechten beide eenmaal besteld om zo van alles te kunnen proeven.

• Nostalgische treinrit van 2u30 in restaurantwagon uit 1951 met valentijnsdiner.
Tijdens deze romantische rit, doorheen het Nationaal Park De Hoge Kempen, serveren wij u
o voorgerecht: salade van kwartel met honingvinaigrette
Afbeelding of carpaccio van rund met mayonaise van truffel
Afbeelding o soep: preisoep met saffraan en cantharellen

Sorry, ook hier geen foto van maar ze was ook, zoals de rest, zeer lekker.

Ondertussen waren we in Eisden aangekomen waar de loc rondgereden moest worden om terug richting As en naar Winterslag (aan KRC Genk) te rijden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Nog wat sfeerfoto’s in het restaurantrijtuig
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding o hoofdgerecht: Sint-Jakobsnoten met bosvruchten
Afbeelding of Hinde met pompoengratin en wijnsaus
Afbeelding Daarna kwamen kok Lucien en ober Wouter nog even rond voor een gezellige babbel
Afbeelding
Daarna gingen we terug naar het rijtuig waar we de aperitief en hapjes gekregen hadden.

• nagerecht in de knusse zetels van een stationaire 1ste klas rijtuig.
o biscuit met fruit
Afbeelding o mokka

o pousse-café

o geschenkje
Afbeelding De gerechten worden begeleid met aangepaste wijnen
Wit: A.C. Saint-Véran, Jacques Charlet 2005
Rood A.C. Corbieres, château Tour de Montbrech

Het was dus een zeer geslaagde dag met voor ons.

Ook was het tof om een fijne babbel te hebben met mensen van een zustervereniging.


Het is een aanrader om eens te doen, misschien niet elk jaar, maar toch om de zoveel tijd.


Website Kolenspoor: http://www.kolenspoor.be

Website TSP: http://www.pfttsp.be

Onze treinkaartjes en het naamkaartje van de Traiteur:
Afbeelding
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: Kolenspoor As Valentijnsrit

Bericht door Robin »

swel tof :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Fles

Re: Kolenspoor As Valentijnsrit

Bericht door Fles »

Nou nou Bibke, ge boft toch maar met zoeen vrouw! :lol: Ziet er zeer geslaagd uit! En wat een mazzel met het weer ook 8)
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kolenspoor As Valentijnsrit

Bericht door Bibke »

Dat klopt, jongens.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Kolenspoor As Valentijnsrit

Bericht door Bibke »

Hier nog was foto's van de mensen van het kolenspoor zelf, have fun:

http://www.kolenspoor.be/afbeeldingen/f ... index.html
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie