Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

deadlock schreef:[

Waarom moet je weten over welke lijn je trein rijdt? Het gaat toch om de bestemming?
Dus als je een kleine stopplaats hebt moet je elke affiche goed bekijken om zeker te zijn dat je juist aan het kijken bent dat bedoelde hij met een lijn kennen. Ik heb er ook menige tijd op moeten studeren om alles te vinden, temeer omdat je niet weet in welke volgorde deze affiches (zeker in een station als amsterdam of rotterdam) opgehangen zijn.
groentje
Berichten: 7305
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door groentje »

Bij dat laatste heb je een punt, al zijn die vertrekstaten vooral een kwestie van gewenning, denk ik. En eens gewoon, vind ik de Nederlandse gele affiches toch gebruiksvriendelijker. Net zo min als een occasionele reiziger weet op welke lijn (en dus welke affiche in NL) hij zijn bestemming moet zoeken, zal hij weten wanneer er precies een trein vertrekt. Zoeken wordt het sowieso.
Over de onzin van weekenddienstregelingen hebben we het wel elders. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

tja maar mensen durven hun trein dan al is opzoeken op basis van vertrekuur, dat is al een pak lastiger om de Nederlandse affiches als je die methode gaat toepassen.
Sander

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Sander »

deadlock schreef::roll: Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. In 2008 reed 94% van de treinen met een vertraging van minder dan 5 min.
Dat zijn volgens mij wel sterk verdraaide cijfers doordat ze alles als gevolg van infrabeperkingen niet meerekenen... toch?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

Die cijfers zijn net als in België onderhevig aan manipulatie, mensen die het Nederlands gedeelte van de benelux geregeld gebruiken zullen van die stiptheid niets geloven.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

Sander schreef:
deadlock schreef::roll: Ik snap niet waar je dat vandaan haalt. In 2008 reed 94% van de treinen met een vertraging van minder dan 5 min.
Dat zijn volgens mij wel sterk verdraaide cijfers doordat ze alles als gevolg van infrabeperkingen niet meerekenen... toch?
Daar is alles in meegerekend. Ook vertragingen als gevolg van zaken waar NS niets aan kan doen (zelfdodingen, enz.). Bij werkzaamheden is de punctualiteit afgemeten tegen de (van tevoren vastgestelde) aangepaste dienstregeling.
Opgemerkt zij overigens dat de NMBS geen vergelijkbaar cijfer publiceert: in België gaat het altijd over vertragingen van minder dan *6* minuten (al dan niet geneutraliseerd), alhoewel de NMBS erin volhardt om dat het "vijfminutencijfer" o.i.d. te noemen, dat een internationale standaard zou zijn.

Groetjes,
Rian
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

In Nederland telt een trein als vertraagd als de vertraging meer dan 3 minuten bedraagt. In dat licht vind ik een punctualiteit van 94% heel erg netjes.

Mijn trein van 's-Hertogenbosch naar Breda werd onderweg vertraagd: te 's-Hertogenbosch en Tilburg vertrok hij op tijd, maar na Tilburg moest deze wachten op een vertraagde stoptrein die ervoor reed. Daar sta je dan, als VIRM, een beetje te wachten op Mat '64. :lol: Uiteindelijk kwam ik met ongeveer 6 minuten vertraging aan in Breda.

Over smaak valt te twisten, persoonlijk vind ik het wel handig dat er van alles en nogwat op de stations te vinden is. Als ik honger heb, kan ik er eten. Wil ik iets lezen, dan loop ik een boekwinkel binnen en haal ik een magazine. Wil ik iets drinken? Automaten volop.

Verder - en dat is ook weer een kwestie van voorkeur en gewenning - heb ik liever de Nederlandse affiches waar de lijnen en tijden op vermeld staan, dan de Belgische affiches die op vertrekuur gesorteerd zijn. Zoals al eerder aangegeven spreidt dat de reizigers wat meer - als ik naar 's-Hertogenbosch wil om 8.10 wil ik niet gehinderd worden door een reiziger naar Dordrecht die om 8.14 de trein moet hebben.

En verder vind ik http://m.ns.nl erg handig, 't werkt snel en is overzichtelijk - en ik kan er de afkortingen invoeren, wat veel typwerk scheelt - een reis van Bd naar Ht is immers sneller ingetypt dan Breda en 's-Hertogenbosch. En even de actuele vertrektijden inzien van Bd is ook handig, natuurlijk :)
sweek

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door sweek »

Eindtijden zouden van mij wel mogen worden toegevoegd op de Nederlandse vertrekstaten. Of misschien is het overzichtelijker om gewoon bovenaan per station de gemiddelde reistijd erbij te zetten.

Dus bvb. in Eindhoven kan er staan Best (12 minuten, aangezien er maar 1 type trein stopt), Tilburg (25 minuten Sprinter / 18 minuten IC) etc. etc. Dit zijn verzonnnen tijden trouwens.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

AlexNL schreef:In Nederland telt een trein als vertraagd als de vertraging meer dan 3 minuten bedraagt. In dat licht vind ik een punctualiteit van 94% heel erg netjes.
Maar 94,6% is wel het getal voor minder dan 5 minuten. 89,2% reed met minder dan 3 minuten vertraging (cijfers 3e kwartaal 2008).

Groetjes,
Rian
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

groentje schreef:Bij dat laatste heb je een punt, al zijn die vertrekstaten vooral een kwestie van gewenning, denk ik. En eens gewoon, vind ik de Nederlandse gele affiches toch gebruiksvriendelijker. Net zo min als een occasionele reiziger weet op welke lijn (en dus welke affiche in NL) hij zijn bestemming moet zoeken, zal hij weten wanneer er precies een trein vertrekt. Zoeken wordt het sowieso.
Over de onzin van weekenddienstregelingen hebben we het wel elders. :mrgreen:
Het is zeker een kwestie van gewenning, en ik heb makkelijker praten omdat ik zo'n beetje iedere verbinding uit mijn hoofd ken en opgegroeid ben met Nederlandse vertrekstaten, maar toch.
Veruit het grootste gedeelte van de Nederlanders, bejaarden incluis, zoekt de treintijden op vóór ze vertrekken of laten dat opzoeken door vrienden/buren/familie.
deadlock
Berichten: 579
Lid geworden op: 10 nov 2008, 21:11
Locatie: Zwolle, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door deadlock »

Steven schreef:Die cijfers zijn net als in België onderhevig aan manipulatie, mensen die het Nederlands gedeelte van de benelux geregeld gebruiken zullen van die stiptheid niets geloven.
Worden internationale treinen daar überhaupt wel in mee genomen?
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22579
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Steven »

is dat wel een internationale trein, ze duiden hem overal aan als IC..... In Brussel zuid staat die gewoon tussen de binnenlandse treinen, daar tegenover staan thalys, ICE, eurostar, INT, EC treinen op de internationale affiches. Hij is ook nooit aangekondigd als zijnde internationaal naar Nederland (misschien dat dit voor de thalys periode anders was)
260689
Berichten: 3392
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door 260689 »

In Nederland roepen ze altijd de Internationale trein naar Antwerpen en Brussel komt aan spoor X in belgie noemen ze die een binnenlandse IC trein.
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Adler »

260689 schreef:In Nederland roepen ze altijd de Internationale trein naar Antwerpen en Brussel komt aan spoor X in belgie noemen ze die een binnenlandse IC trein.
De officiele benaming bij NS Hispeed is: "InterCity Brussel".
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door treinbruno »

op de CTA's staat ook internationale trein :)

en in de trein roepen ze ook altijd in 4 talen om: welkom in de internationale trein naar amsterdam, deze trein stopt in......
Afbeelding
Plaats reactie