Stoomtrein op de Bocq

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Plaats reactie
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Stoomtrein op de Bocq

Bericht door luigi »

Stoomtrein op de Bocqlijn.

Nog tot de het laatste weekend van augustus, rijdt er elke zondag een stoomtrein op de Bocq (lijn 128) tussen Spontin en Purnode.
Voor amper 10 euro krijgt u een rit met de motorwagen (4333) en een rit met de stoomtrein. Tijdens de rit krijgt u een volledige uitleg over de regio door één van de gidsen aan boord.

De ideale daguitstap dus voor het hele gezin, jong en oud...

Waar ? Spontin.
Hoe ? Er zijn 2 manieren om in Spontin te geraken :
- Met de wagen : Spontin ligt langs de E411 voorbij Namen en heeft een eigen afrit (Spontin Yvoir). Aan de afrit rechts en u komt vanzelf aan het station waar een ruime gratis parkeerplaats is voorzien.
- met de trein : Alle treinen (behalve de internationale naar Zwitserland) vanuit Brussel richting Luxemburg stoppen in Ciney. Daar stapt u over op de motorwagen. De motorwagen brengt u naar Spontin waar de stoomtrein u opwacht.

Voor meer info : http://www.cfbocq.be/index.php?lang=nl
Voor een uurregeling : http://www.cfbocq.be/index.php?lang=nl&id=3

Hopelijk mogen we jullie in groten getale verwelkomen op de mooiste spoorlijn van 't land.
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Hobbes »

Ik ben gisteren samen met een paar collega's nog eens een bezoekje gaan brengen aan L128.

Na een vlotte treinrit waren we aangekomen te Ciney, waar we na een tijdje tot onze verbazing hoorden omroepen dat we met een bus tot in Braibant moesten meerijden aangezien de motorwagen niet tot Ciney reed. (was nochtans wel voorzien)

Met een oude bus (ik ben geen kenner van busmerken/types) werden we vlotjes naar Braibant gereden. Het probleem was dat er blijkbaar niet genoeg gebrevetteerde vrijwilligers bij het TSP zijn (treinbestuurders/begeleiders) om met de motorwagen tot in Ciney te rijden.
Op zich had het TSP voor een goed alternatief gezorgd, maar men gaat natuurlijk niet naar een museumspoorlijn om in de bus te zitten. :wink:

Te Braibant stond dan een MW43 te wachten, die ons met een 30-tal andere reizigers naar Spontin bracht.
Spontin was de eindhalte voor de MW, alwaar kon overgestapt worden op de diesel/stoom naar Purnode. Tot mijn niet geringe verbazing werd de tractie verzorgd door de CFL diesel en een stoomloc van Stoomcentrum Maldegem? Het zal wel zijn redenen gehad hebben, maar we hadden natuurlijk liever de P8 gezien...

Naar jaarlijkse traditie onderbraken we onze reis om te Spontin iets te gaan eten. Tenminste, dat was het plan, maar in de "Comptoir De Famille" had men geen zin om voor 12.15h eten te serveren, en aangezien de volgende trein naar Purnode vertrok om 13.05h vonden we dat allemaal maar heel krap bemeten. Andere mensen die op het terras zaten waren om 12.35h nog op hun eten aan het wachten...
Op een bepaald moment verwees de serveerster ons zelfs door naar een dorpscafé een beetje verder waar we een "croque monsieur" konden krijgen??????
Dit was ons 5de jaar dat we er waren, en buiten 1 jaar hebben we nooit te klagen gehad in de Comptoir De Famille, maar ons hebben ze daar voor de laatste keer gezien!
En dan maar klagen dat het slecht gaat in de horeca.

Om 13.05h stapten we dan terug de trein op om de volgende etappe aan te vatten, en na een vlotte rit door de prachtige streek kwamen we dan aan op de huidige eindhalte te Purnode, waar we ook traditiegewijs onze tocht te voet verder zetten richting Yvoir.
Als alternatief voor de teleurstelling van de "Comptoir" hadden we nog kunnen reserveren in restaurant "Le Terminus", gevestigd in het oude stationsgebouw van Evrehailles-Bauche.
Het eten was zeer lekker, de bediening snel en zeer vriendelijk! Die mensen schenen het nog leuk te vinden dat ze klanten kregen! Zeker een aanrader voor volgend jaar!

Na het eten werden dan de laatste kilometers afgemaald, en nogmaals werd duidelijk dat de mensen van het TSP nog hééééél veel werk hebben als ze ooit hun droom willen waarmaken om in Yvoir te geraken... In de tunnel stroomde het water op een bepaald punt zo uit het plafond...

Te Yvoir werd dan terug gebruik gemaakt van de diensten van de NMBS om ons terug thuis te krijgen, hetgeen geen problemen opleverde.
Op zich dus weer een meer dan geslaagde uitstap, mede natuurlijk dankzij het prachtige weer.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Bibke »

Hobbes,

Dank u voor het mooie verslag.
Tsja, het moet uitkomen met de TB en TBG's met hun uitgevoerde en uit te voeren diensten.
Nochtans krijgen we veel posetieve respons op die bus uit 1976.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door luigi »

Beste Hobbes,

Ik wil enkele zaken verduidelijken.
Die bus is er uit noodzaak gekomen. Het is nl. heel moeilijk om een treinbegeleider te vinden die naar Spontin wil afzakken om 4 keer per dag een avg om te draaien in het station van Ciney. Op een vrije zondag met mooi weer kan ik dat heel goed begrijpen. Dan moeten we voor een alternatief zorgen, en dan lijkt deze oude bus een heel mooi alternatief. Tot nu toe hebben we daar nog geen enkele negatieve reactie op gekregen, integendeel. Mensen weten de afwisseling wel te appreciëren.
Er zijn trouwens plannen om volgend jaar wat meer te gaan doen met die bus.

Wij hadden zelf ook liever de P8 gezien, wees gerust. Alleen is het deze zomer de eerste keer dat we een volledig seizoen met stoom gaan rijden. Bij wijze van experiment hebben we een kleine stoomlok gehuurd om 2 redenen :
- de P8 op lijn 128 is niet rendabel. Zij verstookt 4 x zoveel kolen dan tkh van SCM voor dezelfde prestaties
- Het was volledig in het duister tasten hoe de opkomst van het publiek zou zijn, (dus omzet???).
Een bijkomende reden dat we de P8 niet inzetten is de opstooktijd. Elke zondag begint om 5.00u voor Tkh. Voor de P8 zou dit ten laatste om 1.00 u zijn. Wetende dat een ritdag voor het boordpersoneel duurt tot ong 20.00 u kunt u zelf uitrekenen hoe lang onze shiften zijn. Eénmalig kan dat, zoals op speciale ritten, maar omdat nu iedere zondag te gaan doen!!! En wij doen dit allemaal geheel op vrijwillige basis, dus zonder enige vergoeding. Het is zo al moeilijk genoeg om 3 mensen op de machine te krijgen, laat staan 5.
Dus, u ziet, alles heeft zijn redenen.

Wat het eten betreft kan ik u "au croc du bocq" ten zeerste aanbevelen. Het is geen restaurant, maar ze hebben een uitgebreide kaart aan snacks. Het is er zeer lekker en niet duur.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Bibke »

Kleine aanvulling.

Als je toch een gerecht met aardappelproducten wenst te eten, Le Cheval blanc is ook zeer goed. Ligt schuin tegenover le comptoir de famille.
Linker gedeelte is nu ingedeeld als taverne, rechter als restaurant.

En het (jong) bazinneke is ook niet mis. Je moet eens met haar grappen dan komt ze heel anders over dan je zou denken wanneer je haar gewoon bezig ziet.

Tot nog eens en .... smakelijk.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Hobbes »

Voor alle duidelijkheid, ik smijt geen stenen naar de organisatie van het TSP, ik weet goed genoeg wat het is om in een vereniging helpende handen te vinden.
De bus was zoals ik zei een goed alternatief, we zijn eens 1 jaar naar Braibant gewandeld vanuit Ciney, en dat was een fameuze tegenvaller.
En inderdaad, het gebruik van de bus zorgt wel voor wat afwisseling.

Wat de P8 betreft, uw uitleg is uiteraard zeer aanvaardbaar. Ik dacht wel dat het zoiets was aangezien er nu niet echt honderden mensen staan te drummen op een doorsnee zondag...

En wat de restaurants betreft, (zonder arrogant te willen overkomen), maar voor ons mag het op die dag "iets meer zijn", dus geen snackbar of iets dergelijks...

Zoals ik aanhaalde was het in ieder geval weer een zeer geslaagde uitstap, een collega die er voor de eerste keer bij was gaat volgend jaar zeker terug mee. :wink:
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Bibke »

Hobbes schreef:En wat de restaurants betreft, (zonder arrogant te willen overkomen), maar voor ons mag het op die dag "iets meer zijn", dus geen snackbar of iets dergelijks...
:wink:
Hobbes, wel dan kan ik u zeker "Le Cheval blanc" aanbevelen.
Moet je de broche van rundsvlees eens proberen, ....mmmmhhhhh.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Stoomtrein op de Bocq

Bericht door Bibke »

Nu zondag trekt de 6077 2 k1 rijtuigen + de TKH van Spontin naar Purnode om daar afgekoppeld te worden.
Daarna vertrekt de TKH met de 2 rijtuigen terug naar Spontin.
De 6077 volgt in Rit Op Zicht naar Sponting om daar terug aan te koppelen.
TB is bibi. Wie komt?
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie