TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door Bibke »

Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Onze P8 heeft de grote eer onze eerste trein van het seizoen 2010 te slepen! Ondanks het feit dat zij reeds twee jaar in België is, was zij nog nooit de grote vedette tijdens een reis voor de liefhebbers…
Het vertrek vanuit Brussel is voorzien rond 08.00 uur. Via lijn 50 rijden we naar Denderleeuw (8.30) en Gent-Sint-Pieters. Aankomst rond 09.20. U kunt hier nog opstappen.
Vervolgens gaat de reis verder naar Langerbrugge op lijn 55 (richting Zelzate) en naar een van de bundels in de Gentse haven.
Na dit bezoek zetten we koers richting Zottegem via lijn 122 en verder naar Lessines, waar een bezoek is voorzien aan de aansluiting van de steengroeven. (Hier zijn nu twee rangeerdiesels ex-NMBS actief).
Vertrek naar Ath (17.44) en Brussel. Wie wil kan vanuit Ath huiswaarts keren.
Aankomst te Brussel is voorzien rond 19.30.

De trein zal samengesteld zijn uit de comfortabele K-rijtuigen eerste klasse en ons buffetrijtuig.
Deze reis wordt ingelegd voor de echte treinliefhebbers en fotografen. Wil je enkel genieten van de comfortabele eerste klasse rijtuigen: geen probleem, maar houdt dan wel rekening met de fotografen en fanaten!
Bent u geïnteresseerd? Schrijf dan zo snel mogelijk in !
Wij wensen u nu al een aangename dag in ons midden.

Inschrijvingen: http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=70
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door trainfreak »

Ik ga!
melle

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door melle »

€55? :shock:
Ik dacht dat infrabel net een tariefverlaging had gedaan voor verenigingen zoals TSP...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door Joris »

Hallo,
Jammer dat het weer met die kunstmatige K stam is, en dat er geen M2's aan hangen. Toch voor die ene keer dat er eens een stomer buiten komt...
€55 is er inderdaad niet naast. Hoeveel was die 'uitzonderlijk' dure rit van vorig jaar met de 51'ers? €59 als je de bus erbij nam?
Vergeet dan wel niet dat je 2 stoere 51'ers had met mooie cargo, en zo veel meer...
Ik zie wel of ik mee ga.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door groentje »

Te duur? Gewoon voor de lol heb ik eens uitgerekend wat zo'n reis met een 'normale' trein zou kosten in eerste klasse. Langerbrugge en Lessines Carrières worden niet aangedaan door reizigerstreinen, dus is het bij benadering, maar meer dan een paar euro's zou het niet verschillen via Eeklo en Lessines, neem ik aan.
Ik kom voor een reis Brussel-Zuid - Aalst - Eeklo - Lessines - Ath - Brussel-Zuid uit op 48,60 euro voor een volwassene, zonder korting.
Voor dat geld heb je dan minstens 4 keer moeten overstappen, zat je het overgrote deel van je reis in wasmachines in plaats van K-rijtuigen, en mocht je zelf je pic-nic meenemen, want er is geen barrijtuig aanwezig.
Ik noem dat een heel redelijke prijs.
Ik moet nog eens zien wat ik dan te doen heb, maar als ik kan, ga ik zeker mee.
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Te duur? Gewoon voor de lol heb ik eens uitgerekend wat zo'n reis met een 'normale' trein zou kosten in eerste klasse. Langerbrugge en Lessines Carrières worden niet aangedaan door reizigerstreinen, dus is het bij benadering, maar meer dan een paar euro's zou het niet verschillen via Eeklo en Lessines, neem ik aan.
Ik kom voor een reis Brussel-Zuid - Aalst - Eeklo - Lessines - Ath - Brussel-Zuid uit op 48,60 euro voor een volwassene, zonder korting.
Voor dat geld heb je dan minstens 4 keer moeten overstappen, zat je het overgrote deel van je reis in wasmachines in plaats van K-rijtuigen, en mocht je zelf je pic-nic meenemen, want er is geen barrijtuig aanwezig.
Ik noem dat een heel redelijke prijs.
Ik moet nog eens zien wat ik dan te doen heb, maar als ik kan, ga ik zeker mee.
Een privaat ingelegde trein kan je toch niet vergelijken met reguliere NMBS treinen ?
Men sprak onlangs dat Infrabel een fikse verlaging van de rijpaden ging invoeren ? En toch worden de TSP ritten als maar duurder.
Voor een rit zoals die met die 51's vond ik dat een redelijke prijs ... maar voor een gewone rondrit op het net vind ik ik 55 € er toch wel iewat over. Als student is zo'n bedrag toch een heel behoorlijke hap uit het budget ...

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door trainfreak »

Het is wel een rit met een stoomloc natuurlijk...
Die dingen zijn sowieso al duurder dan een dieselloc.

En als jullie het allemaal te duur vinden: blijf dan gewoon lekker thuis, dan is de groep kleiner en dus gezelliger en is er vaak meer tijd voor foto's, en kunnen we alles op het gemakske doen (meer discipline).
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door Joris »

Hallo,
Waar ik gewoon wat voor vrees: die rit met de 51'ers werd als 'voor één keer een dure rit' beschouwd. De rit met de 16'ers was de volgende, en die koste met €44 dacht ik, toch ook meer dan gewoonlijk, resultaat: rit afgeschaft wegens te weinig belangstellenden. De rit met de 51'ers is er overigens ook nogal kunstmatig doorgetrokken, want, toen haakten ook veel mensen af.
En nu?
Vroeger waren ritten dacht ik iets van een €35, niet? Het is gewoon de stijgende tendens waar ik wat voor vrees...
Het is dan wel een stoomloc, maar het is wel maar 1 loc...
Maar inderdaad: je maakt zelf de keuze of je mee gaat of niet...
Maar @Trainspotterke: een kleinere groep is inderdaad leuker, maar er moeten wel voldoende mensen zijn om de rit te kunnen laten doorgaan :wink:
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door HLE 2302 »

Joris schreef:Hallo,
Waar ik gewoon wat voor vrees: die rit met de 51'ers werd als 'voor één keer een dure rit' beschouwd. De rit met de 16'ers was de volgende, en die koste met €44 dacht ik, toch ook meer dan gewoonlijk, resultaat: rit afgeschaft wegens te weinig belangstellenden. De rit met de 51'ers is er overigens ook nogal kunstmatig doorgetrokken, want, toen haakten ook veel mensen af.
En nu?
Vroeger waren ritten dacht ik iets van een €35, niet? Het is gewoon de stijgende tendens waar ik wat voor vrees...
Het is dan wel een stoomloc, maar het is wel maar 1 loc...
Maar inderdaad: je maakt zelf de keuze of je mee gaat of niet...
Maar @Trainspotterke: een kleinere groep is inderdaad leuker, maar er moeten wel voldoende mensen zijn om de rit te kunnen laten doorgaan :wink:
Groeten,
Joris De Mol
Ik vraag mij vooral af wat de reden is dat het constant duurder word ... en dat terwijl Infrabel de rijpaden net goedkoper heeft gemaakt ...

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door trainfreak »

Ja Joris, idd.
Maar ik denk dat rijpaden voor een stoomloc duurder zijn dan gewone.
Dit is eigenlijk de eerste stoomrit dat ik ga meemaken, en dat dan vergelijken met een dieselrit gaat niet echt op vind ik.

Langs de andere kant is €55 inderdaad veel geld, maar hou er wel rekening mee dat de beperkte winst die ze hebben (als ze dat al hebben) volledig naar de vereniging gaat. Zo kunnen ze dus ook nieuw materieel aankopen en het huidige restaureren.

Veel mensen weten dat ik niet echt pro-TSP ben en dat is eigenlijk nog altijd zo, maar dit wou ik toch even gezegd hebben...
groentje
Berichten: 7271
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door groentje »

Kijk, 55 euro is inderdaad niet voor niks. Maar het is evenmin overdreven. Voor een gemiddeld concert betaal je tegenwoordig al 30 tot 80 euro, en dan heb je nog geen wereldster gezien. Voor een retourkaartje in eerste klasse Antwerpen-Oostende betaal je ook 51 (!) euro. Als je op restaurant gaat ben je zo 30 euro p.p. kwijt, en dan heb je nog niet eens heel gek gedaan, en heel wat jongeren verdoen hetzelfde op een avondje stappen. Ik heb eergisteren een paar CD's gekocht, allemaal met korting. Ik was 70 euro kwijt voor 12 CD's.
Deze rit kost dus 55 euro. Voor dat geld ben je van 's ochtends tot 's avonds bezig gehouden, zit je comfortabel, kom je op plaatsen waar je anders weinig kans maakt om binnen te komen (toch zeker per trein), en steun je bovendien het voortbestaan van het Belgische spoorwegpatrimonium. Als 55 euro teveel is, wat zou dan wel een correcte prijs zijn?
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door HLE 2302 »

groentje schreef:Kijk, 55 euro is inderdaad niet voor niks. Maar het is evenmin overdreven. Voor een gemiddeld concert betaal je tegenwoordig al 30 tot 80 euro, en dan heb je nog geen wereldster gezien. Voor een retourkaartje in eerste klasse Antwerpen-Oostende betaal je ook 51 (!) euro. Als je op restaurant gaat ben je zo 30 euro p.p. kwijt, en dan heb je nog niet eens heel gek gedaan, en heel wat jongeren verdoen hetzelfde op een avondje stappen. Ik heb eergisteren een paar CD's gekocht, allemaal met korting. Ik was 70 euro kwijt voor 12 CD's.
Deze rit kost dus 55 euro. Voor dat geld ben je van 's ochtends tot 's avonds bezig gehouden, zit je comfortabel, kom je op plaatsen waar je anders weinig kans maakt om binnen te komen (toch zeker per trein), en steun je bovendien het voortbestaan van het Belgische spoorwegpatrimonium. Als 55 euro teveel is, wat zou dan wel een correcte prijs zijn?
Ik begrijp je stelling, maar ik zou een prijs van +- €30 op zo'n rit plakken.
Moesten ze nog 30 € vragen gaan er veel meer inschrijvingen komen = meer winst, wat voor nut heeft het dan van 55 € te vragen en weinig winst te maken ... of de rit zelfs moeten afschaffen ?

Greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door Joris »

Hallo,
HLE 2302 schreef:Ik begrijp je stelling, maar ik zou een prijs van +- €30 op zo'n rit plakken.
Moesten ze nog 30 € vragen gaan er veel meer inschrijvingen komen = meer inkomsten, wat voor nut heeft het dan van 55 € te vragen en weinig winst te maken ... of de rit zelfs moeten afschaffen ?
Dat is een visieuze cirkel... En daar zit het TSP nu net in de andere richting op... hoe duurder, dus hoe minder reizigers, dus hoe duurder, dus....
Al zou ik in uw stelling het woord winst door inkomsten vervangen :wink:
Al vrees ik dat zowiso het aantal geïnteresseerden gedaald is...
Herrinneren we ons nog de Vennbahn? 8 rijtuigen vol (+1bar), een dikke 500 man dacht ik. De laatste rit telde slechts 140 man...
Ok, het TSP heet het er zeker niet makkelijker op gekregen.
En mag het TSP hier winst op maken: natuurlijk,want meer museumtreinen, dat willen we toch allemaal? En het TSP moet z'n geld ergens halen.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door dekooiker »

Wie abonnee is betaalt 49€, als dat een troost mag zijn.
De vergelijkingen met de Vennbahn, 8 jaar geleden als ik me niet vergis, ligt niet zo eenvoudig.
De prijzen van diesel zijn sterk gestegen tegenover toen en uiteraard kost het dan ons meer geld.

Een reactie zoals die van treinfreak smaak ik wel.
Hoe minder zielen, hoe gemakkelijker voor wie meerijdt.
Discipline vanuit iemand van de organisatie (u kent de brulaap toch?) is er niet en moet van onszelf komen.
De trein.
Alleen voor durvers.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TSP: Met de STOOMTREIN naar GENT op 27 maart 10

Bericht door trainfreak »

dekooiker schreef:Wie abonnee is betaalt 49€, als dat een troost mag zijn.
Als je je abonneert kost het je €36, per rit krijg je ongeveer €6 korting.
Reken op 4-6 ritten per jaar, en dan heb je er alleen maar voordeel bij...

Je krijgt korting op de ritten en 'Op De Baan' betaald zichzelf terug.


En over het duur zijn: de rit op L128 (de TSP lijn) van september kostte ook al €30, dat was ook enkel met hun eigen materieel, en daar moesten bijna geen spoorkilometers voor betaald worden, enkel het deeltje voor het station van Ciney denk ik.
Plaats reactie