Stelling: HSL Zuid

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!

De consessie voor het Hogesnelheidsvervoer op de HSL-Zuid moet opnieuw worden aanbesteed.

Ja, HSA heeft de reiziger te lang laten wachten, het is nu eens tijd voor actie.
31
66%
Nee, aanloopproblemen horen erbij.
9
19%
Nee, HSA moet overeind blijven en moet het alleenrecht behouden.
4
9%
Beter schaft men heel de HSL af. Men is er duidelijk nog niet klaar voor.
3
6%
 
Totaal aantal stemmen: 47

rail s

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door rail s »

LHOON schreef:
rail s schreef: Maar ik heb het eigenlijk niet over de privatisering van binnelandse personenvervoer per spoor, maar over internationaal personenvervoer per spoor.
Men wil naar een verenigd europa streven, wat maakt het verschil tussen nationaal en internationaal dan nog uit?
Vele internationale treinen (zoals de Benelux) hebben bovendien ook nationaal een sterke rol.
Ik heb niet hetzelfde idee over het privatiseren van internationaal en nationaal verkeer.
1) internationaal
Privatisering zoals we vandaag kennen boven in de lucht.
2) nationaal
Zoals we vandaag kennen bij "DeLijn" onder 1 merknaam met eigen personeel, pachters en zelfstandigen.
Dit omdat men deze diensten NOOIT rendabel kan exploiteren zonder subsidies.

Maar met privatisering op zichzelf is niets mis als je het maar goed organiseerd.

Maar daar gaat het eigenlijk niet over, het gaat over de HSL ZUID...
Infra_speed

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Infra_speed »

Op dit moment is HSA (NS Hispeed) de enige vervoerder die op de HSL-Zuid gaat rijden.
Om de lijn rendabel te maken moeten er meer vervoeders op de lijn rijden zoals NBMS of SNCF.

Vind het overgens ook van belang dat ze de Eurostar moeten doortrekken van Brussel, naar Antwerpen, Den Haag HS, Amsterdam CS. Op deze manier word de HSL-ZUID ook gebruikt door de Eurostar.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Bartjedj

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Bartjedj »

Nochtans is dat wel een plan waar E* al lang loopt mee te pronken...

BDJ
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door LHOON »

Steven schreef:om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Wat zal eerst gebeuren, de HSL4 volledig in dienst , of het United Kingdom dat toetreedt tot het Schengen-akkoord?

In laatstgenoemd geval is de aanpassing van de terminal niet meer nodig...
Bartjedj

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Bartjedj »

Het VK dat tot Schengen toetreedt? Dan hebben wij allemaal een lange baard.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Zwitserland is over 3 weken dan wel volwaardig lid, het VK zal zo snel niet toetreden.

BDJ
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

LHOON schreef:
Steven schreef:om de eurostar door te trekken zou je de terminal van brussel zuid volledig moeten aanpassen, wat met veel geld te maken heeft.
Wat zal eerst gebeuren, de HSL4 volledig in dienst , of het United Kingdom dat toetreedt tot het Schengen-akkoord?

In laatstgenoemd geval is de aanpassing van de terminal niet meer nodig...
de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door LHOON »

Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door rvdborgt »

LHOON schreef:
Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

als je Brussel zuid een beetje kent dan weet je da vele andere perrons niet geschikt zijn om een eurostar op te ontvangen. De sporen 3 tot en met 6 zijn nu al druk bezet door thalys, tgv en ICE. sporen 7 tot en met 10 kunnen al zeker geen trein van bijna 400m ontvangen.
dentheo
Berichten: 8183
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door dentheo »

rvdborgt schreef:
LHOON schreef:
Steven schreef:de terminal moet aangepast worden omdat de sporen doodlopen, shengen of niet maakt in dat opzicht weinig uit.
Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.
Rian,
ben je daar zeker van ?
Als ik naar de UK reis moet ik NOOIT door douanecontrole, ik denk dat UK al in de douaneunie zit, maar NIET in Schengen...
Theo
Groeten vanop de Heide
treinbruno
Berichten: 2405
Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
Locatie: Singapore

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door treinbruno »

als de eurostar zou doorgetrokken worden richting nederland of duitsland kunnen ze misschien best een wissel leggen tussen spoor 2 en spoor 3...
maar dat zal een moeilijke taak worden, en dan kunnen ook tijdelijk spoor 2 en 3 niet gebruikt worden...
Bartjedj schreef:Het VK dat tot Schengen toetreedt? Dan hebben wij allemaal een lange baard.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren.
Zwitserland is over 3 weken dan wel volwaardig lid, het VK zal zo snel niet toetreden.

BDJ
oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is :)
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben :P
Afbeelding
rvdborgt
Berichten: 4355
Lid geworden op: 02 feb 2006, 20:09

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door rvdborgt »

dentheo schreef:
rvdborgt schreef:
LHOON schreef:Met Schengen is er geen grenscontrole meer , en dus ook geen aparte terminal nodig met belgische & britse politie....
Ook met Schengen zal er nog steeds bagagecontrole zijn. Dat is dan ook de echte reden voor de check-in. De paspoortcontrole kan eventueel nog in de trein (dat is in de beginperiode ook wel gebeurd), maar bagagecontrole niet.
Rian,
ben je daar zeker van ?
Als ik naar de UK reis moet ik NOOIT door douanecontrole, ik denk dat UK al in de douaneunie zit, maar NIET in Schengen...
Voor de Kanaaltunnel zijn er door de Britse overheid speciale controles vereist. Douane zie ik inderdaad ook nooit, maar wel paspoortcontrole en de bagage die wordt ook doorgelicht, op zoek naar explosieven.

Groetjes,
Rian
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 22576
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door Steven »

Is gewoon een vereiste voor de tunnel, ze willen geen risico's nemen.
LHOON
Berichten: 619
Lid geworden op: 30 dec 2008, 21:30
Locatie: FM

Re: Stelling: HSL Zuid

Bericht door LHOON »

Steven schreef:Is gewoon een vereiste voor de tunnel, ze willen geen risico's nemen.
Allemaal goed, maar of dit echt bijdraagt tot de veiligheid in de tunnel? De autoshuttles worden veel minder streng gecontroleerd.

Overigens: alle grote incidenten die tot nog toe hebben plaatsgevonden in de tunnel waren te wijten aan problemen met vrachtwagens.
Plaats reactie