TV-uitzending
TV-uitzending
Deze zondag (12 december) 20u10 op canvas: Panorama over vertragingen bij de spoorwegen.
De meeste panorama reportages vind ik van hoge kwaliteit, dus hier kijk ik zeker naar uit
De meeste panorama reportages vind ik van hoge kwaliteit, dus hier kijk ik zeker naar uit
Panorama 12/12: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
Eén op drie treinen rijdt niet stipt. Eén op twintig wordt gewoonweg geschrapt. Deze cijfers komen van Test Aankoop. En als je ‘t aan de wachtende mensen op het perron vraagt lijkt het nog veel erger. De spoorwegen, NMBS en Infrabel, erkennen dat er een probleem is en dat het probleem almaar groter wordt.
Panorama vroeg zich af waar het precies fout loopt. Koperdiefstallen? Zelfmoorden? Verouderd materieel? Vallende bladeren, vast gevroren wissels? Te veel reizigers of te weinig capaciteit? Of zit het Belgisch spoorwegennet
gewoon fout in elkaar?
De treinreiziger mort. Dat bleek toen Panorama op de trein ging zitten, als er al plaats was, en op het perron stond, wachtend op een verlate trein. Late treinen, dat is hét probleem. En willen het nu net de spitstreinen zijn, die met het meeste volk op, die vertraging oplopen. Vooral rond bottleneck Brussel.
In een poging het fileprobleem op te lossen tracht de overheid meer mensen op de trein te krijgen. En dat lukt ook. De laatste jaren is het aantal reizigers spectaculair gestegen. Maar of die reizigers altijd even goed bediend worden, is een andere vraag. Zijn de reizigers slachtoffer van de NMBS? Of is de NMBS slachtoffer van haar eigen succes?
Waarom is het zo moeilijk om een schema, dat de spoorwegen zelf opstelden, in de praktijk te laten werken? Waarom kunnen de treinen niet gewoon op tijd rijden? OK, er zijn de koperdiefstallen en de ongelukken. Maar in de meerderheid van de gevallen zijn de spoorwegen, NMBS en Infrabel, verantwoordelijk.
Panorama sprak met reizigers, dekundigen, ombudsman, topmensen van Infrabel, NMBS en NMBS holding.
Zeker zien zou ik zeggen! Hopelijk is de reportage van het niveau zoals het boek SOS NMBS van Paul Huybrechts.
Panorama vroeg zich af waar het precies fout loopt. Koperdiefstallen? Zelfmoorden? Verouderd materieel? Vallende bladeren, vast gevroren wissels? Te veel reizigers of te weinig capaciteit? Of zit het Belgisch spoorwegennet
gewoon fout in elkaar?
De treinreiziger mort. Dat bleek toen Panorama op de trein ging zitten, als er al plaats was, en op het perron stond, wachtend op een verlate trein. Late treinen, dat is hét probleem. En willen het nu net de spitstreinen zijn, die met het meeste volk op, die vertraging oplopen. Vooral rond bottleneck Brussel.
In een poging het fileprobleem op te lossen tracht de overheid meer mensen op de trein te krijgen. En dat lukt ook. De laatste jaren is het aantal reizigers spectaculair gestegen. Maar of die reizigers altijd even goed bediend worden, is een andere vraag. Zijn de reizigers slachtoffer van de NMBS? Of is de NMBS slachtoffer van haar eigen succes?
Waarom is het zo moeilijk om een schema, dat de spoorwegen zelf opstelden, in de praktijk te laten werken? Waarom kunnen de treinen niet gewoon op tijd rijden? OK, er zijn de koperdiefstallen en de ongelukken. Maar in de meerderheid van de gevallen zijn de spoorwegen, NMBS en Infrabel, verantwoordelijk.
Panorama sprak met reizigers, dekundigen, ombudsman, topmensen van Infrabel, NMBS en NMBS holding.
Zeker zien zou ik zeggen! Hopelijk is de reportage van het niveau zoals het boek SOS NMBS van Paul Huybrechts.
Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
Vanavond reportage op Canvas (in Panorama) over de vele treinvertragingen
http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/
mvg, Benoit
http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/
mvg, Benoit
Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
Oei, ik zit dan al op me kot en ik heb geen tv Zou je dat achteraf nog via de site van canvas kunnen bekijken?
Ik heb daarpas eens op de site van het nieuwsblad eens een paar reacties gelezen over het artikel van de vertragingen etc. En ik vind het echt wel triestig/zielig wat sommige mensen zeggen /denken. Als je de vertragingen zo kotsbeu bent, ga dan met de auto é? Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
Ik heb daarpas eens op de site van het nieuwsblad eens een paar reacties gelezen over het artikel van de vertragingen etc. En ik vind het echt wel triestig/zielig wat sommige mensen zeggen /denken. Als je de vertragingen zo kotsbeu bent, ga dan met de auto é? Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
Een arts, budget,...?bobke schreef:Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
Verder kan dit topicje wel op slot, staat reeds in de agenda.
Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen
- Je kunt ze gerust nog eens bekijken op deredactie.be -> videozone -> programma's -> panoramabobke schreef:Oei, ik zit dan al op me kot en ik heb geen tv Zou je dat achteraf nog via de site van canvas kunnen bekijken?
Ik heb daarpas eens op de site van het nieuwsblad eens een paar reacties gelezen over het artikel van de vertragingen etc. En ik vind het echt wel triestig/zielig wat sommige mensen zeggen /denken. Als je de vertragingen zo kotsbeu bent, ga dan met de auto é? Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
- In de weekendeditie van De Standaard van dit weekend, stond er ook een artikel over de vertragingen mét reacties van reizigers, maar die waren allemaal goed onderbouwd en genuanceerd. Kwestie om te vermelden dat er nog reacties bestaan waar je je niet groen en blauw moet aan ergeren;)
- trainfreak
- Berichten: 2627
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
- Locatie: Wettere
Re: TV-uitzending
Idem!Trammist schreef:Ik heb de harde schijf van mijn Belgacom-decoder geprogrammeerd .
Op hetzelfde moment is er natuurlijk Geert Hoste ( ) en De Pappenheimers ( )
Re: TV-uitzending
Ik niet.....weer hetzelfde gezaag voor meer belasting geld en de ingewikkelde splitsing...
Nooit over het on-efficiënt runnen van het overheidsbedrijf en het feit dat zij de splitsing met opzet "zelf " zo ingewikkeld gemaakt hebben.
Nooit over het on-efficiënt runnen van het overheidsbedrijf en het feit dat zij de splitsing met opzet "zelf " zo ingewikkeld gemaakt hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: TV-uitzending
De vertragingen komen doordat het materiaal te oud is en de dienstregeling niet goed is.
Tegen 2013 zijn die 2 zaken aangepakt, maar iets zegt mij dat dat alleen het hem niet gaat doen
Tegen 2013 zijn die 2 zaken aangepakt, maar iets zegt mij dat dat alleen het hem niet gaat doen
- Dieselfreak
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: TV-uitzending
Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.Shrek schreef:De vertragingen komen doordat het materiaal te oud is en de dienstregeling niet goed is.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: TV-uitzending
Die 6 sporen dat lukt perfect met een dienstregeling die er aan aangepast is heDieselfreak schreef:Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.
Al sinds de jaren 50 moet men het daar met 6 sporen doen, maar het is pas met de dienstregelingen van de laatste jaren dat het echt problematisch wordt.
Re: TV-uitzending
Shrek schreef:Die 6 sporen dat lukt perfect met een dienstregeling die er aan aangepast is heDieselfreak schreef:Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.
Al sinds de jaren 50 moet men het daar met 6 sporen doen, maar het is pas met de dienstregelingen van de laatste jaren dat het echt problematisch wordt.
toch ni he, is omda er teveel treinen doorgejaagd worden da het ni meer gaat, t'gaat hier wel over de 2 piekmomenten uiteraard, de vorige 50 jaar reden der minder en VEEL minder treinen he
Re: TV-uitzending
Ik vond het een goeie reportage, er zijn veel dingen gezegd die juist waren zoals onder andere
-te snelle groei van reizigers en het onderschatten ervan in het verleden
-jaren weinig naar de spoorwegen gekeken, wegverkeer kreeeg meer geld, dragen daar nu de gevolgen van, zowel aantal sporen als het materieel
-NZ verbinding was in diene tijd te weinig ambitieus, en vandaag de dag daar sporen bijleggen in hartje brussel is ni zo evident
-men houd nog steeds vast da alle treinen EN naar brussel moeten rijden EN zelfs door die NZ verbinding
Dat zijn al een hoop elementen samen die zorgen voor de dagelijkse vertragingen.
-te snelle groei van reizigers en het onderschatten ervan in het verleden
-jaren weinig naar de spoorwegen gekeken, wegverkeer kreeeg meer geld, dragen daar nu de gevolgen van, zowel aantal sporen als het materieel
-NZ verbinding was in diene tijd te weinig ambitieus, en vandaag de dag daar sporen bijleggen in hartje brussel is ni zo evident
-men houd nog steeds vast da alle treinen EN naar brussel moeten rijden EN zelfs door die NZ verbinding
Dat zijn al een hoop elementen samen die zorgen voor de dagelijkse vertragingen.