Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22493
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Steven »

Elke zondag op één rond 22u40
Komende zondag gaat het over de lage Landen. Dus Nederland en België.

(jg 1) "Amsterdam to Northern France" Michael Portillo bezoekt de Lage Landen. Hij start zijn reis in Nederland en spoort vervolgens naar Brussel, waar hij van de plaatselijke lekkernijen proeft. Nadien trekt hij naar het Franse deel van het Westelijke Front, waar de treinen in 1914 niet langer toeristen maar legermaterieel en soldaten vervoerden. Michael eindigt zijn tocht in het bos van Compiègne, waar op 11 november 1918 in een treinwagon de wapenstilstand werd gesloten.

Het programma gebruikt als basis een gids.

Bradshaw's Continental Railway Guide
Ik heb me deze sinds vandaag in huis gehaald. een Europese spoorweggids ano 1913 volgens een principe waarin je ze vandaag niet meer echt zal vinden vrees ik.
Kaarten, tabellen met uurregeling, aanbevelingen voor hotels. een boek van liefst meer dan 1100 bladzijden dik. Voor elke spoorwegliefhebber een aanrader (enkel in het Engels te verkrijgen). Het geeft een grote brok spoorweggeschiedenis weer zoals deze was aan de voet van de eerste wereldoorlog.
Lukas
Berichten: 1668
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Lukas »

Hoi,

Vorige week was er een mooie reportage over Frankrijk en Zwitserland.Ik vind het wel een leuk programma om naar te kijken.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Glodenox »

Ik heb de aflevering vorige zondag gezien en vond het zeer interessant. Ook mijn vast station (Weerde) voor 6 seconden vanuit de lucht kunnen aanschouwen :D
Afbeelding (inderdaad, slechte kwaliteit aangezien het nog altijd analoge TV is op mijn computer)
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Bordensteker »

Ken je Bing Maps?
Die hebben op sommige plaatsen vrij goed gedetailleerde luchtfoto's, die soms beter of meer recent zijn dan die van Google Earth c.q. Google Maps.

Van Weerde is er ook een vogelvluchtfoto (schuin naar beneden gericht i.p.v. verticaal), maar het ligt kennelijk net aan de noordgrens van een gebied dat door vogelvluchtopnamen gedekt is, want normaal kun je vogelvluchtfoto's van een bepaalde lokatie van vier zijden genomen aantreffen, maar ik zie er hier alleen een vanuit het zuiden genomen. Als je het plaatje met de pijltjesknop rechts roteert, dan wordt weer de normale minder gedetailleerde verticaalopname getoond (kunstmatig schuingelegd alsof je in vogelvluchtperspectief kijkt). (Verticaal of niet kun je soms goed zien aan de getoonde gevels en aan de vorm van de (zadel)daken van huizen.)

http://www.bing.com/maps/default.aspx?# ... dlZXJkZQ==
Station Weerde vogelvluchtfoto Bing.800.jpg
_________________
de naam van het screenshot suggereert niet dat de het fotovliegtuig of de helikopter niet op een MS800 wilde wachten ipv die Sprinters hè
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Glodenox »

Ik ken Bing Maps zeker :) Google is nu gelijkaardig bezig met een Bird's Eye view-achtige oplossing. Over Brussel kan je het al zien: https://www.google.com/maps?t=h&ll=50.8 ... sic&dg=opt
Bizar genoeg gaat het enkel met de oude versie van Google Maps en jammer genoeg kan je het standpunt niet verdraaien zoals bij Bing Maps.
Bordensteker
Berichten: 1291
Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Bordensteker »

Bedankt voor de tip!

En dan heb ik er een terug: boven de schuifknop om in en uit te zoomen staat dat bekende rondje met de vier pijlen om met je positie te schuiven.
Daaromheen wordt (na het inzoomen zodat je vogelvluchtbeelden krijgt) een ring zichtbaar met een markering N voor waar het noorden is.
Als je die N over de ring verdraait, springt-ie ineens 90 graden verder, en zie je ongeveer zoals bij Bing ook een vogelvluchtbeeld vanuit een andere hoek!
LML
Berichten: 1390
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door LML »

Vorige zondag was (voorlopig) de laatste aflevering. Het ging toen over 'de Lage Landen': NL-B en N-Frankrijk
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Glodenox
Berichten: 558
Lid geworden op: 16 sep 2007, 00:33
Locatie: Zemst
Contacteer:

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Glodenox »

Bordensteker schreef:En dan heb ik er een terug: boven de schuifknop om in en uit te zoomen staat dat bekende rondje met de vier pijlen om met je positie te schuiven.
Daaromheen wordt (na het inzoomen zodat je vogelvluchtbeelden krijgt) een ring zichtbaar met een markering N voor waar het noorden is.
Als je die N over de ring verdraait, springt-ie ineens 90 graden verder, en zie je ongeveer zoals bij Bing ook een vogelvluchtbeeld vanuit een andere hoek!
Ah, inderdaad! Ik had het niet opgemerkt :)
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Re: Great Continental Railway Journeys (TV programma)

Bericht door Patrick »

Steven schreef:...

Het programma gebruikt als basis een gids.

Bradshaw's Continental Railway Guide
Ik heb me deze sinds vandaag in huis gehaald. een Europese spoorweggids ano 1913 volgens een principe waarin je ze vandaag niet meer echt zal vinden vrees ik.
Kaarten, tabellen met uurregeling, aanbevelingen voor hotels. een boek van liefst meer dan 1100 bladzijden dik. Voor elke spoorwegliefhebber een aanrader (enkel in het Engels te verkrijgen). Het geeft een grote brok spoorweggeschiedenis weer zoals deze was aan de voet van de eerste wereldoorlog.
Ik heb die ook al een tijdje :wink:
Vind ik heerlijk om in te bladeren. De kaarten die erin zitten zijn machtig: al die lijntjes (bv. in Frankrijk en het huidige Duitsland).
En niet te vergeten de advertenties voor hotels en pensions.

Trouwens, de reeksen van Portillo over het Brits-Ierse spoorwegnet (in de voetsporen van George Bradshaw) zijn ook goed. Dvd's zijn beschikbaar.
Plaats reactie