Molenbruch Y. wrote:
. En het is ook een opwaardering voor lijn 12, zeker wanneer die verlengde IR n dan ook nog eens in Luchtbal gaat stoppen binnenkort.
Groeten,
sorry maar met al die haltes ten noorden van Antwerpen, kan je nog bezwaarlijk van een IR trein spreken; dit begint steeds meer op een 2de L-trein te lijken (die dan als IR verder rijdt naar Brussel)
vermits jij dit zo goed vindt, durf ik concluderen dat jij ergens langsheen L12 woont...
Pas du tout, ik woon in Limburg.
Maar je kan toch niet ontkennen dat een IR, komende van Brussel, die verschillende haltes doet op de lijnen 25 en 12 en vervolgens verderrijdt tot in het Nederlandse Roosendaal een meerwaarde is ten opzichte van een (nauwelijks veel snellere) IC die enkel in Mechelen en Antwerpen stops heeft en zelfs Essen niet bedient!
Molenbruch Y. schreef:
(nauwelijks veel snellere) IC die enkel in Mechelen en Antwerpen stops heeft
dat de ic nauwelijks sneller is is maar gedeeltelijk waar: laat em van Brussel over L25 naar Antwerpen rijden ipv L27 en hij zal merkelijk sneller zijn dan die IR met extra haltes in Vilvoorde & Nekkerspoel
wat met I10 rijtuigen voor de klassieke Benelux trein?
I10 zou leuk zijn, maar kunnen we niet gewoon M4 rijtuigen aanpassen voor gebruik in Nederland? (inkorten van de deuren kan nu toch niet zo'n groot probleem zijn...)
M4 is enkel geschikt om mensen af te schrikken deze trein te nemen. Maar mischien maakt dit idee juist hierom een kans...
als we M4 voor de Benelux-dienst gebruiken, dan worden deze rijtuigen intensief gebruikt, waardoor de zitbanken sneller verslijten dan vandaag op vele p-treinen met slechts 1 rit (heen & terug) per dag, zodat de zitbanken sneller gerenoveerd zouden moeten worden.
Als NMBS voor deze renovatie dan eindelijk eens zitbanken met I10/I11 comfort zou gebruiken (waarbij de rijtuigen voor binnenlands verkeer eerst geupgraded zouden worden), dan zou de keuze van M4 voor de Benelux toch nog voor iets goed zijn...
(PS ik ben voor het behoud van de klassieke Benelux, en vindt I10 beter geschikt dan M4; maar zelfs een Benelux met M4 rijtuigen is beter dan niets...)
M4 zijn geen internationale rijtuigen, bezitten dus geen internationaal sluitdispositief zoals de I rijtuigen hebben. Tevens moet het sluitingssyteem aangepast zijn aan de regels in NL. wij zijn zowat het enige land waar de deuren niet vanzelf lossen op binneverkeer als de rijtuigen trager als 5 km/u rijden.
Steven schreef:M4 zijn geen internationale rijtuigen, bezitten dus geen internationaal sluitdispositief zoals de I rijtuigen hebben. Tevens moet het sluitingssyteem aangepast zijn aan de regels in NL. wij zijn zowat het enige land waar de deuren niet vanzelf lossen op binneverkeer als de rijtuigen trager als 5 km/u rijden.
Steven,
kan je in 't kort uitleggen wat een sluitdispositief is/doet?
vwb die 5 km/u, zit er in elk rijtuig een "snelheidsmeter"? zit dit dan ook in de Belgische I rijtuigen (I11/I10/I6)?
dat is het 'contact' waar de treinchef zijn sleutel in steekt om de deur te doen sluiten, belgie binnenland = driehoekje, internationaal = vierkant.
op inernationale rijtuigen zit een snelheidscontact dat er voor zorgt dat als de trein sneller gaat dan 5 km/u de deuren dicht blijven of dicht gaan indien er nog open stonden. alle i rijtuigen zijn hiervan voorzien (i5, i6, 10, i11). het is namelijk zo dat op internationale treinen de regeling van de deuren totaal anders verloopt dan op binnelands verkeer. bij internationale treinen zijn de deur dus vanzelf los en kan je onmiddelijk uitstappen. op binnelands verkeer belgie is het voorzien dat de treinbegeleider de deuren lost bij gesleepte treinen en de bestuurder bij motorstellen.
op de I11 rijtuigen is een contact voorzien die er voor zorgt dat je in binnelandse (nmbs) en internationale (uic) modus kan rijden met de deuren.
dit komt doordat de vertrekprocedure en het moment waarop de deuren dicht gaan in ons land verschillend is van de andere landen, (bijna elk land heeft zijn eigen procedure), wij zijn echter 1 van de weinige waar de deuren eerst gesloten worden en dan het vertrek gegeven word
sweek schreef:Je hoeft trouwens niet echt te reserveren; je kunt je kaartje gewoon 10 minuten voor vertrek kopen via de ticketmachine. Het reserveren heeft dan denk ik alleen te maken met een vaste zitplaats die je krijgt.
De reservering komt er omdat voormalig minister Netelenbos het een goed idee vond om 100% zitplaatsgarantie te eisen in het internationaal verkeer, daarbij vergetend dat er daarvoor nauwelijks belangstelling voor is op dergelijke korte afstanden, denk maar aan de proef daarmee op de Benelux van een jaar of wat geleden.
Voorlopig echter wordt reservering optioneel en in Nederland overigens alleen te krijgen via NS Internationaal, dus zeker niet aan de automaat.
sweek schreef:
Voorlopig echter wordt reservering optioneel en in Nederland overigens alleen te krijgen via NS Internationaal, dus zeker niet aan de automaat.
Dat is een gemiste kans. Als je reservering laagdrempelig maakt gaan meer reizigers dat gebruiken. Ik zou het zeker aangenaam vinden om even snel te kunnen zien op welke van de volgende treinen ik zeker een zitplaats kan hebben.
(Kunnen ze niet gewoon eens in Japan gaan kijken?)
DEN HAAG - De Tweede Kamer is de onzekerheid over het voortbestaan van de Beneluxtrein zat. SP, ChristenUnie, GroenLinks, PvdA en CDA eisten gisteren snel duidelijkheid van minister Eurlings (CDA, Verkeer en Waterstaat).
De NS wil de internationale trein van Amsterdam naar Brussel in oktober 2008 afschaffen, als de hogesnelheidslijn (HSL) gaat rijden. Die is duurder en rijdt over Breda. Zeeuwse reizigers en die uit Bergen op Zoom en Roosendaal kunnen dan niet meer in Roosendaal overstappen in treinen naar en uit België.
Enkele maanden geleden beloofde Eurlings de Kamer dat de NS zal onderzoeken of de Beneluxtrein ook na de komst van de HSL rendabel blijft. Dat rendementsonderzoek blijft uit, terwijl de NS de consumentenorganisaties nog eens duidelijk heeft gemaakt dat de Beneluxtrein wordt opgedoekt. Dat zint de Kamer niet.
`De NS wil van de Beneluxtrein af`, stelde SP-Kamerlid Roemer. `De uitslag van het onderzoek kan ik dus zo ook wel geven.`
PvdA-Kamerlid Samsom vroeg een datum te prikken voor een besluit. Ook CDA-Kamerlid Mastwijk wilde de knoop doorhakken. ,,De Beneluxtrein moet blijven. Laten we deze zaak niet tot Sint Juttemis dooddiscussiëren.``
Eurlings beloofde meteen een brief naar de NS te sturen met de vraag waar de analyse blijft. Hij wil dat die er aan eind van de zomer ligt.
Volgens hem kan de Kamer wel iets afdwingen over het binnenlandse deel van de Beneluxtrein, maar niet over het traject na Roosendaal dat richting België gaat. Wel heeft de NS hem verzekerd dat ook dat in het rendementsonderzoek wordt meegenomen.
Volgens hem kan de Kamer wel iets afdwingen over het binnenlandse deel van de Beneluxtrein, maar niet over het traject na Roosendaal dat richting België gaat.
dit is een typisch politicus antwoord.
natuurlijk kan de Nederlandse minister geen beslissing nemen vwb het Belgische gedeelte van deze dienst; maar hij kan wel vandaag reeds beslissen dat NS het huidige Nederlandse gedeelte van deze trein instand dient te houden en hij kan met de Belgische minister gaat praten om ook in Belgie deze trein instand te houden,
Volgens hem kan de Kamer wel iets afdwingen over het binnenlandse deel van de Beneluxtrein, maar niet over het traject na Roosendaal dat richting België gaat.
dit is een typisch politicus antwoord.
natuurlijk kan de Nederlandse minister geen beslissing nemen vwb het Belgische gedeelte van deze dienst; maar hij kan wel vandaag reeds beslissen dat NS het huidige Nederlandse gedeelte van deze trein instand dient te houden en hij kan met de Belgische minister gaat praten om ook in Belgie deze trein instand te houden,
maar ja dit is gewone mensen logica...
Het Nederlandse gedeelte wordt ook gewoon nog bediend, er komt namelijk een extra trein per uur tussen Amsterdam en Vlissingen (IC Amsterdam - Dordrecht wordt doorgetrokken) welke alle Benelux-stations aandoet. Dus wat ze daar nog willen afdwingen weet ik niet.
sweek schreef: Het Nederlandse gedeelte wordt ook gewoon nog bediend, er komt namelijk een extra trein per uur tussen Amsterdam en Vlissingen (IC Amsterdam - Dordrecht wordt doorgetrokken) welke alle Benelux-stations aandoet. Dus wat ze daar nog willen afdwingen weet ik niet.
als NS van de minister Eurlings de opdracht (verplichting) krijgt om de klassieke Benelux te behouden, dan zal NS wel alles in het werkstellen om ook NMBS te overtuigen.
antwoord van Eurlings is dus gewoon "rod-de-pot-draaierij"