Sporen naar het Verleden 2015

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Plaats reactie
martin

Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Van 14 t/m 17 mei 2015 organiseert de Stoomtrein Goes Borsele haar jaarlijkse evenement Sporen naar het Verleden. Op dit moment wordt nog hard gewerkt aan het complete programma voor die dagen maar om het evenement toch vast onder de aandacht te brengen willen wij u toch graag kennis laten maken met een van onze gasten.

Het is wellicht bekend dat de SGB recent de stoomkraan 39 van de SHM heeft overgenomen.
Afbeelding Foto van NMLD database, genomen door Wouter Adriaanse

Op dit moment wordt er door zowel SHM als SGB hard gewerkt om de kraan tijdens Sporen naar het Verleden 2015 in bedrijf te kunnen tonen aan het publiek. Rondom de komst van deze kraan, product van de Koninklijke Schelde, hebben wij er voor gekozen de focus te leggen op industriële stoomlocomotieven. Naast onze eigen rijvaardige locomotieven "Bison" (gebouwd voor de Oranje Nassaumijnen door Societe de La Meuse) en 4389 "Ing. H.F. Enter (Gebouwd door en voor de geallieerden en later in haar levensloop actief als industrieloc bij de Oranje Nassaumijnen) verwelkomen wij nog 2 stoomlocomotieven die hun sporen hebben verdiend in de industrie. De eerste gast die wij bekend maken is Yvonne van het Stoomcentrum Maldegem:
Afbeelding Afbeelding foto's http://www.treinfoto2000.be

Yvonne werd gebouwd door St.-Léonard (Luik) in 1893, en is daarmee één van de oudste bewaarde Belgische stoomlocomotieven. Deze kleine 0-4-0 locomotief kende een bewogen geschiedenis van verschillende eigenaars in uiteenlopende industrietakken.
De loc, met constructienummer 947, werd oorspronkelijk gebouwd voor de SA des Charbonnages Maireux Bas-Bois, gelegen in Soumagne (Luik). Enkele jaren later (ergens in de jaren 1920) werd de loc verkocht aan de SA des Verreries De Fauquez te Ittre. Ten slotte werd de firma Focquet eigenaar van de machine. Deze firma verkocht en verhuurde vanuit haar vestiging in Vilvoorde allerhande zwaar materieel.


Yvonne zal in principe ingezet gaan worden op ons museumterrein in Goes waar zij in haar volle glorie te aanschouwen is.

We hopen u uiteraard te kunnen verwelkomen in Goes!

Groeten,

Martin Huzen

P.S. houdt dit topic en t.z.t. ook onze website en Facebook in de gaten voor verdere ontwikkelingen rondom Sporen naar het Verleden 2015!
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Goedemiddag allen,

Onze Belgische vrienden uit Maldegem vaardigen nog een locomotief af! Een locomotief met een puur industrieel uiterlijk. Deze typische Engelse 0-4-0 zadeltanklocomotief is in 1925 gebouw door Avonside. Na haar actieve carrière in de Engelse industrie is zij in 1991 naar het Stoomcentrum Maldegem gekomen.

Dit wordt haar tweede optreden op Nederlandse sporen (eerder reed zij al eens bij de MBS). Gedurende de 4 dagen is ze actief voor verschillende personentreinen.
Afbeelding foto http://www.treinfoto2000.be
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

(Waarschijnlijk voornamelijk voor de Nederlandse reizigers hier maar toch)

Op een unieke manier naar ons evenement 'Sporen naar het Verleden' reizen? Dat kan op zaterdag 16 mei met het Plan U treinstel 115 van Stichting DE-III. Zie hun website voor alle info hierover:

http://www.stichtingde3.nl/sgb-express/
Afbeelding Afbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Goedemorgen,

hierbij nog wat praktische informatie zoals ook op onze website te vinden:
Afbeelding `Sporen naar het Verleden`, het jaarlijkse treinenfeest van de Stoomtrein Goes-Borsele! Jong en oud kunnen weer genieten van treinen in allerlei maten, indrukwekkende machines, ambachten, figuranten en allerhande voertuigen. Beleef de indrukwekkende kracht van stoom en diesel, een imponerende symfonie van sissende stoommachines, schelle fluiten en brullende motoren.

Maar het evenement is meer dan alleen kijken en luisteren: Reis mee met de treinen, vraag de machinisten de oren van hun hoofd en doe mee met allerlei leuke kinder-doe-dingen en knutselactiviteiten!

Te gast zijn dit jaar twee locomotieven van Stoomcentrum Maldegem: "Yvonne" en "Fred". Samen met andere gastvoertuigen en - machines en natuurlijk het eigen SGB-materieel staan zij garant voor een gevarieerd evenement met als thema `Treinen & Industrie`.
Afbeelding Treinen & Industrie

Treinen & Industrie gaan hand in hand: ze zijn samen groot geworden, versterken elkaar en delen technieken. Vooral het stoomtijdperk spreekt daarbij natuurlijk tot de verbeelding. Steenkolen en water leverden de kracht voor zowel treinen als machines. Stoomfluiten klonken, het koper glom, er hing een geur van warme olie en machines waren nog ware kunstwerkjes. Stoere, maar ook nogal zwart beroete werklieden bedwongen de techniek en maakten de industriële en transportrevolutie mogelijk.

In dit Jaar van het Industrieel Erfgoed besteedt de SGB natuurlijk aandacht aan deze indrukwekkende ontwikkelingen, met stoomlocomotieven, stoombrandspuit, stoomhijskraan, stoomtrekkers en smederijmachines. Naast stoom zal ook dieselkracht een rol spelen in dit spektakel!
Afbeelding Wat kunt u allemaal beleven?

Stoom- en diesellocomotieven gaan in een uitgebreide dienstregeling rijden op de museumspoorlijn. Zij trekken nostalgische rijtuigen, waarin u een prachtige rit kunt maken naar Kwadendamme of naar Hoedekenskerke. Ook de motorwagen (`railbus`) is actief en rijdt zelfs helemaal naar Baarland. Maar `Sporen naar het Verleden` is natuurlijk nog veel meer! Bijvoorbeeld:

- Het depot, waar de stoomlocomotieven steenkool en water komen halen;
- Stoomhijskraan 39 van "De Schelde", voor het eerst te zien in Goes;
- Historische stoombrandspuit;
- Smederijmachines, aangedreven door oude tractoren;
- Vrolijk gekleurde stoomtrekkers;
- Bezoek aan de werkplaats;
- Modeltreinen die echt op stoom werken;
- Rangerende locomotieven;
- Allerlei leuke kinderactiviteiten!
Afbeelding Handig om te weten:

- Van 14 tot en met 17 mei 2015, elke dag open van 10.00-18.00 uur;
- Ingang museumterrein en vertrek treinen: Albert Plesmanweg 23 Goes;
- Dagkaart voor toegang terrein en treinen: Volwassenen (13+) €15,-, kinderen (4-12) €7,50;
- De normale tarieven en normale kortingsregelingen zijn deze dagen niet geldig;
- Pinnen is mogelijk aan de hoofdingang (Albert Plesmanweg 23). Andere locaties alleen contant;
- Rolstoel- en fietsvervoer niet in alle treinen mogelijk. Zie dienstregeling;
- Programmawijzigingen door onvoorziene omstandigheden voorbehouden

De dienstregeling van de treinen vindt u hier: http://www.destoomtrein.nl/cms/pub/Dien ... versie.pdf
Laatst gewijzigd door martin op 10 apr 2015, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door Bibke »

Martin,

De afbeeldingen in de laatste post kunnen we niet zien.

Grtz. Bibke.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Ow dat is vreemd want ik zie ze gewoon. Wat ik dan weer niet zie zijn de foto's in de een na laatste post...
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Is het nu wel te zien?
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door Bibke »

martin schreef:Is het nu wel te zien?
Sorry voor het late antwoord Martin, maar inderdaad nu zie ik ze. Grtz. Bibke.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Met het transport van de door ons verworven stoomkraan (geschonken door Stoomtram Hoorn Medemblik) is eigenlijk ook de zichtbare voorbereiding voor Sporen naar het Verleden begonnen.

Hierbij een fotoverslag van Steef Janssens die beide dagen (het laden. lossen en transporteren nam 2 dagen in beslag) aanwezig was. Voor het transport moest de kraan in 3 losse delen verdeeld worden. Daar een kraan als deze daar eigenlijk niet voor gemaakt is vergde dit van zowel SGB als SHM medewerkers de nodige tijd en aandacht.

Hoorn: Afbeelding Afbeelding Afbeelding Goes: Afbeelding Afbeelding Na aankomst is een klein groepje vrijwilligers direct begonnen met het aansluiten van de losgehaalde onderdelen. Direct zijn de giek en de tandwielen voor de bediening weer gemonteerd. Wat nog rest zijn de cardanassen van de aandrijving en wat andere kleinere zaken, en natuurlijk de hijskabel. Men doet de uiterste best om de kraan onder stoom te kunnen presenteren tijdens Sporen naar het Verleden. Absoluut de moeite om te komen bekijken.
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Niet zo zeer trein gerelateerd maar wel gelinkt aan het openbaar vervoer. Op vrijdag en zaterdag rijdt er vanaf ons station Hoedekenskerke een oldtimerbus korte rondritten in de omgeving. De dagkaart die geldt op het terrein en in onze treinen is ook geldig in deze bus:
Afbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Met toestemming van de fotografe Marian De Clerck plaats ik deze foto. Te zien is locomotief 4389 van de Stoomtrein Goes Borsele voor een drietal L rijtuigen in Maldegem. Ondertussen staat ze weer op Goese bodem waar zij van 14 t/m 17 mei uiteraard in de dienstregeling meedraait tijdens Sporen naar het Verleden. Daarnaast zullen ook de stoomlocomotieven Yvonne en Fred van het Stoomcentrum Maldegem onder stoom staan en uiteraard is ook onze tweede rijvaardige stomer "Bison" te zien voor de treinen.
Op het terrein in Goes zal, zoals het er nu naar uitziet, stoomkraan "de Schelde" onder stoom zijn!
Afbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2015

Bericht door martin »

Afgelopen zaterdag is de brander aangestoken. Onder begeleiding van de SHM is er proefgestookt en zijn de kabels weer aan de kraan bevestigd. De giek staat nu dan ook weer trots omhoog.

Tijdens Sporen naar het Verleden staat ze onder stoom!
Afbeelding foto: Edwin Schipper
Plaats reactie