Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

Over het algemeen reis ik graag in Nederland, alleen de loketdiensten zijn ondermaats. Gisteren nog in NL geweest (meegereden met mijn vader die me in Breda op de trein heeft gezet vooraleer zelf verder te rijden), en zelfs vrij grote stations als Roosendaal en Breda hebben geen loket meer na 20h. Veel kleinere stations zijn veredelde bushokjes (al zijn ze wel beter uitgerust dan hun Belgische tegenhangers), zonder loket.
Materieel is doorgaans goed, net zoals in België is er natuurlijk beter en minder goed.
Wat natuurlijk fantastisch is, is de frequentie. Klokvaste verbindingen, minimaal halfuurdienst, en beter ingespeeld op de noden dan in België, waardoor een nieuw station er daar al kan komen in de planningsfase van een nieuwe wijk, niet wanneer alles al decennia is volgebouwd.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

treinbruno schreef:maar een IC in nederland (en belgie) is dan ook te vergelijken met een RE in duitsland :) en sommige TER treinen in frankrijk
Hehe, met de huidige hoeveelheid halteringen inderdaad wel :p

Maar buiten de Randstad valt het nog wel mee. Het zijn vooral de geconcentreerde bevolkingsgebieden in het westen waar er enorm veel gehalteerd wordt.

De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen :)
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

deadlock schreef:De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen :)
Volgens mij is het daar ook een intercity voor, om snel van Gn naar Amf te komen :D
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

groentje schreef:Over het algemeen reis ik graag in Nederland, alleen de loketdiensten zijn ondermaats. Gisteren nog in NL geweest (meegereden met mijn vader die me in Breda op de trein heeft gezet vooraleer zelf verder te rijden), en zelfs vrij grote stations als Roosendaal en Breda hebben geen loket meer na 20h. Veel kleinere stations zijn veredelde bushokjes (al zijn ze wel beter uitgerust dan hun Belgische tegenhangers), zonder loket.
Materieel is doorgaans goed, net zoals in België is er natuurlijk beter en minder goed.
Wat natuurlijk fantastisch is, is de frequentie. Klokvaste verbindingen, minimaal halfuurdienst, en beter ingespeeld op de noden dan in België, waardoor een nieuw station er daar al kan komen in de planningsfase van een nieuwe wijk, niet wanneer alles al decennia is volgebouwd.
Een loket is dan ook overbodige service. Net zoals bijvoorbeeld de treindienstleiding in Bilzen. Dat kan ook centraal. Mensen er uit en met meer winst treinen rijden (y)

Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.

Maestro wordt binnenkort wel ingevoerd, maar daar hebben mensen van buiten Europa alsnog weinig aan.

En ik geloof dat de loketten in Breda open zijn tot 22:00.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

AlexNL schreef:
deadlock schreef:De Intercity van Groningen naar Amersfoort legt grote afstanden af zonder te stoppen :)
Volgens mij is het daar ook een intercity voor, om snel van Gn naar Amf te komen :D
Dat klopt, maar die is weldegelijk vergelijkbaar met IC's in Duitsland ;)

Ennuh; Bekijk de route van de CNL van Amsterdam Centraal naar København Hovedbanegarden eens en op hoe ongelofelijk veel stations er in Duitsland wordt gestopt tot en met Bielefeld ;)
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
De Duitse DB-automaten accepteren steeds vaker creditcards, alleen de oudste met druktoetsen nog niet. Maestro is heel zeldzaam. De NS-automaten met aanraakscherm accepteren achter allemaal Maestro. Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro. De NMBS-automaten accepteren noch Maestro, noch creditcards.
deadlock schreef:En ik geloof dat de loketten in Breda open zijn tot 22:00.
Nee, echt maar tot 20 uur, aldus ns.nl.

Groetjes,
Rian
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Ik kan het op de NS site niet vinden. Alleen dat die faciliteit bestaat.
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door K V B »

rvdborgt schreef:Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro.
Zijn er daar nog veel van over? De laatste keer dat ik in Arnemuiden opstapte is ondertussen al een paar jaar geleden, en toen stond er nog een oude automaat, en ik had echt geen 25,70 in euromunten op zak...
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

K V B schreef:
rvdborgt schreef:Alleen de steeds zeldzamere oude NS-automaten accepteren geen Maestro.
Zijn er daar nog veel van over? De laatste keer dat ik in Arnemuiden opstapte is ondertussen al een paar jaar geleden, en toen stond er nog een oude automaat, en ik had echt geen 25,70 in euromunten op zak...
Ze staan alleen nog in de gebieden waar NS niet meer bedient. Bijvoorbeeld dus Oldenzaal, Goor, Lochem.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

rvdborgt schreef:
deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Voor zover ik kan zien is de optie "greyed out" en bijvoorbeeld mijn Deense pinpas (waar een Maestro logo op staat) wordt daar niet geslikt.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door dentheo »

deadlock schreef:
Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Ik koop al jaren mijn tickets met Maestro in Roosendaal automaten...
Theo
Groeten vanop de Heide
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

deadlock schreef:
rvdborgt schreef:
deadlock schreef:Het grote nadeel van de Nederlandse (en trouwens ook de Duitse kaartautomaten, geen ervaring met Belgische) is dat er geen Credit Cards en Maestro wordt geaccepteerd.
Voor zover ik kan zien is de optie "greyed out" en bijvoorbeeld mijn Deense pinpas (waar een Maestro logo op staat) wordt daar niet geslikt.
Is de Maestro-optie, voor gebrik in het buitenland, op je pas geactiveerd? Soms moet je dat expliciet laten doen. Verder heb ik nog geen problemen met mijn Belgische Maestro-pas gehad.

Groetjes,
Rian
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

deadlock schreef: Een loket is dan ook overbodige service. Net zoals bijvoorbeeld de treindienstleiding in Bilzen. Dat kan ook centraal. Mensen er uit en met meer winst treinen rijden
De beperkte loketfacitliteiten in Nederland moet je ook bezien in de context dat in Nederland vrijwel iedereen een bankkaart in zijn portemonnee heeft waarmee die kan "pinnen" en dat het volstrekt normaal is (zelfs door winkels gepropageerd wordt), dat ook voor kleine bedragen "gepind" wordt.
En kapotte automaten? Ja er is er wel eens eentje kapot. Maar er staat altijd tenminste een tweede in de buurt. En reparatie duurt nooit lang.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

Een loket overbodig? Een machine kan niet altijd AL uw vragen beantwoorden hoor.
Bartjedj

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Bartjedj »

Dat moet de NMBS nog leren.
Mijn voorstel:

- Op onbewaakte stopplaatsen met een minimum aantal reizigers één of twee automaten. Elektrische voeding heb je overal wel, zoveel verbruikt zo'n pc ook niet.

- In stations als Mechelen met een achteringang: automaten aan de secundaire ingang zodat mensen niet heen en weer moeten lopen van perrons naar loketten en terug naar perrons.

BDJ
Plaats reactie