nieuwe vertrektijden ICE International vanaf december

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Aandeelhouder niet, maar tot 1 juli 2004 was de NMBS exploitant voor het Belgische deel. Zie jaarverslag NMBS over 2004, pagina 63:
Ingevolge het onevenwicht tussen de kosten en de
inkomsten, heeft de NMBS eind juni 2003 het
contract opgezegd met de Duitse spoorwegen (DB
AG) voor het ICE-verkeer.
Sedert 1 juli [2004] geldt er een nieuw contract.
De treinen rijden voor commercieel risico van de DB
AG en tegen een vergoeding die aan de NMBS wordt
betaald voor de kosten op haar net.
Na te lezen op http://www.b-rail.be/corp/N/assets/pdf/ ... ity_nl.pdf
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Dat kan ook niet. "ICE" is geen maatschappij waar aandelen van zijn. Het is alleen de naam van een trein, zoals "EC" of "IC".

Groetjes,

Rian
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Inderdaad. DB wordt hier in België nog niet gezien als privé-maatschappij, wat voor de SNCF wel het geval is. :wink:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

rvdborgt schreef:
Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Dat kan ook niet. "ICE" is geen maatschappij waar aandelen van zijn. Het is alleen de naam van een trein, zoals "EC" of "IC".

Groetjes,

Rian
sorry kheb me slecht uitgedrukt, is een trein tegen marktprijzensysteem waar de nmbs geen rechtstreekse inkomste van heeft (ze rekend de kosten aan db door) de verkoop van tickets is dus voor db. vandaar da sommige mensen achter het locket er in slagen u precies te willen overhalen toch thalys te willen nemen als je een ticket ICE komt bestellen
rvdborgt
Berichten: 4344
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:
rvdborgt schreef:
Steven schreef:zover ik weet is nmbs nooit aandeelhouden geweest in ICE
Dat kan ook niet. "ICE" is geen maatschappij waar aandelen van zijn. Het is alleen de naam van een trein, zoals "EC" of "IC".
sorry kheb me slecht uitgedrukt, is een trein tegen marktprijzensysteem waar de nmbs geen rechtstreekse inkomste van heeft (ze rekend de kosten aan db door) de verkoop van tickets is dus voor db. vandaar da sommige mensen achter het locket er in slagen u precies te willen overhalen toch thalys te willen nemen als je een ticket ICE komt bestellen
OK; maar in de begintijd was de NMBS wel degelijk exploitant van de ICE in België en had er wel de inkomsten (en de risico's...) van. Er waren toen bij de NMBS ook nog geen globale tarieven voor.
Er is overigens wel iets geks aan de hand met de ICE: de NMBS verkoopt ICE-tickets alleen voor bepaalde trajecten onder bepaalde voorwaarden als globale prijzen ("marktprijzen" is in dit verband een verkeerde term): Als je in Aken, Keulen of Frankfurt overstapt en verder reist of als je een korting hebt die in de tabel met globale tarieven niet voorkomt, dan krijg je een gewoon ticket (geldig in alle treinen behalve Thalys) met losse ICE-toeslagen. Buiten België krijg je sowieso een gewoon ticket voor de ICE. Maar hoe de inkomsten uit die gewone tickets verdeeld worden, is me trouwens niet duidelijk.

Groetjes,

Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

hehe ik vraag me af of ze het zelf wel weten :-)
FLV-FGSP
Berichten: 1893
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:36
Locatie: Leuven

Bericht door FLV-FGSP »

Van http://www.bttb.be:
ICE 11 naar FFM Brussel-Zuid 06:59u, Keulen 09:15u, Siegburg, Frankfurt 10:30u

ICE 15 naar FFM Brussel-Zuid 11:59u, Keulen 14:15u, Siegburg, Limburg, Frankfurt 15:39u

ICE 17 naar FFM Brussel-Zuid 17:59u, Keulen 20:15u, Siegburg, Frankfurt 21:30u

ICE 16 naar BRU Frankfurt 07:29u, Keulen 08:44u, Brussel 11:01u

ICE 14 naar BRU Frankfurt 13:29u, Keulen 14:44u, Brussel 17:01u

ICE 10 naar BRU Frankfurt 18:29u, Siegburg, Keulen 19:44u, Brussel 22:01u

Waarschijnlijk stoppen alle ICE's in Brussel-Noord.
Plaats reactie