Nieuwe treinstellen voor Noord Nederland. (Arriva)

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
TBbart schreef:mooi gemaakt, mooi stel, maar er hangt geen borstel onder dat stel?
Voor Nederland is dat bij mijn weten niet nodig, die hebben ginds ATB.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
sable

Bericht door sable »

Hej!

Nederland gebruikt geen borstels aan gezien dat ATB geen borstel nodig heeft. 't is hetzelfde in Duitsland, waar ze ook zullen rijden. Ik weet niet hoe ATB werkt, maar Duitsland gebruikt PZB 90 (nieuwere versie van INDUSI), wat een systeem op magnetische princiepe werkt is. De bakens ervan liggen aan de rechter kant, buiten de sporen.
Pieter

Bericht door Pieter »

Er zit zelfs een plaats in voor je fiets. Wat een luxe. Het kan dus nog in nieuwe treinstellen, enkel, waarom kan dit niet bij de nmbs?

Schoon treintje, pak schoner als de MW41.

GreetZ
Pieter
Wover

Bericht door Wover »

Pieter schreef:Er zit zelfs een plaats in voor je fiets. Wat een luxe. Het kan dus nog in nieuwe treinstellen, enkel, waarom kan dit niet bij de nmbs?

Schoon treintje, pak schoner als de MW41.

GreetZ
Pieter
- nog minder eerste klasse (8 plaatsen ipv 12)
- minder tweede klasse (92 ipv 138)
- langere trein, maar minder capaciteit --> nu al capaciteitsproblemen soms met 5 MW41
- Minder vermogen en trekkracht dan de MW41

+ hogere maximumsnelheid, maar alle diesellijntjes van de NMBS zijn toch 120.
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Zijn er niet meer staanplaatsen dan?
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Wover

Bericht door Wover »

ze hebben 18 klapstoelen, waar de mw41 er maar 4 heeft, maar zoveel meer plaats zullen die niet bieden.
Accelerat
Berichten: 2771
Lid geworden op: 01 sep 2006, 22:37
Locatie: Canada

Bericht door Accelerat »

Ik ben er geen liefhebber van, afgrijselijke dingen zijn het, jammer van die wadlopers! :evil:
Illegal_Alien

Bericht door Illegal_Alien »

sncf-sncb schreef:Ik ben er geen liefhebber van, afgrijselijke dingen zijn het, jammer van die wadlopers! :evil:
Laat de NMBS ze kopen als vervanging voor die oude beestjes :P
Bert

Bericht door Bert »

Dat zijn knappe stellen! :P
wimpiespoor
Berichten: 238
Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
Locatie: Zeist, Nederland

Bericht door wimpiespoor »

Pieter schreef:Er zit zelfs een plaats in voor je fiets. Wat een luxe. Het kan dus nog in nieuwe treinstellen, enkel, waarom kan dit niet bij de nmbs?
Omdat dit vervoer door de provincies Groningen en Friesland openbaar aanbesteed is. In het bestek stonden uitgebreide eisen omtrent toegankelijkheid, sociale veiligheid enz. De vervoerder met het beste aanbod heeft de concessie (voor 20 jaar) gekregen. Dat was Arriva.
Lang leve de concurrentie!
Wim
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef:
Pieter schreef:Er zit zelfs een plaats in voor je fiets. Wat een luxe. Het kan dus nog in nieuwe treinstellen, enkel, waarom kan dit niet bij de nmbs?

Schoon treintje, pak schoner als de MW41.

GreetZ
Pieter
- nog minder eerste klasse (8 plaatsen ipv 12)
16 in een GTW 2/8
- minder tweede klasse (92 ipv 138)
148 in een GTW 2/8

Vergeet niet dat een GTW 2/6 korter is dan een MW41, en een GTW 2/8 net iets langer. Daarbij heeft die GTW 2/8 een lage instap, ruimte voor fietsen en een gehandicapten toilet.

- langere trein, maar minder capaciteit --> nu al capaciteitsproblemen soms met 5 MW41
Op de lijntjes waar deze gaat rijden is dat geen probleem. En in België zou dat ook geen probleem moeten zijn. De meest klantvriendelijke oplossing voor capacititeitsproblemen is immers vaker rijden, niet langere (of hogere) treinen.

- Minder vermogen en trekkracht dan de MW41
Dat klopt niet.

MW 41 heeft een vermogen van 485 kW. Beide modellen GTW hebben 600 kW.
Wover

Bericht door Wover »

K V B schreef:
Wover schreef:
Pieter schreef:Er zit zelfs een plaats in voor je fiets. Wat een luxe. Het kan dus nog in nieuwe treinstellen, enkel, waarom kan dit niet bij de nmbs?

Schoon treintje, pak schoner als de MW41.

GreetZ
Pieter
- nog minder eerste klasse (8 plaatsen ipv 12)
16 in een GTW 2/8
- minder tweede klasse (92 ipv 138)
148 in een GTW 2/8

Vergeet niet dat een GTW 2/6 korter is dan een MW41, en een GTW 2/8 net iets langer. Daarbij heeft die GTW 2/8 een lage instap, ruimte voor fietsen en een gehandicapten toilet.

- langere trein, maar minder capaciteit --> nu al capaciteitsproblemen soms met 5 MW41
Op de lijntjes waar deze gaat rijden is dat geen probleem. En in België zou dat ook geen probleem moeten zijn. De meest klantvriendelijke oplossing voor capacititeitsproblemen is immers vaker rijden, niet langere (of hogere) treinen.

- Minder vermogen en trekkracht dan de MW41
Dat klopt niet.

MW 41 heeft een vermogen van 485 kW. Beide modellen GTW hebben 600 kW.
wat is het verschil tussen GTW 2/6 en 2/8?

En volgens belrail heeft de mw41 970kW (485 * 2 --> 2 delen geven allebei tractie)
NSNMBS

Bericht door NSNMBS »

een GTW 2/6 heeft 3 bakken (1 bak+kleine motorbak+ 1 bak)
een GTW 2/8 heeft 4 bakken (1 bak+kleine motorbak+1 bak+1 bak) :wink:
K V B
Berichten: 3328
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

Wover schreef: wat is het verschil tussen GTW 2/6 en 2/8?
De GTW komt uit Zwitserland. Daar is het gebruikelijk om bij locomotieven en treinstellen het aantal assen en het aantal aangedreven assen in de type aanduiding weer te geven.

Een GTW 2/6 heeft dus 6 assen, waarvan 2 aangedreven, en een GTW 2/8 heeft 8 assen, waarvan weerom 2 aangedreven.
Meer info over de stellen kan je op de Stadler website: http://www.stadlerrail.ch raadplegen.

En volgens belrail heeft de mw41 970kW (485 * 2 --> 2 delen geven allebei tractie)
Ik heb mijn informatie van http://www.railfaneurope.net, maar die heeft het blijkbaar mis. Natuurlijk is wel niet het pure vermogen van belang, maar vermogen / gewicht. En daar is de GTW 2/6 vergelijkbaar met de Mw41.

Overigens zijn de MW41 en de GTW 2/6 niet helemaal te vergelijken. De GTW 2/6 is echt voor zijlijntjes bedoelt. Waar de Mw 41 echt voor bedoelt is, is me niet helemaal duidelijk. De kleine deuren lijken er op te wijzen dat het om een stel voor de langere afstand gaat, maar de lage topsnelheid daarentegen zegt weer iets anders.

[/url][/quote]
Wover

Bericht door Wover »

De NMBS had gewoon stellen nodig voor 3 diesellijnen met allemaal verschillende noden eigelijk, neem nu L15 heeft veel capaciteit nodig en is een volwaardige IR tussen Antwerpen en Mol, maar wordt dan eigenlijk een stoptrein tussen Mol en Hasselt bv.

De MW41 is ook redelijk krachtig en trekt goed op, voordeel voor dat lijntje in de Ardennen en voor stoptreintjes.

Hij biedt ook goed comfort dat IR-waardig is, en eerlijk gezegd vind ik zelfs de eerste klasse ook volwaardig. Als je in tweede klasse zit hoor je echt veel geluid van de motoren, wordt je flink dooreengeschud etc, in eerste klasse hoor je niets van de motoren, en wordt je niet zo hard dooreengeschud als in tweede klasse :P.
Plaats reactie