Stoomfestival 2011

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
Gebruikersavatar
Tim
Berichten: 1216
Lid geworden op: 31 jan 2006, 22:29

Stoomfestival 2011

Bericht door Tim »

Stoomfestival 2011 – Thema 25 jaar Stoomcentrum

Tijdens het weekend van 30 april en 1 mei organiseert de VZW Stoomcentrum Maldegem (http://www.stoomcentrum.be) haar bekende jaarlijkse stoomtreinenfestival. Deze editie staat volledig in het teken van het 25 jarig bestaan van de vereniging.

Het Stoomcentrum beschikt vanaf dit jaar over 3 rijvaardige stoomlocomotieven, op het festival aangevuld met 3 bezoekende machines. Stoomlocomotief “Bebert”, gebouwd in Luik in 1926, is de eerste Belgische loc die het Stoomcentrum op de sporen brengt. Na een restauratie die bijna 3 jaar in beslag nam zal ze opnieuw in al haar glorie te bewonderen zijn. Een knap staaltje van de vrijwilligers en het perfecte verjaardagsgeschenk!
Het budgetvriendelijk evenement kan zonder reservatie worden bezocht.
De Stoomlocomotieven vervoeren de reizigers in historische rijtuigen in pluchen zetels of op houten banken.

Zelden krijgt U de kans om meerdere stoomlocomotieven tegelijk aan het werk te zien, op 30 april en 1 mei kan het in het station van Maldegem!

Kom per (Stoom)trein naar het evenement
Vanuit Brussel komt een unieke stoomlocomotief van het type P8 naar Maldegem. 168 locomotieven van dit type werden door Pruisen aan België geleverd, als herstelbetaling van de schade van de Eerste Wereldoorlog. Deze locomotieven sleepten ooit door het ganse land sneltreinen. Eigenaar TSP organiseert een rechtstreekse trein Brussel – Maldegem met diverse haltes opstapmogelijkheden onderweg. Reservatie is verplicht en kan via http://www.pfttsp.be

Smalspoor
Speciaal is de aanwezigheid van smalspoor op dezelfde site!!! Op dit mijnspoor van 60cm breed komen voor de gelegenheid 2 stoomlocs in bedrijf uit Groot-Brittannië!!! Deze rijden met open rijtuigjes doorlopend op de smalspoorlijn richting Donk, tot jolijt van de kinderen.

Randactiviteiten
in Eeklo en Maldegem, beide eindpunten van de stoomspoorlijn, wordt een kleine spoorbeurs georganiseerd: boeken- en videostands, modelbanen, werkende mini-stoomtreintjes… Uiteraard wordt het Stoomfestival gekruid met cateringstands, het eigen Stoombier, oldtimer voertuigen, stationaire machines, stoomwalsen en stoomtractoren.

INFO:
De stoomtrein rijdt niet alleen tijdens het Stoomfestival, maar ook elke zon-en feestdag van 1 mei tot eind september
Voor info : bel (050) 71.68.52, raadpleeg http://www.stoomcentrum.be of mail info@stoomcentrum.be
PERSINFO EN FOTO’s via Jason_van_landschoot@skynet.be - 0473/88.15.23
Marschie

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door Marschie »

Thanks for the info!
Kga dat zeker noteren :)
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

Marschie schreef:Thanks for the info!
Kga dat zeker noteren :)
Even zeggen dat het TSP ook een speciale stoom- en dieseltrein inlegt met verschillende haltes!
Onder andere Aalst, Wetteren en Gent-Dampoort..
Marschie

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door Marschie »

Hoeveel zou het kosten als ik opstap in Gent-Dampoort?
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

Marschie schreef:Hoeveel zou het kosten als ik opstap in Gent-Dampoort?
Zie de TSP nieuwigheden op dit forum onder de rubriek 'historisch materieel'.

Directe link naar de PDF: http://home.scarlet.be/bibke/TSP/TSP_be ... 202011.pdf
Marschie

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door Marschie »

trainfreak schreef:
Marschie schreef:Hoeveel zou het kosten als ik opstap in Gent-Dampoort?
Zie de TSP nieuwigheden op dit forum onder de rubriek 'historisch materieel'.

Directe link naar de PDF: http://home.scarlet.be/bibke/TSP/TSP_be ... 202011.pdf
Thanks :)
Ik lees ook net dat er een samenkomst gaat zijn van oldtimer voertuigen, nu twijfel ik of ik niet met mijn VW T1 zou gaan :p
mbu369

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door mbu369 »

het programma ziet er zeer goed uit , ik zal er twee dagen zijn.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

mbu369 schreef:het programma ziet er zeer goed uit , ik zal er twee dagen zijn.
Ik normaal ook.
2 dagen achter de 64 'jagen' (het is dan alweer een jaar geleden dat er nog eens een stoomtrein door Wetteren kwam!)
PM_36
Berichten: 29
Lid geworden op: 25 jul 2007, 14:23

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door PM_36 »

ik heb ondertussen het inschrijvingsformulier online geplaatst op onze website. :wink:

http://www.pfttsp.be/index.php?option=c ... &Itemid=68
etoile du nord
Berichten: 552
Lid geworden op: 03 nov 2007, 22:18
Locatie: Zingem ( Kruisem )
Contacteer:

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door etoile du nord »

Afbeelding Echt tijd om de mooie affiche te plaatsen !
Ik kom zondag 1 mei per TSP-trein vanuit Denderleeuw
Afbeelding
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

Ik ga proberen om twee dagen te komen, maar ik kan niets beloven :oops:
Zaterdag zijn er ook ontroestingsritten op L82, voor een keer dat daar iets deftigs rijdt wil ik dat zeker niet missen!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2066
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door Dieselfreak »

Tim schreef:Stoomfestival 2011 – Thema 25 jaar Stoomcentrum

Tijdens het weekend van 30 april en 1 mei organiseert de VZW Stoomcentrum Maldegem (http://www.stoomcentrum.be) haar bekende jaarlijkse stoomtreinenfestival. Deze editie staat volledig in het teken van het 25 jarig bestaan van de vereniging.

Het Stoomcentrum beschikt vanaf dit jaar over 3 rijvaardige stoomlocomotieven, op het festival aangevuld met 3 bezoekende machines. Stoomlocomotief “Bebert”, gebouwd in Luik in 1926, is de eerste Belgische loc die het Stoomcentrum op de sporen brengt. Na een restauratie die bijna 3 jaar in beslag nam zal ze opnieuw in al haar glorie te bewonderen zijn. Een knap staaltje van de vrijwilligers en het perfecte verjaardagsgeschenk!
Ik heb me vrijdag ingeschreven voor dit evenement, ik kom op zaterdag 30 april en neem om 10 uur 40 in Gent-Dampoort de stoomtrein naar Maldegem. Kan ik over enkele dagen het ticket in mijn brievenbus verwachten?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

De tickets van de TSP treinen worden meestal de week ervoor opgestuurd.
Je tickets zouden rond maandag-woensdag in de bus moeten vallen.

Als je tegen vrijdag nog niets hebt gehad kan je altijd je bevestigingsmail en betalingsbewijs afdrukken als bewijs :wink:
luigi
Berichten: 93
Lid geworden op: 23 feb 2010, 03:53
Locatie: Lebbeke
Contacteer:

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door luigi »

trainfreak schreef:De tickets van de TSP treinen worden meestal de week ervoor opgestuurd.
Je tickets zouden rond maandag-woensdag in de bus moeten vallen.

Als je tegen vrijdag nog niets hebt gehad kan je altijd je bevestigingsmail en betalingsbewijs afrukken als bewijs :wink:
Ik hoop dat je "afdrukken" bedoelde?

Het is in ieder geval zo, dat wanneer je je tickets niet op tijd ontvangen hebt, maar wel op tijd betaald, Dan kan je sowieso mee omdat je aanwezigheid gecontroleerd wordt aan de hand van een lijst van personen die betaald hebben. Dus, heb je betaald, dan is je plaats verzekerd.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2627
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Stoomfestival 2011

Bericht door trainfreak »

luigi schreef:
trainfreak schreef:De tickets van de TSP treinen worden meestal de week ervoor opgestuurd.
Je tickets zouden rond maandag-woensdag in de bus moeten vallen.

Als je tegen vrijdag nog niets hebt gehad kan je altijd je bevestigingsmail en betalingsbewijs afrukken als bewijs :wink:
Ik hoop dat je "afdrukken" bedoelde?

Het is in ieder geval zo, dat wanneer je je tickets niet op tijd ontvangen hebt, maar wel op tijd betaald, Dan kan je sowieso mee omdat je aanwezigheid gecontroleerd wordt aan de hand van een lijst van personen die betaald hebben. Dus, heb je betaald, dan is je plaats verzekerd.
Haha ja inderdaad!
Het was al laat en ik was best wel moe gisteren...
Plaats reactie