TV-uitzending

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Stef
Berichten: 1433
Lid geworden op: 28 okt 2009, 13:53
Locatie: FSN

Re: TV-uitzending

Bericht door Stef »

In de reportage was zelf te zien hoe ze van Antwerpen-Centraal naar Antwerpen Schijnpoort elke ochtend per taxi worden gebracht.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TV-uitzending

Bericht door groentje »

Daar is inderdaad geen rechtstreekse, snelle treinverbinding :mrgreen:
Robin
Berichten: 2533
Lid geworden op: 28 mar 2007, 10:04
Locatie: Schoten

Re: TV-uitzending

Bericht door Robin »

Voor de goederen is er in Noorderdokken ook een pendel voorzien die de bestuurders naar het TCT brengt :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TV-uitzending

Bericht door Steven »

Stef schreef:In de reportage was zelf te zien hoe ze van Antwerpen-Centraal naar Antwerpen Schijnpoort elke ochtend per taxi worden gebracht.
Dat zijn vaste contracten en dat is geen taxi in dezelfde context zoals een prive persoon dat kent. De ritten zijn vooraf vastgelegd voor een heel jaar en er is dus een schema voorzien. Voor de spoorweg is dit een externe kost en vandaar dat men dit is gaan uitbesteden.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: TV-uitzending

Bericht door jotie »

Het was op zich wel een interessante reportage, maar zoveel heb ik nu ook weer niet bijgeleerd. Wat ik wel positief vond, was de openheid waarmee de toplui over de problemen spraken. Het zou alleen fijn zijn mochten de woordvoerders van de verschillende entiteiten ook eindelijk eens een spreekrecht krijgen. Nu is het nog al te vaak zo dat wanneer een woordvoerder 's ochtends op de radio stelt dat er 'enkele lichte vertragingen' zijn, je alvast een uur extra mag incalculeren op je bestemming te geraken.

Tegelijk heeft men met die reportage ook een kans gemist. Oproepen tot geduld is een beetje flauw als daar niet concreets tegenover staat. Ik heb alle begrip voor de complexiteit van de dienstregeling, maar geduldig wachten op beterschap die er misschien uiteindelijk toch niet komt (door treinen te schrappen kan je natuurlijk een performanter netwerk creëren, maar of de reiziger daar mee gediend is?), komt mij eerder voor als een oproep tot berusting, en dat ben ik nog niet zinnens om te doen. Men had dit moment evenwel kunnen aangrijpen om écht een stap naar de reizigers te zetten, door bijvoorbeeld aan te kondigen dat de dienstregeling van 2013 er een zou worden die een resultaat is van een samenwerking tussen de spoorbedrijven én de reizigers(verenigingen). Met andere woorden: zeg tegen de reiziger dat het inderdaad complex is, en dat ze geduld moeten hebben, maar betrek die reizigers dan ook direct bij het beleid door hen de kans te geven input te leveren. Dat zou een constructief project zijn, nu blijft het veel te vrijblijvend.

Ten derde, en daar sluit ik mee af, geeft het ook geen pas om reizigers geduld te vragen, maar ze ondertussen wel het geld uit hun portefeuille te pikken door balieboetes en de afschaffing van interessante tariefformules. Als ik moet wachten op een betere service, mag de NMBS ook wachten op meer centen.
Dietrich

Re: TV-uitzending

Bericht door Dietrich »

Ik ben akkoord met het vragen van de mening van de reizigers, maar ik zou hier toch ook mee opletten.

Vandaag de dag rijden zoveel IC's, IR's, CR's en P-treinen door Brussel, omdat de meesten daar moeten zijn. Ik vrees dat dat in de toekomst niet meer zo evident zal zijn.

Men wilt tabula rasa in 2013 en de verbindingen anders maken, zodat een vertraging in het oosten niet nog meer veroorzaakt in het westen. Dus ofwel leid je ze rond het grootste zwaartepunt (Brussel) ofwel verknip je ze. Voor dat laatste vrees ik dat het niet voor alles te doen zal zijn, gezien beperkte keermogelijkheden in bvb Brussel-Noord.

Dus ongetwijfeld gaan er hopen relaties geen rechtstreekse aansluiting meer geven op Brussel-Zuid, -Centraal en/of -Noord. En wat willen velen nu juist...? Een rechtstreekse trein tot één van die stations. (Voor sommigen is dat al niet genoeg, getuige de P 7906 uit Kortrijk die een groot station als Denderleeuw overslaat om sneller in de NZV te staan.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TV-uitzending

Bericht door Steven »

laat ons een onderscheid maken tussen wat we willen en tussen wat mogelijk is. Ik ben een voorstander om verbindingen te verknippen onder de voorwaarden dat je de frequentie ook kan verhogen zodat uiteindelijk de overstap niet als schadelijk moet worden beschouwd. Heden ten dagen zijn er in het huidige IC/IR plan zoveel verbindingen die alle 10 km bijna wel ergens anders een verbinding kruisen dat dit niet anders kan als vertraging leveren. Haal de helft van die kruisingen weg door relaties logischer te maken rekening houdend met de infra en de kans op vertraging zal al veel lager zijn.
dentheo
Berichten: 8174
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: TV-uitzending

Bericht door dentheo »

Ik meen dat men gewoon "minder" treinen moet inleggen.

Nu kun je daar als politieker en gebruiker hard over roepen, maar ik denk dat er nu genoeg bewezen is dat het niet kan met de huidige organisatie van personeel (teveel wisselingen van machinist en/of TBG ?) de huidige techniek, maar ook de infrastructuur ( lijnen die bv.kruisingsvrij in stations komen).

.....dus treinen knippen om redelijk op tijd te rijden.
Als je dat niet accepteert dan maar rijden met vertragingen.
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TV-uitzending

Bericht door groentje »

Dentheo, je hebt gelijk dat met de huidige organisatie van personeel, materieel en infrastructuur er niet veel meer mogelijk is. Maar net daar is er nog heel erg veel ruimte tot verbetering. Zelfs met treinen die naar Brussel blijven rijden.
Maar niet alle reizigers die nu door Brussel rijden, moeten ook in Brussel zijn. Omdat er echter vaak geen of geen waardig alternatief is, blijven ze de treinen door de NZV nemen. Terwijl iemand die uit Jette naar de luchthaven moet, in principe niets te zoeken heeft in Brussel-Noord, of iemand die van Leuven naar Gent wil, met een echte IC via Mechelen eigenlijk sneller zou kunnen reizen dan nu via Brussel. Het probleem is, noch die trein van Jette richting Schaarbeek en de luchthaven/Leuven, noch de IC Leuven-Gent via Mechelen bestaat vandaag. En dus blijft iedereen de trein nemen naar Brussel. Terwijl met een beter aanbod elders, de druk op de treinen in de NZV zou kunnen verlicht worden.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TV-uitzending

Bericht door Steven »

inderdaad alle studenten voor gent uit het oosten gaan altijd door Brussel en de student uit gent en Brugge die in Leuven studeren gaan ook al door brussel daar waar die perfect via Mechelen kunnen en zo zijn er nog wel heel wat andere verbindingen die Brussel kunnen ontlasten.
Wie vanuit het Antwerpse naar de Ardennen wil is nog steeds het snelste via Brussel waar dat niet logisch is.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TV-uitzending

Bericht door groentje »

Antwerpen-Ardennen passeert toch gewoon via Brussel? Al zou het wel via lijn 161 kunnen vanaf Schaarbeek.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22511
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: TV-uitzending

Bericht door Steven »

groentje schreef:Antwerpen-Ardennen passeert toch gewoon via Brussel? Al zou het wel via lijn 161 kunnen vanaf Schaarbeek.
Als je via Namen wil lijkt het vrij logisch maar de meeste mensen die richting Luik zo naar Spa willen doen dit in de meeste gevallen ook via Brussel omdat het nog steeds sneller is dan de trein Antwerpen Luik en daar over te stappen.
groentje
Berichten: 7278
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: TV-uitzending

Bericht door groentje »

Terwijl het sneller is via Leuven (als je de non-aansluiting daar haalt).
LML
Berichten: 1391
Lid geworden op: 07 mar 2009, 17:55
Locatie: LML

Re: TV-uitzending

Bericht door LML »

We zijn hier fameus off-topic aan het gaan, maar toch nog een ander voorbeeld:

Tussen Kerst en Nieuw wil ik graag met het hele gezin 'ns naar Aken of Keulen de Kerstsfeer gaan opsnuiven. Weet je hoe ze ons sturen met de trein: naar Antwerpen-Brussel-Leuven-Luik-Aken. Dat kan toch ook (mits goede aansluitingen die er nu spijtig genoeg niet zijn) via Hasselt-Luik? Waarom sturen ze ons persé via Antwerpen en Brussel voor een dagje Aken of Keulen? Waarschijnlijk: "Neem de HST, meneer, dat is sneller..." Duh... :x Ja, o.k., sneller wel, maar de afstand...?

Zoals hierboven al verschillende keren vermeld is: alles naar en door Brussel (NZV)...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
kika
Berichten: 2859
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: TV-uitzending

Bericht door kika »

LML schreef:Weet je hoe ze ons sturen met de trein: naar Antwerpen-Brussel-Leuven-Luik-Aken. Dat kan toch ook (mits goede aansluitingen die er nu spijtig genoeg niet zijn) via Hasselt-Luik? Waarom sturen ze ons persé via Antwerpen en Brussel voor een dagje Aken of Keulen? Waarschijnlijk: "Neem de HST, meneer, dat is sneller..." Duh... :x Ja, o.k., sneller wel, maar de afstand...?
Oh, ze willen een HST voor jullie in Leuven laten stoppen? Misschien moet je jezelf even melden bij het 'BV in de trein topic' :wink:

Ik herinner me nog vaag dat begin jaren negentig ik met de rechtstreekse trein tussen Antwerpen en Luik reisde (via Hasselt zeker?), maar ik kan me niet meer herinneren of dat was zodat ik minder vaak moest overstappen, dat de overstaptijd erg langs was of omdat er in die tijd de directe trein nog niet zo slecht was als nu? Misschien is dat wel de 'oplossing' om te (kunnen) verknippen: of een niet zo snelle rechtstreekse trein of lang moeten wachten op je overstap in/naar het Brusselse? Dus concentreren op goede aansluiting in de periferie (Gent, Luik, Namen...) maar niet naar de treinen van/naar Brussel kijken.
Plaats reactie