Miljoenen verduisterd bij aanleg hogesnelheidslijn

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Miljoenen verduisterd bij aanleg hogesnelheidslijn

Bericht door bobke » 24 mar 2011, 13:41

Miljoenen verduisterd bij aanleg hogesnelheidslijn

23 maart 2011

In China zijn in 2010 miljoenen euro’s verduisterd bij het aanleggen van de hogesnelheidslijn tussen Beijing en Shanghai. Volgens een bericht van de BBC zou het gaan om een bedrag van 187 miljoen yuan, ruim 20 miljoen euro.

Het geld is verduisterd door particulieren en bedrijven die waren betrokken bij het aanleggen van het spoor voor de supersnelle trein die tussen de twee metropolen gaat rijden. Juristen onderzoeken nog wie er voor de verduistering vervolgd kan worden.

Volgens de BBC is corruptie erg aantrekkelijk bij megaprojecten als de hogesnelheidslijn tussen Beijing en Shanghai. De Chinese regering stelt enorme budgetten ter beschikking en wil vooral dat de projecten binnen de afgesproken tijd worden afgerond. Dat lijkt in het geval van deze spoorlijn in ieder geval te lukken. De hogesnelheidslijn wordt naar verwachting in juni voltooid, een jaar eerder dan gepland.

Dat corruptie bij megaprojecten in China een nog regelmatig voorkomende zaak is, bleek vorige maand ook wel toen de Chinese minister voor Spoorwegen werd ontslagen. Hij wordt ervan verdacht 800 miljoen yuan te hebben verduisterd en kreeg na verluid forse steekpenningen van bedrijven die dolgraag een contract met de Chinese Spoorwegen wilden sluiten.

Bron: De Aziatische Tijger


bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: Miljoenen verduisterd bij aanleg hogesnelheidslijn

Bericht door bobke » 25 apr 2011, 12:02

Chinese HST slaat put van 186 miljard

zondag 24 april 2011 om 12u07

Mismanagement bij de aanleg van de hogesnelheidstrein slaat een put van omgerekend 186 miljard euro. De ooit op handen gedragen minister van Spoorwegen Liu Zhijun is ontslagen wegens corruptie.
Chinese HST-trein

Chinese HST-trein © Imageglobe / Itar

Het HST-project van 200 miljard was tot voor kort de trots van China. Europese, Japanse en Amerikaanse bedrijven vochten voor een deel van de koek bij de aanleg ervan. Buitenlandse media vonden niet genoeg superlatieven om het technologische wonder te beschrijven. Door de HST werd minister van spoorwegen Liu Zhijun één van de machtigste mensen in China.

Corruptie

Vandaag is zijn geluk gekeerd. Liu Zhijun is ontslagen wegens ‘inbreuken tegen de discipline”, Chinees voor corruptie. Hij wordt ervan verdacht miljoenen te hebben verduisterd bij de aanleg van de HST. Nu de kosten exuberant uit de hand zijn gelopen en de trein waar heel de wereld naar kijkt, een gat slaat in de Chinese staatskas, wordt daar zwaar aan getild.

Schuldenberg

Het Chinese Volksdagblad schrijft dat het ministerie van Spoorwegen aankijkt tegen een schuldenberg van 186 miljard euro. Dat is volgens The Washington Times vijf keer zoveel als de totale schuld die leidde tot het faillissement van General Motors. De ticketverkoop zal maar goed zijn voor een kleine fractie van de schuld.

Vliegtuigzetels

Einde juni moet de HST rijden op het koninginnetraject tussen Bejing en Shanghai. De spoorwegen vrezen nu dat de treinen grotendeels leeg zullen blijven omdat ze te luxueus en te duur zijn. Daarom zijn in allerijl last minute wijzigingen aangebracht. De supercomfortabele vliegtuigzetels worden vervangen door standaardstoelen. De business class wordt volledig geschrapt, er komt enkel eerste en tweede klasse. De prijs van een ticket wordt bijna gehalveerd.

Trage hogesnelheidstrein

Om nog meer te besparen wordt de toegelaten snelheid van de HST teruggeschroefd van 350 tot 300 kilometer per uur. Theoretisch haalt de trein tot 500 kilometer per uur. De snelheidsbeperking zou meteen ook tegemoet komen aan een aantal vragen over de veiligheid van de trein. Een treinrit van Bejing naar Shanghai zal nu vijf uur duren in plaats van de eerder geplande 4 uur.

De Chinese hogesnelheidstrein werd in de Verenigde Staten opgehemeld door president Obama en topeconoom Thomas Friedman. Vandaag dreigt de trein het zwarte beest van de Chinese begroting te worden.
http://trends.rnews.be/nl/economie/nieu ... 080985.htm

Plaats reactie