Wat vinden jullie van de NS?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5301
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Adler »

treinbruno schreef:op de CTA's staat ook internationale trein :)

en in de trein roepen ze ook altijd in 4 talen om: welkom in de internationale trein naar amsterdam, deze trein stopt in......
Tja, Nederland en Belgie zijn tot nader order nog altijd 2 verschillende landen :)

Maar Intercity's kunnen ook internationale treinen zijn, bv. IC 9 van Munchen naar Innsbruck.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

"Dames en heren, over enkele ogenblikken komen we aan te Antwerpen Centraal. Madames et monsieurs, dans quelques instants nous arrivons a la gare de Anvers Central. Meine Dammen und Herren, wir kommen an zu Antwerpen Hauptbahnhof. Ladies and gentlemen, in a few moments we'll be arriving at Antwerp Central Station. Antwerpen Centraal."

(Voor zover ik het me kan herinneren, mijn Frans en Duits is roestig :P)

In Nederland staat de Benelux aangeduid als internationale trein, als er een mededeling is komt er ook een NS Hispeed-jingle voorbij (eerst de toonladder van NS Internationaal, tegenwoordig een viertonig geluid waar met een hoop fantasie 'En Es Hai Spiet' van te maken is). Volgens mij telt hij ook mee in de prestatiecijfers, minister Eurlings was namelijk niet blij over de laatste - en dit voornamelijk door de slechte prestaties van de IC Brussel:
Beneluxtrein drukt prestaties NS

DEN HAAG - De vertragingen waarmee de Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kampt, drukken behoorlijk de prestaties van de Nederlandse Spoorwegen.


Verkeersminister Camiel Eurlings zei woensdag in de Tweede Kamer dat de slechte punctualiteit van de Beneluxtrein de totale punctualiteit van de Nederlandse Spoorwegen naar beneden duwt. „De NS schiet zich ermee in eigen voet.” Hij eist dat het spoorwegbedrijf de zaken op orde brengt. De Beneluxtrein moet een alternatief blijven totdat de nieuwe hogesnelheidslijn, de HSL-Zuid, kan gaan rijden.

(meer bij de bron)
bron: De Telegraaf
treintjerijden

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door treintjerijden »

Dames en heren met de nieuwe Drgl, hebben we alleen nog maar vertraging op vertraging in de randstad, als mcn zijnde hebt je geen mogelijkheid meer om even een plaspauze in te lassen of even snel wat koffie halen of eten,

Ik rijd zelf in een rustiger deel van NL, en daar valt het nog mee maar de druk met de huidige drgl is zeer hoog, relaxt een treintje rijden is er bijna niet meer bij.
Infra_speed

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Infra_speed »

negatief van de NS:
De NS gebruikt nog treinen die stammen in het tijdperk Tweede Wereld oorlog, route Venlo - Den Haag CS bijvoorbeeld. mensen, denk vooral aan de klapdeuren! wagons waren vroeger rood, maar hebben ze waarschijnlijk met de gele kwast geschilderd.
Den Bosch - Nijmegen rijdt er een stoptrein (Plan V) die ook niet van deze tijd is.
Slechte informatie wanneer een trein uitvalt.
positief van de NS:
Goed rollend matrieel van de NS zijn de Regio runners en nieuwe Sprinters in de randstad.

NMBS, DB, SNCF en Virgin Rail zijn beter qua treinen.
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door rvdborgt »

Infra_speed schreef:negatief van de NS:
De NS gebruikt nog treinen die stammen in het tijdperk Tweede Wereld oorlog, route Venlo - Den Haag CS bijvoorbeeld. mensen, denk vooral aan de klapdeuren! wagons waren vroeger rood, maar hebben ze waarschijnlijk met de gele kwast geschilderd.
Den Bosch - Nijmegen rijdt er een stoptrein (Plan V) die ook niet van deze tijd is.
Slechte informatie wanneer een trein uitvalt.
positief van de NS:
Goed rollend matrieel van de NS zijn de Regio runners en nieuwe Sprinters in de randstad.

NMBS, DB, SNCF en Virgin Rail zijn beter qua treinen.
Die ex-DB-rijtuigen opDen Haag - Venlo zijn volgens mij uit de jaren 70 en 80 en gaan binnenkort aan de kant. Plan V (jaren 60 en 70) zal in de komende jaren ook aan de kant gaan en worden vervangen door de nieuwe sprinters. Wat doet de NMBS ook alweer met de klassieke tweetjes? :-)

Groetjes,
Rian
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door treinbruno »

Nmbs en sncf hebben ook best wel oude treinen rondrijden hoor, denk maar aan het klassiekje, X2200, X2100, RIB, RIO en nog wat
Afbeelding
HLE 2302
Berichten: 2628
Lid geworden op: 11 sep 2007, 12:51

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door HLE 2302 »

het is de bedoeling dat ze de klasiekjes gaan vervangen door de nieuwe desiro's van siemens (dit tot mijn grote ergernis !)

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

Infra_speed schreef:negatief van de NS:
De NS gebruikt nog treinen die stammen in het tijdperk Tweede Wereld oorlog, route Venlo - Den Haag CS bijvoorbeeld. mensen, denk vooral aan de klapdeuren! wagons waren vroeger rood, maar hebben ze waarschijnlijk met de gele kwast geschilderd.
Dat materieel is ICK: InterCity Korte Termijn. Dit materieel is een paar jaar terug overgenomen van Deutsche Bahn om een materieeltekort op te vangen wat toen ontstond met de invoering van de nieuwe dienstregeling. Zoals de naam al verraadt, is het materieel niet bedoeld voor lange termijn... op dit moment is de uitrol van VIRM-4 bezig, en zodra dat helemaal is afgerond gaat ICK aan de kant.
Den Bosch - Nijmegen rijdt er een stoptrein (Plan V) die ook niet van deze tijd is.
Mat '64, tsja, dat komt ook uit 1964. Is inderdaad oud, maar ook daar komt vervanging voor. SLT wordt op dit moment uitvoerig getest, en gaat sprinterdiensten in de Randstad op zich nemen. Die sprinters gaan dan weer elders het land in, samen met DD-AR wat dan overblijft. Mat '64 gaat er dan uit om gesloopt te worden.
Slechte informatie wanneer een trein uitvalt.
Ben ik niet met je eens: mijn ervaring is dat als een trein uitvalt er snel informatie is. Verder is m.ns.nl ook heel erg actueel, en zijn flatfee databundels tegenwoordig bijna standaard met al die internet-enabled toestellen van tegenwoordig. NS promoot m.ns.nl ook best goed trouwens.
positief van de NS:
Goed rollend matrieel van de NS zijn de Regio runners en nieuwe Sprinters in de randstad.
Regio runner, die term gebruikt niemand meer. 't is DD-IRM of vaker VIRM (Interregiomaterieel)
NMBS, DB, SNCF en Virgin Rail zijn beter qua treinen.
Mm, ik vind AM75 nou niet echt een toppunt van comfort. Ik heb een keer AM75 gehad op de stopper Antwerpen - Roosendaal en dat ding maakte een herrie, ik zit dan veel liever in Mat '64.

Overigens heeft iedere maatschappij z'n oud materieel, wat logisch is gezien hoe het wordt aangeschaft en hoe lang het mee moet gaan... ik durf te wedden dat over 20 jaar iedereen VIRM hopeloos verouderd vindt, hoewel het nu het meest moderne materieel is wat NS in huis heeft.
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

rvdborgt schreef:Die ex-DB-rijtuigen opDen Haag - Venlo zijn volgens mij uit de jaren 70 en 80 en gaan binnenkort aan de kant. Plan V (jaren 60 en 70) zal in de komende jaren ook aan de kant gaan en worden vervangen door de nieuwe sprinters. Wat doet de NMBS ook alweer met de klassieke tweetjes? :-)
Het bouwjaar van de oudste ICK-rijtuigen is 1962. Nadat ze in 2000 door NS waren overgenomen is het interieur duchtig gemoderniseerd (verruimd), terwijl de techniek vereenvoudigd is.

Ik heb eens een leeftijdsstatistiekje gemaakt van het NS en NMBS materieel, treinstellen en losse rijtuigen, waarbij ik bij de treinstellen gewogen heb voor het aantal rijtuigen per treinstel.
Dan zie je dat bij beide bedrijven het aantal rijtuigen dat 40 jaar of ouder is circa 10% is. En het aantal rijtuigen dat 30 jaar of ouder is, is bij beide circa 29%.
Maar het aantal rijtuigen bij NMBS dat 20 jaar of ouder is, is ruim 70%, terwijl dat bij NS slechts circa 50% is.
En zo is bij NS het aantal rijtuigen dat jonger dan 10 jaar is circa 25%, terwijl dat bij NMBS slechts 7% is.
Bij NMBS is dus sprake van heel onregelmatige leeftijdsopbouw van de rijtuigen (getrokken en deel uitmakend van treinstellen). Daarvan is circa 40% tussen de 20 en 30 jaar oud.

Wim
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Shrek »

Maar de nmbs heeft wel meer materieel dat minder dan 5 jaar oud is dan de NS :wink: Dus het klopt wel dat de NS iets constanter materieel aankoopt en dat de nmbs het in golven aankoopt :P
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door wimpiespoor »

Volgens mij zijn er bij NMBS vanaf 2001 tot heden uitsluitend M6 rijtuigen ingestroomd. Dat zijn er volgens mijn gegevens tot op heden 280 geweest, oftewel 9,5% van het totaal aantal rijtuigen dat de NMBS volgens mij op dit moment heeft (ca 2950). Bij NS zijn vanaf 2003 739 rijtuigen (VIRM) ingestroomd op een totaal van 2933. Dat is 25%. Dus de bewering dat er bij NMBS de laatste vijf jaar meer rijtuigen zijn ingestroomd is onjuist.
Opvallend is overigens dat NS en NMBS ongeveer evenveel rijtuigen hebben.

Wim
Dietrich

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Dietrich »

Enkele MW41 zijn er ook bijgekomen na 2001, verder kan ik mij niets herinneren.
AlexNL
Berichten: 2195
Lid geworden op: 15 jun 2008, 02:34
Locatie: Breda, Nederland

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door AlexNL »

En hoeveel MW41 zijn daarvan al afgebrand? :P
Dietrich

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Dietrich »

Nu ik eens kijk zijn de meeste van 2001 of later, op een zevental na. Dat zijn er gemakkelijk een stuk of 90.

Daarvan zijn er toch wel een vijftal in park dacht ik.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 12624
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wat vinden jullie van de NS?

Bericht door Shrek »

Jamaar, het gaat over nieuwe VIRM's he, dat zijn er toch maar 64?
De nmbs heeft trouwens intussen al een 400-tal M6rijtuigen rondrijden en er blijven er bijkomen :wink:
Plaats reactie