Pagina 2 van 6

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 31 aug 2009, 21:56
door treinbruno
dan moet je wel een halfuur op voorhand vertrekken als je een internationale trein moet halen :? , want je kunt niet zeker zijn of er wel een trein rijdt
en hoe doen ze dat dan met de CIV? want treinen zonder spoorboekje kunnen toch geen vertraging hebben, maar je kunt erdoor wel je internationale trein missen en niet meer thuisgeraken :) (voor het geval dat ze het echt helemaal zonder uurregeling zouden doen)

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 01 sep 2009, 22:13
door Marianne
Wat is de CIV als ik vragen mag?

Voor treinreizigers wordt het rijden zonder spoorboekje als positief ervaren.
Sommige overwegen blijven wel langer gesloten, zoals in Boxtel (een spoorknooppunt). Daar zijn de mensen minder tevreden mee.
De goederenvervoerders schijnen een niet commerciele stop te Geldermalsen te moeten maken en zijn daar niet zo blij mee.

Langs de route staan medewerkers en ook verkeersregelaars de boel in kaart te brengen. Zal wel pas na deze proef duidelijk worden of het haalbaar is. Minister Eurlings streeft in ieder geval het doel van spoorboekloos reizen met de trein na. Er is daarvoor ook geld beschikbaar gesteld. Ben benieuwd of dat echt haalbaar is. Volgens mij alleen als het goederenvervoer over aparte lijnen zal gaan (zoals de Betuwelijn).

Groeten,
Marianne

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 01 sep 2009, 22:57
door treinbruno
internationale regels voor treinreizen, staan bv. de rechten van de treinreiziger bij vertraging in, maar zonder dienstregeling kan er geen vertraging zijn, maar kan je wel een trein missen :)
http://www.b-rail.be/int/N/assets/image ... l_2007.pdf

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 01 sep 2009, 23:10
door rvdborgt
treinbruno schreef:internationale regels voor treinreizen, staan bv. de rechten van de treinreiziger bij vertraging in, maar zonder dienstregeling kan er geen vertraging zijn, maar kan je wel een trein missen :)
http://www.b-rail.be/int/N/assets/image ... l_2007.pdf
Deze link is de algemene voorwaarden bij de CIV (AV-CIV), in de NMBS-versie, d.w.z. een matige vertaling uit het Frans.
De CIV is een aanhangsel bij de COTIF. De CIV bevatten de basisvoorwaarden voor internationale reizen. De COTIF is een staatsverdrag dat de onderlinge verhoudingen tussen de spoorwegen regelt in het internationale verkeer. Sinds de versie van 1999, die op 1 juli 2006 van kracht werd, hebben de spoorwegen de mogelijkheid om bovenop de (slankere) CIV algemene voorwaarden te gebruiken. En om niet een janboel te krijgen van veel verschillende voorwaarden, hebben de samenwerkende spoorwegen in CIT-verband standaardvoorwaarden opgesteld, de AV-CIV (die op 3 december worden vervangen door de GCC-CIV/PRR). De spoorwegen zijn overigens vrij om al dan niet algemene voorwaarden bovenop de CIV te gebruiken en als ze er gebruiken, of ze de CIT-standaardvoorwaarden gebruiken of andere, zelf opgestelde voorwaarden. NS en NMBS gebruiken de CIT-voorwaarden; NS met daarbij nog wat eigen voorwaarden.

Groetjes,
Rian

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 07:16
door AlexNL
Volgens mij loopt de proef tot nu toe wel redelijk vlotjes, al heb ik het al 2x meegemaakt dat een trein op ns.nl als vertraagd stond (knipperend bij de actuele vertrektijden) en een minuut of 2 later ineens verdwenen was. Wat ze ermee hebben gedaan? Geen idee, misschien opgegeten? :lol:

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 09:23
door K V B
Steven schreef:Dat is gelijk een kaartenhuisje he. Dat blijft staan of niet.
In Japan staan honderden dergelijke kaartenhuisjes, en op een typische dag blijven ze allemaal staan...

Ik bedoel maar. 6 sneltreinen en 6 stoptreinen op twee sporen. Peanuts. In Japan is dit op vele lijnen gewoon standaard.

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 09:33
door Steven
tja en uw theoretische verhalen kennen we van buiten KVB, leer is leven in de realiteit en aanvaarden dat elk systeem elk land zijn beperkingen heeft. Jij komt af met tijden van twee minuten tussen twee treinen, ik geef u de raad als je ooit de kans hebt van is mee te rijden en te zien welk effect dat heeft voor de volgende bestuurder op gebied van signalisatie. Welk effect dit heeft op de stress bij een mens, welk effect dit heeft op de concentratie van een persoon. Als jij eindelijk van uw mensen robots wil maken is dat inderdaad een ideaal systeem. Menselijkheid is in dergelijke systemen ver te zoeken. In ons systeem is het al nipt om treinen op drie minuten van elkaar te laten rijden. Dat is nu eenmaal een feit en niet meer dan dat. Als jij er zo dringend twee wil van maken mag je van mijn part een nieuw wereldwonder komen verrichten. Je kan onmogelijk in een systeem waar geen twee type treinen dezelfde karakteristieken vertonen op gebied van versnelling, max snelheid en remvermogen treinen zo kort op elkaar laten rijden. Laat staan waar er nog dergelijke grote verschillen bestaan tussen de hoogste en laagste max snelheid.

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 09:35
door giuseppe
AlexNL schreef:Volgens mij loopt de proef tot nu toe wel redelijk vlotjes, al heb ik het al 2x meegemaakt dat een trein op ns.nl als vertraagd stond (knipperend bij de actuele vertrektijden) en een minuut of 2 later ineens verdwenen was. Wat ze ermee hebben gedaan? Geen idee, misschien opgegeten? :lol:
Op het traject zelf wel, maar op Alkmaar-Amsterdam en Eindhoven-Maastricht/Heerlen zijn er wel problemen met te korte treinen.

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 10:49
door K V B
Steven schreef:tja en uw theoretische verhalen kennen we van buiten KVB, leer is leven in de realiteit en aanvaarden dat elk systeem elk land zijn beperkingen heeft. Jij komt af met tijden van twee minuten tussen twee treinen, ik geef u de raad als je ooit de kans hebt van is mee te rijden en te zien welk effect dat heeft voor de volgende bestuurder op gebied van signalisatie.
Dit is geen theoretisch verhaal.
En ik begrijp dat "elk land zijn beperkingen heef", maar ik begin de indruk te krijgen dat België kwa beperkingen de top aanvoert. En dat men zelfs niet wil nadenken over verbeteringen is voor mij al helemaal niet te begrijpen. Tenzij natuurlijk als men er van uitgaat dat de NMBS er in de eerste plaats voor het personeel is...
Welk effect dit heeft op de stress bij een mens, welk effect dit heeft op de concentratie van een persoon. Als jij eindelijk van uw mensen robots wil maken is dat inderdaad een ideaal systeem. Menselijkheid is in dergelijke systemen ver te zoeken. In ons systeem is het al nipt om treinen op drie minuten van elkaar te laten rijden. Dat is nu eenmaal een feit en niet meer dan dat. Als jij er zo dringend twee wil van maken mag je van mijn part een nieuw wereldwonder komen verrichten.


Zoals ik al aangaf, dit is geen theorie. Dit is geen wereldwonder. Treinen op twee minuten van elkaar laten rijden is gewoon dagelijkse praktijk op nogal wat lijnen. Met een modern signalisatiesysteem is dat geen enkel probleem. De SBB heeft op een pak lijnen al de mogelijkheid om op 2 minuten afstand te rijden. Ga maar eens kijken in de tunnel onder Zürich HBF, of aan de oostelijke uitrit van HBf Bern. Op de NBS tussen Bern en Olten volgen treinen mekaar ook op 2 minuten. Dat kan je hier nakijken:
http://www.fahrplanfelder.ch/

Je kan onmogelijk in een systeem waar geen twee type treinen dezelfde karakteristieken vertonen op gebied van versnelling, max snelheid en remvermogen treinen zo kort op elkaar laten rijden. Laat staan waar er nog dergelijke grote verschillen bestaan tussen de hoogste en laagste max snelheid.
Dus iemand moet eens uitleggen aan JR-East dat wat ze daar al jaren doen op de Tokaido Shinkansen eigenlijk fysisch niet mogelijk is?

Ondertussen, in België gaat men straks de IC O weer via de oude lijn sturen om plaats vrij te maken voor de Thalys op L2... Begrijpe wie kan.

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 17:57
door melle
In een metro is het zo erg niet hoor..
Hier spreek je over afstanden van enkele tientallen kilometers

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 18:08
door treinbruno
Op de LGV sud Est in frankrijk rijden de TGV's ook op een paar minuten van elkaar, aan 300
en in de Brusselse NZ rijden ze waarschijnlijk ook :)

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 18:49
door Steven
Treinen alle 2 minuten geeft 30 treinen per uur per spoor, weet jij welk druk dat geeft op een spoor verbinding. Wetende dat de NZV brussel gekend staat als de drukste lijn ter wereld (met ruim 1500 treinen per dag) zie ik niet in waar ze er ergens nood aan hebben om 30 treinen per uur te laten rijden. Toon me 1 lijn aan waar ze effectief per uur 30 treinen over sturen en ik zal misschien de noodzaak om twee treinen op twee minuten van elkaar te laten rijden overwegen, zoniet zie ik geen baat bij dergelijke zotte toestanden die een enorme hoge graad van veiligheid vereisen.

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 20:25
door Trammist
Aha, komen we nu misschien terug op het onderwerp van de volautomatische treinen? :) Die hebben namelijk geen stressgevoelige bestuurders...

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 20:51
door jan_olieslagers
Steven schreef:Treinen alle 2 minuten geeft 30 treinen per uur per spoor
Is dat niet iets te simpel? 't Is niet omdat het mogelijk is een interval van twee minuten te hanteren dat men dat ook continu doet. Permanent op maximale capaciteit draaien geeft altijd en overal problemen. Maar het is mooi de mogelijkheid achter de hand te hebben, en er zelfs systematisch gebruik van te maken op de gepaste momenten, en binnen de grenzen.

Zelfs de noord-zuidverbinding draait haar maximale capaciteit toch ook niet permanent? 'k moet nog ergens tijd-ruimte-diagrammen hebben liggen, van toen ik de schermafdruk van A171 op punt stelde...

Re: Trein elke tien minuten (NS)

Geplaatst: 02 sep 2009, 23:02
door Hogersluys
Een trein om de 2 minuten is vrij onmogelijk aangezien je op de meeste lijnen ook rekening moet houden met het snelheidsverschil tussen L-treinen en IC-treinen.