Volt

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Volt

Bericht door Adler »

Vanavond is er in Volt een reportage over de vertragingen bij het spoor.
Lukas
Berichten: 1670
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Volt

Bericht door Lukas »

Hoi,

Ik ben momenteel aan het kijken.

By the way:

Dit is mijn 400ste bericht op dit forum!!

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
Gebruikersavatar
Steve
Berichten: 5316
Lid geworden op: 17 nov 2007, 10:51
Locatie: Brussel

Re: Volt

Bericht door Steve »

Het was weer een feest van de simpele geesten. 4 minuten te laat: moord en brand! En wat als ze Antwerpen - Leuven met de auto had gedaan? Ik denk dat ze dan wel érg blij zou zijn als er maar een paar minuten verschil zitten tussen wat ze denkt te doen over het traject en de werkelijke reistijd. Ongelofelijk toch hoe mensen met twee maten en gewichten meten.
elriverslide

Re: Volt

Bericht door elriverslide »

reportage kan je overigens hier herbekijken:

http://www.een.be/programmas/volt/volt-NMBS
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Volt

Bericht door Kristofke »

ach "mijn" trein is altijd te laat

om de een of andere reden is, als het om treinen gaat, één op de vijf treinen ineens ALLE treinen zijn te laat

en dan ivm de informatievoorziening, daar wordt wel degelijk serieus in geïnvesteerd via zoals onder meer Railtime

en ook sinds dit jaar is er een speciale functie zijnde verkeersinfobediende, daar waar speakers vroeger een allegaartje was van mensen die werken op het seinhuis of onthaalbediendes, worden daar nu specifiek vacatures voor online gezet, en krijgen huidige speakers vanaf nu allemaal verplicht een opleiding, ook al ben je al tien jaar bezig

je moet je echter eens voorstellen in Brussel of Antwerpen of eender welke grote stad, daar is "den blok" een grote (gecontroleerde) chaos, als er enkele treinen vijf minuten vertraging hebben, weten wij (ikzelf als verkeersinfobediende) dikwijls niet waarom, het lijkt mij ook niet de bedoeling om voor vijf minuten de TBG te gaan bellen met de vraag waarom

echter die vijftig mensen die net die trein moesten nemen is het natuurlijk allemaal weer een complete ramp...

bovendien, het excuus in het interview van "dat is ons probleem niet dat er infrastructuurproblemen zijn" etc

Infrabel wil gerust vanaf morgen in Brussel een extra niveau graven met nog eens tien sporen bij of zo, vraag me alleen af of die twee geïnterviewde daar wel het nodige geld via abonnementsprijs voor over hebben, om nog maar te zwijgen over het aandeel van de belastingsbetaler ;)

Ow ja, ik had trouwens de indruk dat de mannelijk geïnterviewde een staaltje dik potje liegen open heeft gedaan. Hij stond in Mechelen (?) op een IC trein te wachten naar Antwerpen Centraal met meer dan 30 minuten vertraging... Er zijn per uur minstens vier IC treinen van Mechelen naar Antwerpen, plus nog een tweetal IR's... Sommige mensen zijn nogal gefixeerd op hun vaste treinen
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Volt

Bericht door Adler »

Het is niet met voortdurend te ontkennen dat er problemen zijn of de reizigers van leugens te beschuldigen, dat je de problemen gaat oplossen.
Die beelden van de treinaanwijzers met 21 en 32 minuten vertraging waren dan getruceerd of wat ?
Ik heb het filmpje nog eens bekeken en uit niets blijkt dat de man zijn reis heeft aangevat in Mechelen.
Het is dus best mogelijk dat hij daar is toegekomen op een trein die al vertraging had en is overgestapt op een trein die ook vertraging had.
Alvorens iemand te beschuldigen van leugens, denk dus even na.
En de reizigers die al op die trein zaten met 32 minuten vertraging zijn dan ook allemaal leugenaars waarschijnlijk.
Nee er zijn helemaal geen problemen, enkel leugenaars en reizigers die voortdurend zagen over futiliteiten.

Het voorbeeld dat Sally-Jane gaf van de gebrekkige informatie in Antwerpen-Centraal bij afgeschafte treinen of bij treinen die dan plots in Berchem vertrekken is zeker niet overdreven.
Dat heb ik zelf al dikwijls genoeg meegemaakt in Antwerpen-Centraal.
Ook treinen die tot op het laatste moment zonder vertraging worden aangekondigd en dan plots worden afgeschaft, alsof treinen in het niets kunnen verdwijnen in Antwerpen.

En dat het een chaos is op het seinhuis, is nog altijd geen reden om de reizigers niet in te lichten.

En wat is dan het antwoord van de baas van de NMBS: we hebben nu Railtime en een dienst met SMS.
Is dat nu een antwoord ? Dus iedereen moet daar met een laptop met internet rondlopen of zijn sms'jes lezen ?
Trouwens dergelijke informatie zal je daar niet vinden.

En op het probleem van de vertragingen is zijn antwoord ook steeds hetzelfde: we hebben honderden dubbeldeksrijtuigen en nieuwe lokomotieven besteld.
Wat heeft dat nu te maken met het probleem van de vertragingen?
Laatst gewijzigd door Adler op 08 okt 2009, 08:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Volt

Bericht door Shrek »

Adler schreef: En wat is dan het antwoord van de baas van de NMBS: we hebben nu Railtime en een dienst met SMS.
Is dat nu een antwoord ? Dus iedereen moet daar met een laptop met internet rondlopen of zijn sms'jes lezen ?
Trouwens dergelijke informatie zal je daar niet vinden.
Ik vind dat nochtans een goed antwoord. Al wie geen genoegen neemt met het getalletje op de schermen of de omgeroepen vertraging mag wat meer moeite doen. Als men dan op railtime tenminste wat betere uitleg kan geven...
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Volt

Bericht door Adler »

Shrek schreef:
Adler schreef: En wat is dan het antwoord van de baas van de NMBS: we hebben nu Railtime en een dienst met SMS.
Is dat nu een antwoord ? Dus iedereen moet daar met een laptop met internet rondlopen of zijn sms'jes lezen ?
Trouwens dergelijke informatie zal je daar niet vinden.
Ik vind dat nochtans een goed antwoord. Al wie geen genoegen neemt met het getalletje op de schermen of de omgeroepen vertraging mag wat meer moeite doen. Als men dan op railtime tenminste wat betere uitleg kan geven...
Dus volgens jou moet iedereen vanaf nu maar rondlopen met een dure laptop met mobiel internet of met een dure GSM met internet, omdat de NMBS niet in staat is om die informatie mondeling mee te delen of via de informatieborden in het station.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Volt

Bericht door Steven »

Per sms info krijgen kan met elke basis gsm. Gsm met edge of gprs is al vrij algemeen. Een gsm met 3G internet is ook al vrij betaalbaar. Internet op gsm gebruiken is nog vrij duur. De mogelijkheid is er, wie wil kan ze dus gebruiken.
Railtime en sms zijn dus blijkbaar niet voldoende. Mijn vaststelling blijft dus gelijk. Hoe meer infokanalen je de mensen geeft hoe meer geklaag over gebrek aan info.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Volt

Bericht door Adler »

Steven schreef:Per sms info krijgen kan met elke basis gsm. Gsm met edge of gprs is al vrij algemeen. Een gsm met 3G internet is ook al vrij betaalbaar. Internet op gsm gebruiken is nog vrij duur. De mogelijkheid is er, wie wil kan ze dus gebruiken.
Railtime en sms zijn dus blijkbaar niet voldoende. Mijn vaststelling blijft dus gelijk. Hoe meer infokanalen je de mensen geeft hoe meer geklaag over gebrek aan info.
Dit is regelrechte nonsens !!!!!
Het gaat hier over de situatie geschetst in de reportage.
Iemand komt aan in het station van Antwerpen-Centraal, ziet dat de trein die hij wil nemen plots vertrekt in Berchem ipv Centraal en wordt verder niet ingelicht.
En als jij denkt dat iedereen geld heeft voor een gsm met internet, vergeet het maar !!!!
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Volt

Bericht door Hobbes »

Sorry Adler,maar dat is dan ook weer typisch he, men schreeuwt om meer info (en terecht!), de NMBS komt met oplossingen aan (Railtime en sms) en nu is het weer niet goed want men moet zijn gsm lezen! Amai zware inspanning voor de doorsnee reiziger in een tijd waar zeer veel mensen constant aan het sms-en zijn.

Ik heb de reportage ook gezien, en me wel een beetje geërgerd aan de toon die er overheerste, mijn trein had 4-6 minuten vertraging, de wereld gaat vergaan help!
M Descheemaeker is mijn vriend ook niet, en iedere minuut vertraging is er inderdaad één te veel maar men overdreef wel een beetje vond ik.
Men liet die gast ook maar doorratelen over meer infrastructuur en meer treinen, niet gehinderd door enige kennis van zaken over hoe lang zulke werken duren en/of de kostprijs ervan.

Tenslotte geef ik wel toe dat er inderdaad nog veel kan verbeteren aan de NMBS, maar men probeert er iets aan te doen.
20 jaar wanbeleid zonder investeringen (merci mr De Croo!!) veeg je niet weg in 10 jaar...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22507
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Volt

Bericht door Steven »

Geen nonsens maar dagelijkse kost. Per omroep en scherm een spoorverandering in Brussel. Tot twee maal toe afgeroepen, dit tien en 5 min voor vertrek en nog blijven er mensen staan op het verkeerde perron. Als er dan info zijn er dus nog steeds een hoop mensen die deze negeren.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Volt

Bericht door Adler »

Hobbes schreef:Sorry Adler,maar dat is dan ook weer typisch he, men schreeuwt om meer info (en terecht!), de NMBS komt met oplossingen aan (Railtime en sms) en nu is het weer niet goed want men moet zijn gsm lezen! Amai zware inspanning voor de doorsnee reiziger in een tijd waar zeer veel mensen constant aan het sms-en zijn.
1. Die sms-dienst is betalend.
2. Als men de informatie nog niet kan geven in het station of de trein zelf, dan zal die zeker ook niet via sms of railtime gegeven worden.

Het is niet omdat men nu meer en andere kanalen heeft dat de gegeven informatie nu plots veel beter gaat zijn.
Maar wat baat het hierover te discussieren als jullie toch niets willen verstaan.
Hobbes
Berichten: 747
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Volt

Bericht door Hobbes »

Hier moet ik Steven 100% gelijk in geven, de mensen WILLEN het soms niet horen of zien, en dan maar klagen dat ze op de verkeerde trein zitten.

Eén concreet voorbeeld, ik doe veel de trein naar Noorderkempen, deze vertrekt meestal op spoor 24, de trein naar Brussel en Charleroi een 8-tal minuten later op spoor 23.
Hoe dikwijls dat wij mensen meehebben voor Brussel, er wordt afgeroepen NDK spoor 24, er staat in koeien van letters NOORDERKEMPEN op het aankondigingsbord EN er staat een TBG op het perron... Maar men ziet M6 rijtuigen en dan zal dat de trein naar Brussel wel zijn zeker?
Of moet men iedereen persoonlijk aan zijn handje gaan houden tot aan zijn/haar trein?

En dat er niks afgeroepen wordt als er een trein beperkt wordt tot Berchem is ook zever, het perron in Berchem vermeldt men niet, dat is waar, maar wel welke trein men moet nemen om de trein in Berchem te halen, dat wordt dan ook verschillende keren omgeroepen.
Maar zoals gezegd, als men niet WIL horen...
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Volt

Bericht door Kristofke »

Kijk ik weet niet goed wat reizigers willen als hun trein vertrekt vanuit Berchem.

Wanneer dit beslist wordt moet de verkeersinfobediende dit omroepen. En deze zal dat nog eens doen enkele minuten voor het geplande vertrek.

Van alle keren dat ik in Centraal ben en zie dat treinen vertrekken vanuit Berchem heb ik altijd al de speaker horen omroepen welke trein ze moeten nemen op welk perron, en dat de aansluiting verzekerd is in Berchem.

Dat deze dan geen perron geeft in Berchem is toch ook maar normaal? Zulke zaken kunnen niet altijd op voorhand beslist worden. Als een trein vanuit Berchem vertrekt staat hij daar langer stil dan op een normaal spoor, en zullen ze die trein dikwijls ook van op een minder druk bereden perron laten vertrekken, anders zijn al die andere reizigers het dupe van spoorwijzigingen.

In Centraal en Noord worden spoorwijzigingen altijd minstens drie keer omgeroepen en de trein, ook al is dat dan een CR of een IR of een L of een P, wordt omgeroepen bij aankomst met nogmaals de wijziging van spoor.

Er wordt vanaf nu bijzonder sterk gehamerd op het meedelen van een reden van vertraging. Echter moet heel de NMBS machine daar voor worden "aangepast" op vlak van mentaliteit. Een trein te laat? Dan moet je de boordchef bellen of moet die bellen met de reden waarom. Anders kunnen we het ook niet omroepen.

Bovendien, al die redenen, of een trein nu een probleem heeft met een rijtuig of een spoortoestel heeft een storing, of de treinbegeleider of bestuurder zijn onverwacht afwezig, we moeten het nu allemaal meedelen, maar uiteindelijk is je trein te laat, welke reden dan ook. En het is niet dat de NMBS plezier heeft in vertragingen, want dat kost hen boetes per minuut.

Ik begrijp dat vertragingen bijzonder ongemakkelijk kunnen zijn. Maar een klein ding kan een groot domino effect hebben. Het is daarom ook onmogelijk om de audio omroeping in het station en de aankondigingsborden alle redenen om te roepen.

Bovendien, is het dikwijls zoals Steven zegt, mensen luisteren nog niet eens naar de verkeersinfobediende.

En vergis je niet hoor! Net zoals bij andere functies bij de NMBS kunnen ook wij verkeersinfobediendes boetes krijgen! Een spoorwijziging niet omroepen kan je al snel wat geld kosten op je loonbriefje! Binnen niet te al te korte tijd wordt alles opgenomen, en bij klachten van reizigers of NMBS-reizigers, zal dit nagekeken worden.

En ow ja als laatste, om toch nog maar eens de sfeer van het filmpje te benadrukken (alles heeft vertraging). Sally komt aan in Antwerpen Centraal, filmt met haar camera het vertrekbord en zegt dat haar trein geen vertraging heeft, "maar die van Essen heeft zes minuten vertraging". Je kan duidelijk zien dat op dat gehele bord dat de enige trein met vertraging die aangekondigd is, voor de rest zijn alle treinen in dat uur a anderhalf uur tijd op dat moment allemaal op tijd... dit is gewoonweg een stok zoeken om te slaan.
Plaats reactie