nieuwe vertrektijden ICE International vanaf december
Aandeelhouder niet, maar tot 1 juli 2004 was de NMBS exploitant voor het Belgische deel. Zie jaarverslag NMBS over 2004, pagina 63:Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Na te lezen op http://www.b-rail.be/corp/N/assets/pdf/ ... ity_nl.pdfIngevolge het onevenwicht tussen de kosten en de
inkomsten, heeft de NMBS eind juni 2003 het
contract opgezegd met de Duitse spoorwegen (DB
AG) voor het ICE-verkeer.
Sedert 1 juli [2004] geldt er een nieuw contract.
De treinen rijden voor commercieel risico van de DB
AG en tegen een vergoeding die aan de NMBS wordt
betaald voor de kosten op haar net.
sorry kheb me slecht uitgedrukt, is een trein tegen marktprijzensysteem waar de nmbs geen rechtstreekse inkomste van heeft (ze rekend de kosten aan db door) de verkoop van tickets is dus voor db. vandaar da sommige mensen achter het locket er in slagen u precies te willen overhalen toch thalys te willen nemen als je een ticket ICE komt bestellenrvdborgt schreef:Dat kan ook niet. "ICE" is geen maatschappij waar aandelen van zijn. Het is alleen de naam van een trein, zoals "EC" of "IC".Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Groetjes,
Rian
OK; maar in de begintijd was de NMBS wel degelijk exploitant van de ICE in België en had er wel de inkomsten (en de risico's...) van. Er waren toen bij de NMBS ook nog geen globale tarieven voor.Steven schreef:sorry kheb me slecht uitgedrukt, is een trein tegen marktprijzensysteem waar de nmbs geen rechtstreekse inkomste van heeft (ze rekend de kosten aan db door) de verkoop van tickets is dus voor db. vandaar da sommige mensen achter het locket er in slagen u precies te willen overhalen toch thalys te willen nemen als je een ticket ICE komt bestellenrvdborgt schreef:Dat kan ook niet. "ICE" is geen maatschappij waar aandelen van zijn. Het is alleen de naam van een trein, zoals "EC" of "IC".Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Er is overigens wel iets geks aan de hand met de ICE: de NMBS verkoopt ICE-tickets alleen voor bepaalde trajecten onder bepaalde voorwaarden als globale prijzen ("marktprijzen" is in dit verband een verkeerde term): Als je in Aken, Keulen of Frankfurt overstapt en verder reist of als je een korting hebt die in de tabel met globale tarieven niet voorkomt, dan krijg je een gewoon ticket (geldig in alle treinen behalve Thalys) met losse ICE-toeslagen. Buiten België krijg je sowieso een gewoon ticket voor de ICE. Maar hoe de inkomsten uit die gewone tickets verdeeld worden, is me trouwens niet duidelijk.
Groetjes,
Rian
Van http://www.bttb.be:
ICE 11 naar FFM Brussel-Zuid 06:59u, Keulen 09:15u, Siegburg, Frankfurt 10:30u
ICE 15 naar FFM Brussel-Zuid 11:59u, Keulen 14:15u, Siegburg, Limburg, Frankfurt 15:39u
ICE 17 naar FFM Brussel-Zuid 17:59u, Keulen 20:15u, Siegburg, Frankfurt 21:30u
ICE 16 naar BRU Frankfurt 07:29u, Keulen 08:44u, Brussel 11:01u
ICE 14 naar BRU Frankfurt 13:29u, Keulen 14:44u, Brussel 17:01u
ICE 10 naar BRU Frankfurt 18:29u, Siegburg, Keulen 19:44u, Brussel 22:01u
Waarschijnlijk stoppen alle ICE's in Brussel-Noord.