Stoomritten 29.013

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1212
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Stoomritten 29.013

Bericht door Tim »

De dienst ‘Historisch Patrimonium’ van de NMBS Holding bewaart historisch rollend materieel in 2 museumbewaarplaatsen, dit in afwachting van de oprichting van een spoorwegmuseum. Enkele collectiestukken zijn rijvaardig gemaakt, waaronder stoom-locomotief 29.013, gestationeerd in Schaarbeek. De instandhouding ervan is niet te onderschatten: bespreken onderhoud, coördinatie wettelijke keuringen, speciale ritten onderhandelen én… ervaring van de bestuurdersequipe op peil houden. Begin juli worden instructieritten voor nieuwe stoombestuurders gepland. H-P&E.022 biedt u de mogelijkheid één van deze ritten mee te maken, in antieke eersteklas rijtuigen uit 1933-34. Wegens werken in station Schaarbeek, hebben deze treinen Vilvoorde als start- en eindpunt. De reis gaat naar Leuven, waar op vertoon van het treinticket een vrij bezoek in de museumbewaarplaats van Leuven kan worden gemaakt!!!

Praktisch: De stoomtrein rijdt op 05-06-07 juli en vertrekt in Vilvoorde telkens om 9u18 (terug 11u25) / 11u48 (terug 14u22) / 14u50 (terug 17u00). De rit met de stoomtrein kost 7,50 EUR. De biljetten zijn verkrijgbaar in elk Belgisch station vanaf 21 juni. Het aantal plaatsen is beperkt, de biljetten zijn noch terugbetaalbaar, noch omwisselbaar.
TBbart

Bericht door TBbart »

jah, daar ga ik toch ook heen dan... maar volgens mij gaat het maar om de opleiding van 1 bestuurder hoor... er zijn der maar een stuk of 4 in belgie zodus...
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

Toch niet,

De huidige equipe omvat om en rond de 10 personen, 5 daarvan hebben niet ver meer tot aan hun pensioen, om die te vervangen én om de equipe uit te breiden moeten er zo'n 10 nieuwe leerlingen worden weerhouden.

Waarom uitbreiding equipe? Oordeel zelf maar: als er op een stoomweekend zoals Lier-Turnhout moet worden gereden zijn er al zo'n 15 à 20 prestaties nodig!!! (2 dagen in 3x8 + de voorafgaandelijke opstook...)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

2 dagen in 3*8.....???? ik weet ni of jij kan tellen maar met 2*8 kom je toe hoor das 16 u en de ritten voor passagiers duren meestal ergens tussen van 10 to 18 u
TBbart

Bericht door TBbart »

ook een reden is dat de big boss die overdag zit te blinken in z'n stoomlok geen goeste heeft om snachts ten 1 op te staan voor z'n lok op te warmen... daarvoor hebben ze gewone tb's nodig die tot het perron rijden en daar neemt de big boss het over. :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

TBbart schreef:ook een reden is dat de big boss die overdag zit te blinken in z'n stoomlok geen goeste heeft om snachts ten 1 op te staan voor z'n lok op te warmen... daarvoor hebben ze gewone tb's nodig die tot het perron rijden en daar neemt de big boss het over. :)
in geval van die stomer is dat niet zo op die manier, je mag dat zo enggeestig niet bezien
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

Message voor "Steven": ik kan wel degelijk tellen, en check eens bij Tim om te zien of ik weet waarover ik praat ;-)

Wat de ritten begin juli betreft:

- 4 juli: opstook door 2 van die zogenaamde 'big bossen' met daaropvolgend testrit (daarna afstel met ketel vol water en ringvuur)
- 5 juli: nachtstoker vanaf ong. 2 uur (tot 10 uur), daarna 2 'big bossen' met 2 leerlingen (4 prestaties)
- 6 & 7 juli idem

In totaal: 17 prestaties

Voor Lier-Turnhout en Ottignies in 2005 was de 'scope' van de ritten langer en was er inderdaad slechts een 2x8 nodig de 2 dagen, maar met telkens 3 in de stuurpost (geen luxe, vertrouw me!) = 12 prestaties + 1 opstoker de zaterdagmorgen + 2 bewakers de weekendnacht = juist ja...15 prestaties!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik heb het niet over aantal mensen aanwezig tijdens een dienst op zich daar zwijg ik over, maar een 3*8 op de dag van de rit zelf voorzien drie ploegen voor 1 dag een paar ritjes zou wa grof zijn niewaar :-) al de rest neem ik gerust aan, er is idd minstens al een stoker en machinist aanwezig
TBbart

Bericht door TBbart »

Amai, daar komt nog heel wat bij kijken. 2 bewakers??
Hopelijk hebben ze binnen 2 jr. nog Stoombestuurders nodig... weet iemand of je al onmiddelijk als je tb bent voor stoom kan gaan of moet je een aantal jaren dienst hebben?
tt44ta46
Berichten: 239
Lid geworden op: 03 feb 2006, 17:55
Locatie: Maldegem

Bericht door tt44ta46 »

2 à 3 jaar terug deed men een rondvraag naar kandidaten die voor de komende 5 jaar de vertrekken moeten opvullen, de ritten met publiek die begin juli doorgaan zijn daar de praktische opleiding voor.

Binnen 5 jaar kan het evenwel zijn dat er weer behoefte is...
TBbart

Bericht door TBbart »

da's goed, ik ga me dan zeker aanmelden...
naar het schijnt zijn de examen wel zeer moeilijk, veel moeilijker dan gewoon tb, kan iemand daar meer over zeggen?
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

u machien goe kennen , en beseffen dat ge met een rijdende bom op de baan bent ...
TBbart

Bericht door TBbart »

aja, rijdende bom intressant...jaja :D der zit veel machanic in dus volgens mij is dat nog niet zo simpel :wink: ik denk da ge da machien van binnen en vanbuiten uit elkaar moet kunnen halen en terug in elkaar steken in u gedachten... :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

TBbart schreef:aja, rijdende bom intressant...jaja :D der zit veel machanic in dus volgens mij is dat nog niet zo simpel :wink: ik denk da ge da machien van binnen en vanbuiten uit elkaar moet kunnen halen en terug in elkaar steken in u gedachten... :)
vooral goed weten hoe je veilig met da vuur omgaat, technisch is er op een HLE meer te vinden dan een stomern maar de feeling met een stomer is dan weer groter dan met een hle
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

zoek of kijk maar eens op een foto van een stomer die zijn ketel onploft is .... dan zul je wel weten wat ik bedoel
Plaats reactie