Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door 260689 »

in elke M6 trein zit er een opstapplaat voor reizigers die in een rolstoel zitten.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door dentheo »

260689 schreef:in elke M6 trein zit er een opstapplaat voor reizigers die in een rolstoel zitten.
Ook voor lage perrons ??
Theo
Groeten vanop de Heide
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door 260689 »

dentheo schreef:
260689 schreef:in elke M6 trein zit er een opstapplaat voor reizigers die in een rolstoel zitten.
Ook voor lage perrons ??
Ook voor lage perrons ja, die zit in het multifunctioneel rijtuig, naast de kleine deur die enkel de treinbegeleider kan opendoen.
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door jotie »

Ik reis weinig in Nederland, maar twee dingen die me altijd opvallen:
- Op tijd ergens aankomen zit er niet in, maar dankzij een meer dan behoorlijke frequentie valt het oponthoud doorgaans wel mee.
- Bijzonder triestig is het gesteld met de gele affiches. Verwarring troef: je moet ten eerste al weten op welke lijn jouw trein rijdt, bovendien moet je dan ook nog eens goed uitkijken of je niet denkt een trein te kunnen nemen die niet rijdt (week- en weekenddienst door elkaar). Nog net niet zo rampzalig als de Zwitserse, maar van de NMBS kunnen ze op dat vlak wèl iets leren.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

tja die affiches zijn mij inderdaad ook een raadsel, wat uw opmerking met zwitserland betreft kan ik enkel zeggen dat het jammer is dat ze geen aankomsttijden vermelden bij de stilstanden op de affiches.
Dat die affiches per lijn zijn is vooral veel aanpaswerk voor vreemden, denk dat NL het enige land is dat dit systeem gebruikt.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

Gelukkig staan er in grote letters boven welke stations op die lijn liggen, en als je ertussenin moet zijn weet je meestal wel welke grotere stations in de buurt liggen. Daarna is het een kwestie van kijken wanneer de trein stopt - dat is soms wel een beetje verwarrend ja, ik kijk nooit naar die ma/di/wo/...-kolom.

Op tijd aankomen lukt me meestal wel trouwens ;)
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Adler »

Wat betreft het Nederlandse systeem van affiches, zie ik persoonlijk niets anders dan voordelen.

1. Door het feit dat de tabellen verspreid zijn over verschillende borden, krijg je op deze manier automatisch een spreiding van de mensen over de verschillende borden. Met het Belgische systeem moet iedereen op hetzelfde bord kijken en als daar al 10 mensen staan, kan je dus je beurt afwachten.
2. Ik ben er van overtuigd dat het opzoeken van een bepaalde trein met het Nederlandse systeem veel sneller gaat. Het is een illusie te denken dat je met het Belgische systeem geen kennis moet hebben van de verschillende lijnen. Het enige waar je je kan op baseren om snel een trein te vinden, zijn de vet gedrukte woorden, dit zijn de eindbestemmingen of soms ook 1 tussenliggend groot station. Je moet dus al op voorhand weten wat de eindbestemming is van je trein, anders ben je verplicht om ook alle kleiner gedrukte tussenbestemmingen te gaan lezen. Die eindbestemming kan een station zijn dat heel ver ligt van uw bestemming of zelfs in een ander landsgedeelte.
Bij het Nederlandse systeem staan bovenaan de affiches in het groot grafieken met alle stations van die lijn. Het is dus heel gemakkelijk, ook voor iemand die minder vertrouwd is met het net, het juiste bord te vinden.
Het argument dat het Belgische systeem voor buitenlanders eenvoudiger zou zijn gaat dus niet op. Welke buitenlander of Belg die niet vertrouwd is met het Belgische net en die bijvoorbeeld van Brussel naar Mechelen moet, weet dat hij naar Essen moet zoeken op de affiches ?
Ook het feit dat er geen afzonderlijke affiches zijn in Nederland voor weekdagen en zondagen vind ik beter. Hoe dikwijls heb ik al mensen die aan het zoeken zijn op de Belgische affiches moeten wijzen dat ze op het verkeerde bord aan het zien waren? Als je niet goed let op de balk in het midden, heb je het zitten.
3. Het Nederlandse systeem heeft ook nog een voordeel bij eventuele wijzigingen. Als er in Belgie een trein bijkomt, moet men alle affiches herdrukken omdat alles opschuift, bij het Nederlandse systeem moet men enkel de affiches van die bepaalde lijn herdrukken.

Op 19 mei 2008 heeft senator Christophe Collignon hierover trouwens een parlementaire vraag gesteld aan de minister van Ambtenarenzaken en Overheidsbedrijven.
Met zijn vraag wou hij pleiten voor "borden geklasseerd per bestemming, met een meer eigentijdse grafische voorstelling die een snel en doeltreffend gebruik bevorderen". Zijn vraag werd negatief beantwoord.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

tja maar het nadeel van het nederlandse systeem (persoon ondervonden) was dat in bepaalde stations (niet allemaal zo ver ik al kon vaststellen) op bepaalde perrons bijgevolg niet alle affiches van alle verbindingen te vinden zijn (je moet dus de trap af en in de hal of op een ander perron gaan zien, jammer genoeg hebben ze daar in brussel zuid ook al besmetting van opgelopen door op de perrons 7 tot 22 de internationale affiches (die er daar afzonderlijk zijn) niet meer op te hangen (zijn enkel nog te vinden op spoor 1 tot 6 en in de gangen)
jotie
Berichten: 365
Lid geworden op: 06 aug 2008, 17:17

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door jotie »

Steven schreef:tja die affiches zijn mij inderdaad ook een raadsel, wat uw opmerking met zwitserland betreft kan ik enkel zeggen dat het jammer is dat ze geen aankomsttijden vermelden bij de stilstanden op de affiches.
Dat was voor mij inderdaad een grote verrassing toen ik voor het eerst in Zürich HB aankwam en zocht naar een aansluitende trein: één tabel voor álle treinen die vertrekken vanuit dat toch wel behoorlijk drukke station, zonder enige indicatie wanneer ter bestemming zou moeten geraken. Dan maar even op de landkaart kijken en schatten: 'bwah, naar Sankt-Gallen moet wel lukken op een uurtje' :)
Het is natuurlijk allemaal een kwestie van gebruik en gewoonte...
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

Steven schreef:tja maar het nadeel van het nederlandse systeem (persoon ondervonden) was dat in bepaalde stations (niet allemaal zo ver ik al kon vaststellen) op bepaalde perrons bijgevolg niet alle affiches van alle verbindingen te vinden zijn (je moet dus de trap af en in de hal of op een ander perron gaan zien,
Normaliter moeten op alle perrons alle vertrekstaten hangen. Er zijn wel eens uitzonderingen geweest in (ik dacht) Amsterdam Centraal, wegens plaatsgebrek. Ik weet niet of dat nog steeds zo is, maar het principe is dus wel dat alle vertrekstaten overal hangen.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

Steven schreef:tja maar het nadeel van het nederlandse systeem (persoon ondervonden) was dat in bepaalde stations (niet allemaal zo ver ik al kon vaststellen) op bepaalde perrons bijgevolg niet alle affiches van alle verbindingen te vinden zijn
Dat heb ik nog nooit meegemaakt... misschien moest je aan de andere kant van het bord kijken? :lol:

Op welk station was dat trouwens? :)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

Als ik mij niet vergis Amsterdam, de ervaring is ook al weer een twee jaar geleden ongeveer. Ik heb toen wel degelijke alle borden aan alle kanten bekeken.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

Het grote verschil tussen Nederland en België ivm weekenddienstregeling, is dat die veel minder verschilt van de weekddienst. Hier heb je series die er helemaal anders uitzien, inclusief andere eindpunten, vertrekuren, e.d.m. Dat heb je in Nederland toch veel minder.
KB
Berichten: 637
Lid geworden op: 01 feb 2006, 14:43

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door KB »

Positief: hoge frequenties (ook in het weekend, m.a.w. ze richten zich i.t.t. de NMBS niet alleen op het woon-werkverkeer); ticketautomaten die goed werken en ze staan zelfs in heel kleine stations; vrij goed onderhouden stations en treinen (qua interieur bedoel ik dan, over het technische aspect kan ik niet meepraten).
Negatief: geen zonnewering in de treinen, het afstellen of de werking van de airco heeft men blijkbaar nog niet zo goed onder controle, stations hebben vaak meer weg van een winkelcentrum dan van een station.
L'union fait la force.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

groentje schreef:Ik geloof dat deadlock gelooft dat een rolstoelreiziger in elk station in België op de trein kan. Ik vrees dat ik hem moet teleurstellen, slechts een aantal stations is uitgerust voor hun onthaal. Desondanks moet er nog steeds worden gereserveerd. Vergeet niet dat België niet overal hoge perrons heeft, die het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Een RWR uit de trein halen is hier dus verre van simpel.

Randopmerking: de NMBS heeft dat aan zichzelf te danken.
Een hoog perron verlicht dergelijke problematiek zo ongelofelijk. Ik snap niet waarom ze niet in rap tempo opgehoogd worden.
Plaats reactie