Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:Hij vraagt wat er MIS is, mis = verkeerd = minpunten zover ik nog weet :wink:
Dus ik denk dat jij een woordje over het hoofd gezien hebt meer niet. Dat heeft niets met de NMBS te maken trouwens enkel met het op onderwerp blijven, als we al gaan afwijken na de derde of vierde reactie ...
Nee dat vraagt hij niet. Dat is alleen de topictitel. Je hebt de FiPo dus duidelijk niet goed gelezen.
als de titel een vraag is lijkt mij dat logisch dat daar alles om draait, anders heeft het totaal geen zin die titel te gebruiken.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Bibke »

Steven schreef:
deadlock schreef:
Steven schreef:Hij vraagt wat er MIS is, mis = verkeerd = minpunten zover ik nog weet :wink:
Dus ik denk dat jij een woordje over het hoofd gezien hebt meer niet. Dat heeft niets met de NMBS te maken trouwens enkel met het op onderwerp blijven, als we al gaan afwijken na de derde of vierde reactie ...
Nee dat vraagt hij niet. Dat is alleen de topictitel. Je hebt de FiPo dus duidelijk niet goed gelezen.
als de titel een vraag is lijkt mij dat logisch dat daar alles om draait, anders heeft het totaal geen zin die titel te gebruiken.
Dat is ook mijn mening.
Ik ben abonnee van “OP DE BAAN”, U ook?
www.pfttsp.be
www.cfbocq.be
www.retrotrain.be
AfbeeldingAfbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door deadlock »

Het is in combinatie met de FirstPost ongelukkig gekozen, that's it.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door wimpiespoor »

Wat er mis is aan de NS:
- dat ze hun logo plaatsen op stations die ze helemaal niet bedienen;
- ook niet toelaten dat de logo's van de vervoerders die die stations wel bedienen in en op die stations worden geplaatst.
En dat omdat de stationsgebouwen (met uitzondering van de perrons!) en vaak ook de grond rondom de stations met het vastgoed daarop bij de splitsing van het NS-concern midden jaren '90 bij NS zijn gebleven en niet naar ProRail zijn gegaan.
Wim
P.S. Overigens zet Infrabel op de grensbaanvakken op de beheersgrens nog steeds bordjes met het NS-logo. Dat zou het logo van ProRail moeten zijn!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Steven »

ik zou liever hebben dat ze gewoon bordjes plaatsen met de kentekens van de landen zoals deze ook gebruikt worden voor de auto's :-)
B voor België
NL voor Nederland
F voor Frankrijk
al dan niet in een cirkel of ovaal voorgesteld of zo.
Ik wist niet dat de splitsing in Nl ook op die manier (net als hier bij ons) dergelijke toestanden kon veroorzaken (ook hier zijn er stations van de nmbs, sommige van infrabel en sommige dan weer van de twee samen afhankelijk op welk deel van het station je staat).
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef: Ik wist niet dat de splitsing in Nl ook op die manier (net als hier bij ons) dergelijke toestanden kon veroorzaken (ook hier zijn er stations van de nmbs, sommige van infrabel en sommige dan weer van de twee samen afhankelijk op welk deel van het station je staat).
Bij de splitsing is alle commerciëel interessante vastgoed bij NS gebleven. Alleen de eigenlijke spoorbeddingen met de perrons plus een strook van enkele meters grenzend aan de spoorbeddingen zijn eigendom van de staat geworden. De stationsgebouwen zijn eigendom van NS gebleven. Als er ergens een nieuw station wordt gebouwd (in het algemeen betaald door de staat!), dan wordt dat eigendom van de NS en NS heeft het alleenrecht op de commerciële uitbating van die stations. Dat doet NS naar mijn mening overigens heel goed. Maar de keerzijde van de medaille is, dat NS een m.i. onaanvaardbare machtspositie heeft bij de ontwikkeling van de stations en hun omgevingen. NS lijkt vaak meer belang te hechten aan de vastgoedontwikkeling dat aan de ontwikkeling van die stations tot openbaar vervoerknooppunten; aan het belang van bus en tram lijkt NS maar weinig gelegen te zijn. En via de stations heeft NS nog steeds een vaak blokkerende vinger in de pap als het gaat om de verdere ontwikkeling van geregionaliseerd spoor dat door andere vervoerders op basis van concessies van provincies en stadsregio's wordt geëxploiteerd. Daardoor worden ook de mogelijkheden om dat een eigen smoel te geven belemmerd. En toen twee jaar geleden de Hofpleinlijn en Zoetermeerlijn ten behoeve van de ontwikkeling van Randstadrail door ProRail overgedragen moesten worden aan de stadsregio's Roterdam en Den Haag dacht NS de stations te kunnen blijven claimen.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Steven »

kortweg ze hebben een zeker monopolie dat niet echt kan tegengewerkt worden door de andere spoorwegoperatoren.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door AlexNL »

Stationsgebieden zijn eigendom van NS Poort. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar NS Poort is geen NS Reizigers. Overigens worden wel logo's van andere vervoerders geplaatst op de CTA's, daar staat dan keurig een Arriva/Veolia/Connexxion-logo.

En mijn titel is inderdaad ietwat ongelukkig gekozen, ik wou eerst vragen naar minpunten en later bedacht ik me dat ik het beter neutraler kon stellen, de topictitel ben ik echter totaal vergeten. Bij deze aangepast. :) ("Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?" -> "Wat vinden jullie van de NS?")
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:Stationsgebieden zijn eigendom van NS Poort. Hoe het precies juridisch zit weet ik niet, maar NS Poort is geen NS Reizigers.
Beide zijn bij mijn weten dochterondernemingen van de NS-Groep.

Groetjes,
Rian
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door wimpiespoor »

AlexNL schreef: Overigens worden wel logo's van andere vervoerders geplaatst op de CTA's, daar staat dan keurig een Arriva/Veolia/Connexxion-logo.
De CTA's zijn van ProRail.
Wat ik bedoel, dat is dat in Harlingen, en net als die tientallen andere stations, waar al sedert vele jaren nooit meer een NS-trein geweest is, grote NS-logo's op de stations hangen, en ook binnenin alles, bijv. huisregels, naar NS verwijst. Iedereen denkt dus dat het om NS-stations gaat. Dat wordt dus knap verwarrend als na de invoering van de OV-chipkaart de NS-tarieven verdwijnen van het regionale spoor en regionale tarieven op de Arriva-, Veolia-, Syntus-, en Connexxion-treinen geldig worden. (Oja, en ook op de door NS-geëxploiteerde regionale spoorlijnen Zutphen-Apeldoorn, Zwolle-Emmen, Zwolle-Kampen en Rotterdam-Hoek van Holland). Daar hadden NS en ProRail helemaal geen rekening mee gehouden toen ze op een groot aantal stations OV-chipkaartportjes neerzetten die alleen maar met NS communiceren.
NS mag van mij de stations best commercieel uitbaten (daar zijn ze ondertussen heel goed in), maar we moeten af van het beeld dat in Nederland treinstations NS-stations zijn.
Wim
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door 260689 »

Steven schreef:Ik heb nog een minpunt, eerder iets voor prorail vrees ik dan voor NS, het systeem voor verdeling van rijpaden laat zo weinig ruimte toe en zo weinig flexibiliteit dat een vertraging van 2 minuten spontaan eentje van meer dan 30 kan worden. (zie IC B(enelux) en IC O)
Gisteren 2de beneluxtrein genomen uit brussel op tijd vertrokken. tussen Schaarbeek en Mechelen op L27 gereden achter goederentrein dus achter 2 gele rijden.Tussen Mechelen en antwerpen gestopt in Kontich voor 2 TBG's op te pikken van de L trein Leuven Antwerpen die niet optijd meer op de trein zaten, in Hove gestopt waar zei verder hun trein konden bedienen. Antwerpen centraal toegekomen met 10min vertraging met 13min vertraging vertrokken. komen te Roosendaal met 5min vertraging (had goed ingehaald en nergens moeten stoppen voor sein) na 5min (was al bovenop de andere 5min vertraging) riepen ze om dat door de vertraging even moesten wachten. Na 3min komt er mededeling dat de trein pas om 08u52 zou vertrekken inplaats van 08u30. Reizigers voor dordrecht en Rotterdam moesten overstappen in Roosendaal op het zelfde perron. Komen aan in Rotterdam 5min later komt de benelux binnen met 25min vertraging dit vind ik eigelijk niet kunnen.
dat ze die trein laten wachten op niemand en nix. Welke zin heeft dit dan?
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door AlexNL »

260689 schreef:...
Komen aan in Rotterdam 5min later komt de benelux binnen met 25min vertraging dit vind ik eigelijk niet kunnen.
dat ze die trein laten wachten op niemand en nix. Welke zin heeft dit dan?
Tsja, het Nederlandse spoorwegnet zit erg vol. Als ze de vertraagde Benelux voorrang geven op ander spoorverkeer, wat wel op tijd rijdt, maakt dat de chaos alleen nog maar groter. Dat het frustrerend is, kan ik inkomen, op vertraging zit je als reiziger niet te wachten.

En ik kan me voorstellen dat NS en ProRail liever één trein met vertraging en gefrustreerde reizigers heeft, dan (zomaar een getal) 20 treinen met vertraging en gefrustreerde reizigers.
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door 260689 »

een trein met 5min vertraging en de eerstvolgende trein naar dordecht rotterdam was om 08u49 die wij hebben moeten nemen omdat ze de Beneluxtrein zonodig een vertraging woude geven van 30min
Sander

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Sander »

260689 schreef:Welke zin heeft dit dan?
De reizigers van de Benelux arriveren op deze manier met vijf minuten vertraging minder in Rotterdam en zouden dan met 15 minuten vertraging minder in bijvoorbeeld Utrecht kunnen arriveren. Je moet heel ruim kijken in dit geval. De treinserie 2400 (toch?) rijdt tussen Goes en Amsterdam met stops in Roosendaal, Dordrecht, Rotterdam en Den Haag (en nog een paar maar die zijn nu niet belangrijk). De Benelux in Nederland tussen Roosendaal en Amsterdam met stops in Dordrecht, Rotterdam, Den Haag en Schiphol. Door de reizigers over te laten stappen, beperk je de vertraging voor vrijwel alle reizigers. Enkel die naar Schiphol zullen in Rotterdam of Den Haag nog een keer extra over moeten stappen en kunnen dus beter blijven zitten. Waarom ze die Benelux dan niet voor hebben laten gaan? Nou...:
- die 2400 was op tijd, dus waarom zou je die dan moeten vertragen?
- die 2400 was een goed alternatief voor de Benelux.
- Dordrecht-Lage Zwaluwe is één van de drukkere trajecten in Nederland. Daar kun je niet zomaar een trein in proppen zonder de rest te vertragen. Als de vertraging <5 minuten is, willen ze 'm nog wel is door laten rijden, maar daarna wordt de schade voor het overige treinverkeer toch echt te groot.
Eigenlijk moet je hier enkel Infrabel of desnoods de NMBS als schuldige zien. Had de trein niet te laat uit België gekomen, had er niets aan de hand geweest. Ik kan er best inkomen dat ProRail ervoor kiest de schade te beperken tot één vertraagde trein. Zeker om 9 uur 's morgens in het zéér druk rond Dordrecht.
Sander

Re: Wat vinden jullie dat er mis is met de NS?

Bericht door Sander »

HLE 2302 schreef:
Steven schreef:lees de andere topic, is enkel van toepassing bij treinen die in UIC modus rijden in NL.
het zijn er allesinds meer dan in belgië :P
Dat betwijfel ik. In Nederland rijden enkel de IC's Schiphol-Berlijn, Den Haag-Venlo, Den Haag-Arnhem en dus de Benelux niet in treinstelmodus. Voor de rest rijden alle (getrokken) IC's in treinstelmodus.
Plaats reactie