Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Freakytrain

Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein

Bericht door Freakytrain »

Zeker 19 doden bij ongeluk met Maglev-trein
vr 22/09/06 - In Duitsland is een magnetische hogesnelheidstrein ontspoord tijdens een testrit. Daarbij zijn zeker 19 doden en een tiental gewonden gevallen.
De trein maakte een rit met een dertigtal passagiers op het testcircuit nabij de stad Osnabrück.
(foto AP) Volgens de Duitse omroep ARD zou de trein met een snelheid van 200 kilometer per uur tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.

Volgens de hulpdiensten zijn er zeker 19 doden. Een tiental mensen is gewond en er zouden ook nog enkele mensen vermist zijn.

Omdat de trein vijf meter hoog op een brug buiten het spoor hangt, hebben hulpverleners het erg moeilijk om bij de slachtoffers te geraken.

De Maglev-trein is in Duitsland nog niet commercieel actief. Hij maakte een testrit op een speciaal circuit.



Bron VRTNIEUWS.NET
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik heb het op de tv gezien, da's nie mis zeg! :shock:
1607

Bericht door 1607 »

zijn er ondertussen al 23. :cry:
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Tja , dan is het nu wel vrijwel duidelijk dat de Maglev voor eens en altijd begraven mag worden .. de voordelen wegen dus duidelijk niet op tegen de nadelen , ik zal ze nog eens op een rijtje zetten :

Voordelen :
-Supersnelle snelheden wegens geen wrijving met een spoor
-Automatische besturing , er is geen bestuurder nodig

Nadelen :
-ENORM DUUR kostenplaatje , een Maglev kost makkelijk 3x meer dan een HST-lijn aanleggen
-'Sporen' moeten op pijlers en dus in de hoogte worden gebouwd , wat o.a. reddingswerk bemoeilijkt zoals vandaag gezien ..
-Ook de kinderziektes blijken nog niet echt weggewerkt te zijn ..

Gezien ook de staat van de TR08 lijkt het niet echt waarschijnlijk dat men die terug repareert of een TR09 zal maken , maar heel het project zal opdoeken .. en ook al is China kandidaat voor een 2de Transrapid-lijn , ik denk dat men nu wel enige vragen zal stellen bij de veiligheid en zeker en vast het kostenplaatje ..
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:
Jean

Bericht door Jean »

Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:

Ze zouden daar toch zo'n radar kunnen op monteren zoals bij auto's of vrachtwagens met adaptieve cruise-controle ?


Als er dan een hindernis opduikt wordt automatisch noodremming uitgevoerd .
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het eerste ongeval zolang die lijn er al staat en je noemt dat een nadeel? er zijn met klassieke hst's al meer ongevallen gebeurd en die rijden ook nog ze, dus zwaarwichtig vind ik dit nadeel niet, denk dat budget nog steeds de grootste factor is en zal blijven
SteC
Berichten: 303
Lid geworden op: 01 feb 2006, 17:14
Locatie: Oostende/Baden-Württemberg

Bericht door SteC »

Dat gaat inderdaad zo snel niet verdwijnen. Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat de mensen van daar hun lessen zullen trekken uit wat gebeurd is en de nodige aanpassingen doen.
nicken

Bericht door nicken »

Idd,hier zullen wel lessen uit getrokken worden,helaas van de slachtoffers.Maar dit is het leven nu eenmaal.Kmoe zeggen,als ik zie op TV welke duizelingewekkende snelheden deze trein (of vliegmachien) deze haalt.Wist niet dat dit bestond.Hallo zeg
Wover

Bericht door Wover »

K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Shrek schreef:zon maglev kan heel snel noodremmen als het moet, maar zonder bestuurder gebeurt dat natuurlijk niet :roll:
Er was blijbkaar (volgens de laatste berichten) een "bestuurder" aan boord, en die heeft een noodremming ingeleid.

Vergeet echter een ding niet: De Maglev baan in het Emsland is geen spoorweg, geen "vervoersbedrijf", maar een onderzoeksinstelling. De treinbeveiliging is mogelijks veel meer op procedures dan op techiek gebaseerd.
adminn

Re: Zeker 19 doden bij ongeval met Maglev trein

Bericht door adminn »

Freakytrain schreef:tegen een ander voertuig zijn gebotst. Hoe dat tuig op de sporen kwam, is nog niet duidelijk.
dat was een "schoonmaak"trein (om de sporen vrij te maken van takken etc.)
dat moet elke dag gebeuren
Plaats reactie