Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
sweek

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door sweek »

Loketten zijn echt niet nodig op de meeste stations indien er goede automaten staan. In Nederland (en ook Engeland bijvoorbeeld) zie je ook overal praatpalen waarmee je dus wel informatie kunt opvragen over de treinen.

Daarnaast een goede website, dienstregelingen, treinkaarten, aanwijzers over de sporen, applicaties voor mobiele telefoons, boeken via internet etc. etc. etc. zijn allemaal andere manieren om het verval van een loket op te vangen en kosten te besparen terwijl het voor bijna iedereen makkelijker wordt om de juiste informatie en tickets te verkrijgen.

Voor blinden, rolstoelgebruikers etc. bestaan er nog allerlei andere hulpmiddelen. Zij kunnen zonder toeslag de kaartjes in de trein kopen, kunnen speciale begeleiding krijgen en alles. Je gaat nooit alles kunnen aanpassen aan deze minderheden en dat is zeker niet discriminatie. Moet de London Underground maar gesloten worden omdat lang niet alle stations kunnen worden aangepast en liften niet overal kunnen worden geinstalleerd? Moeten we heel veel historische gebouwen ook maar sluiten om niet te discrimineren aangezien ze niet toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

beste Sweek wat jij nu komt te vertellen is al een heel ander verhaal, een automaat aangevuld met een praatpaal is al een volledig andere service dan enkel een automaat en niets anders. Met die praatpaal kunnen de mensen dan een vastgelopen automaat aangeven waardoor er veel sneller kan ingegrepen worden om deze te herstellen waardoor je een betere service zal hebben.
Het spijtige is dat op de meeste stopplaatsen met het sluiten van het loket de verwarmde wachtplaatsen ook mee verdwijnen.
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door treinbruno »

in Nederland staan er op sommige stations ook praatpalen met een knopje SOS en een een knopje INFO

ik had op harlingen haven eens op info gedrukt omdat mn trein 3 minuten te vroeg weg was, eerst kwam er wat geluid uit maar daarna werd de verbinding verbroken... echt goed werken ze dus ook niet :)
Afbeelding
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Het spijtige is dat op de meeste stopplaatsen met het sluiten van het loket de verwarmde wachtplaatsen ook mee verdwijnen.
Dát is een heel ander punt. Maargoed, we zijn niet van suiker en je gaat niet in je boxershorts in de winter op de trein te wachten, mais non? Wat ook helpt is gewoon op tijd naar het station gaan. Als ik de trein van 15:16 moet hebben dan ben ik niet om 14:50 al op het station, maar pas om 15:13. Bussen sluiten ook goed aan op treinen en andersom, helemaal op de kleine stations (daar is het hele bedrijfsconcept van de regionale vervoerder Syntus omheen gebouwd bijvoorbeeld).
melle

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door melle »

Ik weet niet of het hier al is geschreven, maar géén toilet op de trein steken is echt schandalig...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

deadlock schreef:
Steven schreef:Het spijtige is dat op de meeste stopplaatsen met het sluiten van het loket de verwarmde wachtplaatsen ook mee verdwijnen.
Dát is een heel ander punt. Maargoed, we zijn niet van suiker en je gaat niet in je boxershorts in de winter op de trein te wachten, mais non? Wat ook helpt is gewoon op tijd naar het station gaan. Als ik de trein van 15:16 moet hebben dan ben ik niet om 14:50 al op het station, maar pas om 15:13. Bussen sluiten ook goed aan op treinen en andersom, helemaal op de kleine stations (daar is het hele bedrijfsconcept van de regionale vervoerder Syntus omheen gebouwd bijvoorbeeld).
ik weet niet hoe het met het weer gesteld is in NL maar als dat zo vochtig nat en grijs is zoals het gemiddelde in België dan is drie minuten wachten in de koude voor vele (zeker bij vrouwen) al dodelijk (niet letterlijk op te nemen). Aansluiten van bussen en treinen is niet overal even vlot neem ik aan (bestaat er dan zoiets als de perfectie?). Alles om het geldgewin is in mijn ogen nog steeds een groot gebrek aan service. Want is er dus mis
gebrek van degelijke zonnewering op de treinen
nog minder persoonlijke dienstverlening als in België = iets te veel op automaten berusten (ik vind het hier soms al zo pover)
een tegen wind, regen en koude bestand zijnde schuilplaats mag toch verwacht worden in de meeste stations. (is een argument in België om het openbaar vervoer door velen links te laten liggen trouwens)
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

Steven schreef:beste Sweek wat jij nu komt te vertellen is al een heel ander verhaal, een automaat aangevuld met een praatpaal is al een volledig andere service dan enkel een automaat en niets anders. Met die praatpaal kunnen de mensen dan een vastgelopen automaat aangeven waardoor er veel sneller kan ingegrepen worden om deze te herstellen waardoor je een betere service zal hebben.
Om misverstanden te voorkomen: Op de onbemenste stations in Nederland zijn geen praatpalen aanwezig. Wel zijn er noodknoppen. Ze zijn geïnstalleerd om de veiligheid van de reizigers te verhogen, en niet om reisinformatie te geven.
En wat betreft vastgelopen automaten: Althans bij NS is het zo, dat NS in zijn vrijwel permanent bemenste centrum waar de werking van de automaten wordt bewaakt in het algemeen eerder in de gaten heeft dat er wat loos is met een automaat dan de klant. Voor zover automaten niet al zelf over bepaalde correctiemechnismen beschikken kunnen die correcties in veel gevallen op afstand aangestuurd worden. En als dat allemaal niet helpt, worden afhankelijk van de situatie direct of op iets langere termijn servicemonteurs op pad gestuurd.
Het is dus, althans bij NS, volstrekt niet zo, dat het al of niet werken van een antomaat afhangt van het opmerkingsvermogen en de meldingsbereidheid van klanten of spoorpersoneel.
Wim
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

dus geen praatpaal waar je eventueel toch info kan krijgen op die onbemande stations, mmm jammer.
sweek

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door sweek »

Steven schreef:dus geen praatpaal waar je eventueel toch info kan krijgen op die onbemande stations, mmm jammer.
Toch wel hoor, volgens mij! Ik heb er ook al vaak gebruik van gemaakt! Op diezelfde plaats waar de rode noodknop zit is er ook een blauwe of groene infoknop waar je op kunt drukken voor o.a. dienstregelinginformatie.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:dus geen praatpaal waar je eventueel toch info kan krijgen op die onbemande stations, mmm jammer.
Steven, waar staan bij ons die palen ??? :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

dentheo schreef:
Steven schreef:dus geen praatpaal waar je eventueel toch info kan krijgen op die onbemande stations, mmm jammer.
Steven, waar staan bij ons die palen ??? :) :)
ik weet dat wel dat er bij ons totaal geen staan, maar daar ging het hier niet over. De topictitel is hier al aangepast merk ik maar het blijft over onze noorderburen gaan.
dentheo
Berichten: 8180
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door dentheo »

Steven schreef:
dentheo schreef:
Steven schreef:dus geen praatpaal waar je eventueel toch info kan krijgen op die onbemande stations, mmm jammer.
Steven, waar staan bij ons die palen ??? :) :)
ik weet dat wel dat er bij ons totaal geen staan, maar daar ging het hier niet over. De topictitel is hier al aangepast merk ik maar het blijft over onze noorderburen gaan.
Ooit hadden wij er één , zo'n gekke telefoon met vaste hoorn..rechtstreeks verbinding(dispatch ?). Je kreeg nog antwoord ook.. :) :)
Theo
Groeten vanop de Heide
groentje
Berichten: 7294
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

Dat was denk ik niet onmiddellijk de bedoeling dat die door niet-spoormensen werden gebruikt, maar goed :lol:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22551
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

die vaste telefoons bestaan nog maar zijn inderdaad bedoeld voor het rijdend en stationspersoneel om in contact te komen met het seinhuis.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Steven schreef:ik weet niet hoe het met het weer gesteld is in NL maar als dat zo vochtig nat en grijs is zoals het gemiddelde in België dan is drie minuten wachten in de koude voor vele (zeker bij vrouwen) al dodelijk (niet letterlijk op te nemen). Aansluiten van bussen en treinen is niet overal even vlot neem ik aan (bestaat er dan zoiets als de perfectie?). Alles om het geldgewin is in mijn ogen nog steeds een groot gebrek aan service. Want is er dus mis
gebrek van degelijke zonnewering op de treinen
nog minder persoonlijke dienstverlening als in België = iets te veel op automaten berusten (ik vind het hier soms al zo pover)
een tegen wind, regen en koude bestand zijnde schuilplaats mag toch verwacht worden in de meeste stations. (is een argument in België om het openbaar vervoer door velen links te laten liggen trouwens)
Mja, bij ons is België ook altijd op de weerkaarten zichtbaar en het weer bij jullie is overwegend beter dan hier.

Er is ooit onderzoek gedaan naar hoe goed en modieus de vrouwen van de wereld gekleed gingen als ze gingen stappen. Nederland scoorde laag vanwege twee redenen;
- Slecht weer
- Dure taxi's

Als het veel slecht weer is en de taxi's duur, moet je meer kleding aandoen om er voor te zorgen dat je warm blijft ;)

Verder; Je moet voor de grap eens een NS-touch-screen automaat proberen te bedienen. Het is zo ongelofelijk simpel, echt, ik snap niet waarom ze het in de rest van de wereld niet gebruiken. In Denemarken gebruiken ze een vergelijkbaar systeem maar daar reageert de Touch-Screen functionaliteit weer zo langzaam dat het weer irritant wordt.
Plaats reactie