TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door Bibke »

Onlangs werd op dit forum nog zwaar gediscussieerd, door bepaalde stellingnames, over het in de toekomst al dan niet onmogelijk worden om historisch materieel nog te laten rijden.

Voilà, nu is het misschien (waarschijnlijk) al zo.

Ik had nooit gedacht dat het zo snel zou gebeuren.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door PM_36 »

We hebben zonet beslist om deze rit te annuleren.
Te weinig volk en aldus te weinig financiële middelen om deze rit te laten plaatsvinden.
Bovendien was deze rit niet goedkoop daar we geen beroep konden doen op eigen materieel.

vriendelijke groeten,
Henk
TSP.
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door etoile du nord »

Echt triestig nieuws :( :?

Anderzijds schijnt het dat de beschikbare 16'en terug in dienst rijden :!: :?:
Dus nog geen echt afscheid ....
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door trainfreak »

Die 16's zullen ze waarschijnlijk wel in dienst gehouden hebben voor die TSP rit.
Als een loc enkele weken/maanden stilstaat en dan opeens een rit moet verzekeren komt dat niet goed...
pirre
Berichten: 54
Lid geworden op: 12 feb 2006, 20:23

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door pirre »

Zeer spijtig. Ik had me immers reeds ingeschreven en de 16'en behoren tot mijn absolute favorieten.
The_gold

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door The_gold »

erg jammer...het blijft ook een van mijn favorieten.

ter info, er is al een afscheidsrit geweest met de reeks 15. Toen was een rit wel mogelijk... was het prijskaartje toen veel minder of waren er veel meer deelnemers toen?

ik wil jullie allesinds toch bedanken voor alle inzet vanuit jullie en het Tsp om toch deze rit mogelijk gemaakt te hebben.

groetjes
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door treinbruno »

was deels met eigen materieel toen
Afbeelding
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door treinbruno »

Owja, die zijn van de holding :)
Afbeelding
Dietrich

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door Dietrich »

Spijtig dat het niet doorgaat. Ik had mij niet ingeschreven wegens redelijk wat werk, idem voor mijn wederhelft. En 40 euro was inderdaad niet zo weinig voor een student.

Ik hoop alleszins dat men blijft ritten verzorgen (niet dat ik iets anders verwacht).
2230

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door 2230 »

Zeer spijtig :-(

En... raar ! Blijkbaar was de rit niet "goedkoop" aangezien TSP niet kan rijden met eigen materieel.
Vorige rit kon men wel een hele goederentrein inleggen !... wat volgens mij ook niet goedkoop was ?

Voor de liefhebbers was het zeker niet goedkoop (herriner: € 60,00) ! De prijs voor de rit met de 16 was, vond ik toch democratisch, maarja zoals TSP zelf aangeeft... te weinig volk.

Ik geef de raad aan TSP om toch eens te gaan nadenken aan hun manier van werken, na de vorige rit, die toch wel voor mij een afknapper was.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door trainfreak »

2230 schreef:Zeer spijtig :-(

En... raar ! Blijkbaar was de rit niet "goedkoop" aangezien TSP niet kan rijden met eigen materieel.
Vorige rit kon men wel een hele goederentrein inleggen !... wat volgens mij ook niet goedkoop was ?

Voor de liefhebbers was het zeker niet goedkoop (herriner: € 60,00) ! De prijs voor de rit met de 16 was, vond ik toch democratisch, maarja zoals TSP zelf aangeeft... te weinig volk.

Ik geef de raad aan TSP om toch eens te gaan nadenken aan hun manier van werken, na de vorige rit, die toch wel voor mij een afknapper was.
De vorige rit was €50, €59 als je ook met de bus meewou (was niet verplicht he...)
Dat die rit een afknapper was, daar kan TSP ook niet echt iets aan doen. Er waren al werken op die lijn, er was het evenement in Mol en die pech met 1 van de diesellocs.
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door LML »

2230 schreef:Ik geef de raad aan TSP om toch eens te gaan nadenken aan hun manier van werken, na de vorige rit, die toch wel voor mij een afknapper was.
Als ze nu 'ns beginnen met o.a. hun aantal 'fotostops' per rit minstens te halveren, dan zou er volgens mij (denk ik) veel meer volk meesporen. Om de km een fotostop inlassen van minstens 30 min., vind ik er ferm over. Dan kan er evengoed iets langer gereden worden naar een mooie locatie en daar die horde fotografen loslaten...
Laatst gewijzigd door LML op 14 okt 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
ems
Berichten: 74
Lid geworden op: 13 feb 2007, 17:55

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door ems »

trainfreak schreef:Dat die rit een afknapper was, daar kan TSP ook niet echt iets aan doen. Er waren al werken op die lijn, er was het evenement in Mol en die pech met 1 van de diesellocs.
Ben ik niet helemaal met je eens. In Neerpelt had veel meer gedaan kunnen worden, dan enkel de line-up bij de seinpost. De fraaie ertstrein is daar helemaal niet gebruikt!
Toch vind ik het wel jammer dat er onvoldoende belangstellenden bij elkaar te krijgen zijn voor een rit met de reeks 16. Waar ligt dat aan, want het lijkt wel of het bij alle ritten zoveel moeite kost om dit financieel dekkend te krijgen, terwijl TSP dit toch al heel wat jaren doet. De prijs vind ik ook niet echt schokkend. Ga eens een avondje uit, dan ben je dat bedrag ook al snel kwijt!
Hopelijk komt TSP in het voorjaar van 2010 weer met een fraaie rit, die wel genoeg belangstellenden trekt (en anders wordt er toch wat met een paar 60'ers en de reeks 70 gedaan op lijn 128!)
Groet, Edwin
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door trainfreak »

Dat van Neerpelt was inderdaad wel waar.
Ook de slechte communicatie tussen trein en bus.
Maar meer ga ik er ook niet over zeggen want we zijn hier serieus off-topic aan het gaan nu.
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Re: TSP: Afscheidsrit van de Reeks 16

Bericht door PM_36 »

Betreffende het historisch spoorwegvervoer in België moet mij toch het een en het ander van het hart.
Op de vooravond van 175J spoorwegvervoer in België zijn we immers verder af dan ooit. Het wordt met de dag moeilijker om speciale ritten te organiseren met historisch materieel. De klanten zijn veeleisend, het aantal vrijwilligers die alles gratis en voor niets willen doen, met veel enthousiasme, slinkt zienderogend.
Het heeft dan ook geen zin om naar het buitenland te kijken, België is Duitsland en Engeland niet. Dit ligt hem vooral aan ons...

Om een historische trein te laten rijden tegenwoordig heb je enorm veel nodig. Denk maar aan torenhoge verzekeringen!,
goed onderhouden en gekeurd materieel (al snel duizenden euro's per voertuig per jaar!!), gecertifieerde bestuurders die
dit gratis willen doen en voldoende lijnkennis hebben en verplicht moeten vakantie nemen, treinbegeleiders die het ook
gratis willen doen en vakantie nemen, mensen die de dossiers opmaken, nalezen, inplannen, mensen die de rijtuigen en de
locomotieven proper maken, mensen die de fotostops willen organiseren : na hun werkuren ter plaatse gaan, struiken of iets anders wegnemen om jullie toe te laten een optimale foto te nemen enz enz enz.

De regelgeving is wat ze is, de klanten zijn wat ze zijn, en ook het aantal vrijwilligers die dit allemaal organiseren zijn dezelfde. Regelgeving en wetgeving is enorm, het aantal vrijwilligers en klanten zijn minimaal.
Dus wat wil je... Het valt me trouwens ook op dat er vroeger meer treinliefhebbers waren dan nu, en er is ook een
duidelijk verschil tussen onze zuiderburen en wij. Moest het enkel en alleen van Vlaanderen afgehangen hebben, oeieoei.

De extra problematiek van deze rit met de reeks 16 was dat wij volledig afhingen van de NMBS, die ervoor gekozen heeft zijn materieel ter beschikking te stellen aan een bepaalde prijs. Wij kunnen enkel onze uiterste best doen om deze prijs
proberen zo laag mogelijk te krijgen. Het vervolg is een simpel rekensommetje. Misschien ging een 16 met M2's goedkoper zijn. Maar even mooi ? Meningen zouden alweer sterk verdeeld zijn. Verdeelde meningen, verdeelde klanten etc.

Hou er ook rekening mee dat wij een vzw zijn, er niemand betaald wordt, en alle eventuele extra inkomsten rechtstreeks naar het historisch materieel gaat.
Gelieve hier ook eens aan te denken als je nog eens praat over de verschillen tussen "op de baan" en een commercieel tijdschrift. Geen extra financiële middelen, geen extra historisch materieel dat bewaard kan worden.

Dus of jullie nu een rit duur vinden of niet zal weinig veranderen aan de zaak. Dat zijn immers persoonlijke bevindingen en daarmee laten wij geen treinen rijden. Heb je frisse ideeën, een constructieve approach en wil je flink wat van je tijd (en soms geld) opofferen : wees welkom en werk mee om ze te laten rijden! We zoeken nog volop mensen op alle niveaus ( spoorwerken op de Bocq lijn, mensen voor onderhoud materieel te Schaarbeek, restauratie materieel, vertaalwerken, mensen die voor promotie kunnen zorgen, de shop willen doen, dossiers opstellen, foto's gaan maken en die gratis ter beschikking stellen enz ) Het heeft dan ook geen zin om hier kritieken te spuien, indien je constructief wil meewerken, stuur me een pb of kom eens persoonlijk langs.

Dus we roeien met de riemen die we hebben, en dankzij onze vrijwilligers enkele individuen bij de spoorwegmaatschapijen en B-Holding slagen we er nog steeds in jullie iets te kunnen aanbieden, met de beperkte middelen die we hebben, en gelet op de prioriteiten.

Als afsluiter had ik graag de volgende vergelijking gemaakt :
Veel mensen spelen op de lotto om geld te winnen en zijn veelal teleurgesteld. Als ik speel op de lotto steun ik een goed doel, en ik kan er misschien ooit eens iets mee winnen. veel positiever, toch ?!

vriendelijke groeten,
Henk.
Plaats reactie