Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Bibke »

Infrabel besliste dit jaar om deel te nemen aan de Open Bedrijvendag op zondag 3 oktober 2010. Niet minder dan 16 locaties zullen op die dag uitzonderlijk opengesteld worden voor het publiek! Kom ons bezoeken en kom alles te weten over de dagelijkse coördinatie van het treinverkeer en de informatie naar de reizigers toe.
Voor meer informatie, houd de website http://www.openbedrijvendag.be in het oog!


Veilig verkeer: onze prioriteit

De veiligheid en de regeling van het spoorverkeer worden in grote mate gewaarborgd door het personeel van Infrabel. Zo wordt al het treinverkeer op het Belgische spoor (zowel van reizigers als goederen) 7 dagen per week, 24 uur per dag bewaakt. Met name dankzij de signalisatiesystemen langs de sporen worden alle treinbestuurders voortdurend op de hoogte gehouden van het verloop van hun route.

In België verlopen de regeling en de coördinatie van het spoorverkeer op 2 niveaus:

- Traffic Control is het eigenlijke zenuwcentrum waar, net als in een controletoren, het volledige Belgische spoorverkeer op informaticaschermen wordt gevolgd. Traffic Control bedient geen wissels of seinen, maar staat in voor de coördinatie tussen de verschillende elementen van het systeem. Het is hier dat bij incidenten of ongevallen het interne urgentieplan in werking wordt gezet en alle beslissingen worden genomen om de situatie te coördineren en regelen.

- de seinhuizen zorgen voor het lokale beheer van seinen en wissels, en werken nauw samen met Traffic Control. Door een precieze bediening van de wissels en seinen waarborgen de seinhuizen de veiligheid van de reisroutes die door de treinen worden gevolgd. Dankzij op de sporen geplaatste detectiesystemen kennen de seinhuizen op elk moment de positie van de treinen.

In 2005 lanceerde Infrabel een ambitieus programma gericht op de concentratie van de seinhuizen (er zijn er momenteel 267). Het uiteindelijke doel: tegen 2014 komen tot 31 ultramoderne seinhuizen die in samenwerking met de Traffic Control instaan voor het volledige beheer van het Belgische spoorverkeer en zo van ons land een pionier in Europa maken. Deze modernisering van onze beheerapparatuur zal de veiligheid op ons net nog verbeteren en zal bovendien de werkomstandigheden zeker ten goede komen.
Boeiende beroepen: tot uw dienst

De spoorwegtechnologie evolueert voortdurend. Om deze evolutie op de voet te blijven volgen en de kwaliteit van zijn diensten onafgebroken te verbeteren, investeert Infrabel massaal in de opleiding, ontwikkeling en begeleiding van al zijn medewerkers. Dankzij een lange en rijke bedrijfscultuur die gebaseerd is op respect, dialoog en een proactieve benadering van verandering kunnen we vandaag bouwen aan het spoor van morgen.
Breng een bezoek aan onze taallabo's of seinhuizen, of sla gewoon een praatje met een van onze medewerkers en maak zo kennis met de mensen die elke dag hun uiterste best doen om u zo goed mogelijk te bedienen en informeren, en die ervoor zorgen dat u bij ons in alle veiligheid reist.
Welkom thuis!


Bron: http://www.infrabel.be/portal/page/port ... _pgid=1411
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Adler »

Op de site van Openbedrijvendag staan nu de Infrabel locaties die je kan bezoeken:
Traffic Control en de seinhuizen van Aarschot, Berchem, Brugge, Bussel-Noord, Brussel-Zuid, Dendermonde, Gent-Sint-Pieters en Leuven.
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door eagleheart »

Wat valt er zo al te zien in Berchem?
ik zou deze locatie graag bezoeken met mijn vriendin, maar ze staat er een beetje sceptisch tegenover. Ze denkt dat het saai gaat zijn:p.
en hoelang zou de rondleiding eventueel duren?

bedankt al voor het antwoord.
domien
Kristofke
Berichten: 1115
Lid geworden op: 18 jul 2009, 01:24

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Kristofke »

eagleheart schreef:Wat valt er zo al te zien in Berchem?
ik zou deze locatie graag bezoeken met mijn vriendin, maar ze staat er een beetje sceptisch tegenover. Ze denkt dat het saai gaat zijn:p.
en hoelang zou de rondleiding eventueel duren?

bedankt al voor het antwoord.
domien
Het zal niet lang duren denk ik, je zal een uitleg krijgen over de verschillende systemen die in Berchem staan, welke nog een combinatie van EBP en all-relais is.

En als je vriendin dat te saai vindt dan zeg je haar maar dat ze thuis blijft en je wel alleen zal gaan.

En de volgende keer dat ze nog eens wil gaan shoppen blijf jij dan thuis ;)
eagleheart
Berichten: 304
Lid geworden op: 18 mar 2009, 05:53
Locatie: Muizen
Contacteer:

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door eagleheart »

ha ok, die uitleg heb ik al eens gehad bij de opendeurdag van de nmbs een aantal jaar geleden. Dus niet zo bijzonder.
en het voordeel is dat mijn vriendin dat al door heeft, dus gaat ze maar telkens met de schoonzus winkelen:d
Jani

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Jani »

Ja, ik denk dat het niet zo veel verschil gaat zijn met de opendeurdag. Weer een rondleiding in groepjes met hier en daar een beetje uitleg.
Bimmer

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Bimmer »

Ben er enkele jaren eens naartoe geweest. Maar was toen iets anders dan Openbedrijvendag. Je ziet de infrastructuur maar veel kom je niet te weten. Het is allemaal een strak geregisseerde show. Ik weet ook wel hoe een trein werkt of hoe een seinhuis werkt. Ik wilde wel eens vragen stellen aan het personeel ter plaatse maar blijkbaar kon dit niet ;).
Jani

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Jani »

Hoe zou je zelf zijn als je de hele dag komen lastigvallen op je werk met vragen, daar dienen de gidsen net voor. Die worden al genoeg lastiggevallen door bepaalde treinfreaks.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door dentheo »

Dat viel erg goed mee. Ik stond ietsje achteraan en één van de "seingevers (?)" deed teken dat ik rustig op zijn scherm mocht komen kijken...

Ik vond het technisch "zeer uitdagend" dat men met verschillende systemen naast elkaar werkt.
Een EPB die bv. alle treinen op lijn 12 aan "blokje" op noorderdokken geeft en dan 5 km verder weer terugkrijgt.....Ik zou zeggen zo snel mogelijk opruimen en samenhangende gehelen maken. Dan kan de soepelheid van de EPB nog beter gebruikt worden.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door groentje »

Dat is de bedoeling, hoor, maar een blokpost zet je niet zomaar op EBP. Luchtbal zal echter binnenkort wel gaan sneuvelen, en opgeslokt worden door Berchem.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door dentheo »

Ik hoop het, maar ja Herentals moest ook geholpen worden en een beetje snel :) :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Jani

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door Jani »

Het heeft natuurlijk zijn voordelen die centralisatie, maar je ziet toch op bepaalde grote blokposten dat ze al eens iets uit het oog gaan verliezen, terwijl die kleine blokjes als Luchtbal nog zo goed als alles in het oog hebben.
dentheo
Berichten: 8170
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door dentheo »

Een ganse lijn, regio op één post is ongetwijfeld een voordeel.
Werken op eenzelfde systeem is allicht goed voor het onderling koppelen van de posten.
De optimale grootte van de post en zijn kwetsbaarheid is dan weer een totaal andere zaak.
Misschien is Berchem al wel "te" groot, maar nog niet "compleet".
Bepaalde landen hebben na enkele jaren ondervinding hun eerste plannen herzien en gaan nu minder ver in hun centralisatie.
Theo
Groeten vanop de Heide
dekooiker
Berichten: 1552
Lid geworden op: 14 okt 2007, 21:09
Locatie: FKI

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door dekooiker »

Ga maar eens vanuit Leuven (dat binnen zoveel jaar Aarschot moet overnemen) naar Diest of Tessenderlo om een gestoorde wissel na te kijken...dat vraagt enorm veel tijd waarin treinen niet over een wissel mogen rijden.
Onderhoud en personeelszaken zijn dan weer handiger als een blokpost zo groot mogelijk is.
De trein.
Alleen voor durvers.
groentje
Berichten: 7272
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Infrabel neemt deel aan de Openbedrijvendag

Bericht door groentje »

Dat klopt. Aan de andere kant heeft dat weinig te maken met de concentratie van de seinhuizen, maar hebben vooral de samensmelting van de LCI's daarop gevolgen. Je kan perfect vanuit Brugge een technicus in De Panne vragen naar een wissel in pakweg Koksijde te gaan kijken, maar als men ook nog eens de technici allemaal bijeen gaat zetten, is voor dringende interventies vaak meer tijd nodig.
Plaats reactie