Landencodes en hun logica

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Landencodes en hun logica

Bericht door msts.be »

Goed , hier weer een nieuwe topic over die landencodes , maar ditmaal terug over de goederenwagons waar ze oorspronkelijk voor bedoeld waren ..

Bij mijn spotting van vandaag heb ik een aantal wagons gefotografeerd en de meeste waren al genummerd met de nieuwe landencodes ..

Maar ik heb nu even een vraag of die landencodes wel altijd volgens de regel gebruikt worden ..

Zo beginnen we even met deze wagon als illustratie ..

OK , dit is dus een Sffgns van IFB en kan gebruikt worden in Engeland , vermits hij de 'ff' in zijn typebenaming heeft staan , dit betekent "wagon geschikt voor Engeland maar enkel door de Kanaaltunnel"..

Maar dat is niet zozeer het probleem.. men heeft niet zo lang geleden de nieuwe landencode B-(B) aangebracht .. eerst dacht ik even dat dit niet klopte , vermits IFB wel degelijk een privé-bedrijf is en dus eigenlijk de code B-IFB moet gebruiken .. maar na even Googelen ben ik dus tewetengekomen dat IFB een volwaardige dochter is van de NMBS waar zij haar maritieme activeiten heeft ondergebracht.Hier klopt de logica dus ..

Bij de volgende is die evenwel zoek :
Voor velen een bekend beeld , die Sea-Rail wagons .. nadat een deel van de RIV-waardige Falns-wagons aan de Slovaakse spoorwegen werden verkocht , werd de rest gedegradeerd tot kort internationaal verkeer (deze wagons zijn dus toegelaten in B , NL , D en L) en werden ze verkocht aan deze maatschappij Sea-Rail..

En toch wordt er hier wéér dezelfde code B-(B) gebruikt terwijl Sea Rail wel degelijk ook een privé-bedrijf is en géén dochter van de NMBS is (althans niet bij mijn weten) ?

Dus nu is mijn vraag : Zit er enige logica in die Belgische landencodes ? :roll:

Voor wie nog wagons met andere Belgische landencodes heeft tegengekomen , zet ze eventueel in de topic , zo komt er eventueel meer duidelijkheid ..

Tot nu toe is er dus maar 1 bedrijf dat een effectieve Belgische landencode gebruikt en dat is VTG (via haar Franse dochter VTG France , dus die code is B-VTG-F)..

Eventuele nieuwe codes zijn meestal hier te vinden..

Edit 30/11/2006 : Foto's verwijderd
Laatst gewijzigd door msts.be op 30 nov 2006, 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie