Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtrein

Aankondigingen van evenementen, afspraken en meetings.
martin

Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtrein

Bericht door martin »

Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtrein Goes Borsele

“Bij het tractiegebouw wordt druk gewerkt om de stoomlocomotieven in alle soorten en maten klaar te krijgen voor de dienst.
Terwijl de eerste stoomlocomotief vanuit het “depot” richting haar trein vertrekt laden twee landarbeiders op een naastgelegen veld de eerste boomstam van die dag op hun raamzaag. Over de keien hoort men een paard en wagen aankomen, op weg naar de weegbrug om daar zijn lading te laten wegen. Even stopt het geluid omdat de man op de bok zijn paard en wagen in de berm tot stilstand brengt, angstig kijkt hij naar de grote zware stoomtrekker die vanuit de andere richting op hem afkomt…..”


Deze sfeer wil de SGB oproepen tijdens haar jaarlijks terugkerend evenement Sporen naar het Verleden, dit jaar in het teken van haar 40 jarig jubileum en speciaal voor deze gelegenheid heeft de SGB vier gasten uitgenodigd op haar sporen:

Het spoorwegmuseum zal aanwezig zijn met haar fraai gerestaureerde treinstel Plan U 114, bouwjaar 1960. Afbeelding
foto: P. Lengkeek

Wat stoom betreft heeft de SGB dit jaar twee locomotieven uitgenodigd die niet vreemd zijn in het Zeeuwse. De MBS uit Haaksbergen zal aanwezig zijn met hun twee assige Cockerill uit 1926. Deze locomotief heeft voor haar museumcarrière altijd dienst gedaan bij de firma Zuid-Chemie in Sas van Gent. Voor het eerst sinds 1969 zal zij weer goederenwagens trekken door Zeeland! Afbeelding foto: G. Brefeld

De tweede locomotief die de SGB zal verwelkomen is de TSP 64.169, een locomotief van de serie P8. Van dit type locomotieven is na de Eerste Wereldoorlog een groot aantal machines als vergoeding aan België overgedragen hier werden ze in de reeks 64 ondergebracht. In deze hoedanigheid kwamen de machines met goederentreinen tot diep in Zeeuws Vlaanderen. Met deze twee stoomgasten wordt dan ook het vroegere spoorvervoer in dit gedeelte van Zeeland goed weergegeven.
De 64.169 zal samen met een bijpassende stam rijtuigen te bewonderen zijn tussen Goes en Hoedekenskerke. Het is overigens voor het eerst dat de SGB een buitenlandse club op haar sporen zal verwelkomen. Afbeelding foto: R. van Meer

De laatste spoorgast die we zullen verwelkomen op het terrein in Goes houden we nog even geheim. Om hier op het forum een tipje van de sluier op te lichten: Deze gast komt zeer goed tot zijn recht in het tijdsbeeld dat de SGB probeert op te roepen. Ondanks dat ze aardig wat plek inneemt is ze daarom een zeer welkome gast.....

Uiteraard zal ook het materieel van de SGB zelf van stal gehaald worden en worden ingezet op de spoorlijn en het terrein in Goes.

Op het museumterrein in Goes bruist het van de activiteiten. Jong en oud kunnen de ogen uitkijken. Rangerende treinen, stoomtrekkers (ware grootte en schaalmodellen), een stoomwals en een oude raamzaag aangedreven door een historische dieselmotor zijn de eyecatchers op het terrein. U waant zich echt even terug in de jaren 30 van de vorige eeuw.
Afbeelding
foto's: E. Schipper

Handig om te weten:
- Van 17 tot en met 20 mei 2012, elke dag open van 10.00-18.00 uur
- Ingang museumterrein en vertrek treinen: Albert Plesmanweg 23, Goes (Zie Contact & route).
- Dagkaart voor toegang terrein en treinen: Volwassenen (13+) € 15,-, kinderen (4-12) €7,50
- Onze normale tarieven en normale kortingsregelingen zijn deze dagen niet geldig
- Programmawijzigingen door onvoorziene omstandigheden voorbehouden

Kijk voor verdere informatie zoals de dienstregeling voor de 4 dagen op

http://www.destoomtrein.nl en ga in het menu naar evenementen
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door trainfreak »

Dit is zeker iets om te volgen!
Ik ben daar al enkele keren geweest en ik heb nog nooit spijt gehad van mijn bezoekjes!
Je waant je daar echt terug in de vorige eeuw, en alle medewerkers doen hun best om er zo authentiek mogelijk uit te zien.
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door The_Knitter »

En voor de reizigers die in stijl naar de SGB willen, dit jaar rijdt de SSN een stoomrit van Rotterdam naar Goes met de 01 1075, inbegrepen de toegang tot het museumterrein en dagkaart voor de ritten.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door trainfreak »

The_Knitter schreef:En voor de reizigers die in stijl naar de SGB willen, dit jaar rijdt de SSN een stoomrit van Rotterdam naar Goes met de 01 1075, inbegrepen de toegang tot het museumterrein en dagkaart voor de ritten.
Hee, nu is er geen verrassing meer :wink:
Ralph
Berichten: 30
Lid geworden op: 14 feb 2011, 18:48
Locatie: Roosendaal (NL)
Contacteer:

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door Ralph »

Dat de SSN zou komen was geen verassing. Was op hun eigen site al bekend gemaakt geloof ik, en kon je al voor de rit intekenen geloof ik ook. Moest ik eens opzoeken....

Ralph.
Er is maar 1 moment om op tijd te komen. Anders ben je te vroeg of te laat.
Lukas
Berichten: 1669
Lid geworden op: 01 feb 2006, 21:44
Locatie: Rotselaar L 35

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door Lukas »

Hoi,

Je kan ook vanuit Gent Zuid naar Goes en dit met de bus van Connexion.De totale duur van het traject is 1u20.Onderweg kan je de spoorinstallaties van Gent Zeehaven bekijken.De prijs hiervoor is 13 Euro voor een heen en terugrit en dit voor 2 personen.

Uiteraard is dit een suggestie.

Lukas
Leve HLR 73,74 EN 82!!
Leve de M6 rijtuigen!!
De TRAXX is de MAX !!
LEVE HLD 62+63 En de HLD 52,53 EN 54!!
LEVE DE DESIRO!!
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door martin »

Ondetussen is ook onze flyer uitgekomen:
Afbeelding Groeten,

Martin

P.S. voor iedereen die op de hoogte wil blijven van de algemene ontwikkelingen bij de SGB kan ons sinds kort ook volgen op facebook:

http://www.facebook.com/StoomtreinGoesBorsele
The_Knitter
Berichten: 587
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:33
Locatie: Zwijndrecht NEDERLAND

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door The_Knitter »

Ralph schreef:Dat de SSN zou komen was geen verassing. Was op hun eigen site al bekend gemaakt geloof ik, en kon je al voor de rit intekenen geloof ik ook. Moest ik eens opzoeken....

Ralph.
Inderdaad geen verrassing, je kan via stoomstichting.nl gewoon inschrijven voor deze rit.
Ik weet als het goed is de verrassing al :mrgreen:
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door martin »

Om even terug te komen op Sporen naar het Verleden:

Tussen Goes en 's Gravenpolder en tussen 's Gravenpolder en Hoedekenskerke (goederen) zullen gedurende het evenement goederentreinen rijden. Denk hierbij niet aan hele slepen wagens, het zal gaan om korte buurtgoederentreintjes zoals die op een lijntje als de onze voorgekomen kunnen hebben.

De dienstregeling van deze goederentreinen zal voor het publiek beschikbaar zijn en kan afgehaald worden bij ons tractiegebouw.

Groeten,

Martin

P.S. de organisatie behoudt zich het recht goederentreinen uit te laten vallen als dit om voorkomende redenen nodig blijkt te zijn (b.v. grote vertragingen)
Thieskes

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door Thieskes »

Jammer dat de dienstregeling van de goederentreinen niet digitaal ergens beschikbaar wordt gemaakt. Nu moet je dus eerst naar het museumterrein om te kijken hoelaat de goederentreinen rijden. Als je dat gekeken en uitgedokterd hebt ben je mogelijk al te laat om op sommige plekken nog een foto te kunnen gaan maken.

Bijvoorbeeld bij Terug naar Toen bij de VSM wordt een volledige dienstregeling online gezet van alle treinen. Bezoekers kunnen dan voor zichzelf een planning maken wanneer een bezoekje brengen aan het museumterrein het beste te combineren is met het fotograferen van bepaalde (vroege of late) treinen.
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door martin »

Hele vroege of late treinen rijden wij zoiezo niet. De treinenloop vindt op 1 leeg materieelslag na volledig plaats tussen de eerste en de laatste gepubliceerde personentrein. Eem richtlijn is dus altijd gewoon te vinden op http://www.destoomtrein.nl.

Wij hebben een aantal jaren onze volledige dienstregeling gepubliceerd. Door fotografen werd hie grif gebruik van gemaakt en ze stonden goed vertegenwoordigd langs de lijn. Helaas maakt het gros van die fotografen alleen niet de keuze om daarna ook nog naar ons terrein te komen. Er zijn op meerdere plekken al vele discussies over gevoerd maar feit blijft dat wij als clubs onze evenementen niet van lucht kunnen financieren. Er zal geld in de lade moeten komen om dit soort evenementen te kunnen blijven organiseren. Dat is dan ook de reden dat wij graag de mensen aanzetten (o.a. Op deze manier) ons terrein en daarmee het evenement te bezoeken.

Groeten,

Martin
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door martin »

Ach ik heb er niks op tegen dat mensen er voor kiezen een hele dag foto's te maken langs de lijn. Op een bepaalde manier natuurlijk ook een compliment omdat men er mee laat zien dat ze datgene waar je als club bloed zweet en tranen in hebt zitten graag zien.
Echter moet men zich wel terdege blijven beseffen dat wij een evenement niet organiseren voor deze fotografen maar voor betalende reizigers.

Bibke, als vrijwilliger bij de TSP zal jij kunnen beamen dat clubs elk jaar weer met explosief toegenomen kosten worden geconfronteerd, dat geld zullen we ergens moeten verdienen.

Groeten en hopelijk tot ziens volgende week,

Martin
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2954
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door Bibke »

Inderdaad,

Elke euro moet meerdere keren gedraaid worden en we moeten tevens van alles bedenken om geld in het latje te krijgen.
Daarbij moet ik zelf veel investeren in tijd (ik heb ook nog vrouw en kinderen die mijn aandacht wensen/verdienen), diesel (om ritten te verzorgen (zowel rijden als commentaar geven) op onze lijn = voor mij 300 km heen en weer, om te gaan restaureren/onderhouden, om hulp te bieden bij evenementen), en dit alles zonder enige tussenkomst.
Maar er zijn ook nog mensen die materieel kopen om bij het TSP in te brengen. Die brengen nog veel meer persoonlijk in.

Ja, elke hobby kost geld maar als mensen dan komen profiteren dan begin je als vrijwilliger te denken waarom investeer ik er zo veel in. Hierdoor zit dan het gevaar dat vrijwilligers ook afhaken.

Daarom is het zo belangrijk dat iedereen zijn bijdrage doet zodat vrijwilligers er geen slecht gevoel bij krijgen zodat ze niet afhaken en dat er geld is om verder te kunnen.

Een vereniging kan ook failliet gaan. Remember de Vennbahn.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
martin

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door martin »

Weer wat nieuws te melden:

Maandag zal het spoorwegmuseum de plan U 114 overbrengen naar Goes. De verrassing die ze mee zal nemen proberen we totaan het transport "geheim" te houden, maar raden mag natuurlijk alijd :D

Groeten,

Martin
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2625
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: Sporen naar het Verleden 2012: 40-jarig jubileum Stoomtr

Bericht door trainfreak »

We zijn benieuwd!
Ik kom normaal 2 dagen, maar maar 1 dag als betalende bezoeker, de andere dag is om naar de tropische tuin in Kwadendamme te gaan!
En om uiteraard enkele passages in volle baan te hebben!
Plaats reactie