Pagina 2 van 3

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 13 apr 2017, 08:45
door Bibke
Portbou schreef:@Bibke, ik ken de situatie ter plaatse niet 100%, daarom nog enkele vragen :

Is er in Spontin een soort van rondleiding mogelijk om al het aanwezige materieel te zien ?

Is er een wandelroute die de spoorweg min of meer volgt of regelmatig kruist ? Misschien is het leuk om in één richting met de trein mee te rijden en in de andere richting (gedeeltelijk) te wandelen (met foto-opportuniteiten).

Tot waar rijden jullie komende zomer ? Welke "legale" en/of goede mogelijkheden zijn er om van daaruit tot in Yvoir te wandelen ?

Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?

Bedankt alvast voor je antwoorden.
Sorry voor het late antwoord maar door mijn drukke agenda.

Is er in Spontin een soort van rondleiding mogelijk om al het aanwezige materieel te zien ?
Dat is altijd te regelen. Als jullie gaan zal ik me opgeven als jullie gids.

Is er een wandelroute die de spoorweg min of meer volgt of regelmatig kruist ? Misschien is het leuk om in één richting met de trein mee te rijden en in de andere richting (gedeeltelijk) te wandelen (met foto-opportuniteiten).
Er zijn mooie wandelingen en die volgen zowat de lijn maar van daaruit kan je zeer weinig mooie foto's nemen.

Tot waar rijden jullie komende zomer ? Welke "legale" en/of goede mogelijkheden zijn er om van daaruit tot in Yvoir te wandelen ?
Door de vele werken op onze lijn vorderen de werken in Bauche niet. Dus tot Bauche.

Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 13 apr 2017, 10:16
door Nadleeh
Bibke schreef:Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.
Wat voor regels of wetten verbieden dat in België? Zelfs in Nederland, dat toch wel bekend staat als regeltjesland nummer 1, zijn stoomritten op het hoofdrailnet nog mogelijk.

Edit: had even niet in de gaten dat dit het meetingtopic was. Als het verplaatst moet worden hoor ik het graag.

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 13 apr 2017, 11:42
door HLE 2302
Nadleeh schreef:
Bibke schreef:Enkele jaren geleden ben ik eens meegereden met een rechtstreekse stoomtrein van Brussel tot in Spontin. Wordt dat dit jaar ook georganiseerd ?
Sinds 13 juni 2015 is dat niet meer mogelijk. Sindsdien is België het enige land in Europa waar niet met historisch materieel op het nationale net gereden mag worden. O.a. hieruit blijkt dat project "Europa" een mislukt project is.
Eerlijkheidshalve moet ik wel melden dat het niet de Europese regels zijn die dat verbieden.
Wat voor regels of wetten verbieden dat in België? Zelfs in Nederland, dat toch wel bekend staat als regeltjesland nummer 1, zijn stoomritten op het hoofdrailnet nog mogelijk.

Edit: had even niet in de gaten dat dit het meetingtopic was. Als het verplaatst moet worden hoor ik het graag.

Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 13 apr 2017, 11:44
door Nadleeh
Ah duidelijk, dat is in Nederland ook de regel. Diverse stoomlocomotieven dragen dan ook een vereenvoudigde versie van ATB met zich mee.

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 13 apr 2017, 13:01
door Bibke
HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 13 apr 2017, 16:27
door Steve
En waarom dan precies? Welke reden wordt daarvoor gegeven?

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 13 apr 2017, 20:59
door Bibke
Steve schreef:En waarom dan precies? Welke reden wordt daarvoor gegeven?
Als ik dat moet uitleggen is dat een hele boterham.
Heeft te maken met de wet die in 2014 gepubliceerd werd in het Staatsblad en die inging op 13 juni 2015.

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 14 apr 2017, 11:16
door HLE 2302
Bibke schreef:
HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.
Dat het TSP bekeken zou worden als een volwaardige operator en ook bijhorende vergunningen zou moeten halen ?

Re: TSP: Nieuwigheden van de vereniging

Geplaatst: 14 apr 2017, 13:18
door Bibke
HLE 2302 schreef:
Bibke schreef:
HLE 2302 schreef: Omdat het historisch materiaal dan uitgerust dient te zijn met de geldende veiligheidssystemen in België zijnde TBL1+ of ETCS.
En zelfs dan mogen wij nog niet met ons materieel op het net.
Dat het TSP bekeken zou worden als een volwaardige operator en ook bijhorende vergunningen zou moeten halen ?
Inderdaad.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 15 apr 2017, 21:58
door Tim
Of je moet een operator vinden die toelaat dat je onder hun verzekering rijdt. Maar dan nog mag je geen reizigers vervoeren zolang het reizigersverkeer niet geliberaliseerd is, en de kans dat een private reizigersoperator dit gaat toelaten is nihil wegens commercieel onbelangrijk.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 19 apr 2017, 12:54
door Portbou
In het weekend van 12-13-(15) augustus is er een "festival" op lijn 128.
Ik stel voor nog even het programma daarvoor af te wachten en pas daarna een datum te kiezen.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 06 mei 2017, 17:57
door Portbou
Omdat de informatie over het festivalweekend uitblijft op de website heb ik gisteren eens gebeld naar het gsm-nummer voor groepen.

De man die ik aan de lijn kreeg vertelde me dat de kans zeer klein is dat er dit jaar stoomtreinen zullen rijden op lijn 128. Dit zou te maken hebben met de werken op lijn 162 (maar ik heb hier niet over door gevraagd)

Is het dan niet beter om tot 2018 te wachten om een meeting op en rond lijn 128 te organiseren ?

Of is het beter om net wel dit jaar te gaan (om CFdBocq wat te steunen in dit logistiek iets moeilijker jaar) ?

Ik gooi de vraag even in de groep...

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 06 mei 2017, 19:23
door Bibke
Op dit moment is het nog koffiedik kijken wat we gaan doen.
Vele verenigingen hebben geen stoomloc's op overschot.
We kunnen wel materieel van en naar de lijn 128 overbrengen maar mogen nog niet met passagiers rijden tussen Ciney en Braibant.
Het is dit laatste wat ons weerhoudt om een groot evenement te houden.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 06 mei 2017, 20:19
door groentje
Als we de vereniging willen steunen, lijkt het me dan beter om een ander weekend uit te kiezen.

Re: HGBTF-meeting op lijn 128

Geplaatst: 13 mei 2017, 11:56
door Portbou
Gezien de erg beperkte respons op mijn vraag van vorige week ga ik ervan uit dat de interesse in een meeting zeer klein is.
Ik ga dit idee dan ook laten vallen en gewoon op eigen houtje de lijn bezoeken deze zomer.