Stelling: HSL Zuid
Re: Stelling: HSL Zuid
Wellicht rare vraag, maar wat heeft een tunnel met deze stelling te maken?
Niet vervelend bedoeld hoor
Niet vervelend bedoeld hoor
Re: Stelling: HSL Zuid
Niet rechtstreeks veel, maar zoals zo dikwijls hier dwaalt de discussie soms wat af.....
Re: Stelling: HSL Zuid
Meerdere vervoerders op de HSL-Zuid lijkt me een beter plan dan één vervoerder die een miljoenenconcessie moet betalen en daarom noodgedwongen hoge tarieven moet rekenen om überhaupt kostendekkend te kunnen opereren. Die verschillende vervoerders kunnen dan ook onderling concurreren met kwaliteit (van de rijtuigen), prijs, service, aansluitingen.
Meerdere vervoerders op de HSL is iets wat ik heel graag zie komen: in het reguliere net kan het ook al (NS, Syntus, Veolia, Connexxion, Arriva), dus waarom niet op de hogesnelheidslijn?
Meerdere vervoerders op de HSL is iets wat ik heel graag zie komen: in het reguliere net kan het ook al (NS, Syntus, Veolia, Connexxion, Arriva), dus waarom niet op de hogesnelheidslijn?
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Stelling: HSL Zuid
zolang ze maar deftige treinen hebben, normale prijzen hebben en op tijd rijden maakt het toch niet uit
ik zou liefst TGV-achtig materieel zien rijden op de LGV 4...
een TGV duplex cloon zou wel handig zijn
en dan kunnen ze ook ineens 300 rijden
ik zou liefst TGV-achtig materieel zien rijden op de LGV 4...
een TGV duplex cloon zou wel handig zijn
en dan kunnen ze ook ineens 300 rijden
Re: Stelling: HSL Zuid
Zwitserland is al volwaardig lid van Schengen. Concreet betekend dat vooral dat het Schengen Visum nu ook in Zwitserland geldig is (belangrijk omdat al die Chinezen en Indiërs die Europa in een week willen zien nu tenminste ook even Zwitserland kunnen aandoen zonder een separaat visum).treinbruno schreef: oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben
Grenscontroles kunnen er nog steeds zijn. Identiteitscontroles aan de overgang van Basel SSB naar Basel SCNF heb ik nog nooit meegemaakt. Ook niet voor "Schengen".
Het is overigens de bedoeling van de SBB om Basel SNCF beter in Basel SBB te integreren. De douane infra gaat waarschijnlijk verwdijnen, en ook de verbindingsgang wordt opgeknapt.
Re: Stelling: HSL Zuid
Niet zozeer de privatisering op zich was het probleem. (In Japan is de infra ook geprivatiseerd). Het probleem is dat men de infra als een bedrijf geprivatiseerd heeft. Zo ontstond een private monopolist waar de verschillende spoorwegbedrijven geen vat op hadden.rail s schreef:Wat is het probleem in Groot-Brittanië?treinbruno schreef:maar dan krijg je misschien iets zoals in engeland
1) Er was de privatisering van de infrastructuur; en wel zeeeer foute beslissing die nu rechtgezet is, maar waar men nog altijd de gevolgen van draagt.
Sinds Railtrack gehernationaliseerd is, is er niet veel verandert, behalve dat alles nog meer geld kost...
Beter was het geweest om de infra ook in concessie te geven aan de TOCs.
Er was eerder teveel controle, waardoor alles veel te lang duurde. Nieuw materieel dat geleverd werd stonds soms wel twee jaar aan de kant te wachten op toelating.2) Te weinig controle op de spoorbedrijven (op te lossen door een op de duitse eisenbahn-bundesamt (verantwoordelijk voor de Duitse infrastructuur in handen van 100 verschillende ondernemingen) geïnspireerde Europeese spoorwegcontrole-organisatie op te richten)
Wat men in Japan goed gedaan heeft is dat men de sporen en de treinen niet gescheiden heeft. En de concessies zijn ook veel langer.In Japan en Duitsland werkt privatisering wel.
Dat is mijn insziens de grootste fout in het VK, en die is nog steeds niet rechtgezet: De consessies zijn veel te kort.
Men heeft ooit de SBB gevraagd of ze iets zagen in een concessie in het zuidwesten van Engeland. De SBB heeft geantwoord dat ze er maar aan wilden beginnen als ze een concessie van 30 jaar kregen.
Re: Stelling: HSL Zuid
Ik denk dat men dat net niet wil hebben, er moet een beduidend snelheidsverschil blijven tussen de Thalys en de IC. Mij lijkt het ook logisch dat een IC niet zo snel rijdt, anders zou je er nog veel meer voor moeten betalentreinbruno schreef: ik zou liefst TGV-achtig materieel zien rijden op de LGV 4...
een TGV duplex cloon zou wel handig zijn
en dan kunnen ze ook ineens 300 rijden
Re: Stelling: HSL Zuid
Er zijn wel degelijk controles geweest in Basel Hbf. De ene keer dat ik daar was, moest ik mijn identiteitskaart tonen. Dat was toen trouwens net een digitale, en de douanebeambte had dat duidelijk nog niet vaak gezienK V B schreef:Zwitserland is al volwaardig lid van Schengen. Concreet betekend dat vooral dat het Schengen Visum nu ook in Zwitserland geldig is (belangrijk omdat al die Chinezen en Indiërs die Europa in een week willen zien nu tenminste ook even Zwitserland kunnen aandoen zonder een separaat visum).treinbruno schreef: oftoppic:
welke datum komt zwitserland precies bij de shengen als volwaardig lid?
want ik moet van basel SBB naar basel SNCF over 3 weken (28 februari) en het zou wel makkelijk zijn als daar geen controle meer is
over 5 dagen kom ik ook in zwitserland, maar dan zal ik waarschijnlijk dus wel nog controle hebben
Grenscontroles kunnen er nog steeds zijn. Identiteitscontroles aan de overgang van Basel SSB naar Basel SCNF heb ik nog nooit meegemaakt. Ook niet voor "Schengen".
Het is overigens de bedoeling van de SBB om Basel SNCF beter in Basel SBB te integreren. De douane infra gaat waarschijnlijk verwdijnen, en ook de verbindingsgang wordt opgeknapt.
BDJ
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
Re: Stelling: HSL Zuid
in geneve moest ik vorige zomer ook nog mijn identiteitskaart tonen
en daar deden ze helemaal niet moeilijk
maar aan de eurostar terminal in brussel zuid met een kaartje naar lille moeten ze dan weer mijn ouders bellen enzo
en daar deden ze helemaal niet moeilijk
maar aan de eurostar terminal in brussel zuid met een kaartje naar lille moeten ze dan weer mijn ouders bellen enzo
Re: Stelling: HSL Zuid
Een zeer gemakkelijk en onmiddellijk te realiseren verbetering is het verwijderen van de slagboom op perron 4.K V B schreef:Het is overigens de bedoeling van de SBB om Basel SNCF beter in Basel SBB te integreren. De douane infra gaat waarschijnlijk verwdijnen, en ook de verbindingsgang wordt opgeknapt.
Groetjes,
Rian
Re: Stelling: HSL Zuid
Hangt mischien van het tijdstip af. De keren dat ik in Basel SNCF uitstapte (ik reis meestal via Duitsland naar Zwitserland, niet via Frankrijk) heb ik nooit iemand aan de douanepost gezien.Bartjedj schreef: Er zijn wel degelijk controles geweest in Basel Hbf. De ene keer dat ik daar was, moest ik mijn identiteitskaart tonen. Dat was toen trouwens net een digitale, en de douanebeambte had dat duidelijk nog niet vaak gezien
Re: Stelling: HSL Zuid
Die zal ook wel verdwijnen. (Is mischien gewoon vergeten). Ik weet alleen dat men de hokjes voor de douane in de SNCF aankomsthal gaat verwijderen, en het geheel in de rest van het station geïntegeerd wordt. Ook wordt in de verbindingsgang het valse plaffond weggehaald, zodat ie weer zo hoog is als vroeger.rvdborgt schreef:Een zeer gemakkelijk en onmiddellijk te realiseren verbetering is het verwijderen van de slagboom op perron 4.
Re: Stelling: HSL Zuid
Misschien een beetje off-topic, maar ik heb net wat opgezocht over de LGV Perpignan(F)-Figueras(E) en daar blijkt men ook grote problemen te hebben om het spel draaiend te krijgen. Oorspronkelijk was ede opening in 2008 gepland, maar ten vroegste in 2010 kunnen er tijdelijke treinen rijden en in 2012 de eerste TGV's.
Onder de Pyreneën blijft dus een peperdure tunnel 3 jaar lang ongebruikt.
Ergens kwam dit mij bekend voor
Onder de Pyreneën blijft dus een peperdure tunnel 3 jaar lang ongebruikt.
Ergens kwam dit mij bekend voor