Fotograferen in Nederland (mag dat ??)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
sammarco1
Berichten: 700
Lid geworden op: 19 feb 2006, 10:58
Locatie: Grobbendonk , Belgie
Contacteer:

Bericht door sammarco1 »

groentje schreef:Ah, maar onze Sammarco zal er nogal terroristisch uitzien, hé :wink:
Klopt....

Afbeelding

Groeten!
Afbeelding
**********************************************************************************************************
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Het is mogelijk dat het in de toekomst moeilijker zal worden om foto's te maken van goederenstations (rangeerstations/rangeeremplacementen). Dat heeft iets te maken met beveiliging (Europese richtlijn). Het hangt natuurlijk af van de lokale chefs of zij willen meewerken of niet.
pewiam

sammmarco1

Bericht door pewiam »

En die Sammarco1 maar stoer overal over de sporen lopen in een zgn veiligheidsvestje. Flinke jongen die dit ook allemaal geheel normaal vindt ook !!
Schijnbaar vergeet hij geheel dat juist door zulk soort "gedreven" fotograven welke vinden dat alles moet kunnen voor een foto, het voor anderen hoe langer hoe moeilijker wordt om zelfs op publiek toegangkelijke plaatsten te fotograveren.
Jammer dat niemand op het HGBTF hem tot nu toe tot de orde riep !
Zo'n iemand is een luis in de pels van menig hobbijfotograaf en de schrik van menig treinbestuurder.
Pewiam
Hobbes
Berichten: 748
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Bericht door Hobbes »

Hier sluit ik mij volledig bij aan, fotografen heb ik geen problemen mee maar iedereen moet zich aan de regels houden.
En dan nog verontwaardigd zijn ook dat ze een boete krijgen omdat ze op het spoor lopen !

Ik heb persoonlijk eens een zogenaamde 'voorzichtige" fotograaf gezien op lijn 25 tussen Mechelen en Vilvoorde : die zat gewoon gehurkt in tegenspoor (zelfs geen geel vestje aan...) terwijl ik er tegen 140km/h langsreed....

Sommige collega's geven in dit geval een noodremming + alarmoproep want wat zit die pipo in het spoor te doen...? Maar dat mag toch zeker want IK moet mijn foto hebben. :roll:

Ik hoop voor u beste Samarco1 dat ze u nooit aanrijden als je nog eens rondwandelt waar je niks te zoeken hebt, je zou de eerste niet zijn geloof me.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

sammarco1 schreef:Nu, In frankrijk is het compleet verboden om foto's te trekken van treinen, ook op het perron! Men zal je vragen wat u aan het doen bent, en zeggen dat het verboden is om te fotograferen in alle ruimte SNCF, maar verder geen moeilijkheden! Je kan een toestemming aanvragen aan de SNCF in het district waar je wil gaan fotograferen ! Voor in de Stations en op de rangeer tereinen moet je een gele fluo reflecterende ceinture dragen! Ook hier gaat er iemand met u mee van het personeel SNCF ! Mijn ervaring bij de SNCF , ze doen er niet echt vervelend over, maar principieel mag het niet ! Tenzij je een aanvraag hebt ingediend zoals hierboven beschreven, op zak hebt! In Bordeaux tijdens een treinstaking ben ik op eigen houtje gaan fotograferen op de vorming, en ben daarna aangesproken door een personeelslid SNCF , die mij met gele ceinture terug bracht onder begeleiding naar het station ! Bonjour en goeiedag ! maar voor de rest "tres genty" !
Is het dus officieel helemaal verboden om foto's van treinen te maken op stations? :shock:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ik reageer ni meer op mensen die dergelijke risico's nemen. je kan enkel maar annecdotes vertellen. er is iemand zijn hand (met fototoestel) kwijt gespeeld op L161 toen hij een ms 96 op foto wou zetten.
hij stond iets te dicht tegen de rand van het perron, kreeg een tik van de voorbijrazende trein. (die reed er 130km/u). als ik dergelijke personen voldoende op tijd zie zal mijn hand voldoende lang tegen de hoorn staan.
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

zoals te merelbeke :wink:


behalve waar die 51'ers staan, daar joeg een ambetante toezichter ons weg! :evil:


zeer vriendelijk hoor, ne mens komt dan eens om die (sorry) wrakken te fotograferen, en dan worde nog eens weggejaagd
Sander

Bericht door Sander »

Hobbes schreef:Ik heb persoonlijk eens een zogenaamde 'voorzichtige" fotograaf gezien op lijn 25 tussen Mechelen en Vilvoorde : die zat gewoon gehurkt in tegenspoor (zelfs geen geel vestje aan...) terwijl ik er tegen 140km/h langsreed.....
Stroomafnemers omlaag en rode lichtjes voorop ontsteken 8) .
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

sander, ge vergeet uwe hoorn nog, kwestie da de persoon geen foto heeft en het nog hoort ook dat em fout bezig is :-)
Sander

Bericht door Sander »

Nee - als die persoon in het tegenspoor staat, wil ik het niet op mijn geweten dat hebben dat 'ie in mijn spoor valt, omdat 'ie schrikt van mijn typhoon..
5307
Berichten: 1078
Lid geworden op: 01 feb 2006, 18:52

Bericht door 5307 »

Sander schreef:Nee - als die persoon in het tegenspoor staat, wil ik het niet op mijn geweten dat hebben dat 'ie in mijn spoor valt, omdat 'ie schrikt van mijn typhoon..

zoiezo blijft die voorzichtige pipo schuldig!
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

sammarco1 schreef:Nu, In frankrijk is het compleet verboden om foto's te trekken van treinen, ook op het perron! Men zal je vragen wat u aan het doen bent, en zeggen dat het verboden is om te fotograferen in alle ruimte SNCF, maar verder geen moeilijkheden! Je kan een toestemming aanvragen aan de SNCF in het district waar je wil gaan fotograferen ! Voor in de Stations en op de rangeer tereinen moet je een gele fluo reflecterende ceinture dragen! Ook hier gaat er iemand met u mee van het personeel SNCF ! Mijn ervaring bij de SNCF , ze doen er niet echt vervelend over, maar principieel mag het niet ! Tenzij je een aanvraag hebt ingediend zoals hierboven beschreven, op zak hebt! In Bordeaux tijdens een treinstaking ben ik op eigen houtje gaan fotograferen op de vorming, en ben daarna aangesproken door een personeelslid SNCF , die mij met gele ceinture terug bracht onder begeleiding naar het station ! Bonjour en goeiedag ! maar voor de rest "tres genty"
Zo, even weer een topic tot leven wekken:
Na een hele tijd zoeken kwam ik het volgende tegen op de SNCF Entreprise site tegen:
http://www.entreprise-sncf.com/sncf_ima ... tions.html
Het is dus voor hobbyisten gewoon toegestaan, mits er geen werkzaamheden of bijzonderheden zijn en geen statief en geen flitser worden gebruikt.
Gebruikersavatar
msts.be
Berichten: 1477
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:06

Bericht door msts.be »

Tja, dan heb ik in Antibes (bij Nice, Regio PACA- departement Alpes-Maritimes) toch wel anders meegemaakt.. gevraagd om foto's te nemen, antwoord: neen..

Ik moet nu wel zeggen dat er 2 jaar geleden een bomaanslag op die lijn heeft plaatsgevonden en men dus niets meer betrouwt, ook niet fotograferen in de stations.. het zal dus daardoor wel geweest zijn..

In Parijs dit jaar was er geen probleem op zich, in Gare de Lyon liepen er 2 politieagenten rond die niets zeiden maar ze hielden me toch wel goed in het oog.. Gare de l'Est was tegen de tijd dat ik daar was (+/- 20u45) zo goed als verlaten dus daar kreeg ik geen problemen.. toch even aan het personeel op het perron gevraagd en die maakten er ook geen probleem van..

Het is dus wéér erg streekgebonden.. :roll:
Fles

Bericht door Fles »

sammarco1 schreef:Nu, In frankrijk is het compleet verboden om foto's te trekken van treinen, ook op het perron! Men zal je vragen wat u aan het doen bent, en zeggen dat het verboden is om te fotograferen in alle ruimte SNCF, maar verder geen moeilijkheden! Je kan een toestemming aanvragen aan de SNCF in het district waar je wil gaan fotograferen !
Dit is pertinent onwaar, ik heb me in frankrijk helemaal kleurenblind staan schieten, ook in Marseille St Charles, ook in kleine stationnetjes waar het dienstdoende personeel helemaal niets te doen had, en er is niemand op mij afgekomen van "Allez Monsieur Bouteille, hou daar eens mee op!" Nooit. Nergens.
Nederland: Ook nog geen problemen gehad, maar zoals al werd gemeld met statieven verboden! In het spoorwegmuseum van Utrecht eerst aanvragen om te mogen fotograferen! Dacht zelfs dat je daar iets voor moest betalen!
:lol: Het moet niet gekker worden zeg, het entree kost al een godsvermogen, en dan ook nog moeten betalen om foto's te mogen maken? In een museum? Laat me niet lachen zeg ;) Nee, dat mag gewoon, ik kom er meerdere keren per jaar.
Fluovestjes dragen in spoorwegruimte tijdens het fotograferen ben ik uiterst voor ! Kijk welke kleur het vaste personeel draagt fluo oranje of geel !
Nou, daar ben ik dus zwaar tegen. In Nederland kan je daar dan weer WEL serieuze problemen mee krijgen. Door een oranje of geel fluo hesje aan te trekken geef je je namelijk uit voor "Bevoegd Spoorbetreder". Dat kan je worden als je medewerker bent van de infrabeheerder of een spooraannemer, en je hebt daar opleiding / instructie voor gehad. Als je als jan-met-de-pet een fluo hesje aantrekt en je op ook maar het perron begeeft zonder daadwerkelijk bevoegd spoorbetreder te zijn, dan pleeg je een misdrijf, en heb je een groot probleem.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

het is niet omdat er ergens een verbod van is (zoals in frankrijk) Fles dat ieder personeelslid van de firma er ook van op de hoogte zal zijn, in tegendeel van sommige personeelsleden mag je al blij zijn dat ze de regels kennen ivm de functie die ze zelf uitvoeren.
Plaats reactie