Stoomfestival Maldegem 2008

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Trainspotterke

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Trainspotterke »

Het gemakkelijkste zal nog zijn via Aalter reizen! ;-)

De IC G Antwerpen-Centraal - Oostende stopt er ieder uur aan .54 (vanuit Gent) en de L-trein Brugge - Gent-Sint-Pieters aan .55 (vanuit Brugge). In Aalter is er dan onmiddellijke aansluiting op bus 87 Deinze - Aalter - Maldegem Markt, met vertrektijden om 7u00 (zaterdag), 9u00, 11u00, 13u00, 15u00, 16u00 (zaterdag) en 17u00 voor het Aalterse stationsgebouw. Deze bus zet je 23 minuutjes later af aan de afstaphalte vlak voor de overweg in Maldegem. Best al bellen aan het rond punt bij het binnenkomen van Maldegem. De bussen richting Aalter (en Eeklo) vertrekken naast het stationsgebouw.
Fles

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Fles »

Hee dat ziet er goed uit :idea: Dat zou me anderhalf uur schelen. Weet je toevallig ook hoe laat er weer bussen naar Aalter gaan?

edit: heb het al gevonden ;)

7:38
9:38
11:38
13:38
14:38
15:38
16:38
17:38
18:38
20:38
22:38

met aankomst op het volgende uur stipt (.00) in Aalter Station. :mrgreen: Dit gaat helemaal goedkomen 8)
Bartjedj

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Bartjedj »

Het officiële persbericht

Programma Stoomfestival 2008

Op zaterdag 3 mei en zondag 4 mei 2008 kan men vanuit het station van Maldegem in Oost-Vlaanderen opnieuw een reis maken met de stoomtrein! De VZW Stoomcentrum Maldegem organiseert dan immers haar jaarlijks Stoomfestival.

Programma

GOED NIEUWS! Hoofdattractie dit jaar is de gastverschijning van de 64.169 van vereniging TSP, een exacte kopie van een loctype dat vroeger onze spoorlijn reed. Vele locs van het Pruisische type P8 werd na de Eerste Wereldoorlog als herstelbetaling aan ons land afgestaan in het kader van het Verdrag van Versailles.

De CFV3V uit Mariembourg vaardigt eveneens een stoomlocomotief af: De SA 03 alias NMVB 2002 is een (zware) tramloc van de buurtspoorwegen, een type dat veel in het Antwerpse rondtoerde en de Maldegemse tramperiode een beetje zal doen herleven…

Het Stoomcentrum zelf laat loc Tkh 5387 “ General Maczek”, net uit revisie, schitteren aan de zijde van de bezoekende locs.

Als assistent komt een zware dieselloc, de 202.020, bijgenaamd ‘Bolle Neus’ de gelederen versterken.

Al deze locs zullen antieke rijtuigen slepen en een intensieve dienst verzekeren tussen Maldegem en Eeklo.

Voor de fotoliefhebbers rijden de locomotieven om beurt goederentreinen over de historische geklasseerde ophaalbrug in Balgerhoeke. Het is traditiegetrouw druk in Balgerhoeke. Sommige locs moeten omlopen en alle binnenlopende konvooien moeten over deze pittoreske ophaalbrug over het Schipdonkkanaal.

SMALSPOOR

Op het smalspoorlijntje komen voor de gelegenheid stoomlocs in bedrijf. Graham Morris steekt nog maar eens het Kanaal over en brengt ons de vertrouwde Kerr-Stuart 0-4-0st “Peter Pan” Peter Pan mag ondertussen een recordaantal kanaalovertochten op haar naam schrijven!
Ook op het smalspoor wordt een intensieve dienst gereden.

MODELSPOOR en MUSEUMWERKPLAATS

In Maldegem wordt een spoorwegbeurs georganiseerd: boekenstands, modelspoorbanen, werkende mini-stoomtreintjes…, verkoopsstands.
In de werkplaats is de restauratie van Avonside 0-4-0st “Fred”

AMSAC, modelspoorvereniging uit Gent en momenteel bezieler van onze modelspoorbaan, richt een modelspoorevenement in dit weekend.

PRIMEUR: Ter gelegenheid van het Stoomfestival stelt de vereniging een eigen bier voor: STOOMBIER!
In samenwerking met Brouwerij Van Steenberghe werd een brouwsel op basis van Augustijn met een vleugje stoom overgoten! Op het festival van ’t vat verkrijgbaar en te koop in geschenkverpakking!

Onze stoomtreinen rijden niet alleen tijdens het jaarlijkse Stoomfestival. Elke zon-en feestdag van 1 mei tot eind september brengen ze u terug naar de tijd toen een treinreis nog een belevenis was. Bovendien is het stoommuseum tijdens de maanden juli en augustus ook op woensdag en vrijdag open. Naast de voorziene smalspoordienst zal op het normaalspoor een dieselmotorstel de rit naar Eeklo verzorgen

Maldegem ligt in het Meetjesland, in het noordwesten van de provincie Oost-Vlaanderen, halfweg tussen Gent en Brugge, gemakkelijk bereikbaar via de autoweg Antwerpen-Zelzate-Knokke en de E40 Brussel-Oostende, afrit Aalter.Voor info allerhande, bel naar (050) 71.68.52 website http://www.stoomcentrum.be Of mail: info@stoomcentrum.be
Fles

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Fles »

Pffff tssss... :x

Die 64.169 en die 20.20.20 heb ik in Ettelbrück nog gezien vorig jaar. Nou, sjonge, belangrijk...

Hee wacht, STOOMBIER zei je? :shock:

Wacht op mij!! /Fles rent naar Maldegem :lol:
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Accelerat »

Nou als je bier in een stoomloc giet zie je er weinig van terug lijkt me. :P (Alcoholische stoomlocomotief?)
Trainspotterke

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Trainspotterke »

sncf-sncb schreef: (Alcoholische stoomlocomotief?)
Nee, wel de bemanning ervan. :lol: :mrgreen:
Trainspotterke

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Trainspotterke »

Het TSP-konvooi is gisterenavond al aangekomen in Maldegem. Het was trouwens één van de allerlaatste treinen die over de oude Wiedauwkaaibrug is gereden!

De trein bestond vanuit Schaarbeek uit de HLD 202.020 (TSP), HLV 64.169 (TSP), 2 HV M1 (SCM), 2 HV K1 (TSP) en 1 HV I2 (begeleidingsrijtuig, zal niet ingezet worden tijdens het festival). In Gent-Zeehaven werd de HLR 7808 van B-Cargo aangehaakt. Het was dus toch geen 1 april-grap van die 77! :wink:
De SA 03 (NMVB 2002) zal later deze week per dieplader in Maldegem aankomen.

En wat laat het KMI ons weten?
KMI schreef:Van zaterdag tot en met maandag blijft het droog met flinke zonnige perioden, al kan een storing boven de Britse Eilanden in de loop van zondag tijdelijk voor wat meer bewolking zorgen met kans op een buitje in het westen van het land.

Vrijdag liggen de maxima nog rond 16 graden. Vanaf zaterdag halen de maxima 20 graden en meer
Mooie vooruitzichten, dus verwachten we jullie in grote getallen! :wink:

Nog eens voor de openbaar vervoerders onder ons:

De IC G Antwerpen-Centraal - Oostende stopt in Aalter ieder uur aan .54 (vanuit Gent) en de L-trein Brugge - Gent-Sint-Pieters aan .55 (vanuit Brugge). In Aalter is er dan onmiddellijke aansluiting op bus 87 Deinze - Aalter - Maldegem Markt, met vertrektijden om 7u00 (zaterdag), 9u00, 11u00, 13u00, 15u00, 16u00 (zaterdag) en 17u00 voor het Aalterse stationsgebouw. Deze bus zet je 23 minuutjes later af aan de afstaphalte vlak voor de overweg in Maldegem. Best al bellen aan het rond punt bij het binnenkomen van Maldegem. De bussen richting Aalter (en Eeklo) vertrekken naast het stationsgebouw.
enrico8509

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door enrico8509 »

ik ga met de bus van Dampoort naar maldegem,
ik ga op zondag
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door treinbruno »

ik weet nog niet welke dag ik ga gaan.
is een ticket geldig voor beide dagen?
wanneer gaan jullie?
Afbeelding
Trainspotterke

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Trainspotterke »

Nee, een ticket is maar één dag geldig.
Fles

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Fles »

Ik ga zaterdag. 11:23 ben ik in Maldegem :mrgreen:

Even kijken wat ik daar allemaal nog te doen heb in de buurt, zal waarschijnlijk rond een uur of half 3 wel gaan afnokken of zo :) Met een tas gevuld met stoombier uiteraard :!:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Steven »

deze persoon in kwestie voorziet een aanslag te plegen op het scm op zondag, de aanslag gebeurd door middel van een toestel met glazen schijfjes, alle aanwezige zijn dan ook gewaarschuwd dat ze op de gevoelige plaat kunnen komen te liggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Fles

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Fles »

Steven schreef:deze persoon in kwestie voorziet een aanslag te plegen op het scm op zondag, de aanslag gebeurd door middel van een toestel met glazen schijfjes, alle aanwezige zijn dan ook gewaarschuwd dat ze op de gevoelige plaat kunnen komen te liggen :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Serious backfire coming your way 8) :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Oh wacht, zondag :cry: nee dan ben ik er niet.
Dietrich

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door Dietrich »

Zal zaterdag ook maar eens afkomen. :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stoomfestival Maldegem 2008

Bericht door treinbruno »

Er staat een grasveld in balgerhoek in brand door hete kolen uitgespugt door een stoomloc. De brandweer is onderweg, en het verkeer op de lijn zit geblokkeerd!
Afbeelding
Plaats reactie