Stoomritten 29.013

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Wover

Bericht door Wover »

Ge hebt toch meterkes die de druk enz aanduiden, dus normaalgezien kan dat toch geen probleem zijn?
TBbart

Bericht door TBbart »

kzou da niet onderschatten... ik denk da je als stoombestuurder zeer veel in de gaten moet houden, of zelfs depaneren waar nodig terwijl ge aant rijden zijt, ... stoken met wat je hebt... kheb verhalen gelezen van stoombestuurders die bij een rood sein uitstapten en hout gingen rapen om tot de eindbestemming te geraken, dat was bij de koolbesparingen :)
ik denk dat een vuurke maken in een stoomtrein een tactiek is... niet zomaar een stekske derin smijten... en als je dan zoveel energie opgebouwd hebt binnen uw stoomketel... moet je het nog in bedwang kunnen houden ook :wink: kpijs niet dat dat alles zo simpel is :)
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

je moet inderdaad veel in de gaten houden , meestal is dit de taak van de stoker. er zijn wel veel meters , maar BV het water in de ketel wordt gecontroleerd door een peilglas , dit kan soms vuil zijn of lekken,waardoor je een foutieve aflezing krijgt :wink: een vlampijp of wasluik dat stuk springt gaat ge niet zien op een meterken ,en tog is het beiden zeer gevaarlijk , enz...
komt allemaal veel bij kijken , als je nu ziet naar een HLD , knopke drukken en starten ... :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bwa op elke loc moet je veel in de gaten houden, is een macht der gewoonte en u machien gewoon heel goed kennen, stoomtreinen zijn gewoon fysiek zwaarder om te bestuurder aangezien je niet echt over een gesloten stuurpost beschikt.
Bert

Bericht door Bert »

poyaud schreef:u machien goe kennen , en beseffen dat ge met een rijdende bom op de baan bent ...
Gooi een brandende lucifer in de dieseltank van een HLD en het zegt ook boem. :wink:
TBbart

Bericht door TBbart »

da denk ik niet... ge moet diesel eerst samenpersen voor het ontvlambaar is :wink: nafte daarentegen
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

TBbart schreef:da denk ik niet... ge moet diesel eerst samenpersen voor het ontvlambaar is :wink: nafte daarentegen
hehe allez da van die naft zelf al geprobeerd misschien :lol: :lol: :lol: :lol: tja idd normaal zal diesel minder gevaarlijk zijn, maar bij een dieselmotor zit er meer als alleen maar diesel in de tank he, er is nog olie aanwezig ook en ik schat die haar brandbaarheid wel hoger in
poyaud
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:43
Locatie: Aalst

Bericht door poyaud »

mazout of stookolie moet je eerst verstuiven , zodat het zich kan mengen met de zuurstof . dan pas krijg je een verbranding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22494
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

terug naar den topic, ik ga al vast een ritje meedoen met de stoomtrein, nadien (donderdag of vrijdag) leg ik hem wel is via de andere manier vast op de gevoelige plaat :-) moet het nog wat bezien :-)
Plaats reactie