TV-uitzending

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

TV-uitzending

Bericht door Shrek »

Deze zondag (12 december) 20u10 op canvas: Panorama over vertragingen bij de spoorwegen.

De meeste panorama reportages vind ik van hoge kwaliteit, dus hier kijk ik zeker naar uit :)
Bimmer

Panorama 12/12: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

Bericht door Bimmer »

Eén op drie treinen rijdt niet stipt. Eén op twintig wordt gewoonweg geschrapt. Deze cijfers komen van Test Aankoop. En als je ‘t aan de wachtende mensen op het perron vraagt lijkt het nog veel erger. De spoorwegen, NMBS en Infrabel, erkennen dat er een probleem is en dat het probleem almaar groter wordt.
Panorama vroeg zich af waar het precies fout loopt. Koperdiefstallen? Zelfmoorden? Verouderd materieel? Vallende bladeren, vast gevroren wissels? Te veel reizigers of te weinig capaciteit? Of zit het Belgisch spoorwegennet
gewoon fout in elkaar?

De treinreiziger mort. Dat bleek toen Panorama op de trein ging zitten, als er al plaats was, en op het perron stond, wachtend op een verlate trein. Late treinen, dat is hét probleem. En willen het nu net de spitstreinen zijn, die met het meeste volk op, die vertraging oplopen. Vooral rond bottleneck Brussel.

In een poging het fileprobleem op te lossen tracht de overheid meer mensen op de trein te krijgen. En dat lukt ook. De laatste jaren is het aantal reizigers spectaculair gestegen. Maar of die reizigers altijd even goed bediend worden, is een andere vraag. Zijn de reizigers slachtoffer van de NMBS? Of is de NMBS slachtoffer van haar eigen succes?

Waarom is het zo moeilijk om een schema, dat de spoorwegen zelf opstelden, in de praktijk te laten werken? Waarom kunnen de treinen niet gewoon op tijd rijden? OK, er zijn de koperdiefstallen en de ongelukken. Maar in de meerderheid van de gevallen zijn de spoorwegen, NMBS en Infrabel, verantwoordelijk.

Panorama sprak met reizigers, dekundigen, ombudsman, topmensen van Infrabel, NMBS en NMBS holding.


Zeker zien zou ik zeggen! Hopelijk is de reportage van het niveau zoals het boek SOS NMBS van Paul Huybrechts.
benoit
Berichten: 147
Lid geworden op: 09 okt 2010, 15:25

Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

Bericht door benoit »

Vanavond reportage op Canvas (in Panorama) over de vele treinvertragingen
http://actua.canvas.be/category/panorama/deze-week/

mvg, Benoit
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

Bericht door bobke »

Oei, ik zit dan al op me kot en ik heb geen tv :( Zou je dat achteraf nog via de site van canvas kunnen bekijken?
Ik heb daarpas eens op de site van het nieuwsblad eens een paar reacties gelezen over het artikel van de vertragingen etc. En ik vind het echt wel triestig/zielig wat sommige mensen zeggen /denken. Als je de vertragingen zo kotsbeu bent, ga dan met de auto é? Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

Bericht door kika »

bobke schreef:Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
Een arts, budget,...?
Verder kan dit topicje wel op slot, staat reeds in de agenda.
Reuel

Re: Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen

Bericht door Reuel »

bobke schreef:Oei, ik zit dan al op me kot en ik heb geen tv :( Zou je dat achteraf nog via de site van canvas kunnen bekijken?
Ik heb daarpas eens op de site van het nieuwsblad eens een paar reacties gelezen over het artikel van de vertragingen etc. En ik vind het echt wel triestig/zielig wat sommige mensen zeggen /denken. Als je de vertragingen zo kotsbeu bent, ga dan met de auto é? Wat houd je tegen om de auto te nemen? dat is mijn mening alvast
- Je kunt ze gerust nog eens bekijken op deredactie.be -> videozone -> programma's -> panorama

- In de weekendeditie van De Standaard van dit weekend, stond er ook een artikel over de vertragingen mét reacties van reizigers, maar die waren allemaal goed onderbouwd en genuanceerd. Kwestie om te vermelden dat er nog reacties bestaan waar je je niet groen en blauw moet aan ergeren;)
Trammist

Re: TV-uitzending

Bericht door Trammist »

Ik heb de harde schijf van mijn Belgacom-decoder geprogrammeerd :) .
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: TV-uitzending

Bericht door trainfreak »

Trammist schreef:Ik heb de harde schijf van mijn Belgacom-decoder geprogrammeerd :) .
Idem!
Op hetzelfde moment is er natuurlijk Geert Hoste ( :roll: ) en De Pappenheimers ( :D ) :twisted:
dentheo
Berichten: 8175
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TV-uitzending

Bericht door dentheo »

Ik niet.....weer hetzelfde gezaag voor meer belasting geld en de ingewikkelde splitsing...

Nooit over het on-efficiënt runnen van het overheidsbedrijf en het feit dat zij de splitsing met opzet "zelf " zo ingewikkeld gemaakt hebben.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TV-uitzending

Bericht door Shrek »

De vertragingen komen doordat het materiaal te oud is en de dienstregeling niet goed is.
Tegen 2013 zijn die 2 zaken aangepakt, maar iets zegt mij dat dat alleen het hem niet gaat doen :roll:
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: TV-uitzending

Bericht door Dieselfreak »

Shrek schreef:De vertragingen komen doordat het materiaal te oud is en de dienstregeling niet goed is.
Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: TV-uitzending

Bericht door Robin »

descheenmaker over de NMBS: je kan het vergelijken met 10miljoen schoonmoeders :mrgreen:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: TV-uitzending

Bericht door Shrek »

Dieselfreak schreef:Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.
Die 6 sporen dat lukt perfect met een dienstregeling die er aan aangepast is he :wink:
Al sinds de jaren 50 moet men het daar met 6 sporen doen, maar het is pas met de dienstregelingen van de laatste jaren dat het echt problematisch wordt.
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: TV-uitzending

Bericht door 2012 »

Shrek schreef:
Dieselfreak schreef:Da's niet het enige. Ook door te veel reizigers, werd gezegd in het programma. Nog een probleem: in Brussel-Zuid zijn er 22 sporen, in Brussel-Centraal maar zes. Een ware trechter dus, die zoveel treinen tegelijk niet kan verwerken.
Die 6 sporen dat lukt perfect met een dienstregeling die er aan aangepast is he :wink:
Al sinds de jaren 50 moet men het daar met 6 sporen doen, maar het is pas met de dienstregelingen van de laatste jaren dat het echt problematisch wordt.

toch ni he, is omda er teveel treinen doorgejaagd worden da het ni meer gaat, t'gaat hier wel over de 2 piekmomenten uiteraard, de vorige 50 jaar reden der minder en VEEL minder treinen he
2012
Berichten: 516
Lid geworden op: 18 aug 2006, 22:22
Locatie: Deinze
Contacteer:

Re: TV-uitzending

Bericht door 2012 »

Ik vond het een goeie reportage, er zijn veel dingen gezegd die juist waren zoals onder andere
-te snelle groei van reizigers en het onderschatten ervan in het verleden
-jaren weinig naar de spoorwegen gekeken, wegverkeer kreeeg meer geld, dragen daar nu de gevolgen van, zowel aantal sporen als het materieel
-NZ verbinding was in diene tijd te weinig ambitieus, en vandaag de dag daar sporen bijleggen in hartje brussel is ni zo evident
-men houd nog steeds vast da alle treinen EN naar brussel moeten rijden EN zelfs door die NZ verbinding

Dat zijn al een hoop elementen samen die zorgen voor de dagelijkse vertragingen.
Plaats reactie