ROVER (NL) wil dat klassieke Benelux behouden blijft.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

dient klassiek Benelux behouden te blijven?

Peiling eindigde op 27 jun 2007, 10:37

ja, in zijn huidige vorm?
39
55%
ja, met extra haltes?
9
13%
ja, via ander trajekt?
13
18%
nee
10
14%
 
Totaal aantal stemmen: 71

Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

K V B schreef:
De trein in België duur voor binnenlands verkeer? Laat me niet lachen.
dat is niet mijn uitspraak, dat is het algemeen beeld dat de gemiddelde belg heeft. de meeste hebben geen ervaring met tarieven van treinen in andere landen laat staan dat ze vergelijken daarmee ze zien wat ze betalen voor een biljet en ze kijken wat ze betalen aan de pomp voor een liter benzine, meer doet de gemiddelde belg niet, hoe scheef deze vergelijking ook mag zijn. ik probeer in mijn eigen familie al jaren de mensen wat meer te overhalen voor openbaar vervoer, maar ze zijn zo verslaafd aan de auto dat je ze met moeite in een bus of trein zal krijgen vanwege die kostprijs van een biljet.

als ze een ritje mechtem brussel enkel aan 1.5€ op een keycard 10 ritten kaart korte afstand) al duur vinden dan hoef je toch geen verdere uitleg over het perspectief dat de mensen hebben van de prijs van een kaartje
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
De trein in België duur voor binnenlands verkeer? Laat me niet lachen.
als ze een ritje mechtem brussel enkel aan 1.5€ op een keycard 10 ritten kaart korte afstand) al duur vinden dan hoef je toch geen verdere uitleg over het perspectief dat de mensen hebben van de prijs van een kaartje
Je moet die mensen dan maar eens 2 Euro per uur voor een parkeerplaats laten betalen. Zal hun perspectief wel wat veranderen.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja de prijs van een parking is in heel belgie zo wisselend dat je er nog kop of staart aan kan krijgen, je zou denken dat voor centrumparkings zoals in antwerpen brussel en gent zowat de zelfde prijs te betalen is, maar niets is minder waar, uitschieters in belgie zijn de parkings aan de stations door Qpark uitgebaat, zover ik weet zijn dat zowat de duurste. daar staat natuurlijk wel 24/24 toezicht en 7/7 open aan vast (in brussel zuid toch, of antwerpen berchem ook dergelijke uren heeft weet ik niet)
och ja je moet ze eerst al doen inzien dat de wagen meer kost dan zijn brandstof alleen en dat het egoisme om altijd en overal enkel met de wagen te willen komen zijn nadelen heeft (ma die zien ze niet)
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef: och ja je moet ze eerst al doen inzien dat de wagen meer kost dan zijn brandstof alleen en dat het egoisme om altijd en overal enkel met de wagen te willen komen zijn nadelen heeft (ma die zien ze niet)
Een verkeerskundige die zijn vak kent zal je weten te vertellen dat de sleutel in het aanmoedigen van het OV bij het parkeerbeleid ligt. In de stad Bern heeft het OV een aandeel van 60% in het woon-winkel verkeer. Daar hebben de hoge parkeertarieven veel mee te maken. Een uur parkeren kost SFR 3,60. Een biljet voor het OV (een uur geldig in de hele agglomeratie) kost toevallig ook 3,60...

Als mijn schoonmoeder in de stad wil winkelen komt ze bij ons parkeren, en neemt de bus de stad in.
Wover

Bericht door Wover »

Parkeren kost in de grote steden ook al genoeg hoor. In Leuven iets meer dan een uurtje parkeren kostte mij enkel weken geleden ook rond de €3
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

K V B schreef: Of je ticket omruilbaar is of niet heeft niks met "geluk" te maken.
Toch wel hé...

Stel :
Twee weken voor je reis heb je een biljet aan Mezzo-tarief gekocht.
Een week voor de reis komt er iets tussen waardoor je pas 2 uur later zal kunnen vertrekken.

Dan wil je dus omruilen... maar wat zeggen de regels :
"
Het ticket kan éénmaal omgeruild worden tegen het Mezzo of Mezzo+ tarief, op voorwaarde dat deze tarieven nog beschikbaar zijn,
"

Dus moet je toch het geluk hebben dat het Mezzotarief nog niet uitverkocht is ?

Goedenavond.
Gebruikersavatar
Portbou
Berichten: 1835
Lid geworden op: 06 mar 2006, 23:24
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Hallo,
K V B schreef:Mag een treinoperator proberen zo veel mogelijk met zijn product te verdienen? Van mij wel. Hoe minder belastingeld er bij moet, hoe minder de politiek zich er mee kan moeien.
In dit geval denk ik dat we uitgepraat zijn wegens fundamenteel oneens ;-) Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.

Goedenavond,
Bart W.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

bw494674 schreef:Hallo,
K V B schreef:Mag een treinoperator proberen zo veel mogelijk met zijn product te verdienen? Van mij wel. Hoe minder belastingeld er bij moet, hoe minder de politiek zich er mee kan moeien.
In dit geval denk ik dat we uitgepraat zijn wegens fundamenteel oneens ;-) Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.

Goedenavond,
Bart W.
hier ga ik mee akkoord
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef:
bw494674 schreef:Hallo,
K V B schreef:Mag een treinoperator proberen zo veel mogelijk met zijn product te verdienen? Van mij wel. Hoe minder belastingeld er bij moet, hoe minder de politiek zich er mee kan moeien.
In dit geval denk ik dat we uitgepraat zijn wegens fundamenteel oneens ;-) Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.

Goedenavond,
Bart W.
hier ga ik mee akkoord
Jij gaat er dus mee akkorrd dat bij de NMBS de politiek en niet de reiziger voorop staat?
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

bw494674 schreef:Hallo,
K V B schreef:Mag een treinoperator proberen zo veel mogelijk met zijn product te verdienen? Van mij wel. Hoe minder belastingeld er bij moet, hoe minder de politiek zich er mee kan moeien.
In dit geval denk ik dat we uitgepraat zijn wegens fundamenteel oneens ;-) Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.
Ook als dat betekend dat er daardoor minder treinen rijden, dus minder "dienst" geproduceert wordt?
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Ik ben het er ook mee eens dat het OV een openbare dienst moet blijven, maar ZONDER politieke inmenging en spelletjes.

Persoonlijk vind ik dat het onder Karel Vinck blijkbaar wel beter kon, ook bijvoorbeeld communicatie naar het personeel was pakken beter.

Sinds J Haek echter "baas?" is is het weer terug naar "af", de NMBS is weer helemaal de speeltuin van de politiek geworden.

Ik kan de voorstanders van privatiseren soms gelijk geven als je ziet wat voor een klojo's dat er soms de beslissingen nemen.
Maar de NMBS is toch een autonoom overheidsbedrijf?
Als men stopt met politieke spelletjes en er bekwame mensen op de hoge posten gezet worden (geen vriendjes van dus...) kan men met de NMBS veel bereiken maar dat zal een utopie blijven vrees ik. :?
Laatst gewijzigd door Hobbes op 23 mar 2007, 13:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef:
bw494674 schreef:Hallo,
In dit geval denk ik dat we uitgepraat zijn wegens fundamenteel oneens ;-) Voor mij moet de NMBS een openbare dienst verlenen tegen een vaste prijs.

Goedenavond,
Bart W.
hier ga ik mee akkoord
Jij gaat er dus mee akkorrd dat bij de NMBS de politiek en niet de reiziger voorop staat?
tracht die twee toch is van elkaar te scheiden, wij hebben hier nooit gezegd dat wij dan pro politiek in de firma zijn, in tegendeel
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Steven schreef: tracht die twee toch is van elkaar te scheiden, wij hebben hier nooit gezegd dat wij dan pro politiek in de firma zijn, in tegendeel
Die twee zijn lastig te scheiden. De inmenging van de politiek in de NMBS is een gevolg van het vele overheidsgeld dat de NMBS nodig heeft.

Als je graag zou hebben dat de NMBS onahfankelijker is, zet je dan in voor het onafhankelijk maken van de NMBS zou ik zo zeggen. Proberen zo veel mogelijk inkomsten te genereren is daar een onderdeel van.
pietje

Bericht door pietje »

Trouwens als de poitiek minder te zeggen zou hebben bij de NMBS zou de produktiviteit zowiezo hoger liggen, aangezien er geen "jobkes" gecreëerd moeten worden om politiekers gunstig te stemmen. Het zijn deze "politieke jobkes" die de algemene produktiviteit van de NMBS naar een beschamend peil brengen. (zoals vroeger ook bij de RTT en anderen)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Waarom is prijsdifferentiatie bij treintickets dan slecht?
Omdat je er altijd die mensen mee bevoordeeld die het systeem het beste doorhebben. Je kunt nu eenmaal niet van iedereen verwachten dat hij evenveel met economie bezig is als jij Kvb. Mensen zijn ook bezig met kunst, sport, enz... Die willen gewoon het goedkoopste tarief als ze de trein nemen en zijn absoluut niet bezig met al die economische redeneringen... Daarom lijkt het mij het eerlijkst dat men zijn ticket zou betalen naargelang zijn inkomen, opdie manier zou ik wel voorstander van prijsdifferentiatie zijn, al vrees ik dat dit utopie zal blijven,

Groeten
Plaats reactie