Dik jaar openen we het spoorwegfilatelieseizoen in het nieuwe station Luik-Guillemins!
Naar aanleiding van de officiële oping van dit imposante bouwwerk van de bekende Spaanse architect Santiago Calatrava geven we een speciale spoorwegzegel, inclusief een genummerde reeks, en een set postkaarten uit. De voorverkoop gaat door tijdens het openingsweekend van 19 en 20 september.
Voor onze jaarlijkse uitgifte, ...................................................... (nog wat over hoe je ook nog aan de zegels kunt geraken)
betekend dit dus dat het station geopend wordt op 19 en 20 september
dan zijn ze wel wat laat met daar promotie voor te maken
Ik ben er eergisteren geweest, en dit zijn mijn bevindingen:
-er wordt nog met man en macht gewerkt
-De glazen beginnen serieu groen te zien, die zijn ze nu aan het opkuisen
-Vele stukken liggen er nog onafgewerkt bij
-Toegankelijk voor blinden in het station niet, en zal het ook niet worden. De balken aan de uiteinden hangen zó laag dat een blinde er tegen botst...
Tegen welke balken kan jij dan lopen? Welk station ben je geweest? Guillemins is nu een station dat op gebied van toegang een voorbeeld mag zijn, naar alle perrons zijn er liften, roltrappen (zowel omhoog als omlaag), roltapijt (als je van de passerel komt die toegang geeft tot de kant Cointe).
melle schreef:Alle balken die op het perron staan, de uitlopers van het hoge gedeelte.
Loop er maar eens onder; een blinde zal niet weten dat er zo'n bogen staan...
een blinde zal daar ook niet alleen lopen, blinde mensen krijgen op eenvoudige vraag altijd begeleiding, beste melle jij gaat blijkbaar weer problemen zoeken waar er geen zijn. Dan staan er in elk station een dozijn palen verkeerd waar die blinde ook tegen kan lopen hoor.
Die uitlopende balken naar beneden zorgen dat die luifel blijft staan zo niet valt heel dat spel op uw hoofd, dan is dat zelfs voor iedereen gevaarlijk. De architect heeft er voor gekozen om de draagstructuur in sierlijke bogen te maken en niet met kaarsrechte palen. Het station is groot en breed genoeg, als de begeleider van een blinde er voor zorgt dat hij daar tegen loopt is da enkel uit lompigheid van die begeleider en niets anders. De hindernissen voor een blinde in de wereld zijn veel groter en erger dan die bogen.
Als een blinde alleen in een station loopt vermoed ik ergens dat die zich niet zal geroepen voelen om eens hij zich op het perron bevindt een beetje tot het uiteinde te gaan kuieren...
Da's zoals die vrouw die 's avonds last heeft van haar buurman in zijn bloten ... als ze haar gordijnen openhoudt, haar eigen lichten dempt om weerkaatsing te voorkomen en op een trapladdertje gaat staan om in zijn badkamer te kunnen binnenkijken.
Dergelijke discussies zijn voorbeeld van de verzuring in onze maatschappij!
De Trein naar Lucemburg en Gouvy stopt zover hoor.
En als ze een station tóch zo toegankelijk willen maken voor blinden, snap ik nog altijd niet waarom ze die balken zo laag hebben gehangen..
melle schreef:De Trein naar Lucemburg en Gouvy stopt zover hoor.
En als ze een station tóch zo toegankelijk willen maken voor blinden, snap ik nog altijd niet waarom ze die balken zo laag hebben gehangen..
een architect heeft daar altijd rekening mee te houden, maar jij vergeet dat een blinde altijd begeleiding heeft en die er dus niet kan tegenlopen aangezien hij nooit alleen is. Je komt dus met de verkeerde argumenten af om een bepaald design af te breken.