TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Dietrich

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Dietrich »

Piraterij... wat is dat... een handelen waardoor er minder van iets wordt verkocht. Het enige wat die mensen hebben die langs de lijn staan zijn foto's. Vraag ik mij eens af welke mensen er de meeste foto's zullen hebben van die rit... deze die meerijden en dan met honderden tegelijk foto's nemen op fotostops of de enkelen die langs de lijn staan?

Als je van piraterij wilt spreken in combinatie met die foto's dan moet je uw deelnemers verbieden van foto's te nemen of in elk geval van deze te publiceren.

Daarnaast komen de meeste mensen niet gewoon voor de foto's maar vooral voor de rit zelf. Dus ik vind het nogal overdreven.
steamer

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door steamer »

Hoi,

Ik lees hier met stijgende verbazing de wijsheden die hier door een aantal mensen worden verkocht. Piraterij in zijn puurste vorm is regelrechte broodroof voor iedere museumvereniging die iets probeert te organiseren. Treinritten zijn voor elke museumvereniging in binnen- en buitenland een erg belangrijke bron van inkomsten en het niet betalen voor dergelijke ritten komt dus neer op het doen mislopen van inkomsten voor een museumvereniging. Is 't dan abnormaal dat we vragen dat degenen die hier foto's van nemen daar een bijdrage voor betalen?

Ik begrijp dat het voor een 14-jarige niet eenvoudig is om 40€ plus heen-en terugtickets te betalen, maar ik vind het triest dat dit weer misbruikt wordt om steeds wéér dezelfde onzinnige discussie te voeren over piraterij zonder het gehele plaatje te willen zien.

De genuanceerde versie dus, ter vervollediging van het plaatje:
Als 2302 gewoon langs de lijn 1 of 2 foto's gaat nemen, zal daar wellicht geen haan naar kraaien, zolang hij tenminste niet met een rode auto knal in beeld gaat staan (...). Anderzijds vraag ik me af of er dan geen betere alternatieven zijn om met die spaarzame zakcentjes een leuke dag te beleven... Als 2302 per trein onze fototrein wil inhalen op lijnen met tweeuursdiensten, wens ik hem trouwens véél succes. Persoonlijk zou ik dan één fotootje op lijn 43 maken en dan richting Luik of zo afzakken, maar goed, da's mijn mening.

Ik denk dus dat er voor 2302 echt niet zo'n probleem is als hij 1/2 foto's wil nemen. Waarom moet die hele discussie dan toch weer over en over gevoerd worden? Iedereen die héél eventjes zijn gezond verstand gebruikt, beseft dat inkomsten voor een museumvereniging broodnodig zijn om oude locomotieven aan de praat te houden. Als ik zie dat ik de voorbije anderhalve maand enkel voor de 5183 voor 500€ (= het equivalent van 15 niet-verkochte tickets aan piraten) aan rubber en schroefjes (enkel dat!!!!) heb gekocht, dan is dat toch wel vrij veelzeggend denk ik.

Ja, we treden met het TSP hard op tegen piraterij en dat zal ook zo blijven, net omdat het nu niet uit de hand loopt en we dat zo willen houden. Degenen die dat niet begrijpen raad ik stuk voor stuk aan eens een half jaar vrijwillig mee te draaien in een museumvereniging in ons landje (er zijn er genoeg). Dan gaan vanzelf je ogen wel open...

Verder lees ik dat in Nederland geen haan zou kraaien naar piraten. Sneu, want ook dat is weer een stelling zonder kennis van zaken. We waren met het TSP uitgenodigd bij de ZLSM om daar deel te nemen aan de dieseldagen dit jaar. Echter: omdat vorig jaar meer dan de helft van de fotografen niet-betalend langs de lijn stond, is het evenement teruggebracht tot één dag en met een veel beperkter budget. Geen TSP op bezoek bij de ZLSM dus... Dat is dus rechtstreeks het gevolg van piraterij. Nee, in België zitten we nog niet in die situatie maar ik durf toch te stellen dat dat wat onze TSP-ritten toch voor een stuk komt doordat we daar zo hard tegenin gaan.

@2302: ik hoop dat je dus begrijpt dat we met het TSP echt geen bende onmensen zijn. Voor jouw specifieke situatie is er waarschijnlijk geen probleem. Echter: probeer ook te begrijpen dat je een volgende keer misschien beter niet openlijk op een forum begint rond te bazuinen dat je een rit gaat "achtervolgen".

Just for the record: ik heb hierboven mijn persoonlijke mening neergepend. Dit is dus geen officieel TSP-standpunt. Ik kan enkel maar beschrijven hoe ik ervaar dat de verantwoordelijken tijdens deze rit wellicht zullen reageren, afgaande op wat 2302 zelf geschreven heeft en hoe we doorgaans met dergelijke situaties omgaan.

Ik hoop op een portie gezond verstand bij iedereen, want deze topic is aardig aan 't ontsporen in mijn ogen...

Groetjes,
Steamer
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Joris »

Hallo,
Theoretisch gezien kan je mensen die op de openbare weg staan niet wegjagen. Als treinspotter je "collega's" die wel betaald hebben opzettelijk blokkeren kan inderdaad niet.
Anderszijds vind ik de vlag geen slechte oplossing. Dat is nu eenmaal het risico dat je neemt als piraat... Misschien jammer dat het zo moet, het is dan maar zo.
Als ik zeg achtervolgen heb ik het bvb over die rode volvo die bij de bolle neuzen ons een hele tijd achtervolgd heeft. Dat kan niet (al is het soms verleidelijk...).
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door HLE 2302 »

Joris schreef:Hallo,
Theoretisch gezien kan je mensen die op de openbare weg staan niet wegjagen. Als treinspotter je "collega's" die wel betaald hebben opzettelijk blokkeren kan inderdaad niet.
Anderszijds vind ik de vlag geen slechte oplossing. Dat is nu eenmaal het risico dat je neemt als piraat... Misschien jammer dat het zo moet, het is dan maar zo.
Als ik zeg achtervolgen heb ik het bvb over die rode volvo die bij de bolle neuzen ons een hele tijd achtervolgd heeft. Dat kan niet (al is het soms verleidelijk...).
Groeten,
Joris De Mol
ik vind het woordt piraat sterk overdreven
ik betaal trouwens zo'n 40€ per jaar voor het tijdschriftje van het TSP wat ik zeer goed vind, dus sponser ik ze ook niet ?!
oja, en sta er eens bij stil dat wij eigenlijk één hele grote famillie zijn, zowat iedereen kent iedereen
dus vind ik om zo een reden ruzie maken, stoken èrg ongepast !
maargoed das dan mijn mening
en nu terug naar het topic zelf
en niet naar zo'n zever van piraterij
greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
steamer

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door steamer »

Hoi 2302,

Sinds wanneer kan een klant zelf bepalen welke kortingen hij krijgt voor een dienst? Als ik jouw redenering volg, kan je dus bij de bakker binnenstappen en een gratis brood eisen want je hebt de vorige keer toch al voor 5 pistolets betaald?

Ik heb je gisteren al aangegeven dat er voor jouw situatie wellicht geen probleem is. Waarom ga je dan toch nog door met dit soort reacties? Je zoekt het toch ook wel hoor...

Als je terug on-topic wil, stop je nu best met dit soort uitspraken. We vragen geld voor een dienst die we leveren. Daar begint het mee en daar houdt het ook op.

Groetjes,
Steamer
Fles

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Fles »

Je bent als TSP bijna nog drukker met "piraten-bestrijding" dan met het klussen aan historisch railvervoer, zo lijkt het haast :lol:
steamer

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door steamer »

Hoi,
Fles schreef:Je bent als TSP bijna nog drukker met "piraten-bestrijding" dan met het klussen aan historisch railvervoer, zo lijkt het haast :lol:
Helemaal niet, maar dit soort dwaze discussies verziekt het wel. Ik zie niet in wat er onredelijk is aan het feit dat we een bijdrage vragen voor een dienst die we leveren.

Groetjes,
Steamer
Fles

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Fles »

Daar is niks onredelijk aan wat mij betreft hoor :) Maar je doet er gewoon weinig aan denk ik. Feit blijft dat je met een opzienbarend vehikel door de vrije natuur onderweg bent. Dat trekt geïnteresseerden, en die maken foto's. Massaal. Daar is juridisch niets tegen te doen, daar is pragmatisch niets tegen te doen. Het hoort er gewoon bij. En je kunt het natuurlijk betreuren als dat aan de ene kant WEL interesse is, maar aan de andere kant GEEN geld oplevert, maar nogmaals, daar is weinig tot niets aan te doen. Just my 2 cts :)
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door treinbruno »

je kunt misschien een groot spandoek of een vlag telkens op de neus hangen:

IK BEN FOTOPIRAAT :mrgreen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Joris »

Hallo,
treinbruno schreef:je kunt misschien een groot spandoek of een vlag telkens op de neus hangen:

IK BEN FOTOPIRAAT :mrgreen:
Soms hangt de vlag op de neus(zoals ik eerder zei), met het logo van het TSP erop, als je zo'n foto ziet weet je hoe laat het is :wink: .
Ps: Zit jij hier ergens op school tijdens een les in de computerklas op het forum? Mag niet hé! :mrgreen:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bartjedj

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Bartjedj »

Er is al enkele keren gevraagd om terug OT te gaan.
Persoonlijk vind ik dat geen slecht idee...

BDJ
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Joris »

Hallo,
Wie gaat er mee?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door trainfreak »

Ik denk ik.
Als ik nog wat bekenden tegenkom die me gezelschap willen houden :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door Steven »

trainfreak schreef:Ik denk ik.
Als ik nog wat bekenden tegenkom die me gezelschap willen houden :P
dan ga je toch een Chinese vrijwilliger moeten aanduiden hoor :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
doggys2
Berichten: 455
Lid geworden op: 19 sep 2006, 21:41
Locatie: Berchem - Antwerpen
Contacteer:

Re: TSP "Afscheid van de Reeks 15" 28 juni 2008

Bericht door doggys2 »

Ik ga ook mee, de Bolle Neuzen was mijn eerste trip en die is mij uitstekend bevallen.
Ik vind het trouwens een leuke manier om het TSP te steunen.
Zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden.

www.photofinish.be
Plaats reactie