RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Treinen9880
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 feb 2011, 12:09
Locatie: Aalter

RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Treinen9880 »

zondag 19 augustus 2012

Stoomcentrum Maldegem, Stationsplein 8, 9990 Maldegem, België

Tijdens het weekend van 18 en 19 Augustus organiseert de VZW Stoomcentrum Maldegem (http://www.stoomcentrum.be) de viering van 150 jaar Station Maldegem.

In 1862 opende de Maatschapij “Chemins de fer de Eecloo à Bruges” deze spoorlijn, één jaar na de afwerking van het traject Gent-Eeklo. In tegenstelling tot deze laatste verdween in 1959 het reizigersvervoer tussen Eeklo en Brugge en na opbraak van de sectie Maldegem Brugge bleef het gedeelte Eeklo Maldegem beperkt in gebruik tot 1988 voor goederenvervoer en een sporadische Lourdestrein.

Deze verjaardag kan niet onopgemerkt voorbijgaan. Naast treinritten met de eigen stoomlocomotieven tussen Maldegem en Eeklo en er zijn extra ritten voorzien op het smalspoor richting Donk. De NMBS voorziet modern spoorwegmaterieel! Er wordt bovendien een speciale tentoonstelling gewijd aan de geschiedenis van het station en omgeving.

Stoomtram

Wist U dat er vanaf het station van Maldegem vroeger een tram reed tot in Breskens? Uitzonderlijk komen antieke rijtuigen van de Buurtspoorwegen terug naar het Meetjesland, gesleept door de oudste loc uit onze collectie. Stap aan boord van deze “Balladeuses” uit de belle-époque tijd.


Randactiviteiten

Diverse amusante randactiviteiten worden voorzien! Kermiskraampjes, modelstoommachines, het museum, het cinemarijtuig,…. Diverse cateringstands zorgen uiteraard voor de innerlijke mens, het Stoombier is alvast een aanrader voor de bierliefhebber.

INFO

Het budgetvriendelijk evenement kan zonder reservatie worden bezocht.
De stoomtreinen rijden beide dagen doorlopend tussen Eeklo en Maldegem.
De stoomtrein rijdt niet alleen tijdens dit evenement, maar ook elke zon-en feestdag van 1 mei tot eind september. In juli en augustus ook open op woensdag en vrijdag. Dan zijn er dieseltreinen voorzien.

Bron: Facebook/http://www.stoomcentrum.be/
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door etoile du nord »

Ah , toch wat nieuws van dit evenement ! Weet iemand of het nieuwe "Wagons Lits" restaurantrijtuig er zal zijn ? Ik kom zeker af om dit te fotograferen , en te genieten van het eerste van die prachtige rijtuigen dat bewaard wordt in België ! :D :D :D
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door trainfreak »

etoile du nord schreef:Ah , toch wat nieuws van dit evenement ! Weet iemand of het nieuwe "Wagons Lits" restaurantrijtuig er zal zijn ? Ik kom zeker af om dit te fotograferen , en te genieten van het eerste van die prachtige rijtuigen dat bewaard wordt in België ! :D :D :D
Dat rijtuig was al te bewonderen tijdens het stoomfestival begin mei dit jaar.
Dus normaal zou het ook nu wel aanwezig moeten zijn.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1802
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Portbou »

Mag ik even een oproep doen om niet enkel te komen fotograferen maar ook mee te rijden ?
Er zijn veel middelen nodig om dit materieel te bewaren en rijvaardig te houden.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door etoile du nord »

Ik zou zelfs zeggen : toegang betalen , van alles fotookes nemen , en niet meerijden maar plaats laten aan nog meer betalende bezoekers :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Joris »

Hallo,
Portbou schreef:Mag ik even een oproep doen om niet enkel te komen fotograferen maar ook mee te rijden ?
Er zijn veel middelen nodig om dit materieel te bewaren en rijvaardig te houden.
Inderdaad... en het resultaat is dan dat als je iets voorstelt dat enkel fotogeniek is het antwoord dat nogal eens vaak is "fotografen, wat hebben we daar aan? Je ziet ze 1 keer per jaar een het brugje staan en ze rijden vaak niet eens mee", wat meteen het einde van het idee is...
Overigens zijn nieuwe medewerkers ook nog steeds welkom!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bert

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Bert »

Om het nog eens onder de aandacht te brengen; de affiche Afbeelding
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Lukas »

Hoi,

Normaalgezien ga ik ook naar het Railfeest in Maldegem.Het zal een heet Railfeest zijn want men voorspeld zon en meer dan 30 graden.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Stijn91
Berichten: 3385
Lid geworden op: 08 feb 2011, 18:02

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Stijn91 »

In de Metro van gisteren stond er dat er ook een HLE 18 zal zijn, ook zal er een aanwervingsstand zijn voor toekomstige TB's en voor mensen die aan treinen willen sleutelen.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door etoile du nord »

Toch een heel mooi programma voor deze heuglijke herdenking !
Ik zal enkel zaterdagvoormiddag kunnen langskomen
Afbeelding
Rikkie

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Rikkie »

Stijn91 schreef:In de Metro van gisteren stond er dat er ook een HLE 18 zal zijn, ook zal er een aanwervingsstand zijn voor toekomstige TB's en voor mensen die aan treinen willen sleutelen.
Yep, dat klopt! :D
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door The_Knitter »

Het is nog niet zeker als ik naar België toekom. En de reistijden spreken mij niet aan, zeker de lange omstaptijden niet op de terugweg.
Hangt er vanaf of ik zondag om 6:30 mijn nest uit kan komen, na een lange dag werken. Het lijkt mij wel leuk om te kijken.
Om 11 uur kan ik arriveren in Eeklo, en ga dan zeker met de treinen mee. Ik ben er bij onder voorbehoud.
Jurgen
Berichten: 58
Lid geworden op: 07 jun 2012, 15:20
Locatie: Aarschot

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Jurgen »

Mooie foto's.

Was er veel volk?
Voor mij was het véél te warm afgelopen weekend, ik ben dus spijtig genoeg niet geweest.
Nap0

Re: RAILFEEST 2012: 150 jaar Station Maldegem

Bericht door Nap0 »

Jurgen schreef:Mooie foto's.

Was er veel volk?
Voor mij was het véél te warm afgelopen weekend, ik ben dus spijtig genoeg niet geweest.
Dank u. Er was redelijk volk de zaterdag, hoe het was op zondag weet ik niet.
Plaats reactie