9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijding"

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
martin

9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijding"

Bericht door martin »

goedemiddag allen,

Ook dit jaar zal er bij de Stoomtrein Goes Borsele weer een groot evenement plaatsvinden. Traditiegetrouw zal dit tijdens het hemelvaartweekend zijn. Op onze website http://www.destoomtrein.nl valt onder het kopje evenementen te lezen wat er dit jaar zoal zal plaatsvinden. Om het makkelijk te maken heb ik de tekst en de plaatjes even gekopieerd naar dit forum:

Sporen naar het Verleden
“de Bevrijding”
Afbeelding Groots feest voor jong & oud in Goes, 9 t/m 12 mei 2013
Ieder jaar organiseert de Stoomtrein Goes Borsele (SGB) het evenement Sporen naar het Verleden. Dit jaar zal de opzet echter heel anders zijn. Onze US Army Transportation Corps stoomlocomotief zal na 13 jaar stilstand weer gaan rijden. Wegens het oorlogsverleden van deze locomotief zal het evenement in het teken staan van de Tweede Wereldoorlog en in het bijzonder de bevrijding. Het evenement zal dit jaar dus veel meer zijn dan alleen een treinenevenement!

Wat gaan we doen?
Sporen naar het Verleden is altijd een prachtig evenement voor jong en oud. U kunt van ons een uitgebreide dienstregeling verwachten met eigen locomotieven en gastlocomotieven. Niet alleen rijden er personentreinen waarin u mee kunt rijden, ook zal er dit jaar weer een goederentrein actief zijn op de spoorlijn.
Het museumterrein zal “bezet” worden door tal van geallieerde soldaten die hier hun kamp zullen opslaan. Deze zogeheten re-enactors zullen het leven van een soldaat tijdens de oorlog in beeld brengen. Ondanks de ernst van de Tweede Wereldoorlog zal er een uitgelaten sfeer heersen op het terrein, Nederland is bevrijd!

Te zien op de spoorlijn:
- US Army Transportation Corps stoomlocomotief 4389 “ing. H.F. Enter”, na 13 jaar weer rijvaardig inzetbaar;
- Stoomlocomotief NS 8811 (War Department 5080) (SSN);
- Historische goederentrein;
- SGB-stoomlocomotieven Bison (1928) & Borsele (1924)
Afbeelding
Te zien op het museumterrein in Goes:
- Re-enacting (uitbeelden van het leven uit de periode 1940-1945);
- Kampementen uit de Tweede Wereldoorlog;
- Verschillende unieke voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog;
- Schietdemonstraties;
- Kleine tentoonstelling van attributen uit de Tweede Wereldoorlog
- Modelspoorbanen;
- Rangerende treinen en locomotieven;
Afbeelding Handig om te weten:
- van 9 tot en met 12 mei 2013, elke dag open van 10.00-18.00 uur
- Ingang museumterrein en vertrek treinen: Albert Plesmanweg 23 Goes
- Dagkaart voor toegang terrein en treinen: Volwassenen (13+) €15,- , kinderen (4-12) €7,50
- Onze normale tarieven en normale kortingsregelingen zijn deze dagen niet geldig
- De dienstregeling van de treinen vindt u op http://www.destoomtrein.nl
- Programmawijzigingen door onvoorziene omstandigheden voorbehouden

Kom ook en mis dit fantastische evenement niet!

Wij van de SGB hopen uiteraard velen van jullie te kunnen verwelkomen als gast op ons evenement!

Groeten,

Martin Huzen
Hobbes
Berichten: 746
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door Hobbes »

Ik zie dat er ook een club of clubs WOII verzamelaars gaat deelnemen. Is dat een besloten evenement of kan met daar nog voor inschrijven? Ik heb namelijk een Willy's Jeep en ben ook lid van een vereniging van WOII verzamelaars.
Is een vrijblijvende vraag, ziet er zeer interessant uit, zeker omdat ik als treinbestuurder in België en Nederland ook interesse heb in stoomtreinen.
loic1811
Berichten: 1445
Lid geworden op: 30 dec 2011, 19:20
Locatie: Londerzeel

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door loic1811 »

ik zal ook van de partij zijn ! vorig jaar niet lang kunnen blijven hopelijk dit jaar beter :D
martin

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door martin »

Leuk om te horen dat jullie komen! Hopen dat er nog velen volgen :wink:

@hobbes: ik zal dit even navragen bij degene die het legergedeelte onder zich heeft. Ik kom er op terug.

Groeten,

martin
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door trainfreak »

Nog even denken en kijken of het in de agenda past...
Vorig jaar ben ik geweest, dit jaar misschien terug maar dat zal nog te zien zijn.
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door luigi »

Ik kom zeker en ik breng waarschijnlijk wel een delegatie van TSP mee. Wanneer precies weet ik nog niet.
Thieskes

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door Thieskes »

Ik zal ook op 1 van de dagen aanwezig zijn
martin

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door martin »

In de ogen van velen was de bevrijding helaas ook het definitieve punt om afscheid te gaan nemen van de stoomtractie. Had de oorlog het leven van deze tractievorm nog iets opgerekt, nu zette de vervanging dan toch echt door.

Elektrische - en dieseltractie gingen de dienst uitmaken op de Nederlandse sporen. Dieseltractie zal dit jaar dan ook niet ontbreken bij ons op de lijn en ondanks dat dit type locomotief niet direct na of tijdens de oorlog is ingezet zijn wij verheugd de SMMR te mogen verwelkomen met hun NS 2225.

De locomotief zal alle dagen ingezet gaan worden op onze spoorlijn. Hiermee zal zij een van de eerste 2200'en ooit op dit deel van de oude Zeeuwse ringlijn zijn!


(foto's van deze machine zijn o.a. te vinden via http://www.smmr.nl )
martin

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door martin »

onze poster voor dit jaar:
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door HLE 2302 »

Ik zal er ook terug bij zijn denk ik. :mrgreen:
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
martin

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door martin »

Uiteraard wordt er naar de details gekeken, een aantal locs rijdt dan ook tijdens het evenement met verduisterde lantaarns rond:
Afbeelding
Thieskes

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door Thieskes »

zal er (zoals vorig jaar) een "uitgebreide" dienstregeling te verkrijgen zijn waar tijden op staan van de goederentrein en eventuele locinzet ?
martin

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door martin »

Dat is een goede herinnering, door al het geregel was ik dat bijna vergeten. Ik zal er achteraan gaan en zodra er duidelijk is of deze dienstregelingen weer voorhanden zijn zal ik dat hier uiteraard even melden.

Groeten,

Martin
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: 9 t/m 12 mei (SGB): Sporen naar het Verleden "de Bevrijd

Bericht door trainfreak »

Misschien kom ik wel!
Vriendin zei eerder deze week dat ze nog eens naar de vlindertuin in de buurt wou ...
Dus vriendin daar droppen en dan achter de treinen aangaan? :P
Plaats reactie